6 هزار و 695 راس دام غیر مجاز از مراتع استان مرکزی اخراج شدند

6 هزار و 695 راس دام غیر مجاز از مراتع استان مرکزی اخراج شدند 2خرداد-96
اراک - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: 6 هزار و 695 راس دام غیر مجاز با آغاز فصل چرای دام ها در بهار امسال با تشکیل پرونده از مراتع این استان اخراج شدند.
یوسف یوسفی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: خروج این دام ها از مراتع استان با تشکیل 15 فقره پرونده و با تلاش نیروهای یگان حفاظت انجام شده است.
وی ادامه داد: بیشتر این پرونده ها مربوط به شهرستان های اراک، ساوه و زرندیه بود که این دام ها را از استان های همجوار از جمله استان قم به مراتع این استان وارد می کردند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان کرد: با توجه به وضعیت مراتع استان و به منظور اجرای طرح مدیریت چرا برای حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی این اداه کل با عقد قرارداد به مدت 2 ماه ، در گلوگاه های ورود دام 2 کمپ ثابت یک نفره(داغکندی و هندس) تشکیل داده است.
یوسفی افزود: کنترل و جلوگیری از ورود دام های غیر مجاز به مراتع استان، کنترل زمان و تعداد دام مشخص شده در پروانه چرا و طرح مرتعداری و ثبت گزارش روزانه و ارسال ه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری از جمله اهداف ایجاد این کمپ ها بوده است.
وی ،از خلع ید 60 هکتار از اراضی ملی استان مرکزی در سال جاری خبر داد و گفت: این اراضی با تشکیل چهار فقره پرونده از دست متجاوزان به اراضی ملی این استان از دست متخلفان و متجاوزان خارج شد و به بیت المال بازگشت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: امسال با تشکیل هفت فقره پرونده از تخریب و تصرف 18 هکتار از اراضی ملی استان جلوگیری شد و 53 هکتار از اراضی ملی که توسط متجاوزان تخریب و تصرف شده بود در چهار فقره پرونده به مراجه قضایی معرفی شد.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود 1.82صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
1955/6013/
خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری