مهار آتش جنگلهای لاهیجان و لنگرود/ادامه عملیات اطفا حریق در مراتع سیاهکل

مهار آتش جنگلهای لاهیجان و لنگرود/ادامه عملیات اطفا حریق در مراتع سیاهکل 14 آذر-95 
لاهیجان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: آتش سوزی هایی که روزشنبه در جنگل ها و مراتع حاشیه روستاهای این استان رخ داد تا نیمه شب مهار شده و عملیات اطفا حریق تنها در شهرستان سیاهکل ادمه دارد.
داود زارع بامداد یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مناطقی از شهرهای لاهیجان، لنگرود و سیاهکل روز شنبه دچار آتش سوزی های سطحی و پراکنده شدند که این آتش سوزی ها بجز جنگل جنب شهرک صنعتی ازبرم سیاهکل مهار شده است.
وی خاطرنشان کرد: این آتش سوزی ها بیشتر در باغ و جنگل های پراکنده حاشیه روستاها و علفزارها به وقوع پیوسته است که توسط نیروها و یگان حفاظت منابع طبیعی و با همکاری اهالی بومی، نیروهای فرمانداری ها، هلال احمر ، سپاه پاسداران و نیروهای مردمی بسیج خاموش و خاموش شدند.
وی تصریح کرد: تنها مکانی که آتش سوزی هنوز خاموش نشده است و نیروها در حال مهار آن هستند در حاشیه شهرک صنعتی ازبرم سیاهکل است که این آتش سوزی نیز تا یک ساعت دیگر مهار می شود.
وی یادآورشد: همه نیروهای منابع طبیعی در آمادگی کامل بسر می برند تا هرکجا آتش سوزی گزارش شد به موقع خود را به محل وقوع آتش برسانند.
روشن کردن آتش در جنگل های تنک و پراکنده حاشیه روستاهها بیشتر بخاطر سوزاندن خار و خاشاک باغ ها و مزارع شالیزاری توسط روستاییان و کشاورزان با تصور غیر علمی از بین رفتن آفت انجام می شود.
آتش سوزی های از این نوع جنگل ها سطحی بوده و آسیبی به ریشه و شیره درختان وارد نمی شود و در سال آینده تمامی این درختان رویش دوباره خواهند داشت.
به دلیل وجود سرما و برف دو هفته گذشته در جنگل های بالادست و میان بند استان گیلان، وزش بادهای گرم نمی تواند چندان در شعله ور کردن و برافروختن آتش سوزی های جنگل در حد وسیع نقش داشته باشند.
استان گیلان 564 هزار هکتار جنگل و حدود 224 هزار هکتار مرتع دارد بیشتر جنگل های های آن در سطحی بالاتر از جنگله قرار دارند.
هرساله در فصل وزش بادهای موسمی در پاییز بخش هایی از جنگل های گیلان دچار آتش سوزی می شود که از نظر کارشناسان منابع طبیعی این آتش سوزی ها معمولا سطحی هستند.
6029
شبد**خبرنگار: فرهاد نظرپور**انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش