گزیده ها 13 اردیبهشت - 96

گزیده ها 13 اردیبهشت - 96
برگزاري نخستين مناظره انتخاباتي، صحنه انتخابات را شفاف‌تر كرد. اما همپاي اين شفافيت، مناظره توانست تصوير دقيق‌تري از وضعيت اردوگاه اصولگرايان به دست بدهد. نامزدي كه قرار نبود در انتخابات ثبت‌نام كند، ميداندار اصولگرايان در مناظره شد. در مقابل، نامزد نخست تشكل نوپاي اصولگرايان، يعني جمنا در حاشيه قرار گرفت. 

براي بررسي آنچه در اردوگاه اصولگرايان از ابتدا تا امروز گذشت، اعتماد با اميرمحبيان، فعال سياسي و تحليلگر مسائل سياسي گفت‌وگو کرد، كسي كه همواره تحليلي واقع‌بينانه و دور از تعصبات تشكيلاتي از وضع موجود به دست مي‌دهد. 

او تاييد مي‌كند كه جمنا از فعاليت‌هاي اصلاح‌طلبان گرته‌برداري شده است، اما مي‌تواند گامي نخست براي تشكيل مجلس عالي اصولگرايان باشد، مجلسي كه مي‌تواند زمينه‌ساز بازنگري‌ها و نوگرايي‌هاي اين جريان ريشه‌دار اجتماعي باشد. 

وقتي هم كه درباره استراتژي كمپين انتخاباتي محمدباقر قاليباف يعني حمله بي‌محابا به رقيب از او پرسيديم، محبيان توصيه كرد كه قاليباف بايد روي نقطه تمايز خود تاكيد كند؛ كارآمدي و گره گشايي از مشكلات و الا بازي را راحت خواهد باخت. 

 اين گفت‌وگوي را در ادامه بخوانيد.

برخي معتقدند «جمنا» از تجربه اصلاح‌طلبان گرته‌برداري شده، يعني از پايين به بالا از مردم به نخبگان است، اما همين تجربه نيز مديريت شده و براي رسيدن به نامزد خاصي طراحي شده است. به نظر شما «جمنا» چگونه سازوكاري است و چرا اصولگرايان اين‌بار به چنين سازوكاري دست يازيدند؟
در اينكه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان در طراحي مدل‌هاي تشكيلاتي از هم تاثيرپذيرفته يا گرته‌برداري مي‌كنند؛ شكي نيست. فارغ از نتيجه‌اي كه جمنا به دست بياورد؛ اين حركت يعني ساماندهي دموكراتيك‌گونه ارزشمند بوده و مي‌تواند گامي بزرگ براي تشكيل كنگره يا مجلس عالي اصولگرايان تلقي شود كه پيش از اين پيشنهاد كرده بودم. شخصا هر حركتي را كه ساماندهي مردمي، مستمر و ژرف‌نگر مبتني بر برنامه داشته باشد؛ مفيد مي‌دانم.

چرا و چگونه، نه فقط جمنا را سازوكاري ناموفق، بلكه اساسا اصولگرايي را سازوكاري پايان يافته مي‌دانيد؟
جمنا را سازوكاري ناموفق نمي‌دانم بلكه در بعضي از سازوكارهاي اتخاذ شده توسط آنها بحث دارم؛ حتي همان‌گونه كه گفتم، جمنا مي‌تواند مقدمه و تجربه‌اي قابل اعتنا براي رسيدن به مجلس عالي اصولگرايان باشد. 

اصولگرايي را هم سازوكاري پايان يافته نمي‌دانم بلكه معتقدم اصولگرايي به دليل ريشه‌هاي ژرف اجتماعي بايد حفظ شود و در اين راستا بايد بازنگري‌ها و نوگرايي‌هايي در آن منجمله تعريف مجدد مفاهيم وروابط و نيز تشكيلات صورت گيرد.

در اين صورت، اگر جمنا ناموفق خواهد بود، اين امر چه تاثيري بر چينش نهايي نامزدهاي اصولگرا خواهد داشت؟
جمنا تا اينجا نيز با ساماندهي نسبي فضا موفق بوده است و بايد ديد كه آيا قادر خواهد بود كه در گام نهايي هم نامزدهاي باقيمانده را به سوي همگرايي ببرد يا خير؟ جمنا از نظر من هدف نيست ولي مقدمه‌اي قابل اعتناست كه مي‌توان بر اساس آن دريافت كه مديريت فضاي سياسي، روشي كه همواره بر آن تاكيد كرده ام؛ ما را زودتر به همگرايي كانديداها مي‌رساند تا تلاش براي همسو كردن كانديداها آن هم به هر قيمتي!


آيا هدف از تعدد نامزدها حمله به روحاني است؟ آيا اين امر نزد راي‌دهندگان مقبول است؟
حجم انتقادات در جامعه نسبت به وضعيت اقتصادي كم نيست؛ راي‌دهندگان از وضعيت اقتصادي تاثيرپذيرفته‌اند؛ شبهات و گله‌هاي آنها پاسخ لازم را از سوي دولت دريافت نكرده است. 

سياست‌هاي رسانه‌اي دولت هم نه تنها از شبهات نكاسته است بلكه بر آن افزوده است. همين مساله ظرفيت تخريبي دولت را بالا مي‌برد؛ رقباهم از همين ظرفيت استفاده خواهند كرد. 

راي‌دهندگان اگر اولويت‌هاي ديگري نداشته باشند و رقبا هم آنها را نترسانند به اين حرف‌ها و انتقادات گوش خواهند داد. البته اينكه تا چه حد اين انتقادات بر راي آنها اثر خواهد گذاشت بستگي به اعتمادي خواهد داشت كه به صداقت رقبا و شعارهاي آنها مي‌كنند.

آيا مردم كارنامه احمدي‌نژاد را از اصولگرايي تفكيك مي‌كنند؟
وقتي مي‌گوييم «مردم» بايد آن را تعريف و تجزيه كنيم. اگر منظور اصولگرايان است؛ اصولگرايان ديگرمجموعه يكپارچه‌اي نيستند؛ در واقع هيچگاه نبودند. 

اگر بخواهيم بهتر تعريف كنيم اصولگرايان دو گروه هستند؛ گروهي كه دغدغه‌هاي خود را بر دغدغه‌هاي تشكل‌هاي سياسي ارجحيت مي‌بخشند كه اكثريت هستند و آنهايي كه دغدغه‌هاي تشكل‌ها و راه‌حل‌هاي آنها را راه برون رفت مي‌دانند. 

گروه نخست؛ به دنبال كساني هستند كه گره گشا باشند؛ اينكه مورد حمايت اين يا آن گروه باشد برايشان مهم نيست. اگر منظور از مردم توده‌هاي غير تشكيلاتي ولي سياسي است كه دغدغه زندگي خود را دارند معمولا اين تفكيك را صورت نمي‌دهند.

گفتيد كه احمدي‌نژاد براي خود بازي مي‌كند، بازي او چه تاثيري بر سبد راي اصولگرايان و روحاني خواهد داشت؟
بازي احمدي‌نژاد از لحاظ ظاهري در اين فاز تمام شده است؛ اما اثرات كار او تمام نشده است. 

بايد ديد بدنه هوادار او در گزينش نهايي به كدام سو مي‌روند. از لحاظ نظري هواداران او سه دسته مي‌شوند؛ گروهي به سوي كانديداهاي اصولگرا، گروهي كه شدت قهرشان با رقباي اصولگراي احمدي‌نژاد بيش از روحاني است، قهرا و نه از روي اختيار به سوي روحاني خواهند رفت؛ گروهي هم به سوي راي سفيد؛ اما حجم و تعداد آنها را نمي‌دانم.

گفتيد در اين دوره شگفتي‌هايي را شاهد خواهيم بود كه شايد براي تجربه سياسي رييسي زود باشد، منظور شما چه شگفتي‌هايي است؟
بخشي از اين شگفتي‌ها را در بازي احمدي‌نژاد شاهد بوديد؛ بخشي از پيچيدگي‌ها را شايد در هنگام مناظرات ببينيد؛ كساني كه از محيط‌هاي انتصابي به فضاي انتخاباتي وارد مي‌شوند معمولا روي بازي‌سازي كارگردانان و نتيجه‌هاي آن بيش از حد حساب باز مي‌كنند؛ اما مي‌دانيم كه انتخابات عرصه احتمالات است.

هيجان كاذب در اصولگرايان، ناشي از چيست و پيامدش براي انتخابات چيست؟
هيجان موجود كه كاذب يا غيركاذبش را نمي‌دانم؛ به دليل آن است كه هدف را كه همان پيروزي است؛ نزديك مي‌بينند. 

شايد هيچ دولتي نبوده است كه رقبايش در دور دوم تا اين حد اميد به پيروزي داشته باشند. البته تحقق اين اميد به دو فاكتور بستگي دارد؛ اشتباهات دولتيان و زيركي اصولگرايان در مواجهه با افكار عمومي.

قاليباف كمپين انتخاباتي خود را با حمله به روحاني آغاز كرد، آيا اين حملات، سبب افزايش راي او خواهد شد؟
يك كانديداي با هوش مثل يك ناخداي قايق بادباني علاوه بر باد موافق بايد بتواند از باد مخالف هم استفاده كند؛ يك كانديدا بايد به نحوي حركت كند كه خود را به موانع نكوبد؛ قاليباف بايد بداند تندروي نقطه تمايز او در اين رقابت نيست. 

كانديداهايي بودند كه از او تند‌تر حركت كردند. قاليباف بايد روي نقطه تمايز خود تاكيد كند؛ كارآمدي و گره‌گشايي از مشكلات و الا بازي را راحت خواهد باخت. سياست بازي با فانتزي‌هاست؛ با آرزوها و اميدها و البته بعضي وقت‌ها بهره بردن از نفرت‌ها! مردم ما اكنون با اميد و عشق راحت‌تر برانگيخته مي‌شوند تا نفرت.

کمپانی «دریم لب» به مدیریت نسرین میرشب، 5 فیلم را در بازار هفتادمین جشنواره فیلم کن عرضه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، فیلم‌های «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت‌الله، «اسرافیل» ساخته آیدا پناهنده، «تابستان داغ» از ابراهمیم ایرج‌زاد، «یک کامیون غروب» ساخته ابوالفضل صفاری و «ماکی» از نغمه شیرخان، پنج فیلمی هستند که از سوی کمپانی «دریم لب» در بخش بازار هفتادمین جشنواره بین‌االمللی فیلم کن به خریداران بین‌المللی عرضه می‌شود.

فیلم «رگ خواب» یکی از فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر بود. این فیلم که جدیدترین ساخته حمید نعمت‌الله بعد از «آرایش غلیظ» است با لیلا حاتمی، کورش تهامی، الهام کردا و حمیدرضا آذرنگ، روایتگر داستان زنی است که در برخورد با دیگران دچار اضمحلال می‌شود.

«رگ خواب» در جشنواره سی‌وپنجم فجر سه جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن (لیلا حاتمی) را دریافت کرد.

فیلم «اسرافیل» به کارگردانی آیدا پناهنده نیز یکی دیگر از فیلم‌های پذیرفته شده در بخش مسابقه‌ی جشنواره فجر سال گذشته بود.

این فیلم درامی درباره چالش‌ها و نیازهای عاطفی و روابط انسانی است و در خلاصه داستان آن آمده است: «مردی که ماهی را دوست داشت بازگشته است. دختری که بهروز را دوست دارد باز می‌گردد. مرده‌گان زنده می‌شوند.»

هدیه تهرانی، پژمان بازغی،مریلا زارعی، هدی زین العابدین، پوریا رحیمی سام ، سهیلا رضوی،علی عمرانی، سودابه جعفرزاده،علی شیدایی‌فر، فریماه حسینی‌پور و یوسف بختیاری بازیگران «اسرافیل» هستند که به تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر ساخته شده است.

«تابستان داغ» اولین فیلم بلند سینمایی ابراهیم ایرج‌زاد نیز یکی از فیلم حاضر در بخش رقابتی جشنواره فجر بود که در ۱۳ بخش نامزد کسب جایزه از این رویداد سینمایی بود و در نهایت سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری و تدوین را دریافت کرد.

علی مصفا، پریناز ایزدیار، مینا ساداتی، یسنا میرطهماسب و صابر ابر بازیگران اصلی این فیلم هستند و لیلی فرهادپور، بهاره ریاحی، سیاوش چراغی پور، رویا بختیاری از دیگر بازیگران به شمار می‌روند.

فیلم «یک کامیون غروب» که با نام «بی‌سایه» نیز شناخته می‌شود، ساخته ابوالفضل صفاری، محصول مشترک سینمای ایران و آلمان است که اولین نمایش خود را در بخش بازار سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فجر تجربه کرد و حالا برای عرضه به خریدران خارجی در بازار کن عرضه می‌شود.

این فیلم با بازی پژمان بازغی، روشنک گرامی، نادر فلاح و سامان صفاری، منظر لشگری حسینی، امیررضا وزیری، خسرو بامداد و مسعود مهرگاندرایبره، استان خانواده‌ای را روایت می‌کند که در محل زندکی خود که شبیه کاروانسرا است پذیرای گردشگران هستند اما با ورود یک گروه موسیقی زیرزمینی به آنجا که یک زن ناشناس هم همراه آن‌هاست و با فشاری که برای تخلیه آن محل مواجه هستند، درگیر ماجراهایی می‌شوند.

اما فیلم «ماکی» ساخته نغمه شیرخان نیز برای اولین بار در بازار جشنواره کن رونمایی می‌شود. این فیلم که محصول مشترک سینمای آمریکا وژاپن است؛ روایت داستانی علاشقانه در قلب نیویورک است و تمامی بازیگران آن نیز خارجی هستند.

هفتادمین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۷ تا ۲۸ می (۲۸ اردیبهشت تا ۷ خرداد) در فرانسه برگزار می‌شود.

قطعا کمپانی‌ها و پخش‌کنندگان ایرانی دیگر نیز فیلم‌های مختلفی را در بازار کن عرضه می‌کنند که خبرنگار ایسنا،پیگیر تماس با پخش‌کنندگان مختلف برای اعلام نام اسامی این فیلم‌هاست.
زاكاني: امروز كشور نياز به يك تحول و غربال دارد
نماينده سابق مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: نخستين عامل مشکل ما پيوستگي بين قدرت و ثروت است، افرادي که صاحب ثروت هستند يا اصل قدرت را ميخرند و يا مقدمات پيروزي قدرت انتخابات را فراهم ميکنند و فردي که با ثروت به مقام برسد، خود را وام دار کرده و اين امر بزرگترين اشکالي است که ما را مي رنجاند.
    
به گزارش تسنيم، عليرضا زاکاني در همايش اعياد شعبانيه در مسجد قائميه شهرستان گنبدکاووس تصريح کرد: زماني از وزير کنوني دولت مي پرسند شما چرا اينقدر پول و سرمايه داريد عنوان مي کند، من تنها يک هزار و 500 ميليارد تومان دارم و نفر هفتم هستم و 6 نفر ديگر بيشتر از بنده ثروت دارند، من پولهايم را در بانک ايران گذاشتم در صورتي که آنان در خارج از کشور سرمايهگذاري کردند و ميببينيم که هزاران ميليارد تومان سرمايه ملي اقتصادي و امکانات در دست اينها است و اين ثروت چگونه به وجود آمده است؟ 
    
وي اظهار داشت: جهانگيري رئيس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي و معاون اول رئيس حمهور هستند و بايد امسال گزارش کار دهند، برادر وي در دوره قبل صاحب بانک گردشگري شد در صورتي که مردم ما قادر به گرفتن وام نيستند و اين افراد صاحب بانک مي شوند.
    
زاکاني درباره شرکت بازرگاني پتروشيمي، گفت: به شرکت پتروشيمي p. C. C، هزار ميليارد تومان واگذار شد و اين شرکت در سال 91، 3/7 ميليارد يورو متصدي صادرات بوده و بخشي از بدهي خود را با تاخير ماهها و سالها به دستگاههاي دولتي پرداخت کرده و 2/5 ميليارد يورو را نيز ابتدا در بازار تبديل به ريال کرده و سپس به مجتمع پتروشيمي تحويل داده در صورتي که اين امر خلاف قرارداد مجتمع پتروشيمي بوده است، چرا جهانگيري به شکايت وزارت اطلاعات وقت در اين 4 سال رسيدگي نمي کند؟ در همين مجتمع برادر جهانگيري که صاحب بانک گردشگري است فعال هيئت مديره است.
    
نماينده سابق مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: اخوي رئيس جمهور، براي افرادي رايزني کرد که يکي از آنان 5 هزار ميليارد تومان معوقه بانکي داشت و وي اين سرمايه را جهت توليد و اشتغال از بانک دريافت کرده و به جاي توليد و اشتغال، برجي در فرمانيه احداث کرده که تنها يک واحد آن را 55 ميليارد تومان فروخته بود، اخوي رئيس جمهور به چنين فردي کمک کرده، نتيجه ميگيرم پول و امکانات در کشور وجود دارد اما نه براي مردم ما بلکه براي فردي که براي پست به وي کمک کرده است.
    
وي با بيان اينکه امروز کشور ما نياز به يک غربال و تحول دارد، تصريح کرد: نخستين عامل مشکل ما پيوستگي بين قدرت و ثروت است، افرادي که صاحب ثروت هستند يا اصل قدرت را ميخرند و يا مقدمات پيروزي قدرت انتخابات را فراهم ميکنند و فردي که با ثروت به مقام برسد، خود را وام دار کرده و اين امر بزرگترين اشکالي است که ما را مي رنجاند.
اخاذی غیراخلاقی چندصد میلیونی دختر جوان از مرد میانسال 

دو دختر کلاهبردار که قصد داشتند با ترفند ازدواج، 200 میلیون تومان از طعمه خود اخاذی کنند، دستگیر شدند.
به گزارش روابط عمومی پلیس فتا ناجا، سرهنگ "جواد جهانشیرى"، در تشریح این خبر گفت: با طرح شکایت مرد میانسال مبنى بر مزاحمت و تهدید به انتشار تصاویر خصوصى‌اش در فضاى مجازى، رسیدگى به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.
وی افزود: شاکى که مدتى پیش همسرش را از دست داده بود و تنها زندگى مى‌کرد در اظهارات اولیه به کارشناسان پلیس فتا گفت، در یکى از شبکه‌هاى اجتماعى خانمى خود را به من نزدیک کرده و وقتى متوجه تنهایى‌ام شد، پیشنهاد ازدواجم را پذیرفت و براى آشنایى بیشتر از من عکس خصوصى و محرمانه خواست و پس از به دست آوردن عکس‌ها، مرا تهدید به انتشار تصاویر در محل کار و فضاى مجازى کرد و در قبال عدم انتشار این عکس‌ها 200 میلیون تومان وجه درخواست کرده‌ است.
این مقام انتظامى ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا بلافاصله با اقدامات فنى و عملیات زبده پلیسى توانستند رد متهم را در فضاى سایبر شناسایى و با هماهنگى قضایى متهم را که زنى جوان بود دستگیر کردند.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی بیان داشت: متهمه که زنى 29 ساله بود در مواجه با ادله فنى، جرم خود را پذیرفت و اعتراف کرد، به پیشنهاد دوست خود که مستاجر شاکى است دست به چنین اقدامى زدم و قرار گذاشتیم در صورت موفق شدن در این معامله، پنجاه – پنجاه گیر هر کدام‌مان بیاید.
"
جهانشیرى" در رابطه با همدست متهم نیز که مستاجر شاکى از کار درآمده بود، افزود: این متهم که زنى 57 ساله بود در رابطه با علت دشمنى‌اش با شاکى گفت: سر مسائل مالى و یک سرى رفتارهاى سخت‌گیرانه با صاحبخانه به اختلاف خوردیم و در این دعوا علاوه بر پسرم که مصدوم شده‌ بود من نیز از سوى صاحبخانه سیلى محکمى خوردم و براى گرفتن انتقام از وى اقدام به کشیدن نقشه‌اى براى به دام انداختن وى کردم.
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوى تصریح کرد: دو متهم با توجه به مستندات موجود و تکمیل پرونده برای سیر مراحل قضایى به دادسرا معرفى شدند.
"
جهانشیرى" در پایان به کاربران فضاى سایبرى هویت پنهان افراد را یادآور شد و افزود: کاربران قبل از هرگونه تصمیمى براى آشنایى با افراد و دوست‌یابى در این فضا، دقت ویژه‌اى را مبذول داشته تا گرفتار افراد شیطان صفت نشوند.