اظهارات تکان‌دهنده آتش‌نشان حاضر در محل حادثه


فاجعه پلاسکو-روز ششم؛

به مرور گزارشات ناگفته های  سانسور شده خیلی بیشتری از فاجعه پلاسکو فاش خواهد شد

آواربرداری ساختمان فروریخته پلاسکو همچنان در روز ششم حادثه ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، بامداد امروز ( سه‌شنبه ۵ بهمن‌ماه) در حالی وارد ششمین روز از حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو شده‌ایم که گفته می‌شود ۲۵ نفر در این حادثه زیر آوار مانده‌اند. براساس اعلام مسئولان هنوز امکان دسترسی به محبوس‌شدگان غیرممکن است.
در این حادثه تاکنون ۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد پیکر ۵ نفر از زیر آوار بیرون آمده و پیکر یک نفر دیگر نیز علی‌رغم آنکه پیدا شده اما به دلیل جلوگیری از متلاشی‌شدن، هنوز از زیر آوار خارج نشده‌ است. یک آتش‌نشان نیز روز دوم حادثه به دلیل سوختگی شدید در بیمارستان به شهادت رسید.
گفته می‌شود از ۲۵ نفری که زیر آوار مانده‌اند ۱۶ نفر آتش‌نشان هستند که تاکنون پیکر ۲ نفر از این شهدا از زیر آوار بیرون آمده است.
همچنین براساس اعلام سخنگوی اورژانس تهران این حادثه تاکنون ۲۰۲ مصدوم داشته که ۴۶ نفر از آنها به بیمارستان اعزام شده‌اند.
عملیات آواربرداری در حالی به روز ششم رسیده که از زیر آوارهای دیوار شرقی همچنان آتش شعله‌‌ور می‌شود ولی با این وجود نیروهای امداد و نجات با کمک بیل‌های مکانیکی مشغول عملیات هستند.
سخنگوی اورژانس تهران تعداد مصدومان را 201 نفر اعلام کرده و گفته است: از این تعداد 46 نفر به بیمارستان اعزام شدند.
۹:۳۰/ شب گذشته تعدادی از تجهیزات آتش‌نشانان یافت شد
به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در ساختمان پلاسکو؛ طبق شواهد عینی منطقه شرق ساختمان پلاسکو توسط آتش‌نشانان کاملاً تخلیه شده و آتش‌نشانان عملیات خود را متمرکز بر ضلع غربی کرده‌اند ولی افزایش دود کار را برای آتش‌نشانان دشوار کرده است.
به گفته سخنگوی آتش‌نشانی؛ شب گذشته تعدادی از تجهیزات آتش‌نشانان یافت شد و آتش‌نشانان باتوجه به حفره ایجاد شده در غرب ساختمان پلاسکو هنوز نتوانسته‌اند جسدی را کشف کنند.
۱۰:۱۳/ سفیر فلسطین در محل حادثه پلاسکو حضور یافت
به گزارش خبرنگار ایلنا، سفیر فلسطین دقایقی پیش در محل حادثه پلاسکو حضور یافت. وی ضمن صحبت با سخنگوی ستاد مدیریت بحران، با بازماندگان حادثه ابراز همدردی کرد.
۱۱:۰۵/ آواربرداری در ضلع غربی ساختمان پلاسکو متوقف شد
به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در محل ساختمان پلاسکو، عملیات آواربرداری در ضلع غربی ساختمان پلاسکو متوقف شده و یک تیم شامل پنج آتش‌نشان برای یافتن پیکر شهروندان و آتش‌نشانان روی آوار رفتند.
لازم به ذکر است از بامداد روز پنجم تاکنون هیچ جسدی از شهروندان وآتش‌نشانان یافت نشده است.
۱۱:۱۵/ اظهارات آتش‌نشان حاضر در محل حادثه
به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید کمانی یکی‌ از آتش‌نشانان حاضر در روز حادثه ساختمان پلاسکو در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره این حادثه گفت: خودروی بالابر ما؛ خودوری تخصصی است و در همه نقاط تهران اگر حادثه‌ای در ساختمان بلند اتفاق بیفتد؛ ما از ایستگاه‌همان که واقع در منطقه ۲۲ است به آنجا اعزام می‌شویم.
 او با اشاره به اینکه خاطره بدی از آتش‌سوزی دو سال پیش خیابان جمهوری در یاد همه همکاران ما است، گفت: در طول مسیر که با همکارم صحبت می‌کردیم و می‌گفتیم حادثه خاصی نیست و ان‌شا‌ءالله زود برطرف می‌شود اما وقتی از مسافت خیلی دور دود سیاه را دیدیم؛ متوجه شدیم که حادثه بزرگی اتفاق افتاده‌است.
 این آتش‌نشان به ازدحام بیش از حد مردم در محل حادثه اشاره کرد و افزود: بسیاری از مردم به گمان اینکه ایستگاه ما در نزدیکی محل حادثه بود و ما دیر اقدام کردیم به ما پرخاش می‌کردند و بسیار عصبانی بودند اما ایستگاه ما بسیار از محل حادثه دور بود و به دلیل اینکه ماشین بالابر بسیار سنگین است؛ نمی‌تواند خیلی باسرعت حرکت کند.
 کمانی با بیان اینکه در محل حادثه و در کنار خودروی بالابر ایستگاه یک آتش‌نشانی مستقر شد، تاکید کرد: مهمترین نکته‌ای که در این حادثه وجود داشت ازدحام بیش از حد مردم بود بسیاری از آن‌ها مشغول فیلمبرداری بودند و حتی از ماشین‌های ما بالا رفته بودند و فیلم و عکس سلفی می‌گرفتند و این کار را برای ما سخت‌تر می‌کرد چراکه هم این افراد مانع تردد ما می‌شدند و هم احساس می‌کردیم زیر ذره‌بین هزاران نفر هستیم.
 او با اشاره به اینکه بعد از مستقر شدن در محل و شروع عملیات؛ آتش در ابتدا اطفا شد، خاطرنشان کرد: پس از مدتی که کارمان را شروع کردیم؛ آتش اطفا شد و دود سفیدی از ساختمان بیرون آمد که نشان از خاموش شدن حریق بود اما صدای انفجارهای کوچکی از داخل ساختمان شنیده می‌شد.
 این آتش‌نشان تصریح کرد: متاسفانه پشت پنجره اکثر واحدهایی که در طبقات فوقانی قرار داشت؛ گاز پیک‌نیکی بود. مردم پس از اطفای حریق و بلند شدن دود به سمت پاساژ آمدند درحالی‌که صدای همکاران ما شنیده می‌شد که به شدت از ورود آن‌ها جلوگیری می‌کردند اما متاسفانه آن‌ها بدون توجه به اخطارها وارد ساختمان شدند.
 کمانی ادامه داد: در همین حین بود که صدای انفجار مهیبی از طبقات فوقانی شنیده شد تا جایی که موج انفجار ما را در کابین بالابر تکان داد و دوباره ساختمان آتش گرفت اگرچه نیروی انتظامی سعی کرد مردم را از محوطه دور کند اما متاسفانه بازهم مردم به داخل ساختمان آمدند. در همین حین بود که ریزش از دو طبقه فوقانی آغاز شد و به ما دستور تخلیه دادند چراکه اولین مشاهدات ریزش دیده شده بود.
 او با بیان اینکه همکاران ما به دلیل ریزش در داخل ساختمان نمی‌توانستند از راهروها خارج شوند، گفت: یکسری از همکاران تا زمانی که راه‌‌پله‌ها باز بود از آنجا خارج شدند اما قسمتی از ساختمان ریزش کرده بود و همکاران ما نمی‌توانستند از داخل بیرون بیایند از همین‌رو به سمت پنجره‌ها آمده‌ بودند و متاسفانه یکی از بدترین و دلخراش‌ترین صحنه‌ها این بود که پنجره‌های طبقات ۱۷ و ۱۸ فنس کشی شده بود و همکارانم نمی‌توانستند از آنجا خارج شوند.
 این آتش‌نشان افزود: سعی کردیم با بالابرها بچه‌ها را از ساختمان خارج کنیم اما فنس‌ها مانع می‌شد حتی یکی از همکاران ما با پارچه صورتی رنگی آویزان شده بود که توانستیم آن را توسط بالابرها نجات دهیم.
 کمانی با بیان اینکه همکاران ما خطر را به جان خریدند و برای نجات دیگر همکاران تمام تلاش‌شان را کردند؛ گفت: بسیاری از همکاران را بیرون آوردیم اما عده‌ای هم در داخل ماندند و وقتی دیگر متوجه شدند که نمی‌توانیم اقدامی برای‌شان انجام دهیم وسایل‌شان را به ما می‌دادند تا حداقل وسایل‌شان را حفظ کنند.
 او با بیان اینکه خواست خدا بود که به ماشین بالابر ما آسیبی نرسید، در پایان تاکید کرد: از مردم می‌خواهم وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد در آن محل تجمع نکنند.