نگرانی برخی احزاب از امکان اعمال سلیقه دراحراز صلاحیت کاندیداهای شوراها


 نگرانی برخی احزاب از امکان اعمال سلیقه دراحراز صلاحیت کاندیداهای شوراها 12 دی – 95



انتخابات


اردیبهشت سال آینده دو انتخابات در ایران برگزار خواهد شد، انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا که هر کدام در جایگاه خود از جذابیت خاصی برخوردار است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، در این میان اگرچه انتخابات ریاست جمهوری بیشتر جلب توجه می‌کند اما به نظر می‌رسد هر چه از اولین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا می‌گذرد بر بلوغ آن نیز افزوده شده و  مردم و کنشگران سیاسی برای این ساز و کار محلی نمود مردم‌سالاری، جایگاه خاصی در نظر می‌گیرند.
انتخابات شورای شهر و روستا در ایران سابقه طولانی ندارد و اگرچه در اصل 100 قانون اساسی پیش‌بینی چنین ساز و کاری صورت گرفته بود اما به علت فقدان شرایط، انتخابات اولین دوره شوراهای شهر و روستا در هفتم اسفند ماه سال 1377 برگزار گردید که البته با اقبال خوب مردم نیز همراه شد.
حال با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال 95 و آغاز نام نویسی از نامزدها در اسفندماه، تب و تاب‌های مربوط به انتخابات ششمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا نیز همانند دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بالا گرفته است و نیروهای زیادی با گرایش‌های مختلف خود را برای حضور در خط مقدم این کارزار محلی آماده کرده‌اند.
در این میان یکی از موضوعاتی که همیشه در سه انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بحث‌هایی را به دنبال داشته است موضوع احراز صلاحیت داوطلبان بوده است، اما از آنجایی که نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا بر عهده مجلس شورای اسلامی قرار دارد مساله احراز صلاحیت‌ها رنگ متفاوتی به خود گرفته است.
با توجه به ترکیب کنونی مجلس شورای اسلامی به طور کل در سراسر کشور احتمالا موضوع احراز صلاحیت نامزدهای شرکت در انتخابات شوراهای شهر و روستا با حواشی کمی مواجه خواهد بود اما شرایط در برخی از استان‌های کشور قدری متفاوت است؛ البرز یکی از این استان‌هاست.
 از منظر قانونی طبق ماده 39 قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا  به منظور نظارت بر امر انتخابات‌ شوراهای اسلامی‌کشور در هر استان هیئت نظارت استان مرکب از سه نفر ازنمایندگان مجلس شورای‌اسلامی‌آن استان به تعیین هیئت مرکزی نظارت تشکیل می‌شود. با توجه به اینکه استان البرز سه نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد آقایان عزیز اکبریان، محمد جواد کولیوند و محمود بهمنی به عنوان اعضای هیئت نظارت تعیین شدند.
بنابراین طبق ماده 52 قانون مذکور، این سه نماینده در استان البرز مسئولیت رسیدگی به صورت‌جلسات بررسی صلاحیت نامزدها توسط هیئت اجرایی(به استناد ماده 48) و اعلام نظر نهایی در خصوص تایید یا رد صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات شوراهای شهر و روستای استان را بر عهده دارند.
حال با توجه به ترکیب این هیئت و گرایش فکری و جناحی سه نماینده البرز در مجلس سوال اینجاست که آیا احتمال ایجاد حواشی در انتخابات شوراها به خصوص شورای شهر کرج وجود دارد یا خیر؟
نگرانی خود را به استاندار البرز منتقل کرده‌ایم
رئیس حزب اتحاد ملت استان البرز در پاسخ به این سوال ضمن ابراز نگرانی  به خبرنگار ایسنا گفت: هر سه نماینده استان البرز در مجلس شورای اسلامی که در هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای استان حضور دارند اصولگرا هستند.
محمدحسین خلیلی اردکانی افزود: از همین رو احزاب اصلاح طلب در این خصوص نگرانیهایی دارند که بنده به عنوان رئیس حزب اتحاد ملت استان این نگرانی را به استاندار البرز منتقل کرده و از وی خواستم تا در این خصوص رایزنی‌هایی صورت بگیرد.
خلیلی اردکانی خاطرنشان کرد: شایسته است هیئت نظارت در این خصوص به گونه‌ای عمل کند که شهر کرج از پتانسیل‌های بسیار زیاد موجود در میان نیروهای آماده حضور در شورای شهر محروم نشود.
این فعال سیاسی با بیان این‌که خاطره خوشی از ادوار گذشته شورای شهر در ذهن ما وجود ندارد، گفت: در این دوره نیز نگرانیم که اگر سخت‌گیری و تنگ‌نظری شود برآیند نظر مردم در انتخابات شوراها حاصل نشود.
وی بر لزوم حضور همه نیروهای ارزشمند در انتخابات شوراها تاکید و خاطرنشان کرد: ما از اعضای هیئت نظارت تقاضا داریم و البته امیدواریم با نگاهی واقع بینانه به این موضوع بنگرند.
خلیلی اردکانی تصریح کرد: در هر حال ما از این موضوع نگرانیم و امیدواریم این نگرانی به حقیقت تبدیل نشود.
این عضو هیئت موسس حزب اتحاد ملت با بیان این‌که سابقه ما مشخص است و هیچ نقطه ضعفی در کارنامه عملکرد مجموعه ما وجود ندارد، اعلام کرد: کسی در این مجموعه به دنبال منافع شخصی نیست.
امکان اعمال سلیقه در احراز صلاحیت‌های انتخابات شورا وجود دارد
رئیس حزب ندای ایرانیان استان البرز نیز ضمن ابراز نگرانی از اعمال سلیقه در احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات شورا گفت: در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان در مورد احتمال تاثیر گرایش هیئت نظارت، اتفاق نظر وجود دارد.
مهرداد فروغی به ایسنا گفت: اتفاق نظر اصلاح‌طلبان در شورای هماهنگی بر این است که ممکن است با این ترکیب در هیئت نظارت، در خصوص احراز صلاحیت‌ها اعمال سلیقه شود.
وی با بیان این‌که هنوز تصمیم خاصی در شورای هماهنگی در این خصوص صورت نگرفته است، تصریح کرد: احتمالا طی چند روز آینده این موضوع در شورا به بحث گذاشته و در خصوص آن تصمیم گیری شود.
فروغی خاطرنشان کرد: اما در کل امیدواریم در این زمینه اعمال سلیقه نشود تا شاهد یک رقابت عادلانه در انتخابات شورای‌های استان باشیم.
نگرانی اصلاح‌طلبان در خصوص ترکیب هیئت نظارت باید رفع شود
رئیس شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب استان البرز نیز با تاکید بر نگرانی‌های موجود در خصوص ترکیب هیئت نظارت به ایسنا گفت: ما این نگرانی را به مقامات استان نیز اعلام کرده‌ایم.
محمد مسیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: دغدغه اصلاح طلبان در خصوص ترکیب هیئت نظارت بر انتخابات شوراها و موضوع احراز صلاحیت‌ها باید رفع شود.
مسیبی افزود: اگر انتظار برگزاری یک انتخابات سالم را داریم باید زیرساخت‌های لازم را برای آن تدارک ببینیم که یکی از آنها برطرف کردن نگرانی‌های مورد نظر است.
وی یادآور شد: در هر حال ما مشغول رایزنی با مقامات استان هستیم و قطعا نتیجه آن در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.
رئیس شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب استان البرز به مشکلاتی که در دوره قبل انتخابات شورای شهر کرج به وجود آمد اشاره و اعلام کرد: انتخابات شوراها برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است و این اهمیت با توجه به پتانسیل‌ها و نزدیکی البرز به پایتخت دوچندان می‌شود.
وی در پایان اضافه کرد: از همین رو برنامه‌ریزی برای ورود قدرتمند به این انتخابات و رایزنی با نامزدها را آغاز کرده‌ایم و از همه مهم‌تر پیگیر مساله هیئت نظارت نیز هستیم.