گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم  8 آذر- 95
ایسنا نوشت: سقوط، تصادف و تلفات در طول تمام سال‌های گذشته پای ثابت حمل و نقل ایران بوده است؛ حوادثی جانکاه و تلخ که هر یک تاثیری همیشگی بر حافظه تاریخی ایرانیان گذاشته‌اند. جدای از اثبات یا رد تقصیر و قصور مدیران در هر یک از این حوادث جامعه ایران خاطره چندان روشنی از استعفا و کنار رفتن مدیران فعال در آن حوزه ندارد؛ خاطره‌ای که از امشب نام مدیر عامل مستعفی شرکت راه‌آهن آن را پر رنگ خواهد کرد.
آن چه صبح روز جمعه در منطقه هفت‌خوان سمنان اتفاق افتاد، یک فاجعه بزرگ بود. اگر بار سنگین داغی که بر خانواده قربانیان این حادثه تحمیل شده را به عنوان مهم‌ترین اثر این حادثه در نظر بگیریم، آن چه در حوزه حمل و نقل بیشترین اهمیت را داشت، ضربه خوردن وجهه راه‌آهن بود.اگر در طول سال‌های گذشته هواپیماهای ایران برای مسافران چندان اطمینان‌بخش نبودند یا جاده‌ها همواره میزبان تصادفاتی وحشتناک می‌شدند، عرصه ریلی توانسته بود خود را جدای از تمام این اتفاق‌ها تعریف کند و با شاخصه امنیت مسیر خود را باز کند.تلاش راه‌آهن برای بهبود زیرساخت‌ها و وارد کردن امکانات نوین به این عرصه تنها گوشه‌ای از برنامه‌ریزی برای ارتقای جایگاه قطار در بین مسافران ایرانی را عیان می‌ساخت؛ موضوعی که با یک اشتباه فردی و کوچک تمام آن چه تاکنون رشته شده بود را پنبه کرد.همان طور که از ابتدا نیز به نظر می‌رسید افکار عمومی پس از این حادثه نیاز به التیام داشت و استعفا یا کنار گذاشتن مدیران ریلی یکی از این گزینه‌ها بود. با آن که شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات گزینه‌های مختلفی را نشان می‌داد اما محسن پورسیدآقایی، مدیر عامل شرکت راه‌آهن تصمیم گرفت خود این بار سنگین را به دوش بکشد تا دیگر مسئولان کار خود را ادامه دهند.
با آن که سهل‌انگاری صورت گرفته در حادثه صبح جمعه از دل مجموعه راه‌آهن بیرون آمده بود اما قطعا نمی‌توان انتظار داشت تقصیری مستقیم گریبان مدیر عامل مجموعه‌ای را بگیرد که چند هزار کارمند دارد. با این وجود پورسیدآقایی تصمیم گرفت برای آن چه عمل به مسئولیت اجتماعی‌اش خوانده به شکلی داوطلبانه کنار رود.
همان طور که وزیر راه و شهرسازی نیز در متن پذیرش استعفای پورسیدآقایی ذکر کرده، او یکی از باسابقه‌ترین و خوشنام‌ترین مدیران ریلی کشور در طول تمام سال‌های گذشته بوده است.
مدیرعامل مستعفی راه‌آهن از کسانی بود که هم تحصیلات مرتبط با حوزه مسئولیتش داشت و هم سال‌ها در تمام رده‌های راه‌آهن به فعالیت پرداخته بود. معاون ناوگان راه‌آهن، عضو هیات مدیره راه‌آهن، رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت قطارهای مسافری رجاء و عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن از 1377 تا 1386 بخشی از سابقه او در حوزه ریلی است.
در زمان مدیریت حدودا سه ساله او بر عرصه ریلی کشور نیز اتفاقات مثبت مهمی صورت گرفته است که نوسازی ناوگان و تلاش برای ارتقای جایگاه صنعت ریلی بخش مهمی از آن را می‌سازد. در این بین البته آوردن سیستم atc به عرصه ریلی ایران که می‌توانست دستاوردی بزرگ تلقی شود، خود به عامل کنار رفتن مدیرعامل راه‌آهن بدل شد.
هر چند سختی بار این حادثه باعث شده بسیاری از اقدامات راه‌آهن در طول این سال‌ها تحت‌الشعاع قرار گیرد اما پورسیدآقایی با کارنامه خود در طول سال‌های گذشته و البته استعفای شجاعانه‌اش می‌تواند در حافظه تاریخی مردم ایران جایگاهی درخور پیدا کند؛ جایگاهی که این بار بخش مهمی از آن در رفتنی به هنگام رقم می‌خورد.
معاون حقوقی رییس‌جمهوری در مراسم سوگواری رحلت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و علی ابن موسی الرضا(ع) تصریح کرد: سعادت مادی و معنوی، اقتدار و پیشرفت کشور در گرو پیمودن صادقانه خط روشن امام راحل است.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری شنبه شب در این مراسم که به همت شورای هماهنگی تشکل‌ها و فعالان گروه‌های خط امام شهر ری برگزار شد، با بیان اینکه در 37 سال گذشته هر جا با جدیت راه امام پیموده شد، پیروزی‌ها و عزت‌ها روزافزون شد و هر جا از این راه اندکی فاصله گرفتیم دچار خسران شدیم، اظهارداشت: در هر عرصه‌ای از حیات اجتماعی، ملاک و شاخص برای ما و برای انقلاب اسلامی خط امام است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، این انقلاب در هیچ کجای جهان بدون نام امام خمینی شناخته شده نیست.
وی در ادامه تبیین شخصیت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) را نیاز مبرم امروز جامعه بشری دانست و تصریح کرد: مرز بین حقیقت و خرافه خیلی باریک است و اگر خوب شناخته نشود، مبانی مترقی و احکام نورانی اسلامی به ضد خود تبدیل می‌شوند.
معاون حقوقی رییس‌جمهوری اظهار داشت: برخی سعی می‌کردند شخصیت پیامبر غیر بشری و فرازمینی معرفی شود تا قابل اقتباس و پیروی نباشد، برای همین است که قرآن تاکید دارد که برای هدایت مردم رسولی را از جنس خودشان برانگیختیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری با بیان اینکه امروز جهان اسلام و امت پیامبر خاتم یکی از دشوارترین و غم بارترین مراحل تاریخی خود را طی می‌کند، خاطرنشان کرد: در دنیای امروز که دنیای ارتباطات، دانش، علم، فهم و تعقل است، جاذبه‌های اسلام می‌توانست و می‌تواند نسل بالنده این عصر را تغذیه فکری کند چرا که اسلام دینی است که معجزه‌اش از جنس کلام ، دانش و وحی است.
وی گفت: در دین اسلام این اندیشه، علم و تفکر است که مایه افتخار است. اسلام با آموزه‌های خود می‌تواند بشر گرفتار در بن‌بست های فکری، سیاسی و اخلاقی را نجات داده و جنگها را به صلح، دشمنی‌ها را به دوستی، ویرانه‌ها را به آبادی، بی‌عدالتی را به عدالت و ظلم‌ها را به آرامش و مروت تبدیل کند.
معاون حقوقی رییس جمهوری با اشاره به اینکه البته دشمنان اسلام هم بیکار ننشستند، اضافه کرد: بعد از جنگ سرد بزرگان صهیونیست در نشستی تحلیل کرده بودند که در آینده قدرت در اختیار کیست؟ آنها به این نتیجه رسیده بودند که پرچمدار ایدئولوژی برتر در جهان آینده مسلمانان و در میان مسلمانان در اختیار ایرانیان و انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام و المسلمین انصاری ادامه داد: لذا دشمنان به نام اسلام و با ابزار تکفیر، سلفی گری، جمود، تحجر و خرافات جریان فکری راه انداختند و به جنگ اسلام و انقلاب اسلامی آمدند که امروز ثمرات این بذر شیطانی را در جهان اسلام در قالب جریانهای خشونت طلب و تروریستی می بینیم که هر روز به نام تشکیلاتی جدید سر بر می آورند و امروز داعش را به جان اسلام و جوامع اسلامی انداخته‌اند.
وی اظهارداشت: چهره‌ای از اسلام و دین که می‌رفت تا جهان را جذب کرده و در آمریکا و اروپا به سرعت در حال پیشرفت بود، با اقدامات تروریستی این گروهک‌های تروریستی که تحت نام اسلام انجام می دهند ، آسیب جدی دیده است.
معاون حقوقی رییس جمهوری تصریح کرد: متاسفانه هزینه اقدامات جنایتکارانه این گروهک‌های تروریستی و نابودی زیرساختهای کشورهای اسلامی، با منابع مالی برخی کشورهای اسلامی و خیانت سران این کشورها  رخ می‌دهد و در این وضعیت جمهوری اسلامی ایران تکلیفی بزرگ بر عهده دارد.
حجت‌الاسلام و المسلمین انصاری با تاکید بر اینکه رسالت ما فراتر از حوزه شهرستان و استان و کشورمان است، خاطرنشان کرد: امروز آحاد ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی در یک پیچ خطرناک از تاریخ اسلام، نقش بی بدیلی بر عهده دارد که کمترین کوتاهی در انجام وظیفه در این مسیر در پیشگاه خداوند ، تاریخ و مردم پذیرفته نیست.
وی گفت: در وهله اول وظیفه ما زدودن غبار تردید و توطئه از چهره ناب پیامبر(ص)، قرآن و احکام نورانی و فقه اسلامی است. باید چهره پیامبر را آن‌چنان که در قرآن تبیین شده، معرفی کنیم. این مصیبت بزرگی است که امروز با نام پیامبر وحشیانه ترین جنایات را در مقابل دوربین ها مرتکب می شوند.
معاون حقوقی رییس جمهوری اظهار داشت: اسلام با شمشیر یا پول پیش نرفت بلکه با اخلاق و مهربانی و صلح دوستی پیامبر اسلام(ص) پیش رفت.
حجت الاسلام و المسلمین انصاری با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی باید اخلاق پیامبری داشته باشد، اظهار داشت: در جامعه اسلامی نباید حرمت کسی شکسته شود، حق کسی تضییع و یا حقوق جامعه زنان پایمال شود. اگر دولت و نظام برای استیفای حقوق زنان و ایجاد آزادی بیان به میدان بیایند، نباید گفته شود که اینها روشنفکر بازی است.
وی خاطرنشان کرد: مسئولیت نظام جمهوری اسلامی در تطهیر چهره غبار گرفته پیامبر در میانه جهل و تبلیغات سوء این روزها، بسیار سنگین است. با این وجود اگر امروز کشور به نام اسلام به خوبی اداره شود، رونق اقتصادی و اشتغال پایدار ایجاد شود و آزادی‌های مشروع مردم در همه عرصه‌ها، در انتخابات و آزادی بیان و دیگر عرصه‌ها در حد اعلا تامین شود و کشور نمونه باشد، این بهترین تبلیغ برای چهره واقعی پیامبر و بهترین پاسخ به دشمنان اسلام است.
انصاری در ادامه سخنانش گفت: تعجب می‌کنم که بعضی از روی جهالت یا حسادت، کارشکنی هایی کرده و فکر می کنند اگر اینگونه القا کنند که دولت موفق نبوده، آنها قوت می یابند. در وضعیتی که همه دشمنان تلاش دارند ملت را مایوس کنند، عده ای نیز در داخل عملا همان مسیر را پی می گیرند و هر کار مثبتی در این دولت انجام می شود، یک طوری سعی می کنند آن را تخریب کنند.
معاون حقوقی رییس جمهوری با اشاره به ارائه گزارشی از اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در جلسه دو هفته قبل مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی معاون اول رییس جمهوری، آن را بسیار افتخارآمیز و قانع کننده توصیف کرد و پرسید که چه اشکالی دارد که این گزارش از صدا و سیما و رسانه ها به شکل کامل پخش شود؟
حجت الاسلام و المسلمین انصاری با بیان اینکه هرگز ادعا نمی کنیم در کشور مشکلی نیست، ولی در این مدت این کشور ، به ثبات و امنیت پایدار رسیده است، اظهار داشت: مرتب در رابطه با امنیت کشور تبلیغ می کنند که درست هم هست و امروز کشورمان امنیتی بی مثال و حتی بالاتر از کشورهای اروپایی دارد، اما آیا این امنیت همین طوری به دست آمده است؟ هزینه های مالی آن از کجا تامین شده است؟ نیروهای بسیج، سپاه، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی که درود خدا بر همه آنها و دستشان را می بوسیم، بالاخره لجستیک و منابع مالی نمی خواهند؟
معاون حقوقی رییس جمهوری تصریح کرد: می‌گویند نگاه این دولت به خارج است! آیا نگاه این دولت به خارج است یا دولتی که در سال 91 شش و نیم میلیون تن گندم وارد می کرد و شعار استقلال اقتصادی هم سر می داد. این دولت در میانه این همه مشکلات و کمبودهای مالی، امسال به خودکفایی کامل در تولید گندم دست یافته است.
دکتر انصاری خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان در نیمه اول سال 92 که دکتر روحانی دولت را تحویل گرفت، فقط برای سه روز گندم داشت. کل ذخیره گندم کشور در آن مقطع 18 روز بود. امسال و در حال حاضر بیش از یکسال ذخیره گندم تولید داخلی داریم. این دستاورد بدون افزایش سطح زیرکشت و فقط با افزایش بهره وری به دست آمده است. آیا این اقتصاد مقاومتی نیست؟
معاون حقوقی رییس جمهوری پرسید تلاش برای رسیدن به سهم برابر در برداشت حوزه های مشترک نفتی و گازی با عراق و قطر، اقتصاد مقاومتی و نگاه به توانمندی های داخلی نیست؟
وی با اشاره به آمارهای دیگری از اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی از جمله تاسیس بیش از 2500 شرکت دانش بنیان و تقویت و حمایت مستمر آنها، گفت: در دولت گذشته بیش از 20 میلیارد دلار از محل فروش نفت ما در کشوری بلوکه ماند و آن کشور برای ما تعیین تکلیف می کرد که چه کالایی به جای پولمان وارد کنیم اما حالا این ما هستیم که تعیین می کنیم از کجا و چه کالایی بخریم که این به نفع کشور بوده و باعث انتقال تکنولوژی برتر نیز به کشور می شود. کشوری اروپایی آمده 4 میلیارد دلار در کشور سرمایه گذاری کرده و انتقال تکنولوژی هم انجام می شود، آن وقت باز می گویند چرا رفته اید سراغ اروپایی ها؟ معنای این حضور آن است که بازار ایران، بازار امنی برای سرمایه گذاری شده است و امنیت سرمایه گذاری ایجاد شده و روابط بین المللی اصلاح شده و سنگلاخ ناشی از تحریم ها برداشته شده است.
معاون حقوقی رییس جمهوری تصریح کرد: البته عده ای ناراحتند که برجام دارد نتیجه می دهد. برخی خوشحال هم شده اند که حالا ترامپ درآمریکا سر کار آمده است و حرفهایی هم زده است. اما تکلیف ما را مقام معظم رهبری مشخص کرده که اگر آمریکایی ها برجام را پاره کنند ما آن را آتش می زنیم و این دقیق هم هست.
وی خاطرنشان کرد: اخلاق پیامبر اخلاق انصاف است، چرا این اخلاق در کشورمان رعایت نمی شود. بیایید رقابت سیاسی داشته باشیم، انتقاد سازنده کنیم، ولی منافع ملی را زیر پا له نکنیم، امید را از بین نبریم، اخلاق جامعه را فاسد نکرده دروغگویی و تهمت را منتشر نکنیم.
معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: طی دهها سال، دهها خبرگزاری و رسانه از پول این ملت انقلابی و از جیب ملت تاسیس شده اند و گویی رسالتشان فقط ناامید کردن، اهانت به رییس جمهوری، کوبیدن دولت و سیاه نمایی در عرصه تبلیغات است. خوب لااقل بروید از پول خودتان این کار را بکنید نه از پول ملت!  البته مردم این رسانه ها را می شناسند.
حجت الاسلام و المسلمین انصاری تاکید کرد: ما نیاز به وحدت و انسجام داریم. من از تحلیلهای نادرست و شستشوی ذهن جوانان نگرانم. فضا سازی ، نفرت آفرینی و تخریب شخصیت های نظام ، جریانات سیاسی  و بزرگان و کسانی که با امام راحل بودند، صحیح نیست. این بذر کینه و نفرتی که می نشانند 10 سال دیگر چه محصولی تحویل می دهد؟
معاون حقوقی رییس جمهوری افزود: باید به انسجام ملی پایبند بوده و مدارا و اخلاق اسلامی را تمرین کرده تا به آن عادت کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تبریک هفته بسیج گفت: رییس جمهوری در جلسه چهارشنبه گذشته دولت سخنانی در توصیف بسیج داشتند که نظیر آن را در جامعیت نسبت به جایگاه و نقش بسیج در انقلاب ندیدم، اما دریغ از اینکه یک کلام از آن توسط برخی رسانه های مدعی پخش شود.
معاون حقوقی رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود نیز ضمن تسلیت ایام سوگواری رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا(ع)، درگذشت تعدادی از هموطنان مان در عملیات تروریستی در عراق و تصادف قطار در سمنان و همچنین درگذشت آیت الله موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید را تسلیت گفت.
نقدی بر سریال هشت و نیم دقیقه
یادداشت دریافتی- امیر بلالی چروده؛ شب پنج شنبه در تاریخ سوم آذر نود و پنج شبکه ی دو سیما قسمت پایانی سریال هشت و نیم دقیقه را به نمایش گذاشت که در این مقال تلاش می شود تا نقد و تاملی کوتاه و مختصر را ارائه کرده باشم.
هر تولید رسانه ای می تواند حاوی پیام یا پیام هایی باشد که در نوع خاص خود، بر اساس ارزش ها و اهداف  فیلنامه نویس، کارگردان و سایر عاملین بر ذهنیت و دیدگاه مخاطب تاثیر گذارد و یا آن را هدایت کند.
سریال های خانوادگی سیما بر طبق روال بخشی از تولیدات رمان و تاحدودی رئال محسوب می شوند. اینکه می گوییم تا حدودی رئال از این بابت است که جنبه های رئال سریال هایی چون هشت و نیم دقیقه تنها در قالب احتمال یک رخداد اجتماعی است و نه تبیین و تحلیل یک مسئله اجتماعی از دیدگاهی رئالیستی.
و به عبارتی می توان گفت که این قصه یا داستان ممکن است در جامعه یا بخش هایی از موقعیت های متفاوت آن رخ دهد و تنها نقشی که سکانس های فیلم بر ذهن مخاطب می بندد، یک روایت یا توصیف از احتمال وقوع چنین داستان و قصه ای در جامعه است و دیگر هیچ.
علاوه بر این ها سریال می کوشد خواسته یا نا خواسته ارزش هایی را تولید و باز تولید کند و یا به مخاطب یادآور شود که این کدام ارزش است که باید باشد و این کدام ارزش است که نباید باشد و یا به عبارتی کدام ارزش موجه و معصوم است و کدام ارزش محکوم و مطرود.
در نگاهی کلی به سریال هشت و نیم دقیقه باید اظهار داشت که یکی از مفاهیم مورد تاکید و تصدیقی که به طور مداوم در حال طهارت و هدفی منزه و مقدس قرار دارد مفهوم «سرمایه» است که تماما اقصادی جلوه داده شده و این جلوه ی اقتصادی سرمایه در دیدگاه مخاطب، رقابتی مشروع، به حق، موجه و حتی ملزوم را تداعی می کند.
آن طور که کشاکش بین شخصیت های اصلی سریال (یکتا و احسان) بر سر سرمایه بوده است و اگر اشتباه، نقص و یا عملی ناعادلانه در جریان قصه دیده می شود متوجه اشخاص است و در این بین هسته ی مرکزی تنش و کشش که سرمایه است به عنوان هدفی مشروع و موجه برای این رقابت نمایان است.
در صحنه ی تولید و سکانس های مربوط به کارخانه، واحد تولیدی یا این بنگاه اقتصادی به شدت رئیس محور است و این به وضوح نشان داده می شود که این صاحب کارخانه است که به راحتی تصمیمات عزل و نصب را یکی پس از دیگری اتخاذ می کند و در مقابل نیز هیچ مقاومت صنفی در مقابل این کنش، واکنش نمی شود و چه بسا تلاش شده است تا انسجام کارگران از هیچ مشروعیتی برخوردار نباشد.
مصداقا می توان به آن بخش از فیلم توجه داشت که احسان از حسابدار شرکت می خواهد تا برای برادرزاده کوچک خود که یک بچه دبستانی ست یک حساب ویژه باز کند و هر ماه به اندازه همه کارمندان برایش حقوقی واریز کند، این دیالوگ به طوری دستوری مطرح می شود و از حسابدار نیز خواسته می شود تا بی چون و چرا فقط دستور را اجرا کند.
هم چنین این سکانس نیز طوری به تصویر کشیده می شود که مخاطب نسبت به این دیالوگ های احسان به حسابدار، احساسی مثبت و رضایت بخش پیدا کند و به نوعی او را برای این عملش تشویق کند. تا این سیستم سرمایه داری صرف در کارخانه که همه ارزش ها و مشروعیت ها را متوجه صاحب کارخانه می کند موجه و اخلاقی در نظر آورد و سکانس به هدف ( خواسته یا نا خواسته )دیگر خود که در نهایت تلطیف و تخفیف می توان اقتصاد زدایی از یک واحد تولیدی صنعتی عنوان کرد دست پیدا می کند.
خریداری کارگران و تهدید و تطمیع آن ها از تاکید بسیاری در قصه برخوردار است و همواره تلاش شده است تا ارزش هایی در مخاطب نهادینه شوند که دست یابی به آن ها تنها مبتنی بر رقابت و دست یابی بر سر سرمایه است.
آن طور که این سرمایه است که می تواند خانواده ای را گرد هم آورد و در مقابل این کارگر و فرودست است که باید دست بر قرآن بگذارد و قسم بخورد، این کارگر است که باید خود را بفروشد و اوست که دروغ بزرگ و خانمان سوز می گوید.
هم چنین آشکارا تلاش می شود تا ارزش های طبقه فرودست مورد حمله قرار گرفته و این تقبیح همواره متوجه فرد است و حتی کارگردان تلاش نمی کند که کارگران را پیرو یک عمل منفی غیر اخلاقی هم در کنار یکدیگر قرار دهد و همه سکانس های مربوط به طبقه ی فرودست آن چنان دور از هم به تصویر کشیده شده اند که مخاطب فرصت تفکر به سویی دیگر از قصه را که فقر و مسائل اقتصادی فرودستان است پیدا نمی کند.
در صورتی که کارگردان به طور تمام و کمال از مسئله ی فقر برای رمانتیستی کردن قصه خود و منقلب نمودن مخاطب استفاده می کند.
همانطور که در شخصیت فیلم، نورایی حسابدار، کارگر اخراج شده و کارمند بیمارستان می بینیم که خود را در مقابل ارزش های مبتنی بر سرمایه می بازند و به وعیدی کاملا مالی و اقتصادی سر فرود می آورند.
گویی سعی شده است تا یک بازار خرید و فروش کارگر و کارمندان پستی به نمایش گذاشته شود که مسبب همه ی سیگنال های غیر اخلاقی سریال هستند.
کارگر و کارمندی که در دوقسمت پایانی فیلم که شاهد بازگشت امید و خوشبختی به قصه هستیم در نهایت تعجب ناپدید می شوند و در صورتی که در سراشیبی های اخلاقی و بدنامی های قصه مدام در نگاه مخاطب به نمایش گذاشته می شوند.
در سکانس های پایانی قسمت آخر سریال تنها چهره ی مغموم، گریان و شکست خورده ی کارمند بیمارستان باقی است که به شدت تحت سرزنش و ملامت نگاه و ذهن مخاطب است، و باید توجه داشت که همه ی کارگران و کارمندان خطاکار به نوعی متنبه و سرخورده از قصه کنار گذاشته می شوند در صورتی که هیچ خطاکاری از پاسداران ارزش های مبتنی بر سرمایه نه تنها مورد تنبیه و سرزنش نگاه مخاطب به تصویر کشیده نمی شود بلکه حتی فرزین که منفی ترین کاراکتر طبقه فرادست است به نوعی با معصومیت و نگاه ترحم انگیز مخاطب از صحنه کنار گذاشته می شود و در سکانس پایانی نیز در دیالوگ بین نامزد او و خواهر او( یلدا و فروغ) قصه القا می کند که امید بازگشت و حضور فرزین در این خوشبختی که حالا با توافق و تقسیم سرمایه حاصل شده است وجود دارد و این در چشم مخاطب با رضایت همراه است.
در دقایق پایانی سریال شاهد سکانسی هستیم که تلفن کارخانه زنگ می خورد و مستخدم در پاسخ به کسی که پشت خط است می گوید: « کارخانه تعطیل نیست»، در این دیالوگ سریال همه حرف خود را به مخاطب می زند و چهره ی شاداب مستخدم پس از گفتن این جمله نوید این را می دهد که کارخانه دوباره رئیس روسایی را که به سفر زفته اند در آغوش خواهد کشید و پس از آن نیز بلافاصله لنز دوربین کارگردان روی این سفر خوش مورد اشاره مستخدم متمرکز می شود و ذهن مخاطب این بار خوشبختی را می بیند و این خوشبختی هر بار که در ذهن مخاطب در طول  سریال با رضایتمندی از دیدگاه او همراه است متکی بر ارزش های طبقه فرادست و به طور خاص حضور و نقش پررنگ سرمایه است.
و همه ی متن فیلم یا قصه در دو دیالوگ پایانی بیان می شود:

1. 
مستخدم به فردی که پشت خط است: « کارخانه تعطیل نیست»

2. 
فروغ به یلدا: « ما دوباره دور هم جمع شدیم»

در گزاره شماره 1 تلاش شده است تا هسته ی مرکزی سریال که کارخانه است دوباره در ذهن مخاطب تکرار شود، و به نظر آید این کارخانه است که مهم است و این کارخانه است که شرط خوشبختی و امید به زندگی است و پیش از نیز اگر مشکلاتی برای کاراکترهای سریال وجود دارد تنها به دلیل کشمکش بر سر کارخانه و به طور عام بر سر سرمایه است.
در گزاره دوم نیز سریال تلاش دارد تا از زبان فروغ که حالا شخصی دوست داشتنی از نگاه مخاطب است و به نوعی رضایت را در دیدگاه مخاطب ایجاد کرده است و آماده ی این است که کارگردان از کاراکترش هدف آخر تبلیغی خود را به نمایش بگذارد، این طور القا می شود که تنها طبقه فرادست است که به کمک سرمایه و جنگ و توافق بر سر آن می تواند به امید برسد و گرد هم آید و این طبقه فرادست است که اگر توافق حاصل کند به ارامش و خوشبختی دست پیدا می کند.
گویی کارگردان و سریالش مدافع حقوق این طبقه بوده و به دنبال یک پروپاگاندای پنهان و شدیدا ارزشی است. که تنها منتهی به بازتولید ارزش های طبقاتی یک قشر خاص می شود.
و صدا و سیما نیز چون همتایان ماهواره ای خود مانند جم و فارسی وان به ویترینی برای جامعه ای مصرفی، نمایشی و پاسدار ارزش های سرمایه داری تبدیل شده است، و این همان انحرافی است که ایجاد می شود تا یک تولید رسانه ای را چون فیلم از قالب تحلیل و تبیین بیرون کشیده و به حوزه ی تضییع وارد می کند
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی گفت: طرفدار بی چون و چرای دولت ذهن مردم را به جای اشتغال به مشکلات واقعی کشور، به حاشیه ها مشغول می کنند.محمدنبی حبیبی در پایان نشست دبیران با اشاره به سخنان رئیس مجلس که گفته بود ایران در مورد نقض برجام با اقدام متقابل، آمریکا را سر عقل می‌آورد، اظهار کرد:  رئیس محترم مجلس موضع قاطع و خوبی در مورد شرارت جدید آمریکایی‌ها گرفت. سؤال افکار عمومی اینجاست که اقدامی که آمریکایی‌ها را سر عقل می‌آورد چیست؟ اکنون همه در کنگره آمریکا بسیج شده‌اند و به اجماع هم رسیده‌اند که فشارها علیه ایران را تشدید کنند. علی القاعده دولت و مجلس باید پاسخ لازم را برای این گستاخی فراهم آورند.وی با اشاره به سکوت مقامات سیاسی دولت در این رابطه گفت: دیپلماسی دولت در مورد نقض آشکار برجام چه پاسخی دارد؟ برنامه دولت برای مقابله با نقض برجام چیست؟ به نظر می‌رسد فرصت‌ها در حال از دست رفتن است. دل بستن به رایزنی ها در واشنگتن مشکلی را حل نمی‌کند.حبیبی تصریح کرد: امروز هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است الا اینکه صدای طبل خصومت ورزی دولت و مجلس آمریکا با ملت ایران بیش از پیش به گوش می‌رسد.
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با بسیجیان تصریح کردند تمدید تحریم ۱۰ ساله نقض برجام است و ایران واکنش نشان خواهد داد، گفت: دولت و مجلس باید صریحاً واکنش عملی نشان دهند.
وی حاشیه‌سازی‌های برخی در مجلس و دولت را مانع پرداختن به مسایلی که به متن انقلاب مربوط است دانست و گفت: لغو یک سخنرانی در مشهد و جنجال‌آفرینی‌های رسانه‌ای در این مورد تولید حاشیه برای فراموش کردن متن است. سوال این است که چرا اهل فتنه، مشهد را برای تولید حاشیه انتخاب کرده‌اند. اول از کنسرت شروع کردند، دیدند جواب نمی‌دهد و امروز به سراغ موضوعات دیگر هستند.
حبیبی گفت: آقای رئیس جمهور سوگند خورده است از آزادی بیان و آزادی‌های اساسی دفاع کند ولی درباره لغو دهها سخنرانی در ارتباط با دهها شخصیت برجسته کشور موضعی نمی‌گیرند و آنها را آسیب به آزادی بیان تلقی نمی‌کنند اما لغو یک سخنرانی که به تشخیص دادستان مشهد برای جلوگیری از وقوع جرم در روز اربعین و در اوج اخبار مربوط به راهپیمایی میلیونی اربعین صورت گرفته و جزو وظایف دستگاه قضایی است به نقض آزادی بیان ترجمه می‌شود.
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: به نظر می‌رسد برخی جریان های سیاسی که برخی از آنها طرفدار بی چون و چرای دولت هستند یا به طرفداری از دولت تظاهر می‌کنند، نیاز به حاشیه سازی دارند تا ذهن مردم را به جای اشتغال به مشکلات واقعی کشور، به این حاشیه ها مشغول کنند.
وی با اشاره به حادثه تصادف دو قطار مسافربری در سمنان گفت: این دومین بار است که این حادثه در دوسال اخیر و در همین منطقه رخ می‌دهد. سال ۹۳ برخورد دو قطار حادثه‌آفرید و دهها نفر کشته و مجروح شدند. ما معتقدیم مجلس و رئیس جمهور موظفند بررسی دقیق و کارشناسانه ای را معمول دارند. دادستان کل کشور هم که مدعی العموم هستند لازم است دستورات لازم را بدهند و سپس نتیجه بررسی ها را به مردم اعلام کنند.
وی در بخش دیگری از سخن خود به حادثه تروریستی حله اشاره کرد و گفت: حادثه تروریستی حله با دهها شهید و مجروح کام ملت ما را تلخ کرد. البته همه کسانی که در خلق حماسه راهپیمایی اربعین از ایران و عراق و دهها کشور جهان شرکت داشته‌اند، می‌دانند که به سفری توریستی نمی‌روند. آنها خطر تکفیری‌ها و داعشی‌ها را در این سفر از نظر دور نداشتند و با احتمال چنین خطرهایی پای در خلق حماسه راهپیمایی اربعین و بیعت با امام حسین(ع) و زینب کبری(س)گذاشتند.
حبیبی با اشاره به شرارت آمریکا و اسرائیل و وهابی‌های سعودی خاطرنشان کرد: مردم دنیا در عملیات تروریستی حله بخوبی شرارت و بیرحمی و خشونت دشمنان اسلام و قرآن را می‌توانند ببینند. آنها به زن و بچه و پیر و جوان رحم نمی‌کنند. عملیات تروریستی حله عقده‌گشایی دشمنان اسلام بود.
حبیبی به مناسبت هفته بسیج و تجلیل از بسیجیان کشور، اظهار کرد: بسیج همانطور که رهبری فرمودند تبلور مردم‌سالاری دینی است. دست نرم و سخت انقلاب علیه دشمن از آستین بسیج و همفکران آنها بیرون می‌آید.