73 هزار ایرانی مبتلا به ایدز هستند

73 هزار ایرانی مبتلا به ایدز هستند 14 آذر-95 

تهران - ایرنا - مسئول دفتر هماهنگی سازمان ملل متحد در ایران از آشکار شدن نشانه های موفقیت برای پایان همه گیری ایدز در دنیا تا سال 2030 خبر داد و آمار مبتلایان به ویروس این بیماری را در ایران 73 هزار نفر اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، گری لوئیس روز شنبه در نشست بررسی وضعیت ایدز در کافه خبر، خبرآنلاین افزود: روند بیماری ایدز از 30 سال پیش تاکنون رو به رشد بوده است اما در چند سال اخیر خبرهایی می شنویم که نشانه سرکوب ویروس ایدز با داروهای سرکوب کننده این ویروس است.
وی گفت: این اخبار نشان می دهد که با ادامه اقدامات درمانی و سرکوب ویروس ایدز می توانیم تا سال 2030 روند رشد و همه گیری ایدز را متوقف کنیم.
وی افزود: در سال 2011 یکی از یافته های مهم جهان دانش پزشکی موفقیت داروهای تروویروسی برای سرکوب ویروس ایدز بود و به دنبال آن برنامه 90-90-90 سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی برای کنترل این بیماری تدوین و به کشورها اعلام شد.
لوئیس گفت: مطابق این برنامه به دنبال این هستیم که 90 درصد افراد مبتلا به ویروس ایدز را در کشورها شناسایی کنیم.
مسئول دفتر هماهنگی سازمان ملل در تهران اضافه کرد: این آمار بیانگر این است که باید 72 درصد مبتلایان به ویروس ایدز روی درمان دارویی با داروهای ضد ویروس بمانند تا به یکی از آرمانهای توسعه کنترل بیماری های همه گیر تا سال 2030 برسیم.
لوئیس اضافه کرد: برای کنترل ایدز برنامه سریعی را تا سال 2020 برای کشورها پیش بینی کرده ایم و من به عنوان نماینده سازمان ملل بسیار خوشبین هستم که بتوانیم این بیماری را در جهان کنترل کنیم. 
وی گفت: کشور سوئد ادعا کرده است که برنامه 90-90-90 را کامل اجرا کرده و موفق به توقف انتقال ایدز شده است و با این کار توانسته همه گیری این بیماری را متوقف کند. 
مسئول دفتر هماهنگی سازمان ملل در ایران افزود: تعداد افراد مبتلا به ویروس ایدز در ایران حدود 73 هزار نفر برآورد می‌شود که از این تعداد 32 هزار و 670 نفر شناسایی شده‌اند و در مجموع شیوع ویروس ایدز در ایران کمتر از یک درصد جمعیت است و نشان می دهد اقدامات ایران برای جلوگیری از رشد این بیماری موثر بوده است. 
وی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره میزان موفقیت ایران در اجرای برنامه 90-90-90 ایدز گفت: اگر آمار 73 یا 75 هزار نفر مبتلایان به ویروس ایدز را در نظر بگیریم، مطابق برنامه 90-90-90 باید حدود 67 هزار و 500 نفر تحت درمان ایدز باشند اما فقط هشت هزار و 400 نفر تحت درمان هستند که نشان می دهد، هنوز با اهداف این برنامه فاصله وجود دارد و راه درازی در پیش داریم. 
لوئیس افزود: سازمان ملل از سال 2005 تا 2018 تاکنون 54 میلیون دلار برای کاهش آسیب های اعتیاد و کنترل ایدز به ایران کمک کرده است و این بودجه در اختیار مقامات ایران قرار گرفته است و بررسی های ما نشان می دهد که تاثیر بسیار زیادی در زندگی روزانه افراد مبتلا و افراد در معرض خطر داشته است. 
وی گفت: تا سال گذشته 150 مرکز درمان گذری اعتیاد در ایران تحت حمایت سازمان ملل بود و امسال این تعداد به 220 مرکز رسیده است و مراکز مشاوره رفتاری در زندانها نیز از 46 مرکز به 126 مرکز افزایش یافته است و تاکنون وسایل تست سریع ایدز به میزان 900 هزار تست در اختیار وزارت بهداشت و سازمانهای غیر دولتی فعال در این زمینه قرار گرفته است. 
لوئیس همچنین از خریداری 40 دستگاه شماره گلبول های سفید برای بررسی سطح ایمنی و cd4 افراد در معرض خطر برای ایران خبر داد. 
وی گفت: انگ و تبعیض یکی از موانع کنترل همه گیری ایدز است، افراد مبتلا به اندازه کافی درد دارند و نباید آنان را از جامعه جدا کرد به همین منظور 25 باشگاه مثبت برای ارتباط افراد مبتلا با جامعه با حمایت سازمان ملل در ایران ایجاد شده است. 
خبرنگار: افشین شاعری * انتشار: علی حبیبی 
اجتمام(3)**3063 *1569