احتمال وقوع فاجعه محیط زیستی در جنگل‌های شمال


احتمال وقوع فاجعه محیط زیستی در جنگل‌های شمال  12 آبان – 95
 وقوع فاجعه محیط زیستی در جنگل های شمال کشور موضوع جدیدی نیست . برای اینکه مدت 38 سال است که سیاست جنگل سوزان وخشک کردن مراتع سبز ورودخانه هاو تالاب ها ودریاچه های کشور و آسیب رسانی به محیط زیست و آلوده کردن هوا ادامه داشته است .
شمشاد خزري
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، منطقه ساری گفت: احتمال افزایش جمعیت آفت شب پره در جنگل های شمال محتمل است.
به گزارش ایسنا، ستار بابایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هر چند سرما سبب شد تا جلوی گسترش این آفت گرفته شود، اما خطر احتمال طغیان آفت پس از فصل سرما همچنان وجود دارد.
وی از شب پره به عنوان آفت جدید و غیر بومی درختان شمشاد شمال کشور یاد کرد و گفت: این آفت به خاطر اینکه از طریق حیوانات و جانوران نیز جابه‌جا می‌شود، احتمال افزایش جمعیت آن در جنگل‌های شمال محتمل است.
بابائی، سطح زیر کشت درختان شمشاد در 2 حوزه منابع طبیعی مازندران شامل ساری و نوشهر را 16 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 1600 هکتار از این سطح مورد حمله آفت شب پره قرار گرفته است. بر اساس آمارهای رسمی، حدود 40 هزار هکتار از جنگل های شمال از آستارا تا گلی داغی در گلستان را درختان شمشاد تشکیل می‌دهند.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران حوزه ساری، محدوده محلول پاشی برای مهار آفت شب پره شمشاد را 500 هکتار اعلام کرد و گفت: با این که سم پاشی در جنگل مغایر با ضوابط مبارزه علیه آفت و بیماری است ولی اگر اقدامات تلفیقی نظیر محل پاشی، تله گذاری و تحریک شکارچیان طبیعی کارساز نشود، استفاده از سموم با رعایت برخی ضوابط انجام می‌شود.
وی از بررسی شرکت خدمات هواپیمایی ویژه برای محلول پاشی هوایی خبر داد و افزود: به دلیل مشکلات فنی در اجرای محلول پاشی و وضعیت قرار گرفتن آفت در لاروها، اجرای این طرح رد شده است.
بابائی، دسترسی زمینی به درختان شمشاد آلوده را نیز سخت دانست و گفت: به همین دلیل محلول پاشی نیز ناقص و با مشکلات زیاد انجام می‌شود و هزینه بالایی دارد.
مدیر کل منابع طبیعی منطقه ساری گفت: آفت شب پره بسیار خطرناک تر از بیماری قارچی بلایت است، زیرا این آفت در مدت یک سال پنج تا شش نسل تولید مثل کرده و تکثیر میشود و این امر کنترل آن را سخت تر می کند. دومین دلیل خطرناک بودن این آفت این است که پس از تغذیه از برگ درختان به سراغ پوست درخت رفته و با خوردن آن موجب مرگ سرشاخه‌ها و استمرار خسارت آن موجب نابودی کامل شمشاد می‌شود.

بابایی گفت: هر پروانه بین 200 تا 500 تخم می گذارد که با توجه به تخم گذاری زیاد و تکثیر در پنج نسل می‌توان تصور کرد فاجعه ای در راه است.