گزیده ها 10 مهر - 95

گزیده ها 10 مهر - 95
اميرعبداللهيان در پاسخ به اظهارات جان كري: با افتخار از حزب الله لبنان حمايت مي كنيم

اميرعبداللهيان در سومين سالگرد انتفاضه جديد فلسطين و در واکنش به اظهارات جان کري گفت: محور آمريکا و رژيم صهيونيستي در پشت ماجراي حمله نظامي سعودي به يمن قرار دارد.
    
دبيرکل کنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين افزود: سعودي بدون حمايت اطلاعاتي و لجستيکي واشنگتن هرگز قادر به حمله نظامي به يمن نبود و اکنون نيز سعودي در معادله مقاومت مردم يمن به شدت گرفتار آمده است.
    
وي گفت: بي ترديد سياست هاي مداخله جويانه آمريکا مانع تحقق راه حل سياسي در بحران سوريه و يمن به شمار مي رود.
    
امير عبداللهيان افزود: تهران در قبال منطقه و در مبارزه جدي با تروريسم و کمک به امنيت و ثبات منطقه، همواره سازنده ترين سياست را دنبال کرده است.
    
وي با بيان اينکه ما با افتخار از حزب الله لبنان حمايت مي کنيم، گفت: حزب الله در دو جبهه مبارزه با «صهيونيسم» و «تروريسم» با قدرت عمل نموده است و سهم بزرگي در کمک به امنيت منطقه و جهان دارد.
    
امير عبداللهيان با تاکيد بر اينکه جمهوري اسلامي ايران با صداي بلند از مقاومت مردم فلسطين و مبارزه عليه رژيم صهيونيستي پشتيباني مي کند، افزود: کمک موثر به دولت و ملت عراق و سوريه در مبارزه با تروريسم را وظيفه انساني و شرعي خود مي دانيم و تا تحقق ثبات و امنيت منطقه، روند کمک هاي مستشاري و انساندوستانه خود را تقويت خواهيم کرد.
    
جان کري در جلسه پرسش و پاسخ در موسسه آسپن آتلانتيک مدعي شد چيزهايي وجود دارد که ايران در منطقه انجام مي دهد و ما مخالف آن هستيم. ما از نقش ايران در يمن، سوريه و حمايتشان از حزب الله رضايت نداريم.
خبر ويژه 
نااميدي 70 درصد فعالان اقتصادي از بهبود وضعيت در دولت يازدهم
70 درصد فعالان اقتصادي برخلاف وعده هاي دولت اميدي به بهبود وضعيت اقتصادي ندارند.
    
بر اساس نظرسنجي اتاق بازرگاني تنها 30 درصد اميدوارند وضعيت اقتصادي در سال آخر دولت يازدهم بهتر شود.
    
روزنامه اعتماد در گزارشي نوشت: يک سال تا پايان کار دولت يازدهم باقي است و چشم ها به چند ماه باقيمانده براي يک جهش بزرگ دوخته شده است چرا که بررسي عملکرد سه سال گذشته نشان مي دهد با وجود تاکيد بسته هاي سياستي دولت بر اعطاي بخش بيشتري از تسهيلات سالانه بانک ها به بخش توليد، اين هدف مطابق انتظار پيش نرفته و در سال 1394 نسبت به سال پيش از آن 15/8 واحد درصد عقب ماندگي وجود دارد.
    
اعتماد مي افزايد: دولت يازدهم از زمان روي کار آمدن، دو بسته سياستي را به صورت مشخص براي خروج از رکود اقتصاد ايران ارايه داده است. مطالعات صورت گرفته در دفتر تحقيقات و بررسي هاي اقتصادي اتاق بازرگاني ايران از سياست هاي اجرا شده در اين مدت نشان مي دهد با وجود سياست هاي اعمال شده در بخش سيستم بانکي، تسهيلات به بخش خصوصي از رشد قابل توجهي برخوردار نبوده است.
    
در بخش اعتبارات عمراني روند عدم تحقق اين اعتبارات همچنان ادامه دارد به گونه اي که در سال 1394، 58/5 درصد اعتبارات عمراني تحقق يافته است که نشان از عدم توفيق دولت در سياست هاي بودجه اي است.
    
همچنين با وجود اهتمام دولت به بهبود محيط کسب و کار و اعلام سياست هايي در اين ارتباط، همچنان تغيير قابل توجهي در محيط کسب و کار اقتصادي صورت نپذيرفته است.
    
دفتر تحقيقات اتاق بازرگاني در پرسشنامه اي نظربخش خصوصي را در ارتباط با ميزان اثرگذاري بسته سياستي خروج از رکود دولت جويا شده است که نتايج آن نشان مي دهد 47/5 درصد از 84 فعال در حوزه توليد و 63/3 درصد از 30 فعال در حوزه بازرگاني اثرگذاري بسته سياستي دولت را کم ارزيابي کرده اند و فقط 10 درصد از هر گروه، اثرگذاري بسته سياستي را زياد ارزيابي کرده اند.
    
پاسخ دهندگان دلايلي همچون شعارزدگي و عدم اجراي کامل برنامه، عدم حمايت واقعي از توليد داخلي، عدم هماهنگي تيم اقتصادي دولت را از دلايل اصلي عدم اثرگذاري بسته هاي خروج از رکود عنوان کردند، لذا با توجه به مطالب عنوان شده به نظر مي رسد اثرگذاري سياست هاي دولت بر اقتصاد بخش خصوصي تاکنون اندک بوده است. از دلايل اين امر مي توان به عدم اجراي کامل سياست هاي دولت اشاره کرد. با اين حال اين نکته را هم بايد مورد تاکيد قرار داد که به همه مسائل بخش خصوصي در اين بسته هاي سياستي توجه لازم و کافي نشده است. توجه دولت در اين مجموعه هاي سياستي بيشتر ناظر بر حل مشکل تامين مالي بنگاه هاي بخش خصوصي از طريق نظام بانکي از يک سو و تحريک تقاضا از سوي ديگر بوده است. مشکلات طرف عرضه و لذا محيط کسب و کار در اين دو بسته مورد توجه لازم قرار نگرفته است.
    
بر اساس نظرسنجي که دفتر تحقيقات و بررسي هاي اقتصادي اتاق بازرگاني از وضعيت اقتصاد در سال جاري انجام داده است؛ (فقط) 30 درصد از جامعه آماري اين اتاق اميد به بهتر شدن اوضاع اقتصاد در سال جاري داشتند.
خبر ويژه 
آرمان: افزايش نقدينگي و تورم چيزي براي كارنامه دولت باقي نمي گذارد
همزمان با سه برابر شدن نقدينگي، يک روزنامه اصلاح طلب نسبت به تزريق پول در جامعه از سوي دولت و از دست رفتن دستاورد کاهش تورم هشدار داد.روزنامه آرمان نوشت: درباره دلايل کاهش شتاب نرخ تورم چند ديدگاه وجود دارد. اعضاي کابينه و به ويژه تيم اقتصادي دولت اعتقاد دارند که سياست هاي معطوف به کنترل حجم پول در جامعه را بادقت اجرا کرده اند و از اين مسير موفق به کاهش شتاب تورم شده اند. دولت معتقد است که انضباط پولي و جلوگيري از توزيع پول به شکل ارادي دليل اصلي مهار تورم است. در مقابل اين استدلال اما گروهي از اقتصاددانان، فعالان اقتصادي و به ويژه منتقدان دولت معتقدند کاهش تقاضاي کل جامعه، به ويژه کاهش قدرت خريد شهروندان و ناتواني در خريد دليل اصلي مهار تورم بوده است وهر دولتي که بر سر کار مي آمد، شاهد اين وضع بوده ايم. اما اينکه آيا کاهش شتاب تورم بر زندگي، کسب و کار و معيشت شهروندان ايراني موثر بوده و آيا مردم کاهش اين نرخ را احساس کرده اند يا نه، محل منازعه است.
    
نويسنده مي افزايد: نکته مهم در موضوع کاهش نرخ تورم اين است که فشارهاي فوق العاده اي بر دولت يازدهم وارد مي شود تا دست از انضباط پولي بردارد و در ماه هاي آخر فعاليت خود به توزيع پول نقد در جامعه بپردازد و نشانه هاي آن نيز آشکار شده است. فشار براي اعطاي وام هاي ارزان به صنعت، فشار براي اعطاي وام هاي پرشمار و متنوع به خريداران مسکن، فشار براي پرداخت وام هاي خرد نظير وام ازدواج، وام خريد کالاو... از آن جمله است که به رشد اقتصادي منجر مي شود و امروز اين اتفاق رخ داده است. اقتصاددانان معتقدند اگر وضع به همين ترتيب پيش برود و دولت در اين مسئله کوتاه بيايد هرآنچه را در مهار تورم به آن دست يافته است، از دست مي دهد و چيزي براي کارنامه اش باقي نمي گذارد. هشدار اقتصاددانان را بايد جدي گرفت و راه هاي تزريق پول منجر به تورم را مسدود کرد.
    
يادآور مي شود به تازگي اجراي طرح واگذاري کارت هاي اعتباري خريد کالا(10 تا 50 ميليون تومان) آغاز شده بود که بودجه اي بالغ بر 4 هزار و 200 ميليارد تومان براي آن پيش بيني شده است.
    
گفتني است برخي کارشناسان اقتصادي دولتي مدتي است مي گويند احتمال بازگشت تورم دو رقمي به خاطر افزايش نقدينگي تا مرز 1100هزار ميليارد تومان - در چند ماه آينده قوي است.
خبر ويژه 
غلط زيادي معاون مركل در آستانه سفر به تهران
وزير اقتصاد آلمان مي گويد در سفر به تهران، نگراني هايمان در زمينه نقش ايران در سوريه و کارنامه حقوق بشر ايران را به اطلاع مقامات ايراني خواهم رساند.
    
به گزارش اشپيگل، زيگمار گابريل که قرار است فردا در راس هيئتي به تهران بيايد، گفت: در سفر به تهران نگراني هاي برلين درباره نقش ايران در جنگ سوريه و کارنامه حقوق بشر در جمهوري اسلامي را به اطلاع مقامات ايراني خواهم رساند.
    
وي مي گويد ايران تنها هنگامي مي تواند روابطي عادي و دوستانه با آلمان داشته باشد که وجود اسرائيل را به رسميت بشناسد.
    
اين مقام دولت آلمان اظهار داشت: «همان کاري را که در سفر اخيرم به روسيه انجام دادم در ايران نيز ادامه مي دهم، يعني احساس خشم و ناراحتي از جبهه هاي متحد حکومت بشار اسد در سوريه را به آنها انتقال خواهم داد. ما نمي توانيم با کشورهايي که درگير چنين جنگ وحشيانه اي هستند رابطه اي عادي و نرمال داشته باشيم
    
يادآور مي شود وي که معاون صدر اعظم آلمان نيز هست، تير ماه سال 94 به تهران سفر کرد. اما سفر بعدي وي که قرار بود ارديبهشت امسال انجام شود، لغو شد. وي آن هنگام گفته بود عادي سازي روابط با ايران هنگامي ميسر است که ايران، اسرائيل را به رسميت بشناسد.
    
فرانک والتر اشتاين وزير خارجه آلمان نيز آبان سال 94 به تهران سفر کرد. وي پس از آن به عربستان عزيمت کرد و در آنجا از عبارت مجعول «خليج عربي» به جاي «خليج فارس» استفاده کرد.
    
گزافه گويي اين مقام آلماني در حالي بود که وي قبل از سفر به رياض، مورد استقبال گرم وزارت خارجه ايران قرار گرفت تا جايي که در اقدامي بدون اعلام قبلي، نشستي موسوم به «نشست مقدماتي کنفرانس مونيخ» به افتخار والتر اشتاين در تهران تدارک شد که وي در آن نشست هم از ايران خواست به اسرائيل احترام بگذارد! همچنين در اقدامي نابخردانه، مقامات وزارت خارجه، والتر اشتاين را به دانشگاه تهران بردند و در مراسمي مهندسي شده استقبال دانشجويي(!) براي وي ترتيب دادند. برخي کارگاه هاي آموزشي نيز براي هيئت آلماني در دانشگاه تهران ترتيب داده شد.
    
دولت آلمان در مقابل آمريکا و رژيم صهيونيستي منفعل است و پس از شکست جنگ جهاني دوم نتوانسته از موضع مستقل در عرصه سياست جهاني رفتار کند. آلماني ها يکي از تجهيزکنندگان رژيم جنايتکار صدام به تسليحات شيميايي بودند که عليه ملت ايران و کردهاي عراق استفاده شد.