گزیده ها 8 دی - 95

گزیده  ها 8 دی - 95
کاهش 7 درجه‌ای دما در برخی نقاط کشور
تداوم بارش‌ها در تهران 
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به فعالیت سامانه بارشی در کشور و روند بارش باران وبرف در نقاط مختلف کشور، از کاهش 7 درجه‌ای دما در شمال شرق کشور خبر داد.
"
احد وظیفه" اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی، با ورود سامانه بارشی به کشور، بارش برف و باران و وزش باد در استان‌های واقع در غرب، برخی نقاط شمال غرب و جنوب غرب، مرکز، دامنه‌های رشته کوه البرز و بخش‌هایی از شمال شرق رخ خواهد داد که در استان‌های جنوبی با رعد و برق نیز همراه خواهد بود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: همچنین از عصر امروز به‌تدریج از میزان بارش در شمال غرب و غرب کاسته شده و این سامانه در بخش‌هایی از مرکز، دامنه‌هایی از البرز مرکزی و شرقی و شمال شرق فعال بوده و در اواخر این روز از کشور خارج می‌شود.
*
جوّ پایدار کشور در روز پنجشنبه
"
وظیفه" با اشاره به اینکه روز پنجشنبه (9 دی)، در غالب مناطق کشور جوی نسبتا آرام حاکم خواهد بود افزود: کاهش نسبی دما بین 4 تا 7 درجه در شمال شرق رخ خواهد داد. همچنین امروز وزش باد نسبتا شدید در نواحی مرکز، شمال شرق و شرق کشور پیش‌بینی می‌شود.
*
تداوم باران در تهران
وی در پایان با اشاره به وضعیت جوی استان تهران اظهار کرد: آسمان تهران امروز چهارشنبه نیمه ابری، همراه با بارش باران و مه صبحگاهی، در بعد از ظهر کاهش ابر و وزش باد با بیشینه و کمینه دمای 7 و 4 درجه سانتیگراد و در روز پنجشنبه نیز کمی ابری همراه با غبار صبحگاهی با بیشینه و کمینه دمای 9 و یک درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
*
بارش برف در جاده کرج- چالوس
رئیس پلیس راه استان البرز اعلام کرد: در جاده کرج -چالوس از محدوده آسارا به سمت شمال بارش خفیف برف آغاز شده است و رانندگان باید با احتیاط حرکت کنند.
سرهنگ "رضا اکبری" افزود: تمام راه‌های استان البرز به جز محور شمشک - دیزین باز است و تردد در آنها جریان دارد.
وی تاکید کرد: با توجه به بارش برف، همراه داشتن زنجیر چرخ بویژه درجاده کرج - چالوس ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: درمواقع بارش چنانچه خودرویی فاقد زنجیر چرخ باشد، ازادامه حرکت آن درمسیر کوهستانی جلوگیری خواهد شد.
رئیس پلیس راه استان البرز گفت: رانندگان قبل ازاستفاده از زنجیر چرخ حتما راهنمای استفاده از آن را آموزش ببینند چراکه آشنا نبودن به نحوه استفاده از آن علاوه بر خود راننده، سبب ترافیک سنگین درجاده‌ها می‌شود.
وی افزود: علاوه بر زنجیر چرخ، سالم بودن بخاری و برف پاک کن از موارد مهمی است که رانندگان باید مد نظر قراردهند.
وی یادآور شد: همراه داشتن تجهیزات زمستانی، لباس گرم و غذای کافی از دیگر توصیه‌های پلیس راه به رانندگان است.
وی گفت: در محورهای کوهستانی استان از جمله جاده کرج - چالوس، ماموران پلیس راه برای پیشگیری از حوادث احتمالی و ترافیک مستقر شده‌اند.
وی تاکید کرد: باتوجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی برورود سامانه بارشی دراین استان، رانندگان قبل از حرکت درمسیر‌های کوستانی بویژه جاده کرج -چالوس ازوضعیت راه‌ها مطلع شوند.
*
مه گرفتگی در 2 استان
رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور با تشریح آخرین وضعیت راه‌های مواصلاتی، از ترافیک نیمه سنگین در باند جنوبی آزادراه تهران-کرج خبر داد.
سرهنگ "نادر رحمانی" گفت: طبق آخرین گزارش‌های دریافتی از مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور، در باند جنوبی آزادراه تهران-کرج در محدوده گرمدره، ترافیک نیمه سنگین گزارش شده و در سایر محورهای مواصلاتی کشور، ترافیک عادی و روان است.
وی افزود: بر همین اساس در استان‌های گیلان و مرکزی در اکثر محورها، اصفهان در محور اردستان بارش باران و همچنین در اکثر محورهای استان آذربایجان غربی و محور گرمسار در استان سمنان، مه‌گرفتگی و کاهش دید گزارش شده است.
"
رحمانی" در ادامه با اشاره به اینکه در محور اسالم به خلخال در استان اردبیل تردد فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است، افزود: پلیس راهور از تردد خودروهای فاقد زنجیر چرخ در محورهای برف‌گیر و کوهستانی جلوگیری می‌کند. در سایر محورها و راه‌های مواصلاتی بر طبق گزارشات ارسالی، وضعیت جوی آرام گزارش شده است.
رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور افزود: کمربندی دهلران محور فرعی اولنگ-شاهرود و محور شمشک به دیزین، همچنین محور پونل به خلخال و سروآباد به پاوه به دلیل بارش برف و یخ‌زدگی همچنان مسدود است.
*
هوای تهران امروز بهتر می‌شود
نتایج پیش‌بینی آلودگی هوا بیانگر کاهش غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرون در روز سه‌شنبه است و انتظار می‌رود با تداوم روند کاهشی غلظت آلاینده‌ها، امروز شرایط مطلوب کیفی هوا برقرار شود.
بر اساس نتایج پیش‌بینی پارامترهای هواشناسی برای ایستگاه مهرآباد، با حاکمیت شرایط جوی ناپایدار در روز سه شنبه، در برخی ساعات طی بعدازظهر بارش باران و وزش باد قوی (بین 4 تا 7 متر بر ثانیه) صورت گرفت.
همچنین با تداوم شرایط جوی نسبتا ناپایدار طی امروز در برخی ساعات در بعدازظهر وزش باد قوی و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. با کاهش میزان ناپایداری جوی در روز پنجشنبه از سرعت باد کاسته خواهد شد. نتایج پیش‌بینی آلودگی هوا نیز بر کاهش غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرون در روز سه‌شنبه دلالت کرده و انتظار می‌رود با تداوم روند کاهشی غلظت آلاینده‌ها، امروز شرایط مطلوب کیفی هوا برقرار شود.
بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفی 24 ساعت گذشته تهران منتهی به 8 صبح گذشته، 139 و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.
خبر ويژه 
آفتاب يزد: صادقي انتحاري است و آب به آسياب رقيب مي ريزد!
يک روزنامه زنجيره اي پس از 6 ماه بهره برداري از اقدامات مشکوک و معرکه گيري هاي محمود صادقي در مجلس تصريح کرد اصلاح طلبان، صادقي را فردي انتحاري تلقي مي کنند که آب در آسياب رقيب مي ريزد(!)
    
روزنامه اجاره اي آفتاب يزد که در کنار روزنامه هايي مانند شرق و اعتماد و آرمان و... معرکه گيري هاي محمود صادقي را تيتر يک کرد، حالابا لحني آميخته به نگراني و ترس مي نويسد: محمود صادقي دل اصلاح طلبان را لرزاند. به نظر عده اي از اصلاح طلبان اين عضو فراکسيون اميد در عين حال که گاه شجاعانه و جسورانه سخن مي گويد، اما گاه نيز سر حرفش نمي ماند و بابت همان حرف جسورانه فورا عذرخواهي مي کند در يک دانشگاه مثل شيراز حرف هاي آنچناني مي زند. اما در دانشگاه اراک مي گويد «حرف هاي قبلي ام تند بود. يک بار در پست اينستاگرامش از عدم شفافيت مي گويد، يک بار هم در همان اينستاگرام از شفافيت ها تقدير مي کند... شايد همين چرخش هاي گاه و بي گاه محمود صادقي است که باعث مي شود برخي اصلاح طلبان به ستوه بيايند و بگويند «اينکه او يک اظهارنظر نسبتا تندي را مطرح مي کند و سپس از بابت آن عذرخواهي مي کند نشان دهنده ناپختگي اش است
    
آفتاب يزد افزود: در اين ميان عده اي از اصلاح طلبان هم معتقدند صادقي با رفتارهاي تندش، کار جريان اصلاح طلبي را هم خراب مي کند! او با اتخاذ مواضع خود باعث خواهد شد تا دوباره اعمال فشارها عليه اصلاح طلبان فزوني يابد. به بياني ديگر محمود صادقي گاهي با اين روند، نه تنها نماد اصلاح طلبي نمي شود بلکه آب در آسياب رقيب مي ريزد.
    
گروهي ديگر از اصلاح طلبان هم رفتار وي را گونه اي از حملات انتحاري مي دانند که هم خودش را نابود مي سازد و هم جناحش را.
    
اين روزنامه زنجيره اي نوشت: محمود صادقي اين روزها در برهه اي سخت تر از گذشته قرار گرفته، چون طرف حساب مخالفين او ديگر اصولگرايان نيستند، بلکه او با دسته اي جديدتر از مخالفينش رو به رو شده است، دسته اي از ميان خود اصلاح طلبان.
خبر ويژه 
دلواپسي روزنامه اصلاح طلب از سرريز اختلافات كابينه به رسانه ها
کشيده شدن درگيري شماري از دولتمردان به رسانه ها، نشريات حامي دولت را دلواپس کرده است.
    
روزنامه آفتاب يزد در اين باره نوشت «جهانگيري طي تذکري جدي...، ترکان در انتقادي بي پرده...، وزير بهداشت در سخناني تند...، وزير رفاه در پاسخ به...، نعمت زاده در واکنش به انتقادات... و بسياري از اين دست اخبار تلخ، گيج، مبهم و در عين حال آزاردهنده چندي است که عرصه رسانه هاي ديداري و شنيداري را تحت سيطره خود درآورده است.
    
در اين که ربيعي به اندازه قاضي زاده هاشمي رسانه اي نيست هيچ شکي وجود ندارد اما در اين که چرا دو وزير بايد به جاي آن که در يک محيط آرام و بي چالش به حل و فصل امور في مابيني بپردازند سر از رسانه ها درمي آورند بايد اندکي ترديد به خود راه داد که مسئله چيست؟
    
اين گونه تقابل و رودررويي ها تازگي ندارد! چندي پيش ترکان و نعمت زاده تا جايي که صلاح دانسته بودند از خجالت هم درآمده و يا کمي بعدتر جهانگيري- معاون اول رئيس جمهور- در تذکري تند تنزل رتبه اقتصادي (کسب و کار) را به طيب نيا يادآور شده بود اما رودررويي قاضي زاده هاشمي و ربيعي اندکي متفاوت از تمامي مسائلي از اين دست بود که تاکنون رخ داده است.
    
در اخبار منتشره مي خوانيم: «توپ وزير بهداشت حسابي پر است و سفرهاي رسانه اي خود را رسانه به رسانه و تريبون به تريبون راه انداخته تا بتواند پولي براي طرح سلامت جور کند. پول اصلي هم در دست بيمه ها است و کليد اين پول هم در دستان وزير رفاه است
    
وزير بهداشت نشان داده که تسلط عجيبي بر حرکت هاي زيگزاگي و گيج کننده رسانه اي دارد اما همين وزير بهداشت که صراحتا از عدم حضور خود در دولت بعدي خبر داده! در همايشي مي گويد: «هم اکنون حال و روز من اين است که بايد وام بگيرم براي بيمه، بقيه پول را پرداخت کنم تا طلب من را بدهند. آيا از اين خنده دارتر در دنيا ديده ايد؟» و بعد، حرف هاي تندتري حواله وزارت رفاه و بيمه ها کرده، ادامه مي دهد: «ظلم بزرگ ديگري که کرده ايم اين است که 12 سال پيش سلامت مردم را دست بنگاه اقتصادي داديم و سلامت مردم به وزارت رفاه رفت. اسم آن را گذاشتند رفاه و بنده معتقدم حيف اين اسم است. اين وزارت چه چيز برايش مهم است؟».
    
بالطبع وزير رفاه نيز بيکار ننشسته براي برون رفت از سنگيني بار انتقاداتي که نه از سوي رسانه يا جناح رقيب دولت که از سوي همکارش در کابينه بر وي تحميل شده است لب به پاسخگويي گشوده و سخناني که جاي طرح آن در رسانه نيست را رسانه اي مي کند.
    
آفتاب يزد با اظهار نگراني از اينکه «تحمل اعضاي کابينه به پايين ترين حد مجاز رسيده» مي افزايد: چند ماه باقي مانده به انتخابات و نيز پايان کار دولت تدبير در نخستين چهار ساله حضور در پاستور سختي هاي خاصي خواهد داشت. اما افزودن به اين سختي ها با رودررويي هايي اين چنين نشان مي دهد که بايد در لايه هاي پنهان اين تقابل ها به دنبال رد پايي از تضعيف دولت گشت که چرا يک وزير با ادبياتي به انتقاد از وزيري ديگر لب وا مي کند که نظير و سابقه نداشته است.
    
يادآور مي شود پيش از اين نيز گزارش هايي در رسانه ها درباره درگيري و اختلاف ميان «وزارتخانه هاي جهاد کشاورزي و صنعت»، و «اقتصاد و صنعت» منتشر شده است.
خبر ويژه 
همه پُز دولت به كاهش تورم بود كه آن هم با ركورد نرخ دلار زير سوال رفت
دولت در حالي بازار ارز را رها کرده که گراني دلار، دستاورد مهم دولت درباره تورم را بر باد مي دهد.
    
روزنامه شرق در گزارشي با عنوان «افسار دلار در دست باد» نوشت: دلار به قيمت 4150 تومان رسيد. حدود يک ماه است که قيمت دلار رو به بالاست و نهاد سياستگذار پولي، اقدام کنترلي خاصي نکرده است.
    
بر اساس قانون پولي و بانکي نخستين وظيفه بانک مرکزي، حفظ ارزش پول ملي است؛ در روزهايي که قيمت ارز رکورد مي زند اين نهاد نتوانسته ماموريتي را که قانون پولي و بانکي به آن، درباره حفظ ارزش پول ملي داده است انجام دهد؛ در دوره اي که دولت خوب نفت فروخته و قيمت نفت هم نسبت به گذشته بهبود پيدا کرده است. بر اساس اصول اقتصادي هر 10 درصد افزايش قيمت دلار توان جهاندن يک و نيم واحدي قيمت ارز را دارد؛ اين اصل آشکارا نشان مي دهد که اگر دولت تلاشي براي کنترل قيمت ارز نکند، مهم ترين دستاورد دولتش بر باد مي رود؛ آن هم در سال پاياني دولت.
    
سالي که دولت انتخابات رياست جمهوري را در پيش دارد. روشن است که افزايش تورم مي تواند کنار بيکاري و رکود بنشيند و کابينه تدبير و اميد را در انتخابات پيش رو به چالش بکشد. درست در همين نقطه، ماجرا کمي پيچيده مي شود. آيا بانک مرکزي از کنترل بازار ارز ناتوان است؟ يا انتخابات پيش رو را ناديده گرفته است و در تلاش براي دخالت نکردن در بازار عقب نشسته است؟
    
شرق مي افزايد: در همين حال و هوا يکي از مردان اقتصادي کابينه، گراني دلار را رواني دانسته و گفته که در روزهاي آينده شاهد کاهش قيمت خواهيم بود. اين گفته محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه است. او هم مانند سيف، وعده کاهش قيمت مي دهد. يک نکته اما در سخنان او، جالب توجه است: «رواني» يا «هيجاني» بودن افزايش حدود 400 توماني بهاي دلار. شايد به راستي نهادهاي مرجع اقتصادي کشور گمان مي کنند که رشد قيمت دلار رفتار هيجاني بازار است و به زودي حبابش خواهد ترکيد. هرچند اين تصور ممکن است در نهايت به ضرر اقتصاد ايران، مردم و خود دولت تمام شود.
    
شرق تصريح کرد: ارزش پول ملي در نوسانات اخير نرخ ارز، 17 درصد کاهش يافته است.