دفاع از متهم به جاسوسي براي حفظ آبروي برجام!

دفاع از متهم به جاسوسي براي حفظ آبروي برجام!  11 شهریور – 95
چرا این جاسوس عبدالرسول دری اصفهانی در مدت 20 سال که مشغول خدمت و انجام مأموریت برای رژیم وارونه ولایت فقیه بوده است شناسایی ودستگیر نشده بود .ولی پس از انتشار نوار صوتی منتظری برای انحراف اذهان عمومی و مخالفت با برجام  ناگهان سازمان اطلاعات وامنیت پاسداران این جاسوس را همچون سایر جاسوسان دوتبعیتی را کشف وبازداشت کرده است؟بدون شک یکی ازا هداف پلید اطلاعات وامنیت پاسداران تلافی کردن  آزاد کردن چند گروگان آمریکایی ودریافت 400 میلیون دلار طلب زمان شاه با بهره 1 میلیارد و300 میلیون دلاری است.

دفاع از آبروي برجام اين روزها به هر صورتي انجام مي شود حتي اگر به قيمت دفاع از متهم به جاسوسي باشد چنانکه رئيس تيم کارشناسي مذاکره کننده هسته اي اصرار بر جاسوس خواندن او را توهيني آشکار به نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي ايران دانسته است!
    عبدالرسول دري اصفهاني نماينده بانک مرکزي و مسئول امور بانکي تيم مذاکره کننده هسته اي ايران با گروه ۵+۱ و يکي از کارکنان ستاد اجراي برجام بوده است. وي قبل از انقلاب با کميته خزانه داري آمريکا کار مي کرد و مسئوليت کميته بخش مربوط به انگليس را بر عهده داشته است و پس از انقلاب در وزارت دفاع استخدام مي شود و مسئوليت بخش مطالبات ايران از آمريکا را بر عهده مي گيرد. پس از مدتي وزارت دفاع دريافت که با وجود مستندات قوي در محاکم بين المللي آراء صادره به نفع ايران نيست. همين موضوع موجبات اخراج او را از وزارت دفاع فراهم مي آورد. وي پس از اخراج به کانادا رفت. در دور جديد بازگشت دري اصفهاني به ايران که هم زمان با روي کار آمدن دولت يازدهم بود به عنوان مشاور ولي الله سيف، رئيس کل بانک مرکزي مشغول به کار مي شود و در جريان مذاکرات برجام، زير مجموعه تيم حميد بعيدي نژاد در بخش امور مالي برجام فعاليتش را آغاز کرد. 

    تا اينکه سه شنبه 26 مردادماه جاري جعفري دولت آبادي دادستان تهران در نشست خبري از دستگيري و بازداشت يک متهم ايراني دو تابعيتي در تهران و ارتباط اين متهم با سرويس جاسوسي انگليس خبر داد. در شرايطي که سخنگوي وزارت امورخارجه دستگيري فرد دو تابعيتي در هواپيماي ظريف را تکذيب مي کرد حاجي دليگاني نماينده مردم شاهين شهر در مجلس هم با تاييد خبر نقل شده از کريمي قدوسي اعلام کرد: «دري اصفهاني در همراهي با ظريف قصد فرار از ترکيه به کانادا را داشت که دستگير شد

        
سابقه کار به نفع آمريکا
    حميد بعيدي نژاد، رئيس تيم کارشناسي مذاکره کننده هسته اي در دفاع از متهم به جاسوسي گفته است: اخيرا برخي افراد و سايتها به پخش مطالبي نسبت به آقاي عبدالرسول درّي مبادرت کرده اند و از جمله اينکه وي بعنوان يک فرد دو تابعيتي ايراني و انگليسي سالهاست حتي زماني که مسئول پرونده دعاوي عليه آمريکا در وزارت دفاع بوده است عليه منافع کشور جاسوسي مي کرده است و اخيرا نيز مشخص شده است که بعنوان عضو تيم مذاکرات هسته اي کشورمان اطلاعات محرمانه مذاکرات را به سرويس هاي جاسوسي انگليسي و آمريکايي ارائه مي کرده است و براي اين خدمات خود ماهانه 7500 پوند حقوق دريافت مي کرده است.

    بعيدي نژاد افزود: دري اصفهاني سابقه بيش از دو دهه حضور در دعاوي بين المللي را دارد و اصرار بر جاسوس خواندن او توهيني آشکار به نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي ايران است.

        
دو بار گزيده شدن از يک سوراخ!
    اينکه چرا و چگونه فردي با سابقه همکاري با آمريکا وارد تيم مذاکره کننده هسته اي مي شود، از جمله مهم ترين سوال هايي است که پيرامون اين پرونده مطرح است و به قول وبگاه تحليلي المانيتور: «جاسوس دستگيرشده تيم هسته اي ايران دقيقا در بخش به مشکل خورده برجام؛ يعني همان تحريم ها مسئوليت داشته است» که مهم ترين بخش برجام بود. نفوذ تا اين حد در جريان برجام مي تواند از زواياي پنهان و تاريک آن را بيشتر از پيش روشن سازد.

    هر چه زودتر جلوي تصميم و انتخاب اشتباه گرفته شود بهتر است و با اين وجود چرا دستگيري اين فرد و متهم خواندن او به جاسوسي از نظر بعيدي نژاد توهين به نهادهاي امنيتي است؟ البته در ورود اين فرد به تيم مذاکره کننده مي توان کوتاهي يا عدم نظارت دقيق را بررسي کرد. 

        
چگونگي نفوذ اين فرد بررسي شود
    محمد اسماعيل سعيدي، نماينده مجلس شوراي اسلامي در گفتگويي درباره سابقه دري اصفهاني گفته است: «فردي که در کميته مالي برجام به عنوان مسئول ايفاي نقش مي کرد با MI6 و PWC ارتباط داشت. اين شخص در اواخر دهه 70 با وزارت دفاع همکاري داشت و به عنوان نماينده ايران در دعاوي کشورمان عليه آمريکا در دادگاه لاهه حضور مي يافت اما بعدها مسئولين وقت نظارتي متوجه شدند وي به نفع آمريکا کار مي کند و به همين علت او را بازداشت و از کار اخراج کردند

    سعيدي با اعلام اينکه چگونگي حضور دوباره وي در تيم مذاکره کننده برجام تعجب آور است، عنوان کرد: «من از وزير اطلاعات در اين باره سوال کردم، اگر وزارت اطلاعات به اين شخص تاييديه صادر کرده است، توضيح دهد دليل آن چه بوده و اگر از آن بي اطلاع بوده چرا در طول اين مدت نسبت به حضور چنين فردي با آن سوابق در کميته مالي برجام، بي توجهي کرده است؟»

        
اگر مسئوليتي نداريد چرا دفاع مي کنيد؟
    رئيس تيم کارشناسي تيم مذاکره کننده هسته اي ابتدا در مقام دفاع از متهم به جاسوسي که سابقه اي نه چندان خوشايند داشته برآمده است و سپس در ادامه متذکر مي شود: «وزارت امور خارجه و مسئولين تيم مذاکرات هسته اي مسئوليتي در قبال گزينش و يا اصولاچه ردّ يا قبول نمايندگان نهادهاي ذيربط رسمي کشور ندارند. مجموعا ده ها نفر به عنوان نمايندگان نهادهاي ذيربط، تيم مذاکرات هسته اي کشورمان را در مذاکرات همراهي مي نمودند که ورود به بحث صلاحيت اين افراد نمي تواند از مسئوليت هاي وزارت امور خارجه و اعضاي تيم مذاکرات هسته اي کشورمان باشد.» بايد به ايشان يادآور شد که اگر در قبال گزينش افراد تيم مذاکرات مسئوليتي نداريد و ورود به بحث صلاحيت اين افراد از مسئوليت هاي شما نيست چطور امروز در مقام دفاع از متهم برآمده ايد؟ آيا دفاع از فردي که به فروش اطلاعات متهم است امروز در حيطه مسئوليت شما قرار مي گيرد؟ آيا بر سلامت کامل رفتاري اين فرد اشراف کامل داريد؟ 

        
فرد بازداشت شده داراي تابعيت مضاعف است
    به گزارش فارس، «سيد حسين نقوي حسيني» سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جلسه فوق العاده کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي که صبح ديروز (چهارشنبه) با عنوان بررسي «پروژه نفوذ» برگزار شد، گفت: در اين جلسه که جمعي از مسئولان اطلاعات سپاه حضور داشتند، ارکان پروژه نفوذ در حوزه هاي مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، علمي – فني، ايدئولوژي و غيره مورد بررسي و تبيين قرار گرفت، همچنين در اين جلسه، اهداف دشمن در کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت تشريح شد و در اين زمينه نمونه هاي مختلفي که مورد بهره برداري قرار گرفته بودند، معرفي شدند.

    نقوي حسيني تصريح کرد: همچنين در اين جلسه مطرح شد که افراد دو تابعيتي مورد توجه جدي سرويس هاي اطلاعاتي دشمن هستند و در پروژه نفوذ به کار گرفته مي شوند و نمونه هاي مختلف به کار گرفته شده داراي تابعيت مضاعف هستند که در همين راستا اشاره شد فردي که در جريان مذاکرات هسته اي به اتهام جاسوس بازداشت شد، داراي تابعيت مضاعف است.

    سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در پايان خاطرنشان کرد: لازم به توضيح است که جلسات مذکور در آينده ادامه خواهد داشت تا پروژه نفوذ به طور مستمر رصد شود.

        
پيگيري ابهامات موجود درباره آزادي فرد متهم به جاسوسي
    به گزارش دانا، «جواد کريمي قدوسي» عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در واکنش به آزادي «دري اصفهاني» با قرار وثيقه با اشاره به اينکه وجود متهم به جاسوسي در تيم هستهاي توسط سخنگوي دستگاه قضا تاييد شده است بيان کرد: ما نيز در برنامه خود پيگير اين مسئله هستيم، در جلسات کميسيون امنيت ملي ابهامات موجود درباره آزادي اين فرد را پيگيري خواهيم کرد و از طرف کميسيون قضايي نيز پيگيري ميکنيم که به چه علتي يک فرد متهم به جاسوسي بايد با قيد وثيقه آزاد باشد؟

    عضو کميسيون امنيت ملي مجلس در خصوص چرايي آزادي دري اصفهاني با بيان اينکه قراين اين مسئله را در گذشته ديديم تصريح کرد: سابقه نشان داده که در خصوص حسين موسويان(فرد نفوذي در تيم مذاکره کننده اسبق) و جيسون رضائيان نيز براي آزادي فشار آوردند و اين احتمال را ميدهيم که در خصوص دري اصفهاني نفوذي تيم هستهاي نيز باز از طرف همين افراد فشار صورت گرفته باشد؛ همچنان که اين احتمال نيز وجود دارد که براساس يک تدابير اطلاعاتي اين فرد با قيد چند روز در اين قضيه آزاد شده باشد که اين مسائل را در کميسيون امنيت ملي پيگيري و بررسي ميکنيم و سوال خواهيم کرد که چه افرادي در آزادي اين فرد دخيل بودند.

    وي با بيان اينکه اين فرد با سابقه ممتد در جاسوسي مورد شناسايي قرار گرفته گفت: تعجب اين است که چگونه اين فرد وارد تيم هستهاي شده است و اين تعجب زماني بيشتر ميشود که براساس گزارشاتي که اکنون در سايتها موجود است؛ اين فرد بيان ميکند که به درخواست نهاونديان مسئول نهاد رياست جمهوري وارد تيم مذاکره کننده شده است

        
دري اصفهاني به درخواست نهاونديان وارد تيم مذاکره کننده شد
    عضو کميسيون امنيت ملي مجلس در ادامه عنوان کرد: اين سوال را بايد از رئيس جمهور پرسيد که چگونه آقاي نهاونديان يک فرد نفوذي را حمايت ميکند و مهم ترين بخش مذاکره که بحث پولي و بانکي است به اين فرد سپرده و مشاور آقاي ظريف در اين بخش ميشود و در نهايت نيز که آقاي روحاني به اين فرد مدال و 50 سکه ميدهد، آن هم کسي که با تابعيت کانادايي در تيم مذاکره حضور داشته و مديريت اين بخش مهم مذاکره را به عهده ميگيرد که هم زمان با آن آمريکاييها و انگليسيها براساس اطلاعات داده شده بازگشت تحريمها را نيز بررسي ميکردند که اين اتفاق رخ داده است.

    به گزارش نسيم، کارشناسان و ناظران سياسي بر اين عقيده اند که حضور دري اصفهاني با تابعيت مضاعف يک اشتباه راهبردي از سوي نهاونديان رئيس دفتر رئيس جمهور و ولي الله سيف رئيس بانک مرکزي بوده است. البته در اين ميان برخي ديگر معتقدند که وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه مسئول اين اتفاق هستند؛ وزارت اطلاعات به دليل آنکه بايد اشراف بيشتري بر افراد تيم مذاکره کننده مي داشت و وزارت خارجه به آن سبب که بايد از نهادهايي که دسترسي به سوابق اين فرد دارند استعلام هاي امنيتي لازم را اخذ مي کرد. استعلام هايي که البته عدم اخذ آنها از آغاز دولت حسن روحاني به دفعات در خصوص برخي انتصاب هاي دولتي مطرح بوده و قبلانيز مشکلاتي از اين دست را پديد آورده است.