افزایش 40 درصدی خسارت به بخش کشاورزی


افزایش 40 درصدی خسارت به بخش کشاورزی 8اسفند-95

کشاورزی
مدیرکل بحران وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی 11 ماه منتهی به اسفند، بیش از 104 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی وارد شده که این میزان 40 درصد بیشتر از خسارت‌های وارده سال 94 است.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس، «موسوی» در هشتمین جلسه کارگروه مخاطرات خشکسالی و سرمازدگی سازمان جهاد کشاورزی فارس، گفت: ایران به‌علت برخورداری از تنوع طبیعی، اقلیمی و زمین‌شناسی، در معرض 31 مورد از 40 مورد بلایای طبیعی شناخته شده جهان، قرار دارد.
وی با اشاره به رتبه ششم ایران در بلایای طبیعی در جهان و رتبه چهارم در آسیا، گفت: با توجه به این‌که بیش از 90 درصد مساحت کشور را اراضی کشاورزی، جنگل، مرتع و بیابان تشکیل می‌دهد، از این‌رو وسیع‌ترین عرصه مدیریت بحران مربوط به بخش کشاورزی است.
مدیرکل مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: یک در صد خشکی‌های جهان در ایران است حال آن‌که بیش از 10 درصد زلزله‌های جهانی در ایران حادث می‌شود، وقوع سیل در 50 ساله گذشته رشد 250 درصدی داشته و 70 درصد اعتبارات سالانه ستاد حوادث غیرمترقبه کشور به این مهم اختصاص یافته است.
موسوی ادامه داد: یکی از سیاست‌های مدیریت بحران، خشکسالی است که به مدیریت عرضه آب با هدف افزایش تأمین آب قابل حصول، مدیریت تقاضا، با هدف بهبود کارآیی مصرف آب، مدیریت بحران با هدف به حداقل رساندن وقوع مخاطرات باز می‌گردد.
وی به لزوم کارآمدسازی نظام جبران خسارت (بیمه کشاورزی) اشاره و اضافه کرد: سال گذشته 65 درصد خسارت در بخش باغبانی، 21 درصد زراعت، 4 درصد دام، 4 درصد طیور، 2 درصد آبزیان و 4 درصد منابع طبیعی واقع شده حال آن‌که فقط 6 درصد غرامت بخش باغبانی و 56 درصد غرامت بخش زراعت تاکنون توسط بیمه به بهره‌برداران پرداخت شده است.

مدیرکل بحران وزارت جهاد کشاورزی تأمین منابع، برنامه محور نبودن حمایت‌های مالی و اعتباری و شیوه پیگیری و تأمین منابع را از چالش‌های کنونی مدیریت بحران دانست و خشکسالی، سرمازدگی، بیماری‌های نباتی، دام و طیور، ریزگردها و آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع را از چالش‌های اساسی بخش کشاورزی ایران برشمرد.