پلاسکو نماد شهروند بی‌دفاع/ در کشور بحران ایمنی محیط کار وجود دارد


یک فعال صنفی کارگری مطرح کرد؛

سرگنده زیر لحاف است . چون فاجعه پلاسکو ضمن اینکه عمدی بود ودستان پلید پشت پرده در کاربود ولی ساختار ساختمان های فرسوده آسیب پذیر در تهران خیلی گسترده  است و عاری از امکانات ایمنی هستند .  چون شهردار تهراندر فکر برجک سازی وتراکم فروشی است . توجه داشته باشید اگر چنانچه زلزله در تهران به وقوع به پیوندد معلوم نیست که چه فاجعه تاریخی اتفاق خواهد افتاد؟

یک فعال صنفی کارگری معتقد است: اگر استانداردهای ایمنی در پلاسکو رعایت می‌شد، نه آتش‌نشان‌ها مظلومانه قربانی می‌شدند و نه کارگران واحدهای تولیدی بیکار می‌شدند.
حسین حبیبی، دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران، در گفتگو با ایلنا با تاکید بر لزوم ایمن‌سازی محیط های کسب و کار گفت: اگر بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان  به وظیفه قانونی‌اش عمل می‌کرد  و در هر بازه رمانی با کنترل های لازم،  ایمنی و حفاظت ساختمان را تضمین می‌کرد،  اتفاق منجر به بحران رخ نمی داد.
وی ادامه داد: در مرحله بعد، اگر شهردار ی بعنوان متولی مدیریت شهری، فقدان  امنیت و ایمنی در پلاسکو را می‌دید و اقدامات  سلبی را انجام می‌داد، اتفاق منجر به بحران رخ نمی‌داد.
حبیبی افزود: در نهایت، اگر بازرسی وزارت کار به استناد ماده ۹۶ پلاسکو را مورد بازرسی قرار می‌داد، متوجه می‌شد پلاسکو فاقد ضوابط حفاظت فنی است؛ متوجه می‌شد در پلاسکو، مدت کار، حداقل مزد ، رفاه کارگر و ضوابط بیمه‌ای رعایت نمی‌شود.
بازرس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در ادامه بحث با بیان اینکه پلاسکو نماد شهروند بی‌دفاع و بحران در مدیریت شهری است؛ افزود: با بروز این فاجعه که به راحتی قابل پیش‌بینی بود،  نه تنها تعداد زیادی از کارگران در ماههای پایانی سال و در آستانه نوروز بیکار و آواره شدند، بلکه 16 نفر از مومنین راستین وطن هم پرپر شدند.
حبیبی در پایان تصریح کرد:به راستی این حادثه دردناک بایستی برای مسئولان و فرادستان یک زنگ اخطار باشد؛ چرا که مشخص است در کشور بحران ایمنی کار وجود دارد و اگر چاره‌ای برای حل این بحران در سطوح مختلف اندیشیده نشود، حادثه پلاسکو بازهم در ابعاد مختلف تکرار خواهد شد.