کنکاشی درباره حاشیه یک آیین در بجنورد

کنکاشی درباره حاشیه یک آیین در بجنورد  9 اسفند - 95

بجنورد- ایرنا- استارت‌آپ‌ویکند گردشگری که یک برنامه علمی و کارآفرینی است چهارشنبه هفته گذشته در دانشگاه پیام نور بجنورد در حالی برگزار شد که حرکات موزون گروهی از دختران پس از پایان مراسم رسمی موجب توقف این برنامه علمی شد و این امر واکنش های گوناگونی به دنبال داشته است.
استارت‌آپ‌ویکندگردشگری یک رویداد آموزشی- تجربی (Experiential Education) بین‌المللی است که طی 3 روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می‌ شود. دراین برنامه شـرکت‌کنندگان پرانگیزه‌ای شامل فعالان حوزه گردشگری، هتل‌داری و صنایع وابسته، برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارت‌آپ، بازاریاب‌ها وطراحان گرافیک گردهم می‌آیند تاطی54 ساعت ایده‌هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کند.
برگزاری هر برنامه ای، کاری تیمی و متشکل از مجموعه های مختلف است و بدور از انصاف است که ضعف، کم کاری یا اشتباه و موضوع حاشیه ای خارج از برنامه به پای همه نوشته شود.
در برنامه استارت آپ در حوزه گردشگری بجنورد که با حمایت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و چند دانشگاه استان و با حضور دانشجویان و دانش آموزان با اجرای یک شرکت کار آفرینی برگزار شد موجب واکنش امام جمعه بجنورد شد.
بنا به اظهارات شاهدان برنامه های اصلی در حوزه کارآفرینی بخوبی انجام، ولی متاسفانه خارج از برنامه ها، بر خلاف تعهدات، برنامه بازی های آئینی بدون حضور شرکت کنندگان و مهمانان برگزار شد که به محض مطلع شدن مسئولان، هیئت نظارت دانشگاه پیام نور تشکیل جلسه دادند و به دلیل عدم رعایت شوونات اسلامی، از ادامه برنامه ممانعت شد.
این رویداد در گام نخست با انتشار کلیپ در کانال های تلگرامی منصوب به پایداری ها دست به دست چرخید و به موضعگیری و توضیح رئیس دانشگاه انجامید.
موضعگیری رییس بسیج دانشجویی دانشگاه به این رویداد شکل دیگری بخشید.
صدور اطلاعیه های دعوت به راهپیمایی در فضای مجازی و سخنان امام جمعه بجنورد این رویداد را وارد برنامه های دیگر کرد.
از سویی و اکنش هایی به موضعگیری مجازی مخالفان و مردمان را به همراه داشت.
این روند به جایی رسید که روزنامه خراسان در 2 روز پیاپی، تیتر یک خود را ( شنبه : خود زنی فرهنگی نکنید، شکم های گرسنه را در یابید یکشنبه : ورود دادستان به به پرونده مراسم مبتذل در یک دانشگاه) به این ماجرا اختصاص داد.
خراسان شمالی شایسته نام، گنجینه فرهنگ ها و اقوام ایرانی است وجود قومیت های گوناگون از جمله فارس، ترک، ترکمن، کرد و اقلیت های بلوچ، حتی عرب، لر و ترک ها با همه ویژگی های فرهنگی خاص خودشان، دلیل برازندگی این لقب برای خراسان شمالی است.
قوم های ترکمن، کرد، بلوچ، لر و عرب هر یک دارای ویژگی های فرهنگی، صنایع دستی، لباس های سنتی و موسیقی خاص خود است و همین گوناگونی؛ خراسان شمالی را به گنجینه زیبای فرهنگ ها و جاذبه های فرهنگی تبدیل کرده است.
جاذبه ای که حفظ آن ضروری و وظیفه همه است و نمی توان در حفظ آن رویه یک بام و دو هوا داشت.
جاذبه ای که حتی در بیانات رهبر انقلاب در سفر به خراسان شمالی هم مطرح واز آن به نیکی یاد شد.
چگونه است در برنامه های مختلف ملی شاهد بکارگیری گوشه هایی از این فرهنگ و نمادهای فرهنگی هستیم و انتقادی برآن نیست چراکه رقص‌های محلی ایرانی ریشه در آیین‌ها، سنن، فرهنگ و فولکلر اقوام مختلف ایرانی دارد که هر کدام گویا و منعکس کننده روح جمعی و میراث ماندگار فرهنگی هر یک از این اقوام است.
اگر به ریشه یابی و علل به وجود آمدن این هنر توجه نماییم باید اذعان نمود که این هنر ریشه در زندگی و کار روزانه مانند کشاورزی ، اعتقادات دینی ، مراسم و جشن های بزرگ ، بازی های محلی ، جنگ و دفاع و حالات روحی و درونی افراد دارد که به صورت امروزی درآمده است و یکی از جاذبه‌های مهم، ارزشمند و نشاط انگیز منطقه ، موسیقی ، آواز و رقص محلی است.
اما یک رفتار اشتباه چند دانش آموز ودانشجو را با تعابیر گوناگون از جمله مبتذل تبیین و به اشخاص مختلف نسبت می دهیم.
هرچند متولیان برگزاری این برنامه باید بر دقت خود در برنامه های آتی بیفزایند تا شاهد اشتباهات دیگری نباشیم و حرمت مناسبت های مذهبی رعایت شود اما حرکت های احساسی و بی توجهی به اصل موضوع و هدف قرار دادن افراد به نفع استان نیست و به اختلافات قومی دامن می زد و بد اخلاقی های اجتماعی را به همراه دارد.
برطرف شدن اشتباهات در فضای همدلی و تعامل کار چندان سخت و ناشدنی نیست و براتحاد وهمبستگی ها می افزاید.
به هر حال در نخستین رویداد استارت آپ ویکند گردشگری بجنورد که قرار بود به مدت 3 روز تا ششم ماه جاری در سالن بصیرت دانشگاه پیام نور ادامه یابد، از ادامه آن جلوگیری شد.
قرار بود در همایش علمی و کارآفرینی به دانشجویان این فرصت داده بشود تا ایده های خود را مطرح  و از این فرصت برای تبدیل ایده به کسب و کار استفاده کنند که در نخستین شب برگزاری این برنامه، برنامه جاشیه ، مشکلاتی در روند آن ایجاد کرد.
در همین ارتباط، رئیس دانشگاه پیام نور استان در مورد چرایی بروز اتفاق رخ داده در دانشگاه پیام نور بجنورد به خبرنگار ایرنا اظهار کرد استارت آپ ویکند را بخش خصوصی در دانشگاه پیام نور کلید زد و برنامه ای علمی بود و تیمی مجهز هم از دانشگاه تهران در این برنامه حضور داشتنند و فرصت خوبی بود تا دانش آموزان و دانشجویان از این فرصت استفاده کنند اما پایان کار ناهنجار و ناپخته که برنامه ریزی شده هم نبود این فرصت را از بین برد.
دکتر «مسعودی فر» افزود: به محض اطلاع از این موضوع با اعضای هیئت نظارت دانشگاه جلسه ای تشکیل شد و از ادامه این برنامه در دانشگاه جلوگیری و برنامه لغو شد.
وی بیان داشت: در این مورد به شرکتی که متولی اجرای این برنامه بود تذکر داده شد.
مسعودی فر گفت: این موضوع در کنداکتور برنامه هایی که اعلام شده، نبود و بدون اطلاع و خارج از موضوع بود و به همین دلیل نیز از ادامه این استارت آپ جلوگیری شد.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام نور فقط تأمین کننده محل برگزاری بود.

*
تشکیل پرونده قضایی برای ماجرای رقص محلی در دانشگاه پیام نور بجنورد
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه خراسان، دادستان عمومی و انقلاب بجنورد با تأیید تشکیل پرونده قضائی برای این ماجرا گفت: با تشکیل پرونده قضایی برای این موضوع تعدادی از افراد جلب و به دادسرا احضار شدند.
«
مسلم محمد یاران» افزود: این پرونده در حال حاضر در شعبه بازپرسی دادسرای بجنورد در دست بررسی است.
***
توطئه مخالفان
در ادامه این واکنش ها مدیرمسئول نشریه اصلاح طلب اترک نیز با حضور در محل دفتر ایرنا خواستار انتشار دیدگاه های خود و طرفداران دولت در این خصوص شد و گفت: درآستانه انتخابات، دلواپسان سیاست و رویکرد تخریب دولت را پیش گرفته اند تا به هر وسیله ای به هدف برسند.
به گفته قربانعلی سلطانی ، آنچه در خراسان شمالی مرسوم است، موسیقی مقامی یا همان قوشمه است که در استان ثبت ملی شده است و البته با حضور نماینده رییس جمهور پیشین برای ثبت موسیقی مقامی خراسان شمالی به این استان سفر کرد.
وی با تاکید بر اینکه این ثبت در حضور نماینده رسمی ریاست جمهوری وقت اتفاق افتاد افزود: هرجا رسم وآیینی دارد و نمی شود وجود این رسم و آیین را کتمان کرد، استان های مختلف از کردستان، خوزستان تا سیستان و بلوچستان هر کدام رسم خاص خود را دارند و در مراسم مختلف عروسی و عزاداری اهل سنت و شیعه رسم و آیین خود را اجرا می کنند و منظور استاندار خراسان جنوبی نیز همین بوده است.
مدیرمسئول نشریه اصلاح طلب اترک تصریح کرد: آنچه آقای پرویزی در جمع هنرمندان خراسان جنوبی مطرح کرده، مربوط به آیین سنتی خراسان شمالی است که قابل کتمان نیست.
وی افزود: اما چکیده و عصاره سخنان و صحبت برخی نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و فرمانداران آن استان این است که استاندار نباید اقدام سیاسی داشته باشد و نباید کار سیاسی بکند. البته این حرف ها خود موید این است که آقایان، مخالفت سیاسی با استاندار دارند و اگر غیر از این بود به اعتراض به مراسم آیینی خراسان شمالی بسنده می کردند.
سلطانی گفت: آقای پرویزی اقدامات خوبی در نمایش عملکرد دولت داشته است و به همین لحاظ این افراد به این وسیله دست به تخریب او زده اند و البته این حرف ها را به خراسان شمالی هم انتقال داده اند به طوری که نماینده سابق مجلس در مصاحبه ای نسبت به سخنان استاندار خراسان جنوبی واکنش نشان داده و بیانیه ای به نام علما دادند که صحبت های استاندار خراسان جنوبی توهین به مردم خراسان شمالی بوده است.
مدیرمسئول نشریه اصلاح طلب اترک در باره سخن امام جمعه بجنورد مبنی بر اینکه رقص بانوان در دانشگاه بجنورد، مستند سازی حرف های استاندار خراسان جنوبی است اظهار کرد: رقص دختران جوان در دانشگاه پیام نور پس از پایان برنامه استارت آپ ویکند بوده و ربطی به دانشگاه و یا دولت ندارد و صندلی های خالی کلیپ پخش خود نشان می دهد که این رقص محدود ارتباطی به برنامه نداشته است.
سلطانی گفت: گمان ما این است که حرکت دانشگاه پیام نور بجنورد حساب شده و توطئه مخالفان به منظور تخریب دولت بوده است که پس از صحبت های استاندار خراسان جنوبی صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: در موضوع اتفاق پیام نور قبل از اینکه دست اندرکاران این برنامه استارت آپ ویکند را پشت این موضوع ببینیم، دلواپسان استان را می بینیم که هماهنگ و برنامه ریزی شده این اقدام را انجام داده اند.
وی افزود: به نظر ما جهت دهی از طرف دلواپسان بوده و در راستای تخریب دولت در این استان و در خراسان جنوبی انجام شده است.
وی گفت: نمونه تلاش های اخیر برای تخریب دولت، حمله به سفر کاری استاندار به کشور آلمان است ( که هنوز در آلمان حضور دارند و..) و معمولا، نزدیک انتخابات این بی اخلاقی ها را شاهد هستیم.
مدیرمسئول نشریه اصلاح طلب اترک افزود: اصلاح طلبان در این استان از رشد و بلوغ سیاسی بالایی برخوردار هستند و نمونه و مصداق آن آرامش حاکم در این استان در وقایع سال 88 است، یکی از امن ترین استان های کشور خراسان شمالی بود و اکنون دلواپسان باید حواس خود را جمع کنند که از نجابت و اخلاق مداری اصلاح طلبان سوء اسفاده نکنند.
وی تجمع اعتراض آمیز دلواپسان درمخالفت باسفر فائزه هاشمی به استان را نمونه دیگر بداخلاقی های دلواپسان عنوان کرد و گفت: با کدام مجوز تجمع کردند؟ آن تجمع غیر قانونی بود و حضور فائزه هاشمی غیرقانونی نبود.تجمع صورت گرفت و او از سفر به استان منصرف شد. اگر اصلاح طلبان به همان شکل رفتار کنند چه بلایی بر سر ما می آوردند؟ برای مجوز رسمی ما هزار اما و اگر دارند نمونه آن در دعوت از دکتر عارف اتفاق افتاد. دکتر عارف را دعوت کردیم تا برای انتخابات 92 سخنرانی داشته باشد. از ما تعهد گرفتند که پیامک ارسال نکنیم.
سلطانی اظهار کرد: تاکید ما تحقق بیانات و فرمایش امام(ره) و رهبری است که در منشور انتخابات اعلام کرده اند و تاکید داشته اند نیروهای نظامی در مسایل سیاسی کشور مداخله نداشته باشند.
وی افزود: فرقی ندارد سپاه، بسیج و یا نیروی انتظامی همه این بیانات را سرلوحه قرار دهند و وارد بازی ها جناح ها ودسته بندی های سیاسی نشوند که البته در این استان این اتفاق نمی افتد.
وی گفت: دلواپسان نخستین کسانی بودند که سخنان استاندار خراسان جنوبی و رقص بانوان را به هم نسبت داده و اعلام کردند این دو با هم ارتباط دارند. انتشار اولیه کلیپ رقص، از طرف دلواپسان بود و خود میان این دو موضوع ارتباط برقرار کردند و به هم ارتباط دادند و اینها همه بیانگر این است که این اتفاقات برنامه ریزی شده است.
سلطانی با بیان اینکه اصل قضیه رقص بانوان هدایت شده بود و تجمع پس از نماز جمعه نیز که حاصل آن حرکت است هدایت شده بود اظهار کرد: تجمع تعداد محدودی از نمازگزاران نماز جمعه هم توسط همان دلواپسان هدایت شد و برنامه ریزی شده بود و نمی توان عنوان خودجوش و مردمی بودن را بیان کرد و از آن تجمع به عنوان تجمع مردمی نام برد.
وی افزود: از ائمه جمعه در خواست می شود همان طور که استاندار در سفر به صفی آباد اعلام کرد، تریبون نماز جمعه تریبون نظام و اسلام است، از قرار دادن تربون نظام و اسلام و نمازگزاران در اختیار یک جریان و گروه به جد جلوگیری کنند.
وی تصریح کرد: همان طور که ائمه جمعه بیرجند اعلام کرده اند که استاندار در مسائل دینی دخالت نکنند چون ایشان مرجع تقلید نیست، ما نیز اعلام و توصیه می کنیم نماز جمعه را جناحی و جریانی نکنند.

7185/1744
خبرنگار : کبری علی آبادی **انتشاردهنده: علی شهیدیان