گزیده هاقسمت چهارم

گزیده هاقسمت  چهارم 2 خرداد -96
خبر ويژه 
دولت بعد از آن همه وعده چرخ اقتصاد و اشتغال را به حركت درمي آورد؟
اکنون با پايان انتخابات، نوبت مطالبه عمل دولت به وعده هاي رنگارنگي است که به مردم داده است.
    
روزنامه صبح نو در سرمقاله اي نوشت: تب انتخابات فروکش کرد و از امروز نوبت عمل به وعده هاست. ملت در 4 سال گذشته به علاوه يک ماه اخير، از شنيدن وعده هاي رنگارنگ انتخاباتي اشباع شده و حالا منتظر است تا تحقق رنگين کمان وعده ها را مشاهده کند. سرخط اين وعده ها که طيف وسيعي از مردم کشور را اميدوار و چشم انتظار گذاشته است، حل مشکلات اقتصادي، به ويژه رفع معضل بيکاري و به چرخش درآمدن چرخ اقتصاد کشور و زندگي مردم است.
    
يکي از مهم ترين و پرحاشيه ترين وعده هاي دولت يازدهم وعده برنامه 100 روزه تحول اقتصادي بود که با وجود اينکه رئيس جمهور در کنفرانس خبري 21 فروردين امسال دادن اين وعده را دروغ مطرح شده توسط رسانه ها و نشانه بي عقلي دانسته بود. اما با وجود اين مجددا وعده 100 روزه خود را تکرار کرد و گفت: «مجموعا حدود 10 مسئله است که در 100 روز اول در اولويت ماست و روي آن کار و بررسي و در پايان آن را اعلام مي کنيم و در ماه هاي اوليه نخستين قدم را در زمينه معيشت برخواهيم داشت.» البته همان گونه که تاکنون به دولت يازدهم پيشنهاد شده، بهتر است براي استفاده از فرصت ها و ايجاد باور مردم به وعده هاي داده شده، دولت از هم اکنون اجراي برنامه 100 روزه تحول اقتصادي خود را آغاز کند تا هم به وعده دولت يازدهم عمل کرده باشد و هم دولت دوازدهم با ايجاد اميدواري در مردم کارش را آغاز کند.
    
در هر صورت چه در برنامه 100 روزه و چه برنامه هاي ديگر، آنچه بيش از همه انتظارات مردم را پر و بال داده، حل مشکلات اقتصادي است. رهبر معظم انقلاب در پيام تبريک خود به مناسبت پيروزي مردم در انتخابات، به رئيس جمهور و دولت آينده سفارش و تاکيد کردند که کار و تلاش پرانگيزه و انديشيده و جوانانه را براي برطرف کردن مشکلات کشور در پيش گيرند و لحظه اي از اين خط مستقيم غفلت نکنند و همچنين رعايت قشرهاي ضعيف، توجه به روستاها و مناطق فقير، برخورد با فساد و آسيب هاي اجتماعي، بايد در صدر برنامه ها قرار گيرند.

خبر ويژه 
وعده سهام عدالت 10 ميليوني و يارانه 700 هزار توماني نقد مي شود؟!
با پيروزي روحاني در انتخابات رياست جمهوري، بايد منتظر اجراي وعده هاي او و نامزد پوششي اش اسحاق جهانگيري به مردم بود.
    
به گزارش مشرق، يکي از پوپوليستي ترين وعده هايي که در ايام تبليغات انتخاباتي از سوي جهانگيري داده شد، پرداخت يارانه 700 هزار توماني به نيازمندان بود.
    
معاون اول روحاني در جمع مردم ياسوج اظهار کرد: از ابتداي امسال تصميم گرفتيم به هر خانواده نيازمند ايراني بين 200 تا 700 هزار تومان مستمري پرداخت کنيم و در مرحله بعد براساس اين تصميم که از ابتداي امسال شروع شده است در مرحله اول تمام افراد تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي هستند و هر کس که بگويد کمتر از اين قشر درآمد دارد را شامل خواهد شد.
    
اکنون بايد منتظر ماند و ديد آيا دولت واقعا به تمام افراد نيازمند، يارانه 700 هزار توماني پرداخت مي کند؟ يا آنها همه وعده بود؟
    
سهام عدالت 10 ميليون توماني، مورد ديگري بود که جهانگيري مطرح کرد. جهانگيري در مناظره اقتصادي کانديداهاي رياست جمهوري گفت: ما سهام عدالت را واقعي خواهيم کرد. من به شما اطمينان مي دهم شما 50 ميليون مردم ايران در کارخانه ها سهام دار خواهيد شد، سه سال روي اين طرح کار شد که سهام عدالت طوري ساماندهي شود که مردم مزه سهام دار شدن کارخانه را بچشند.
    
جهانگيري افزود: از شهريور 1396 هر فرد تحت پوشش کميته امداد مالک 10 ميليون تومان سهام در کارخانه هاي کشور خواهد بود و بقيه جمعيت بين 5 تا 10 ميليون تومان سهام بهترين کارخانه ها را خواهند داشت و در سود کارخانه ها مشارکت خواهند کرد.
    
در حالي که ارزش فعلي سهام عدالت يک ميليون تومان است، بايد در انتظار اجراي وعده جهانگيري و افزايش سهام عدالت به 10 ميليون تومان بود.
خبر ويژه 
همه چيز را باختيد هم اعتبار گذشته و هم اخلاق و مرام را
«آقاي روحاني شما نبرديد، باختيد، همه چيزتان را باختيد؛ هم اعتبار و گذشته انقلابي و هم اخلاق و مرام و معنويت را».
    
اين مطلب را داريوش سجادي همکار سابق نشريات اصلاح طلب و مشاور مهدي کروبي نوشت. او مي نويسد: اين کمال بي آزرمي است که در ايام رقابت هاي انتخابات، سفيد چشمي کنيد و به ثمن بخس همه محکمات و مسلمات و مفاخر و مواضع قابل افتخار و استناد انقلاب و نظام را براي مانائي در قدرت و راي ربايي به لجن بکشيد و در فرداي پيروزي، با نگاه مستقيم به دوربين تلويزيون، مخاطب خود را سفيه انگاشته و از موضع قلندرانه تواضع فروشي فرمائيد!
    
خلعت اين تواضع و کسوت آن مقام با چنان ترفند و چنين فرآيندي بر قامت ناراست تان زار مي زند اين کمال بي آزرمي است که در پرواي شکست در انتخابات و در شهوت نشست بر کرسي صدارت اصول فروشانه آراي خود را از بازار سياه سياست ابتياع فرمائيد.
    
نگاهي به راه طي شده خود در رقابت هاي انتخابات بياندازيد و پشت سر خود را ببينيد که چه دسته گل هائي به آب داديد؟ قدرت را برديد اما اخلاق را باختيد. شما سرهنگ نيستيد اما حقوق دان هم نيستيد و گندم نمايانه جوفروشي کرديد. 
    
ارزش اش را داشت آقاي رئيس جمهور!؟ مي ارزيد و مي صرفيد تا اخلاق را فديه مانائي خود در قدرت کنيد!؟
    
مي ارزيد و مي صرفيد تا براي مانائي در قدرت با پنجه کشيدن بر سيماي قهرمانانه نيروهاي توانمند سپاه، ايشان را متهم به موشک بازي کنيد؟
    
مي ارزيد و مي صرفيد تا مانائي در قدرت را به بهاي دفاع از کثيف ترين نحله هاي تروريستي بدسابقه در کشور ابتياع فرموده و رقيب تان را متهم به خشونت و سرزنش بابت اعدام آن اشرار وطن فروش و قاتل نمائيد؟
    
آقاي روحاني! شما نبرديد. باختيد. همه چيزتان را باختيد. هم اعتبار و گذشته انقلابي تان را باختيد و هم اخلاق و مرام و معنويت را واگذار کرديد.
خبر ويژه 
تعطيلي كارخانه ها و بيكاري 500 هزار نفر يعني عبور از ركود؟

رئيس جمهور ديروز با اعتماد به نفسي قابل تامل و براي چندمين بار گفت رکود از همه بخش هاي اقتصاد ما رفته است.
    
حسن روحاني در گفت وگو باخبرنگاران و در پاسخ به اين سوال که براي خروج از رکود چه برنامه هاي جدي داريد، گفت: در يکي از مصاحبه ها نيز در هنگام تبليغات گفتم، واژه رکود به کار بردنش دقيق نيست وقتي ما دو فصل رشد مثبت اقتصادي داشته ايم بعد از چشم انداز که مربوط به سال 84 بود ما براي اولين بار به همان رشدي رسيديم که چشم انداز مي گويد يعني 8 درصد پس رکود معني ندارد. رکود از همه بخش هاي ما رفته است به غير از مسکن که بايد خارج شد.
    
وي افزود: براي رکود در کتاب برنامه دولت دوازدهم هم نوشته ام توسعه نيازمند يک برنامه حمايتي است اگر مي خواهيم اقتصاد کشور بزرگتر شود، سرمايه گذاري، روابط بين المللي، درآمدهاي نفتي برنامه هايي است که بايد ادامه پيدا کند. در سال 93 براي اولين بار رکود شکست و توانستيم به سوي رشد اقتصادي حرکت کنيم.
    
اين سخنان در حالي است که حتي کارشناسان اقتصاد حامي دولت، ادعاي رشد اقتصادي را منحصر به افزايش فروش نفت مي دانند که طبيعتاً آن هم نمي تواند مجدداً افزايش پيدا کند. تشديد رکود موجب تعطيلي صدها کارخانه و بيکاري 500 هزار کارگر در سال 95 شد.
    
جالب اينکه ديروز روزنامه هاي حامي دولت در گزارش هاي مختلف اذعان کردند اقتصاد در رکود به سر مي برد و فضاي کسب و کار به شدت دشوار شده است.
    
روزنامه آرمان با تاکيد بر اينکه دولت يازدهم باعث رکود در بازار سرمايه شد، مي نويسد: مردم و فعالان اقتصادي انتظار دارند که دولتمردان به وعده هاي خود عمل کنند و رونق را براي اقتصاد به ارمغان بياورند. در دولت يازدهم واگذاري بنگاه هاي دولتي به بخش خصوصي براي حل مشکلات اقتصادي اتفاق نيفتاد. مشکلات نقدينگي و هزينه هاي خود دولت در سال 95 از طريق بازار سرمايه تامين شد که اين موارد باعث رکود و کاهش نقدينگي در بازار سرمايه شده است.
    
روزنامه هاي شرق و وقايع اتفاقيه هم در گزارشي به نقل از اتاق بازرگاني، تصريح کردند 75 درصد استان ها وضعيت نامناسبي در زمينه کسب و کار دارند. وقايع اتفاقيه در اين زمينه نوشت: وضعيت شاخص فضاي کسب و کار در 75 درصد از استان هاي کشور، حال خوبي ندارد. اين گزارش اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران از پايش ملي فضاي کسب و کار است که از حاکميت فضايي حکايت مي کند که کسب و کار را براي فعالان اقتصادي سخت کرده است.
    
بر اساس اين گزارش عدد شاخص براي حدود 75 درصد استان هاي کشور از رقم شاخص ملي فضاي کسب و کار بالاتر بوده که نشانگر وضعيت نامناسب اين شاخص در اکثر استان ها نسبت به شاخص ملي است
    
فعالان اقتصادي مشارکت کننده در اين پايش، سه مولفه دشواري تامين مالي، بي ثباتي و غيرقابل پيش بيني بودن قيمت ها (مواد اوليه و محصولات) و بي ثباتي سياست ها، مقررات و رويه هاي اجرايي ناظر به کسب و کار را نامناسب ترين مولفه ها ارزيابي کردند.
    
اين نکته نيز گفتني است که رئيس جمهور و برخي ديگر از دولتمردان از سال 93 به اين طرف هر چند وقت يک بار خبر داده اند از رکود عبور کرديم که نشان مي دهد اعلام نوبت قبلي واقعيت نداشته است!!