400 هکتار زمین در استان قم شرایط بیابانی شدن دارد

مدیرکل مدیریت بحران استان قم:
400 هکتار زمین در استان قم شرایط بیابانی شدن دارد 7 آبان -95
خامنه ای می تواند همچون خبری که ساله اپیش درر وزی نامه جمهوری اسلامی بازتاب داده شد که زنی خواب دیده بودآقا امام زمان به خوابش آمده وگفته است نامه متقاضیان چاه جمکران به دستش نمی رسد چون چاه پرشده است .بنابراین توصیه کرده که بایدچاه دیگری حفر شود . سپس مشخص شد این چاه درزمین وی حفرشده بود که موجب شدیدافزایش قیمتش شده بود از طریق آخوندهای جارجی حوزوی اش فتوای  حفر چاه جمکران دیگری در این محدوده 400 هکتاری بدهدتاموجب آبادانی و رونق این 400 هکتار زمین بیابان شده اطراف قم شود .
استانها/ بيابان‌زدايي
مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: در سالهای اخیر با پدیده توسعه بیابان ها در قم واجه بوده ایم که در این راستا 400 هکتار زمین در استان قم شرایط بیابانی شدن دارد
به گزارش ایسنا، محسن اروجی پیش از ظهر امرور در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی از بحران‌های زیست محیطی در سال‌های گذشته عنوان کرد: از سال 76 در استان قم با مسئله تغییر اقلیم و خشکسالی مواجه هستیم که منشاء بسیاری از مشکلات زیست محیطی است.
مدیرکل مدیریت بحران استان قم افزود: برداشت بی‌رویه از سفره های زیرزمینی و ایجاد سد نیز نقش مهمی در توسعه بیابان‌ها داشته است در حالی که باید با مدیریت منابع بتوانیم ظرفیت‌های فعلی را حفظ کنیم.
وی تصریح کرد:در سال‌های اخیر با توسعه بیابان ها مواجه ایم و با این روند 400 هزار هکتار در استان قم شرایط بیابانی شدن را دارند.
اروجی خاطرنشان کرد:در این میان 105 هکتار از زمین های سطح استان قم نیز منشاء گرد و غبار دارند که در این راستا ایجاد فضای سبز می‌تواند تا حدودی مانع از توسعه دامنه گرد و غبار در قم باشد.
وی اظهار کرد: اداره منابع طبیعی در جهت مقابله با بیابان زایی بیش از 9000 هکتار درختکاری در قم انجام داده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان قم افزود:همراهی مسئولان و مشارکت مردمی می تواند در رفع معضلات زیست محیطی و حفظ ظرفیت های با ارزش در محیط زیست موثر باشد.
وی بیان کرد:وقف در عرصه محیط زیست یکی از اقدامات با ارزشی است که باید در میان خیران فرهنگ سازی شود تا بتوان در جهت ایجاد و حفظ پارک های زیست محیطی به وسیله وقف به اهداف مورد نظر دست یابیم.
اروجی با اشاره به وضعیت بحرانی دریاچه نمک عنوان کرد:جلسات متعددی در اربطه با دریاچه نمک برگزار شده است که در این جلسات با ارزیابی مطالعات گسترده و همراهی نخبگان دانشگاهی در صدد رفع مشکلات هستیم.
وی گفت: آلودگی‌های زیست محیطی قم نیز از دغدغه‌هایی است که توسط مشاورین محیط زیست مورد بررسی قرار گرفته است.
مدیرکل مدیریت بحران استان قم از برگزاری همایش نجات دریاچه نمک در دانشگاه قم خبر داد و عنوان کرد: در ماه آینده این همایش با نگاهی علمی و تخصصی و با حضور مسئولان استان و کشور موضوع دریاچه نمک را دنبال می‌کند.
وی تصریح کرد:علاوه بر قم، استان‌های تهران، قزوین، اصفهان، سمنان، البرز و مرکزی از وضعیت بحرانی دریاچه نمک رنج می‌برند چرا که در حدود 25 درصد از جمعیت استان در قالب هفت استان در جوار این دریاچه زندگی می‌کنند.

اروجی تامین حق آبه را راهگشای حل بحران دریاچه برشمرد و یادآور شد:تاکنون پنج میلیون متر مکعب حق آبه از سد 15 خرداد رهاسازی شده است.