گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم 11 شهریور - 95
نمايندگان مجلس: قراردادهاي جديد نفتي به هيچ وجه مطلوب نيست
دو عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي از قراردادهاي جديد نفتي انتقاد کردند.
    
قاسم ساعدي در گفت وگو با فارس با انتقاد از قراردادهاي جديد نفتي گفت: شيوه نگارش IPC بايد اصلاح و تعديل شود و يا به کل قراردادهاي نفتي به گونه ديگر نوشته بشود، زيرا اين الگو منجر به خام فروشي شده و به هيچ وجه مطلوب نيست.
    
وي افزود: اين خام فروشي ضررش را به صورت مستقيم برروي بودجه کل کشور مي گذارد و اقتصاد کشور را درگير خواهد کرد و در نهايت دود اين تصميمات به چشم مردم مي رود. 
    
هدايت الله خادمي عضو ديگر کميسيون مجلس هم الگوي قراردادهاي جديد نفتي را به باجي بسيار بزرگ و خطرناک تشبيه کرد و گفت: اين الگو با اقتصاد مقاومتي تناقض دارد و مفهوم اقتصاد مقاومتي در اين الگو به سخره گرفته شده است.عضو کميسيون انرژي مجلس تاکيد کرد: «دولت هنوز اين الگو را به مجلس ارائه نداده و نمايندگان نمي دانند صحبت درباره چيست
    
وي تصريح کرد: «ما آزمايشگاه خارجي ها شده ايم و اين الگو هيچ گاه جواب نمي دهد و حاکميت ما را نيز زير سوال مي برد؛ مطمئن هستم اگر اين الگو را به دست خارجي ها مي داديم، اين گونه تهيه نمي شد و رحم و مروت بيشتري نسبت به مردم ما روا مي داشتند.»خادمي با ابراز تاسف از کارکرد کارشناسان و مديران نفت خيز جنوب گفت: «هم اينک ميداني باز شده بر ضد منافع ملي منتها هزينه آن بسيار زياد است که اگر کساني از مديران شرکت نفت انتقادي را وارد بدانند، حتماً از کار بيکار شده يا از سمت هاي خود عزل مي شوند
    
وي افزود: «اين قراردادها منافعي ندارد و ما را به 108 سال پيش بازمي گرداند که گروه دارسي نفت را در ايران کشف کرد؛ آن زمان چيزي در دست نداشتيم ولي امروز به عنوان تنها کشور خاورميانه مسلط به حفاري در آب هاي عميق هستيم
    
خادمي همچنين درخصوص جلسه غيرعلني وزير نفت و مجلس گفت: «جاي تاسف است که جلسه مجلس براي مهم ترين موضوع غيرعلني اعلام مي شود؛ اگر مجلس علني بود مردم و کارشناسان متوجه بحث ها مي شدند. آقاي وزير از موضوعي ديگر صحبت مي کند و عده اي تلاش دارند از اين موضوع بدون نظر کارشناسان و مردم بگذرند.» وي در خاتمه يادآور شد: «قراردادهاي قبلي اين گروه نيز با مشکل مواجه شد و مجدداً همين افراد چنين کاري را اجرايي مي کنند و کسي نيز پاسخ گو نيست؛ اميدواريم مجلس وارد موضوع شود ولي مشکل اين است که اين الگو را در اختيار نمايندگان نگذاشته اند
ابراهيم رزاقي: دولت يازدهم در 3 سال اخير 200 ميليارد دلار خرج كرده است
يک کارشناس اقتصادي گفت: دولت در 3 سال گذشته حداقل 200 ميليارد دلار خرج کرده است.
    
ابراهيم رزاقي در گفت وگو با تسنيم، در ارتباط با جذب سالانه 160هزار ميليارد تومان سرمايه خارجي که در برنامه ششم توسعه پيش بيني شده است، گفت: هدف برخي در دولت اين است که کشور تا حدي به وام هاي بين المللي و بازارهاي خارجي از جمله مواد غذايي و قطعات وارداتي وابسته شود که ديگر به هيچ وجه نتوانيم به غرب «نه» بگوييم. استاد بازنشسته اقتصاد افزايش 110 هزار ميلياردي نقدينگي در کشور را که در اصلاحيه بودجه سال جاري پيش بيني شده است در راستاي منافع اقتصادي و سياسي دولت دانست و بيان کرد: مگر کشور با کمبود نقدينگي مواجه بود که دولت اقدام به چنين کاري کرد؟
    
رزاقي ادامه داد: در 3 سال گذشته نقدينگي در کشور دو برابر شده و اين يک فاجعه است. البته همين نقدينگي نيز به بخش توليد تزريق نمي شود.
    
رزاقي با انتقاد از دريافت وام از کشور روسيه براي تامين کسري بودجه دولت، گفت: امروز از روسيه و فردا از آمريکايي ها وام مي گيرند.
    
وي افزود: در 3 سال گذشته دولت يازدهم حداقل 200 ميليارد دلار خرج کرده و اکثر کالاهايي که وارد مي کند نيز کالاي مصرفي با دلارهاي ارزان هستند. چرا اين پول ها را صرف پرداخت يارانه به توليدکنندگان داخلي نمي کنند؟
    
رزاقي متذکر شد: دولت به شعار «ما مي توانيم» فکر نمي کند بلکه ايدئولوژي او «ما نمي توانيم» است.
معاون وزير نيرو خبر داد: وجود 180 هزار ميليارد تومان پروژه نيمه تمام آبي در كشور
معاون وزير نيرو از وجود 180 هزار ميليارد تومان پروژه نيمه تمام در بخش آب کشور خبر داد.
    
رحيم ميداني در گفت وگو با ايسنا با اشاره به پروژه هاي نيمه تمام حوزه آب و رويکرد وزارت نيرو در ايجاد پروژه هاي جديد، بيان کرد: نمي توان به صورت مطلق گفت که وزارت نيرو پروژه جديدي را ايجاد نمي کند، چرا که تامين آب شرب اقدامي نيست که بتوان آن را به تعويق انداخت.
    
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا ادامه داد: با توجه به اهميت ويژه تامين منابع آبي مجبور به ايجاد پروژه هاي جديد هستيم، اما در قانون بودجه، اولويت اول به تکميل پروژه هاي نيمه تمام داده شده است.ميداني با اشاره به پروژه هاي نيمه تمامي که پيشرفت بالايي دارند، اظهار کرد: اولويت وزارت نيرو اين است که اين پروژه ها در مرحله اول اجرايي شوند و بايد به اين مسئله نيز توجه کرد که پروژه هاي نيمه تمام در اولويت شرب، جمع آوري فاضلاب و تامين آب کشاورزي دسته بندي شده اند.به گفته وي، با توجه به هزينه هاي بالايي که براي يک پروژه مي شود اگر پروژه اي که پيشرفت بالايي دارد به اتمام نرسد قطعاً ضربه اقتصادي بزرگي به جامعه وارد مي شود.
    
معاون وزير نيرو توضيح داد: حجم پروژه هاي نيمه تمام با قيمت امروز، حدوداً 180 هزار ميليارد تومان است که عدد بزرگ و قابل توجهي است.ميداني درخصوص اولويت بندي پروژه هاي نيمه تمام گفت: منطق حکم مي کند که در پروژه هاي نيمه تمام، اولويت ها را به ترتيب اول آب شرب، دوم جمع آوري و دفع بهداشتي فاضلاب و سوم پروژه هاي تامين آب کشاورزي اختصاص دهيم و اين روش اولويت بندي، براي پروژه هايي است که پيشرفت فيزيکي آنها بالاست تا زودتر به بهره برداري برسند. وي تاکيد کرد: ما بايد به فکر اتمام پروژه هاي نيمه تمام و نيز پول هايي که خرج کرديم باشيم زيرا جزو سرمايه هاي کشور هستند که هم ضرر عدم نفع دارند هم عمر مفيدشان کم مي شود.
خبر بازداشت همسر و فرزند مديرعامل تاييد شد: فساد 8 هزار ميليارد توماني در صندوق ذخيره فرهنگيان!
سخنگوي فراکسيون مبارزه با مفاسد اقتصادي با تاييد خبر بازداشت همسر و فرزند مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان، از فساد مالي نزديک به هشت هزار ميليارد توماني در اين صندوق خبر داد.
    
به گزارش شبکه اطلاع رساني راه دانا، حسين مقصودي اظهارداشت: شفاف سازي در صندوق ذخيره فرهنگيان يکي از دلايل اصلي استيضاح وزير آموزش وپروش است که طي تحقيقات به عمل آمده در حدود 80 هزار ميليارد ريال فساد مالي در اين صندوق گزارش شده است.
    
وي تصريح کرد: شخص مدير عامل صندوق نيز اين فساد را قبول داشته و مبلغ آن را سه هزار و 500 ميليارد تومان عنوان مي کند.
    
مقصودي ادامه داد: بحث استيضاح همچنان به قوت خود باقي است و پس از مشخص شدن اين فساد با جديت بيشتري پيگيري خواهد شد.
    
رئيس مجمع نمايندگان خراسان رضوي با بيان اينکه برخي افراد بي اطلاع نسبت به منتفي شدن استيضاح مصاحبه کرده اند، بيان داشت: بيش از 74 نفر از نمايندگان نامه استيضاح را امضاء کرده اند و بعد از شفافيت هاي مالي نيز اين عزم بيشتر شده است.
    
وي در خصوص بررسي نامه استيضاح در کميسيون آموزش بيان داشت: به دليل اتمام زمان يک هفته و بررسي نشدن تمام موارد، نامه به هيئت رئيسه ارسال شده و قرار بود که در صحن بررسي شود.
    
مقصودي در ادامه با بيان اينکه هر دو طرح تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان و استيضاح در دستور کار است، تاکيد کرد: نمايندگان به صورت متفق القول از پاسخ هاي وزير در کميسيون قانع نشده اند و ادامه بررسي به بعد از تعطيلات مجلس موکول شده است.
    
همچنين جبار کوچکي نژاد يکي از اعضاي کميسيون آموزش مجلس به تسنيم گفت: دو هفته گذشته در جلسه بررسي ضرورت تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان اين سوال از سوي بنده مطرح شد که چند نفر در اين صندوق بازداشت و با چند ميليارد تومان وثيقه آزاد شده اند که پاسخ مناسبي به سوال از مسئولان صندوق ذخيره فرهنگيان داده نشد.
    
عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در پاسخ به اين سوال که آيا سه هزار و 500 ميليارد تومان تسهيلات بانک سرمايه به اعضاي صندوق ذخيره پرداخت شده است؟ گفت: بحث اعطاي تسهيلات بانک سرمايه به برخي افراد جداست اما هم اکنون در داخل صندوق ذخيره افرادي به عنوان هيئت مديره مشغول به فعاليت هستند که راجع به آنها بحث است و طي دو هفته گذشته بازداشتي هايي را داشتيم.
    
کوچکي نژاد در پاسخ به اين سوال که مديرعامل صندوق ذخيره خبر بازداشت خود را تکذيب و اعلام کرده است که صرفاً به عنوان مطلع از وضعيت بانک سرمايه احضار شده بود، گفت: برخي افراد در اين صندوق بازداشت و هم اکنون با قرار وثيقه آزاد هستند.
    
لازم به توضيح است، شهاب الدين غندالي مدير عامل اين صندوق قبل از اين مدعي شده بود: مجموعه معوقات بانک سرمايه چهار هزار و 400 ميليارد تومان است که سه هزار و 285 ميليارد آن دست پنج نفر است و وثيقه هاي قوي گرفته نشده و سه سال است تلاش مي کنيم تا اين پول بازگردد.
    
همچنين وي با تکذيب خبر بازداشت و آزادي اش با قرار وثيقه، گفت: براي پاره اي از توضيحات درباره وام هاي بانکي بانک سرمايه به عنوان مطلع احضار شدم.صندوق ذخيره فرهنگيان با بيش از 800 هزار نفر عضو، وابسته به آموزش و پرورش است و از سپرده هاي ماهانه فرهنگيان به آنها سود سالانه پرداخت مي کند و بانک سرمايه و تعداد ديگري از بنگاه هاي اقتصادي همچون پتروشيمي و... نيز از زيرمجموعه هاي اين صندوق محسوب مي شوند.