آدرس غلط دولت درباره تازه ترين خباثت آمريكا

اوین نامه ی کیهان 14 بهمن - 95
آدرس غلط دولت درباره تازه ترين خباثت آمريكا
رئيس جمهور قانون منع ويزا را به تازه كار بودن ترامپ نسبت داد!

 همچون پیام های قلابی و دروغ وساختگی اوین نامه کیهان که سربازجو شریعت نداری روحانی را متهم به عدم رک گویی یا دروغ گویی کرده است .ازموضع ضد آمریکایی  مشابه الگوی متهم کردن روحانی دولت را هم متهم به آدرس غلط دادن  در مورد خیانت آمریکا کرده است.

سرويس سياسي- رئيس جمهور کشورمان در حالي «فرمان اجرايي جديد آمريکا» را به تازه کار بودن ترامپ نسبت داده است که با بررسي سوابق اين فرمان اجرايي و مرور اظهارات مقامات آمريکايي در روزهاي اخير، به روشني مشخص است که سنگ بناي اين قانون ابتدا توسط دولت اوباما بنا شده و ترامپ در ادامه فقط اجرا کننده و توسعه دهنده آن بوده است.
    حسن روحاني رئيس جمهور کشورمان روز چهارشنبه در مراسم روز ملي فناوري فضايي گفت:«اينکه رئيس جمهور کشوري تصور کند اگر ويزاي کشورش را براي مردم چند کشور ممنوع کند، مي تواند ميان انسان ها فاصله بيندازد، اشتباه است البته از کساني که به تازگي به وارد عالم سياست شده اند بيش از اين انتظار نمي رود و تا خود و اطرافيانش بخواهند اين مسايل را درک کنند، زمان زيادي طول مي کشد و خسارات زيادي به مردم کشور خود و ساير ملت هاي جهان وارد خواهد کرد».

    نسبت دادن فرمان اجرايي ترامپ به تازه کار بودن وي در حالي است که رسانه هاي مدعي اصلاحات طي روزهاي اخير پا را از اين نيز فراتر گذاشته و در تحليل هايي توهين آميز و بزک کننده، مي نويسند عامل خصومت آمريکا با ايران نيز تندروي هاي خودمان است و نبايد آمريکا را سرزنش کرد!

    
    
اوباما نوشت ترامپ اجرا کرد
    رئيس جمهور محترم، «فرمان اجرايي منع صدور ويزا براي 7 کشور» را به ترامپ تازه کار نسبت داده است. اين در حالي است که با بررسي سوابق اين فرمان اجرايي و مرور اظهارات مقامات آمريکايي در روزهاي اخير، به روشني مشخص است که اين قانون ابتدا توسط دولت اوباما تهيه شده است و ترامپ در ادامه اجرا کننده آن بوده است. در همين زمينه، «شان اسپايسر» سخنگوي کاخ سفيد در برنامه «اين هفته» شبکه «اي بي سي» گفت: «فرمان اجرايي ترامپ براي ممنوعيت ورود اتباع هفت کشور، بر اساس فهرستي است که دولت اوباما تهيه کرده بود».

    همچنين «رينس پريباس» رئيس دفتر «دونالد ترامپ» در برنامه «ميت د پرس» شبکه «ان بي سي» گفت:«هفت کشوري که فعلادر فهرست قرار گرفته اند پيش تر از سوي کنگره و دولت (باراک) اوباما به عنوان کشورهايي که عليه آمريکا تهديدآفرين هستند، مشخص شده بودند».

    علاوه بر اين، «وليد فارس» مشاور ترامپ در امور خارجه و مبارزه با تروريسم گفت:«طرح ممنوعيت سفر شهروندان ايراني و شش کشور ديگر به آمريکا در دولت باراک اوباما تهيه شده و اکنون دولت دونالد ترامپ در حال اجراي آن است».

    
    
تطهير کليت سيستم «ترامپ پرور» آمريکا
    پس از اقدام اخير ترامپ، برخي از مقامات ارشد دولت در کنار مدعيان اصلاحات و رسانه هاي به ظاهر حامي دولت به آن واکنش نشان داده و موج ترامپ ستيزي به راه انداخته اند تا از طريق ستيز با ترامپ، کليت سيستم «ترامپ پرور» آمريکا را تطهير کنند. 

    اين گروه با نشان دادن آدرس غلط به مخاطب، مخالفت با آمريکا را محدود به ترامپ تندرو و بي نزاکت- به تعبير يکي از روزنامه هاي زنجيره اي- کرده است، غافل از اين که علت اصلي محروميت هاي ناشي از امضاي دونالد ترامپ قانون تحريمي است که در دولت باراک اوباماي دموکراتِ مودب! و باهوش! به تعبير مقامات ارشد دولت يازدهم و با پيشنهاد شخص وي عليه ايران اعمال شده است. اگر نگاهي گذرا به متن کامل فرمان اجرايي ترامپ کرده باشيم متوجه مي شويم که در اين متن هيچ گونه اسمي از ايران آورده نشده و تنها از تعابيري چون «دولت هاي حامي تروريسم»، کشورهايي که «تهديدي فوق العاده» به حساب مي آيند و از همه مهم تر کشورهاي حاضر در فهرست «کشورها يا مناطق مايه نگراني» (countries of concern) وزارت امنيت داخلي، استفاده شده است. با اين وجود پس چرا اين محدوديت ها شامل حال جمهوري اسلامي ايران مي شود؟ 

    
    
وقتي اوباما، ايران را به «کشورهاي در منطقه نگراني» اضافه کرد 
    در آمريکا قانوني به نام «برنامه معافيت از اخذ رواديد» (Visa Waiver Program) وجود دارد که به موجب آن از سال 1986 ميلادي به شهروندان 38 کشور اجازه داده مي شود تا با اهداف تجاري و گردشگري و براي مدت 90 روز بدون نياز به اخذ رواديد به ايالات متحده سفر کنند و در مقابل نيز اين کشورها بايد تعهدات مشابهي را در اين خصوص بپذيرند.

    اما چهار روز پس از کشتار «سن برنارديو» در دوم دسامبر 2015 که حداقل چهارده کشته به همراه داشت باراک اوباما در سخنراني خود به کنگره پيشنهاد مي کند که براي مبارزه با آنچه که خود تروريسم مي خواندش، نظارت قوي تري بر روي کساني که بدون ويزا به آمريکا مسافرت مي کنند اعمال نمايد. اوباما در سخنراني اش خواستار بازنگري در برنامه معافيت از اخذ رواديد و ايجاد يک غربالگري قوي تر براي افرادي مي شود که خواهان ورود به آمريکا هستند.

    تنها ساعتي پس از سخنراني اوباما پيش نويس طرح «محدوديت صدور ويزا» روي سايت کنگره آمريکا منتشر شد. پس از آن مجلس نمايندگان آمريکا با 407 راي موافق در برابر تنها 19 راي مخالف قانون «بهبود برنامه معافيت از اخذ رواديد و ممنوعيت سفر تروريستي» Visa Waiver Program Improvement and Terrorist Travel Prevention Act Frequently موسوم به قانون H.R.158 را تصويب مي کند. به موجب اين قانون که بعدتر به امضاي باراک اوباما رسيد ايران به کشورهايي که در منطقه نگراني آمريکا قرار دارند اضافه شد و به اين ترتيب افرادي که به يکي از کشورهاي ايران، سوريه، عراق و سودان سفر کرده بودند بدون داشتن ويزا قادر به سفر آمريکا نبوده و در واقع با مستثني شدن از اين قانون محروم شده اند.

    حال دونالد ترامپ مبتني بر همين قانون به طور کلي سفر اتباع اين کشورها - به همراه سه کشور جديد سومالي، سودان و يمن - به آمريکا را ممنوع کرده است. در واقع ترامپ هيچ اشاره اي به ايران نکرده است و تحريم ها و ممنوعيت هاي جديد که امروز گريبان ايران را گرفته تنها به خاطر قرار داشتن ايران در بين کشورهايي است که در منطقه به اصطلاح نگران کننده آمريکا قرار گرفته اند؛ مسئله اي که تنها با پيشنهاد و همراهي باراک اوباما به وقوع پيوسته است.

    گفتني است، باراک اوباما در آخرين روزهاي رياست جمهوري، فرمان «وضعيت اضطراري آمريکا عليه ايران» را تمديد و شرايط را براي تشديد اقدامات ضد ايراني توسط ترامپ مهيا کرد.

    
    
واکنش دولت يازدهم به قانون محدوديت ويزاي اوباما؛ امضاي کِري تضمين است!
    با مروري بر رفتار دولت آقاي روحاني به عهدشکني هاي آمريکا در پسابرجام، به روشني قابل دريافت است که گستاخي دونالد ترامپ، نتيجه ضعف دستگاه ديپلماسي دولت يازدهم و تيم مذاکره کننده کشورمان است.

    اگر مقامات ارشد دولت يازدهم در مقابل گستاخي دولت اوباما در اجراي قانون محدوديت ويزا واکنش قاطع و مبتني بر منافع ملي اتخاذ مي کردند، ترامپ امروز گستاخانه به تکميل اين پروژه نمي پرداخت.

    واکنش دولت يازدهم به گستاخي دولت اوباما در اين مورد قابل تامل است. روزنامه زنجيره اي شرق در اول دي ماه 94 در تيتر يک نوشت: «اطمينان تهران از اجراي برجام، امضاي کِري تضمين است». در متن گزارش آمده بود: «به دنبال اعتراض ظريف[به قانون محدوديت ويزا که نقض برجام از سوي آمريکا بود] جان کري، وزير خارجه آمريکا، در نامه اي]فريبکارانه[ خطاب به ظريف نوشت اين قانون به هيچ وجه مانع ما نمي شود که تعهدات خود طبق برجام را اجرا کنيم... عباس عراقچي، معاون وزير خارجه ايران درباره اين نامه تاکيد کرد که اين نامه، امضاي وزير خارجه آمريکا را دارد و اجراي موفق برجام را تضمين کرده است. عراقچي تاکيد کرد: آنچه براي ما مهم است اين است که برجام در مرحله اجرا با هيچ گونه خدشه و صدمه اي مواجه نشود، آقاي کري اين تضمين را به عنوان وزير خارجه آمريکا به صورت کتبي با امضاي رسمي داده است».

    
    
روحاني: اجلاس آستانه حاصل پيام برجام بود! 
    روحاني در بخش ديگري از سخنان خود در مراسم روز ملي فناوري فضايي گفت:«امروز برجام و مذاکرات هسته اي پايان يافته و يک سال از اجراي آن گذشته و اکثر بندهاي آن اجرا شده است و اجراي برخي از بندها نيز با مشکلاتي مسير خود را پيش مي برد اما مهم تر از مذاکرات هسته اي و برجام، پيام برجام و فرصتي است که برجام براي ما ايجاد کرده است».

    وي با بيان اينکه پيام برجام اين است که در ساير مسايل جهاني و منطقه اي مذاکره يکي از راه حل هايي است که مي تواند، گره هاي کور را باز کند، افزود: «امروز برگزاري اجلاس آستانه درباره حل مسايل سوريه حاصل پيام برجام بوده و اگر بتوانيم مشکلات منطقه را پاي ميز مذاکره حل کنيم به معناي بهره گيري از پيام برجام است». درباره اين اظهارنظر رئيس جمهور محترم گفتني است، مقامات دولت يازدهم بارها در اظهارات جداگانه تاکيد کردند که مهمترين هدف برجام، لغو تمامي تحريم ها و گشايش اقتصادي است. به همين منظور تمامي امور حتي آب خوردن مردم به برجام گره زده شد.

    وليکن پس از آنکه «هسته اي رفت و تحريم ها ماند» پروژه تقليل مطالبات اقتصادي مردم- مثل اين اظهارنظر که: «به برجام نگاه اقتصادي نداشته باشيد».(بعيدي نژاد، عضو سابق تيم مذاکره کننده هسته اي)- و دستاوردسازي از برجام- مثل اين اظهارنظر که «اگر برجام نبود ما به سمت وضعيت نفت در برابر غذا و دارو مي رفتيم»- جايگزين عذرخواهي و جبران خسارت هاي محض برجام شد. 

    به موازات تقليل مطالبات اقتصادي مردم و دستاوردسازي، جرياني در داخل کشور در تلاش بود تا با تعميم الگوي شکست خورده برجام به ساير حوزه ها- برجام هاي 2 و 3 و...- خسارت هاي محض ديگري براي مولفه هاي قدرت جمهوري اسلامي ايران پديد آورد. اما در نهايت اين پروژه با شکست مواجه شد.

    در حال حاضر مسائلي از قبيل «ادعاي دور شدن سايه جنگ از سر کشور به مدد برجام» و يا اينکه «اجلاس آستانه حاصل پيام برجام بود» و موارد مشابه صرفا پوششي براي فرافکني و به حاشيه راندن ناکامي در تحقق وعده هايي است که قرار بود در پسابرجام رخ دهد. 

    بسياري از کارشناسان معتقدند که امنيت بي بديل و مثال زدني جمهوري اسلامي ايران و جايگاه ويژه کشورمان در معادلات منطقه غرب آسيا مرهون اقتدار نظام و ايثار مدافعان حرم و پيروزي هاي محور مقاومت در منطقه است.

    حاصل واقعي پيام برجام،«فرمان اجرايي منع صدور ويزا براي ايرانيان از سوي آمريکا» به عنوان محصول مشترک اوباما و ترامپ است!