دوگزارش پزشکی

دوگزارش پزشکی  2 خرداد -96
آثار ترسناك كمبود ويتامين D
ويتامين D يکي از مواد مغذي ضروري براي بدن انسان محسوب مي شود، اما کمبود آن يکي از موارد شايع در نقاط مختلف جهان است. ويتامين D که به نام ماده مغذي آفتاب نيز شناخته مي شود، تاثير قابل توجهي بر سلامت انسان دارد.
    
به گزارش «اکتيو بيت»، سطوح مناسب ويتامين D از ما در برابر انواع مختلف سرطان، مانند سرطان پروستات و سرطان پستان محافظت مي کند، افسردگي را کاهش مي دهد، و نسبت به برخورداري از يک سيستم ايمني قوي اطمينان حاصل مي کند.
    
کمبود ويتامين D – بنا بر اعلام موسسه پزشکي آمريکا، کمتر از 600 واحد بين المللي (IU) در روز هم براي مردان و هم براي زنان در نظر گرفته ميشود – مي تواند ما را نسبت به طيف گسترده اي از بيماري ها آسيب پذير کند که در زير به برخي از آنها اشاره مي کنيم:
        
    
خطر بيماري قلبي عروقي
    
بنابر پژوهش کالج قلب شناسي آمريکا، سطوح پايين ويتامين D ميتواند خطر ابتلا به بيماري عروق کرونر را به ميزان 32 درصد افزايش دهد. همچنين کمبود اين ويتامين خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي ديگر که سيستم رگ هاي خوني را تحت تاثير قرار مي دهند را به ميزان 20 درصد افزايش مي دهد.
    
از سوي ديگر، پژوهشگران کالج قلب شناسي آمريکا اعلام کردند که سطوح کافي از ويتامين D (حداقل 600 واحد بين المللي در روز) سيستم ايمني بدن انسان را تقويت مي کند و کاهش التهاب ناشي از ايمني که ميتواند خطر کلي ابتلا به بيماري قلبي را افزايش دهد را در پي دارد.
        
    
احتمال مرگ زودرس
    
نتايج پژوهشي که در نشريه American Journal of Public Health منتشر شد، پيوند بين کمبود ويتامين D و مرگ زودرس را نشان داد. براي اين پژوهش، دانشمندان 32 مطالعه مختلف را تجزيه و تحليل کردند که سطوح پايين ويتامين D خون را با مرگ زودرس مرتبط مي کردند.
    
دانشمندان دريافتند افرادي که سطوح ويتامين D آنها کمتر از 30 نانوگرم در هر ميلي ليتر باشد، هرچه بيشتر در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند که به واسطه مواجهه با بيماري ها و ناخوشي هاي مختلف شکل مي گيرد. از سوي ديگر، افرادي که سطوح ويتامين D آنها 30 نانوگرم در هر ميلي ليتر يا بيشتر بود به طول عمر بيشتر در نتيجه مواجهه به مراتب کمتر با بيماري هاي کشنده تمايل داشتند.
        
    
شکل گيري بيماريهاي مرتبط با زوال عقل
    
نتايج پژوهشي که در نشريه Neurology منتشر شد، سطوح پايين ويتامين D را با خطر بيشتر ابتلا به زوال عقل و بيماري آلزايمر پيوند داد. بنابراين پژوهش، کمبود ويتامين D ميتواند خطر ابتلا به بيماري آلزايمر را تا 122 درصد افزايش دهد.
    
همچنين، در زمينه زوال شناختي، مطالعات صورت گرفته نشان دادهاند که حتي کمبود متوسط ويتامين D در مقايسه با افرادي که ويتامين D کافي دريافت ميکنند، مي تواند خطر ابتلا به زوال عقل در يک فرد را به ميزان 53 درصد افزايش دهد.
    
    
    
شانس زنده ماندن از سرطان
    
پژوهش منتشر شده در نشريه Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism نشان داد که اگر فردي به سرطان مبتلا شود، احتمال زنده ماندن وي با توجه به دريافت ويتامين D مي تواند افزايش يابد. به عنوان مثال، بيماران مبتلا به سرطان با سطوح بالاي ويتامين D از شانس بيشتري براي بهبودي بيماري و بقا برخوردارند.
    
بنابر ادعاي دانشمندان، بيماران مبتلا به سرطان نرخ بقاي خود را با دريافت هر 10 واحد اضافي از ويتامين D به ميزان چهار درصد افزايش دادند - به ويژه، براي بيماران مبتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان پستان، و لنفوم، شانس بقا به واسطه سطوح سالم ويتامين D دو برابر شد.
    
    
    
افت عملکرد سيستم ايمني بدن
    
دير زماني است که به رابطه بين سطوح ويتامين D و سلامت سيستم ايمني اشاره مي شود. با اين وجود، پژوهشگران دانشگاه فنلاند شرقي، با بررسي رابطه بين سطوح ويتامين D و ذات الريه اين پيوند را هر چه مستحکم تر کردند.
    
به گفته پژوهشگران فنلاندي، کمبود ويتامين D احتمال ابتلا به ذات الريه را در نتيجه سيستم ايمني تضعيف شده به ميزان دو و نيم برابر افزايش مي دهد. همچنين، سطوح پايين ويتامين D مي تواند خطر ابتلا به انواع ديگر بيماري هاي تنفسي را نيز افزايش دهد.
    
    
    
واکنش افسردگي
    
مشابه با سيستم ايمني تضعيف شده، کمبود ويتامين D دير زماني است با افسردگي پيوند خورده است. مطالعه اي که در نشريه British Journal of Psyvhiatry منتشر شد، نشان داد که سطوح پايين ويتامين D در جريان خون احتمال تشخيص افسردگي را دو برابر افزايش مي دهد.
    
پس از نظارت بر بيش از 31 هزار سوژه مطالعه، پژوهشگران به افت شديد عملکرد در منطقه هيپوکامپ مغز (که محل پرورش گيرنده هاي ويتامن D است و به تنظيم خلق و خو کمک مي کند) به واسطه سطوح پايين ويتامين D در مقايسه با شرکت کنندگاني که از سطوح سالم اين ويتامين برخوردار بودند، اشاره کردند.    
    
    
سطوح بالاتر درد و التهاب
    
پژوهشي که در نشريه Journal of Arthritis Care & Research منتشر شد، نشان داد که سطوح پايين تر ويتامين D در خون يک واکنش التهابي را موجب مي شود که در آن حملات سيستم ايمني به صورتي دردناک در مفاصل تجربه مي شود.
    
به طور خاص، تقريبا 30 درصد بيماراني که از کمبود ويتامين D رنج مي برند، مستعد ابتلا به بيماري آرتريت سورياتيک هستند. به همين ترتيب، اين پژوهش نشان داد 62 درصد مبتلايان به آرتريت سورياتيک با کمبود ويتامين D مواجه هستند، که شدت التهاب در نتيجه افزايش سطوح گلبولهاي سفيد خون در بدن را توضيح ميدهد.
    
        
خطر افزايش يافته ابتلا به سرطان پروستات
    
بنا بر گزارش موسسه ملي سرطان آمريکا، بيماراني با سطوح بالاتر ويتامين D در خون احتمال کمتري دارد به سرطان پروستات مبتلا شوند. اين مسئله درباره سرطان هاي روده بزرگ، پستان و لوزالمعده نيز صدق مي کند. با اين وجود، احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردان در صورت کمبود ويتامين D پنج برابر بيشتر در نظر گرفته مي شود.
ماده خطرناك درون سرخ كردني ها!
پوسته قهوه اي روي سيب زمينيهاي سرخ شده يا رنگ تيره نان تست برشته حاکي از وجود يک ماده شيميايي است که ميتواند براي سلامت بدن انسان مضر باشد.
    به گزارش «تودي»، آکريلاميد، آلايندهاي است که هنگام سرخ کردن، کباب کردن، پختن يا روشهاي ديگر پخت در دماهاي بالا - بيش از 120 درجه سلسيوس - توليد ميشود.مطالعهاي جديد که توسط پژوهشگران انگليسي انجام شد، نشان ميدهد، بيشتر مردم از وجود آکريلاميد هيچ اطلاعي ندارند، اما چه چيزي موجب نگراني است؟بر اساس مطالعات صورت گرفته روي حيوانات، آکريلاميد به عنوان يک ماده سرطان زا احتمالي براي انسان در نظر گرفته شده است، اما مطالعات انساني همچنان ناقص هستند.آکريلاميد بيشتر در غذاهايي که از محصولات گياهي و غلات تهيه شده و در دماهاي بالا پخت مي شوند، يافت ميشود. همچنين، اين ماده شيميايي زماني که دانههاي قهوه بو داده ميشوند نيز در قهوه شکل مي گيرند. سازمان استاندارد غذايي بريتانيا بيشترين ميزان تراکم آکريلاميد را در تنقلات، سيب زميني ها - به ويژه سيب زميني هاي سرخ شده - و غلات صبحانه يافته است. مطالعات ديگر به اين نکته اشاره داشتهاند که چيپس هاي سيب زميني و سيب زميني سرخ شده سطوح بالاتري از آکريلاميد را نسبت به مواد غذايي ديگر دارا هستند. از سوي ديگر، لبنيات، گوشت و ماهي، يا غذاهايي که بخارپز يا جوشانده مي شوند، کمترين ميزان آکريلاميد را داشته يا فاقد آن هستند.

    آيا بايد مصرف غذاهاي سرخ شده يا کبابي را متوقف کرد؟

    پاسخ سازمان غذا و داروي آمريکا منفي است. اين سازمان به مردم توصيه کرده است که يک رژيم غذايي سالم را دنبال کنند و از مصرف غذاهاي بيش از اندازه سرخ شده يا کباب شده پرهيز کنند.

     پخت سيب زميني تا زماني که رنگ زرد طلايي به خود بگيرد و به رنگ قهوه اي درنيايد، به کاهش شکل گيري آکريلاميد کمک ميکند. اين مسئله درباره نان تست شده قهوهاي روشن در برابر قهوه اي تيره نيز صادق است.همچنين، توصيه مي شود از نگهداري سيب زميني در يخچال پرهيز شود زيرا ميتواند سطوح آکريلاميد را افزايش دهد. بهتر است سيب زمينيها را در مکاني تاريک و خنک نگهداري کنيد.

    اگر نگران آکريلاميد هستيد، مصرف موادغذايي آب پز يا بخارپز، به ويژه براي سبزيجاتي مانند سيب زميني، به جاي سرخ يا کبابي کردن آنها مي تواند عاقلانه باشد. اگر به غذاي سرخ کرده يا کبابي علاقه داريد، اين کار را گاه به گاه انجام دهيد و اندازه وعده هاي غذايي را کوچک انتخاب کنيد و از مصرف بخش هاي بسيار قهوه اي يا سوخته پرهيز کنيد.

    کنار گذاشتن سيب زميني سرخ کرده يا چيپس براي کاهش مواجهه با آکريلاميد، به ويژه براي افرادي که مصرف زيادي دارند، مفيد است و همچنين، اين کار فضاي بيشتري را براي مصرف انواع مختلف سبزيجات، ميوه ها و پروتئين هاي بدون چربي مانند ماهي و مغزهاي خوراکي فراهم مي کند.