"نتیجه انتخابات آمریکا"

گزارش لحظه به لحظه:
پرسش این روزهای تمام کسانی که حتی برداشت کوچکی از سیاست دارند این است: نتیجه انتخابات آمریکا چه خواهد بود؟ یک روز به انتخابات آمریکا باقی مانده و نظرسنجی‌ها از برتری کلینتون حکایت دارند. البته باید منتظر 7% از مردم آمریکا ماند که هنوز رای خود را انتخاب نکرده‌اند و ممکن است تصمیم آن‌ها همه را شگفت‌زده کند.


فرادید|
 بالاخره پس از ماه‌ها نوبت به روز انتخابات آمریکا رسیده است. کلینتون به یک قدمی کاخ سفید رسیده و شاید این اتفاق در یک چشم به هم زدن رخ دهد!

به گزارش فرادید، رقابت بر سر ورود به کاخ سفید به واپسین روزهای خود نزدیک شده و هر دو کاندیدا نفس‌ها را در سینه حبس کرده‌اند. البته به عبارتی مردم بسیاری از کشورها چشم به نتیجه این انتخابات دوخته‌اند.

مردم آمریکا امروز رئیس جمهور آینده کشورشان را انتخاب می‌کنند. سرنوشت ۴۴ کرسی مجلس سنا، ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و فرمانداران ۱۲ ایالت هم امروز روشن می‌شود.

بامداد چهارشنبه 19 / 08 / 1395
به روز می‌شود



03:07 - برنی سندرز به کلینتون رای داد
"امیدوارم امروز دونالد ترامپ را شکست دهیم، به سختی شکستش دهیم."



03:01 - گزارشات رسیده حاکی از تعطیلی برخی مراکز اخذ رای در آزوسا, در کالیفرنیا پس از تیراندازی در نواحی اطراف است. در این تیراندازی 4 نفر زخمی شده‌اند.


02:53 - آرای ایندیانا تا این لحظه؛ ترامپ رای بیشتری دارد

02:44 - آرای اولین ایالت اعلام شد
دونالد ترامپ با کسب 79.1 درصد آرای کنتاکی در این ایالت در حال پیروزی است.


02:41 - آرای ایالت کنتاکی تا این لحظه



02:37 - در پی کشف یک بسته مشکوک در یک شعبه رأی‌گیری در فلوریدا، این شعبه تخلیه شده است.


02:28 - نتایج انتخابات کنگره آمریکا 

سنا: دموکرات‌ها ۳۷ کرسی | جمهوری‌خواهان ۳۰ کرسی
مجلس نمایندگان: دموکرات‌ها ۹ کرسی | جمهوری‌خواهان: ۲ کرسی


02:17 -
 امروز همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ۹ ایالت آمریکا در مورد قانونی شدن مصرف ماریجوانا نیز رای می‌دهند. اگر این مسئله در کالیفرنیا رای بیاورد، انقلابی در تاریخ موادمخدر جهان محسوب خواهد شد /BBC


02:08 - هک وبسایت ترامپ
وبسایت دونالد ترامپ امشب مدتی هک شد و مدتی ایموجی مدفوع بالای سایت قرار گرفت. هم اکنون بالای بخشی از وبسایت ترامپ نوشته شده: "کلینتون برنده است."



02:02 - اسپوتنیک: اطراف برج ترامپ در نیویورک به علت بیم از حملات تروریستی شاهد حضور گسترده نیروهای پلیس است و مسیرهای منهی به آن با کامیونهای پر از شن و ماسه مسدود شده اند.


02:00 -
 سي ان ان: نظرسنجي از راي دهندگان نشان مي دهد هيلاري کلينتون در منهتن پيشتاز است


1:58 - "بوش پسر" رای سفید داده است
خبرنگار سی‌بی‌اس می‌گوید سخنگوی جورج بوش پسر، رئیس جمهور پیشین آمریکا، تایید کرده است که آقای بوش و همسرش رای سفید داده‌اند. جب بوش، برادر جورج، یکی از داوطلبان نامزدی حزب جمهوری‌خواه بود اما موفق نشد نظر جمهوری‌خواهان را جلب کند. چندین چهره شاخص دیگر به جز جورج بوش هم پیش از این از حمایت از نامزد حزبشان، یعنی دونالد ترامپ، خودداری کرده‌اند.


01:56 - پسر ترامپ قانون را نقض کرد  
تارنمای «هیل» رسانه کنگره آمریکا، با اشاره به ممنوعیت عکس گرفتن در مراکز رای گیری در ایالت نیویورک، نوشت: «اریک ترامپ، پسر دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری، با انتشار تصویر برگه رای خود در شبکه اجتماعی «توییتر» قانون این ایالت را نقض کرده است. خبر کامل را اینجا بخوانید...


01:52 - گزارش وال استریت ژورنال از اولین نتایج نظرسنجی درون شعب
* اغلب رای‌دهندگان رفتار ترامپ را مناسب ریاست‌جمهوری ندانسته‌اند، اما رفتارهای کلینتون را مناسبت خوانده‌اند.
* اغلب رأی‌دهندگان گفته‌اند نه کلینتون و نه ترامپ، قابل اعتماد و صادق نیستند.
* کمی بیش از نصف رأی‌دهندگان کلینتون را دارای صلاحیت ریاست‌جمهوری دانسته‌اند. اکثریت قاطع آنها ترامپ را فاقد صلاحیت دانسته‌اند.


01:45 -
 هر دو کاندیدا برای اطلاع یافتن از نتایج اولیه به منهتن می‌روند / CNN

01:38 -
 یک کیک دونالد ترامپ به داخل برج ترامپ برده می‌شود.



01:12 - اگر آرای کلینتون و ترامپ برابر شود، چه می شود؟
سی ان ان نوشت اگر چه برابر شدن آرای الکترال دو نامزد انتخابات آمریکا بسیار نادر است و تا کنون تنها دو بار رخ داده است اما اگر چنین شود، انتخاب رئیس جمهور به کنگره واگذار می شود. در این حالت، مجلس نمایندگان رئیس جمهور را انتخاب می کند و مجلس سنا معاون او را. اگر در انتخابات سال 2016 آراء برابر شوند، احتمالا دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور و تیم کاین که از سوی کلینتون به عنوان معاون انتخاب شده است، برای منصب معاونت ترامپ انتخاب می شوند.



01:10 - ترامپ خطاب به رای‌دهندگان: مواظب تاکتیک‌های کثیف رسانه‌ها باشید!
دونالد ترامپ با انتشار یادداشتی به شهروندان آمریکایی هشدار داد: وقتی نتایج اولیه نشان‌دهنده پیشتاز بودن کلینتون باشد آن‌ها پیروزی کلینتون را در ایالت مورد نظر اعلام و از رأی‌دهندگان می‌خواهند که دیگر در انتخابات مشارکت نکنند اما وقتی ترامپ در ایالتی پیشتاز باشد این رسانه‌ها با این امید که کلینتون را یاری دهند از رأی‌دهندگان می‌خواهند که هرچه سریعتر پای صندوق‌های رأی بروند.



یک بامداد - پایگاه Slate با همکاری VoteCastr برای نخستین بار دست به پیش‌بینی نتایج نهایی انتخابات بر اساس شرایط فعلی و گزارش‌ها زده است. نتایج شش ایالت کلیدی در پیش‌بینی آن‌ها بدین ترتیب است:




چه کسی رئیس جمهور ایالات متحده خواهد شد؟

00:10 - شکایت ترامپ در نوادا رد شد

یک قاضی در ایالت نوادا شکایت اضطراری دونالد ترامپ را رد کرد که خواهان کنار گذاشتن آرای اخذ شده در رأی‌گیری زودرس در چهار حوزه رأی گیری شده بود. ستاد انتخاباتی آقای ترامپ به این امر اعتراض داشتند که مسئولان محلی شعبه های اخذ رأی را پس از پایان زمان رأی گیری باز نگه داشته بودند تا اسپانیایی تبارهای بیشتری رأی بدهند. مسئولان محلی می گویند که تنها به کسانی اجازه ورود داده شده که در صف حوزه های رأی گیری حضور داشته اند. اسپانیایی تبارها بیشتر به دموکرات ها گرایش دارند و تصور می شود که بیشتر آنها به هیلاری کلینتون رأی دهند.



00:07 - پیش بینی ترامپ: ماجرای انتخابات ممکن است امشب تمام نشود
دونالد ترامپ در پاسخ به سئوال فاکس نیوز که آیا فکر می کند انتخابات امشب تمام شود گفت: "باید ببینم چه می شود... روش قدیمی رأی گیری با کاغذ خوب بود. شمارش آرا خیلی بیشتر طول می کشید، اما یک چیز خوبی داشت که نگران هک شدن سیستم نبودید، نگران مشکلاتی که شاهدش هستیم نبودید".





سه‌شنبه 18 / 08 / 1395

23:49 - نتایج انتخابات در ایالت نیوهمپشایر به نفع ترامپ


23:43 - در حوزه‌های کوچک و بسیار کم‌جمعیت ایالت نیوهمپشایر، نتایج مشخص شده و فعلا ترامپ با اختلاف کمی پیشتاز است.


23:35 - سی ان ان گزارش داده است که در ایالت یوتا و در شهر واشنگتن یک مشکل فنی در تمامی ماشین های رای گیری در هر 37 محل رای گیری این شهر منجر به بروز مشکلاتی در اخذ رای شده است 


23:05 - شکایت ترامپ از مسئولان یک حوزه رای‌گیری در ایالت نوادا

دونالد ترامپ از یک مسئول رای‌گیری در ایالت نوادا به دلیل باز نگه داشتن حوزه انتخاباتی پس از اتمام زمان رای‌گیری، شکایت می‌کند. ترامپ مدعی شد که «جو گلوریا» مسئول رای‌گیری یکی از حوزه‌های ایالت نوادا، این حوزه انتخاباتی را دو ساعت بیشتر از زمان مشخص شده برای رای‌گیری، باز نگه داشته است. سخنگوی این حوزه انتخاباتی در پاسخ به اتهام ترامپ، گفت تنها به کسانی که در پایان زمان تعیین شده در صف قرار داشتند، اجازه ورود به حوزه داده شد.

22:50 -
 دونالد ترامپ جونیور، فرزند کاندیدای حزب جمهوری‌خواه، می‌گوید پدرش به یک شرط نتایج انتخابات را خواهد پذیرفت و آن اینکه انتخابات «قانونی و منصفانه» باشد. وی در گفتگو با MSNBC می‌گوید: «او [پدرش] فقط می‌خواهد شاهد نبردی منصفانه باشد. اگر شکست بخورد ولی هیچ موردی شبهه‌آمیزی وجود نداشته باشد، او بدون شک نتایج انتخابات را خواهد پذیرفت.»





22:42 - هشدار ادوارد اسنودن
ادوارد اسنودن هشدار داده که «هک کردن دستگاه‌های رای گیری کار دشواری نیست.»



22:22 - رهبران زن جهان تمایل به پیروزی هیلاری کلینتون دارند
ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ، و همچنین آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، می‌گویند که پیروزی هیلاری کلینتون الهام بخش زنان جوان خواهد بود. مرکل می‌گوید: «پیروزی او نشان می‌دهد که سیاست متعلق به مردان نیست.»



21:59 - توله سگ‌های سیاسی
گروهی از فعالان سیاسی می‌خواهند روز رأی‌گیری در ایالت‌های آیووا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، نوادا و نیوهمشایر توله سگ به حوزه‌های رأی‌گیری بیاورند که جوانان را به رأی دادن ترغیب کنند. آن‌طور که سایت بیزنس اینسایدر گزارش کرده، این ایده پس از آن طرح شد که اعضای این گروه متوجه شدند در جاهایی که مسئولان صندوق‌ها یا داوطلبانی که در حوزه رأی کار می‌کنند سگ‌شان را با خودشان آورده بودند، نرخ مشارکت بالاتر بوده است. این گروه از تکنولوژی هم برای جذب رأی جوانان استفاده کرده‌اند. این اولین بار است که کسانی که از سال ۲۰۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند می‌توانند رأی بدهند. فعالان سیاسی برای دسترسی به این رأی‌اولی‌ها از بازی‌هایی مثل پوکمون گو و اپلیکیشین‌هایی مثل تیندر کمک گرفته‌اند. 





21:30 - 
دونالد ترامپ هنوز مشخصا نگفته که نتایج آرا را خواهد پذیرفت یا خیر. صبح سه‌شنبه همین سوال از ترامپ پرسیده شد که او پاسخ داد: «اجازه دهید ببینیم چه خواهد شد.»




21:27- اوباما: پیشرفت آمریکا وابسته به برگه‌های رای است
در حالیکه رای‌گیری برای انتخاب رئیس جمهوری آینده آمریکا در این کشور در جریان است، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در حساب توییتر خود گفته است: "امروز، پیشرفت به برگه‌های رای وابسته است. رای دهید و مطمئن شوید دوستان، خانواده و تمامی کسانی که می‌شناسید هم رای دهند."



21:24- اعتراض دو زن نیمه‌برهنه به حضور ترامپ در حوزه رای‌گیری نیویورک
لحظاتی پیش از ورود دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به یکی از حوزه‌های رای گیری در نیویورک، دو زن نیمه برهنه به حضور آقای ترامپ اعتراض کردند. این دو معترض با فریاد از دونالد ترامپ خواستند که به این حوزه رای گیری وارد نشود. پلیس این دو نفر را از حوزه رای گیری خارج کرد.


20:40 - تصویری که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد!



20:38 - 
حوزه‌های رای گیریِ هاوایی نیز گشوده شدند. در حال حاضر، انتخابات آمریکا در سراسر این کشور یعنی در تمام 50 ایالت آن در حال برگزاری است.


20:31 -پیشتازی نسبی دموکرات‌ها در فلوریدا 

آرای ایالت فلوریدا نقشی کلیدی را در این انتخابات بازی خواهد کرد. اگر دونالد ترامپ موفق نشود 29 آرای الکترال این ایالت را بدست آورد، تقریبا فرصت را به رقیبش هیلاری کلینتون واگذار خواهد کرد. آرای انتخابات پیش از زودرس در این ایالت تاکنون به سود کلینتون بوده است. آن‌ها حدودا 87000 رای بیشتر از جمهوری‌خواهان دارند. گفتنی است آرای همین ایالت در انتخابات سال 2000 تعیین کننده ریاست جمهوری بود.

19:51 - 
چارلی بیکر، فرماندار جمهوری خواه ماساچوست، می‌گوید که به هیچ دو کاندیدا رای نداده است. از نظر او هیچ یک از دو کاندیدا صلاحیت لازم برای ریاست جمهوری را نداشته‌اند.


19:39 - دونالد ترامپ رای خود را به صندوق انداخت

دونالد ترامپ دقایقی پیش به همراه همسرش ملانیا ترامپ وارد حوزه رای گیری در میدتاون منهتنِ نیویورک شد و رای خود را به صندوق انداخت. ترامپ پس از رای دادن گفته است: «خیلی خوب، همه چیز خیلی خوب است؛ فقط می‌شود گفت همه چیز خوب است!»





19:17 - خانم هوپ هیکس: "حال دونالد ترامپ عالی است."
ادم گبت، نویسنده و مجری گاردین در نیویورک، می‌گوید که در برج ترامپ در خیابان پنجم با خانم هوپ هیکس، مشاور مطبوعاتی کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، در حال خریده قهوه روبه‌رو شده است. آقای گبت از هیکس پرسیده که اوضاع دونالد ترامپ چطور است؟ او پاسخ داده «عالی است.» سپس به سرعت دور شده تا به سوالات دیگر پاسخ ندهد.



19:11 - نایجل فاراژ: آیا امروز "برگزیت" آمریکاست؟
نایجل فاراژ، رهبر حزب استقلال بریتانیا در حساب توئیتر خود با مشابه سازی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (Brexit) با آنچه در آمریکا در جریان است، پرسیده آیا امروز "برگزیت" آمریکاست؟ او در این باره اظهار امیدواری کرده است. این سیاستمدار بریتانیایی نقش عمده‌ای در پیشبرد "جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا" در جریان فعالیتهای تبلیغاتی رفراندوم بریتانیا در تابستان امسال داشت. آقای فاراژ از دونالد ترامپ حمایت کرده است.


17:50 - تصاویر/ همه فیگورهای چهره ترامپ و هیلاری در طول مبارزات انتخاباتی
تصاویر/ همه فیگورهای چهره ترامپ و هیلاری
تصاویر/ همه فیگورهای چهره ترامپ و هیلاری



17:24 - نگرانی درباره هک شدن آرای انتخاباتی آمریکا
بعضی از کارشناسان امنیتی می‌گویند که خطر هک شدن آرای انتخاباتی در آمریکا باید جدی گرفته شود. هر چند منتقدان آنها گفته‌اند که نگرانی چندانی در این زمینه وجود ندارد. وزارت امنیت داخلی آمریکا آزمایش "سلامت سایبری" را در انتخابات امروز در سراسر این کشور به اجرا گذاشته است. رای گیری در آمریکا از طریق حضور در باجه‌های الکترونیکی انجام می‌شود. 


16:45 - هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رای خود را در نیویورک به صندوق انداخت.





16:40 -  بیش از نیمی از جمعیت ایالت فلوریدا، که بزرگترین ایالت چرخشی ایالات متحده محسوب می‌شود، رای خود را به صندوق انداخته‌اند. گفتنی است 6.4 میلیون نفر از جمعیت 13 میلیونی این ایالت در انتخابات پیش از موعد شرکت کرده و از این حیث، در رتبه نخست آمریکا قرار گرفته‌اند.

16:16 - از حدود نیم ساعت پیش، حوزه‌های رای گیری در ایالات فلوریدا، دلاوِر، جورجیا، ایلینوی، لوئیزیانا، ماساچوست، مریلیند، میشیگان، میزوری، نیو همپشایر، پنسیلوانیا، رود آیلند، کارولینای جنوبی و بخش‌هایی از تنسی باز شدند. در حال حاضر، رای گیری در 17 ایالت در حال انجام است.



16:02 - دونالد ترامپ می‌گوید شکست به منزله اتلاف زمان، هزینه و پول استگزارشگر فاکس نیوز از دونالد ترامپ پرسیده که در صورت شکست، آیا افسوس خواهد خورد؟ او در پاسخ گفته که دیگران به او گفته‌اند که یک جنبش سیاسی را آغاز کرده و باید به آن افتخار کند. وی در ادامه گفت: «به نظرم اتلاف زمان، انرژی و پولم بوده است. تا به حال 100 میلیون دلار از جیب خودم برای کمپین خرج کرده‌ام.» این در حالی است که بر اساس اسناد اعلام شده، ترامپ تاکنون 66 میلیون دلار هزینه کرده است.


15:25 - تیم کین وارد حوزه رای گیری شد
گزارشگر فاکس‌نیوز خبر داده که تیم کین، نامزد پیشنهادی هیلاری کلینتون برای معاونت رئیس‌جمهور برای انداختن رای خود در صندوق وارد حوزه رای‌گیری در ریچموند، ویرجینیا شد. 

15:22 - رکوردشکنی آمار آرای پیش از موعد در تاریخ آمریکا
آمار افرادی که در انتخابات پیش از موعد آمریکا شرکت کرده‌اند، بیش از هر انتخابات دیگری در تاریخ این کشور بوده است. تاکنون 46.26 میلیون رای پیش از موعد شمرده شده است. البته هنوز آمار آرای پیش از موعد برخی ایالات اعلام نشده؛ بدین ترتیب این آمار احتمالا افزایش چشمگیری خواهد یافت و از میزان 46.22 میلیون رای پیش از موعدِ سال 2012 نیز فاصله گیرد. زمزمه‌هایی مبنی بر آمار 40 درصدی آرای پیش از موعد در انتخابات جاری آمریکا به گوش می‌رسد.


15:09 - انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا رسما آغاز شد

14:57 - کلینتون دو رای الکترال از 270 رای لازم برای پیروزی را از دست داد
شبکه خبری CNN که از حامیان اصلی هیلاری کلینتون است، در گزارشی اعلام کرد تازه‌ترین تحولات عرصه انتخابات نشان می دهد که او نمی تواند نصاب پیروزی را که عدد 270 رأی الکترال است را کسب کند.



14:50 - آغاز رای گیری در ایالت‌های سواحل شرقی آمریکا
صندوقهای رای در بسیاری از ایالتهای سواحل شرقی آمریکا ساعت ۶ صبح به وقت محلی باز شدند. آخرین حوزه‌های انتخاباتی ساعت ۲۳ به وقت محلی بسته خواهند شد. چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا ساعات اولیه بامداد فردا مشخص خواهد شد.


14:45 - 
پس از تذکر دونالد ترامپ نسبت به صیانت از آرا در سراسر ایالات متحده، وزارت دادگستری این کشور 700 نفر از کارکنان بخش حقوق مدنی خود را به 38 ایالت اعزام کرده تا از آرا - به ویژه آرای اقلیت‌ها - حفاظت شود.

14:23 - نخستین رای‌گیری به سود هیلاری کلینتون رقم خورد
ساکنان روستای کوچک "دیکس‌ویل ناچ" در ایالت نیوهمشایر آمریکا که در نزدیکی مرز این کشور با کانادا قرار دارد، نیمه شب سه شنبه به پای صندوقهای رای رفتند. در این روستا ۸ نفر می‌توانستند در این انتخابات شرکت کنند که همه آنها رای خود را به صندوق انداختند. پس از شمارش آرا، هیلاری کلینتون توانست ۴ رای را از آن خود کند و سهم دونالد ترامپ ۲ رای بود. 
  • آقای ترامپ اصرار دارد پیروز خواهد شد
  • خانم کلینتون گفت اگر پیروز شود با دونالد ترامپ تلفنی صحبت خواهد کرد
  • در توییتر، کمپینی #من_رای_میدهم_چون با 437 هزار توییت به راه افتاده که کاربران یکدیگر را دعوت به شرکت در انتخابات می‌کنند. یکی از کاربران فعال در آن برنی سندرز است. متن کامل خبر را اینجا بخوانید

نیت سیلور (Nate Silver)، روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی است. وی هم اکنون سردبیر بلاگ Five ThirtyEight 538 است. پس از این که سیلور موفق شد نتیجه ۴۹ ایالت از ۵۰ ایالت را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ آمریکا درست پیش‌بینی کند، به شهرت رسید. وی در سال ۲۰۰۹ به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد اثر گذار تایم معرفی شد. پیش‌بینی سیلور در این انتخابات "هیلاری کلینتون" است













آخرین نتایج نظرسنجی BBC -- اختلاف آن‌ها به 4 درصد رسیده است







*نظرسنجی دانشگاه مون ماوت (3 تا 6 نوامبر)؛ نظرسنجی فاکس نیوز (3 تا 6 نوامبر)؛ نظرسنجی CBS (2 تا 6 نوامبر)؛ نظرسنجی بلومبرگ (4تا 6 نوامبر)؛ نظرسنجی NBC News و وال استریت ژورنال (3 تا 5 نوامبر)؛ نظرسنجی ABC News و واشنگتن پست (3 تا 6 نوامبر) و نظرسنجی مک‌کلاچی و ماریست (1 تا 3 نوامبر)














دوشنبه 17 / 08 / 1395

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها در حال حاضر – یک روز مانده به انتخابات – به سود کلینتون است. خانم هیلاری کلینتون در حال حاضر در نظرسنجی‌ها 4 تا 5 درصد جلوتر از دونالد ترامپ است. خانم کلینتون حتی در شهر کلیدیِ فلوریدا نیز گوی سبقت را، هر چند اندک، از ترامپ ربوده است. شانس پیروزی دونالد ترامپ در حال حاضر 27 درصد است.
شانس پیروزی دونالد ترامپ در حال حاضر 27 درصد است


در این بین، نتایج نظرسنجی BBC جالب توجه است. در این نظرسنجی، خانم کلینتون تا همین چند روز پیش با 46 درصد در مقایسه با 44 درصد رای ترامپ جلوتر بود، اما اختلاف آن‌ها حالا به یک درصد رسیده است.


آرای کلینتون در نظرسنجی بی بی سی کمی نزول یافته است
در نظرسنجی ABC News و واشنگتن پست نیز هیلاری کلینتون تنها یک درصد جلوتر از ترامپ است. البته نکته مهم در چند هفته اخیر این است که آراء کلینتون در نظرسنجی‌ها سیر نزولی را در پیش گرفته و از عدد 51 درصد به 47 و حتی کمتر رسیده است. بر همین اساس، ممکن است در روز انتخابات این کاهش شدید به ضرر کلینتون تمام شود و همه را شگفت‌زده کند.

مسئله دیگر که موجب نگرانی کمپین هیلاری کلینتون شده نشات گرفته از انتخابات پیش از موعد آمریکاست. افرادی که روز سه‌شنبه نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند، زودتر رای خود را اعلام کرده و بر همین اساس، آراء آفریقایی-آمریکایی‌ها نسبت به چهار سال پیش کاهش یافته است.

البته در برخی ایالات نیز آراء به سود خانم کلینتون چرخیده چرا که تصاویر حاکی از فساد اخلاقی ترامپ  پاشنه آشیل او شده است.


هیلاری کلینتون در حال حاضر 130 رای از 538 رای الکترال کالج را به احتمال فراوان کسب کرده، اما پیش‌بینی ما این است که این رقم به 347 رای برسد


بر اساس گزارش روزنامه مورنینگ کال، آرای خانم کلینتون در ایالت پنسیلوانیا – با 20 رای الکترال کالج* - حدود 6 درصد بیشتر از رقیبش است. این در حالی است که آراء ایالت اوهایو – با 18 درصد رای الکترال کالج – حدود 2.7 درصد به سود آقای ترامپ است.

* اما "الکترال کالج" چیست؟

الکترال کالج (Electoral college) یا "مجمع گزینندگان" به رغم پیچیدگی اجرایی، مفهوم ساده‌ای دارد. از نظر تکنیکی، ماجرا از این قرار است که در آمریکا، به جای مردم عادی، یک گروه ۵۳۸ نفره، رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند. این ۵۳۸ نفر بر اساس جمعیت تمام 50 ایالت بین آن‌ها تقسیم شده‌اند. در نهایت کسی رئیس‌جمهور خواهد شد که بتواند بیش از ۵۰ درصد آرای این گروه را به دست بیاورد.

الکترال کالج در حقیقت آخرین مرحله از روند طولانی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا در حقیقت به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شود. مردم در روز انتخابات، از یکسو به طور مستقیم به نامزد ریاست جمهوری و معاون وی رای می‌دهند و از سوی دیگر اعضای هیئت‌های انتخاباتی را برمی‌گزینند.



فقط 4 بار در طول 2 قرن گذشته
در طول دو قرن گذشته تا به امروز، فقط 4 بار سابقه داشته که آرای الکترال کالج با آرای مردمی تفاوت داشته باشد که آخرین نمونه آن به سال 2000 برمی‌گردد. ال گور رقابت را از بوش برد، اما به دلیل پیروزی بوش در ایالت‌های پرجمعیت‌تر، و به تبع الکترال کالج بیشتر، او به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد.

به عنوان مثال ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان ۵۳ کرسی دارد زیرا ایالت بزرگی است و جمعیت زیادی دارد. این ایالت همچنین دو نماینده در مجلس سنا دارد که تعدادشان برای تمامی ایالت‌ها برابر است. بدین ترتیب، ایالت کالیفرنیا برای انتخاب رئیس‌جمهور ۵۵ رای خواهد داشت. با همین محاسبه مثلا تگزاس ۳۸ رأی و نیویورک و فلوریدا هر کدام ۲۹ رای دارند.

چه کسی برنده خواهد شد؟

چند ایالت چرخشی در آمریکا، که هیچ یک از دو کاندیدا برتری بر دیگری نداشته، پیروز انتخابات را مشخص خواهند کرد. بر اساس پیش‌بینی‌ها و همچنین نحوه توزیع آرای الکترال کالج، چنین به نظر می‌رسد که خانم کلینتون با 347 رای در برابر 191 رای دونالد ترامپ، پیروز میدان شود. همچنان باید منتظر ماند تا نتیجه انتخابات آمریکا مشخص شود.


گرچه تعداد الکترال کالج این ایالات مانند ایالات پرجمعیت کالیفرنیا و تگزاس نیست، اما از اهمیت بالایی در روند انتخابات برخوردارند


مقایسه آرای اوباما و کلینتون در نظرسنجی‌های سال 2016 و 2012