دادگستری آمریکا دستگیری آسانژ را در اولویت قرار داد

دادگستری آمریکا دستگیری آسانژ را در اولویت قرار داد 2اردیبهشت - 96
به خاطر همکاری با هکر های روس هادادگستری آمریکا خواهان دستگیری اش شده است.
تهران - ایرنا - دادستانی کل آمریکا دستگیری و محاکمه جولیان آسانژ، موسس سایت افشاگر ویکی لیکس را در اولویت برنامه های قضایی ملی خود قرار داده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه روز جمعه به نقل از یک گزارش روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد که اولویت نخست وزارت دادگستری آمریکا از این پس اقامه دعوی جدید علیه جولیان آسانژ موسس سایت افشاگر ویکی لیکس است تا هرچه زودتر او را دستگیر و محاکمه کند.
براساس این گزارش، مقامات دادگستری آمریکا در تلاش هستند تا مشخص کنند، آیا آسانژ از منابع خبری خود خواسته تا اخبار و اطلاعات دولتی را بدزدند که قابل انتشار باشد، یا خیر؟.
دولت آمریکا تاکنون به صراحت ازدستگیری و محاکمه بنیان‌ گذار تارنمای افشاگر ویکی ‌لیکس که اکنون در سفارت اکوادور در لندن به سر می‌برد، خودداری ورزیده است.
اگرچه آسانژ دی ماه گذشته نوعی معامله را پیشنهاد کرده و گفت اگر 'چلسی مَنینگ' سرباز و افشاگر اطلاعات آمریکا عفو شود، حاضر است به آمریکا بازگردد.
تارنمای ویکی‌ لیکس در یادداشتی که ظاهرا به کیفرخواست دادگستری آمریکا علیه این تارنما اشاره داشت، نوشته بود: 'اگر باراک اوباما، رییس جمهور(وقت) آمریکا مَنینگ را آزاد کند، آسانژ با وجود غیرقانونی بودن پرونده وزارت دادگستری، با استرداد به ایالات متحده موافقت خواهد کرد.'
البته اوباما همان ایام با استفاده از اختیارات خود به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، به چلسی مَنینگ کاهش محکومیت اعطا کرد و اعلام شد که این افشاگر سابق، در ماه مه (اردیبهشت) از زندان آزاد خواهد شد و محکومیت 35 ساله او به 5 سال تقلیل می یابد.
یادآوری می شود تارنمای افشاگر ویکی‌لیکس در سال 2006 کار خود را با افشای اطلاعات محرمانه دولتی آغاز کرد.
از اینرو انتشار اطلاعاتی در باره جنگ‌های عراق و افغانستان در سال 2010، موجب شهرت جهانی این تارنما شد.
براساس این گزارش، دستگاه قضایی آمریکا این بار صرف نظر از سوابق موضوع تصمیم گرفته است هرچه زودتر خود آسانژ را دستگیر و به اشد مجازات برساند.
هفته گذشته بود که مایک پمپئو، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) این کنشگر استرالیایی و بنیان‌گذار و مدیر ویکی‌لیکس را یک نهاد اطلاعات و امنیتی متخاصمی توصیف کرد که باید هرچه زودتر پرونده او پیگیری و بسته شود.
ویکی لیکس درواکنش به این گزارش، ویدیویی از صحبت های دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر کرده است که در آن وی از ویکی لیکس حمایت کرده و می گوید ما ویکی لیکس را دوست داریم.
خاورم 1378**1590
مترجم علی نصیری**انتشار: محمد حسن دوستارگان