از انتخابات ایران تا نشست ریاض در گفت و گوی اختصاصی با معاون دبیرکل حزب الله لبنان

از انتخابات ایران تا نشست ریاض در گفت و گوی اختصاصی با معاون دبیرکل حزب الله لبنان  2خرداد-96
وقتی ترامپ در سخنرانی خوددرعربستان ازحزب الشیطان لبنان وحماص به عنوان تشکیلات تروریست نام برد .حال برگزاری اینگونه نشست دربیروت ازسوی سپاه قدس تدارک دیده شد نه مشکل گشان یست که موجب تشدید فشاربرروی ارگان فاشیستی پاسداران خواهدشد.
بیروت-ایرنا-شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا به پرسش هایی درباره مسائل روز منطقه از جمله انتخابات ایران، نشست آمریکایی عربی ریاض و چشم انداز حضور حزب الله در سوریه پاسخ داد.
این گفت و گو روز دوشنبه در دفتر کار شیخ نعیم قاسم در حومه جنوبی بیروت انجام شد. او مثل دیگر مقام های حزب الله از جمله «سیدحسن نصرالله» دبیرکل، وسواس و دقت زیادی درباره واژه ها و جملات دارد.
دو روز قبل از این گفت و گو نتایج انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران اعلام شد که طی آن «حسن روحانی» بار دیگر به عنوان رئیس جمهوری برگزیده شد؛ در انتخاباتی که بیش از 70 درصد از واجدان شرایط در آن شرکت کردند. شیخ نعیم قاسم تاکید کرد که حزب الله هیچ فرقی بین کاندیدای ریاست جمهوری قائل نیست؛ چرا که همه دولت ها در ایران از جمله دولت روحانی حامی حزب الله و مقاومت بوده اند.
یک روز قبل از این مصاحبه نیز نشست مشترک رئیس جمهوری آمریکا با سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض عربستان سعودی برگزار شد که در این نشست پادشاه عربستان و رئیس جمهوری آمریکا تندترین حملات را علیه حزب الله مطرح کردند. شیخ نعیم قاسم این نشست را با هدف دزدیدن پول کشورهای عربی دانست چرا که قبل از آن قراردادهای صدها میلیارد دلاری بین آمریکا و عربستان امضا شد. او در عین حال گفت که حزب الله به فشار و تحریم و جنگ عادت دارد و خود را برای همه این گزینه ها آماده کرده است.
شیخ نعیم قاسم در عین حال این احتمال را که اجلاس ریاض مقدمه جنگ جدیدی در منطقه باشد، رد کرد و گفت: هدف از تحرکات اخیر آمریکا در سوریه محدودکردن پیش روی های ارتش سوریه و همپیمانان آن است و نه ورود به یک جنگ تمام عیار.
معاون دبیرکل حزب الله لبنان بار دیگر بر موضع این حزب در ضرورت در اختیار داشتن سلاح تاکید کرد و گفت که سلاح حزب الله در خدمت امنیت و حاکمیت لبنان است و ارتباطی با مناسبات داخلی این کشور ندارد. شیخ قاسم کسانی را که خواستار خلع سلاح حزب الله هستند را متهم کرد که در خدمت منافع رژیم صهیونیستی سخن می گویند.
او درباره احتمال تصویب تحریم های جدید علیه حزب الله در کنگره آمریکا هم گفت که این حزب همچنان منتظر می ماند و به اقتضای رخداد، تصمیم گیری خواهد کرد.
 
شیخ نعیم قاسم بر ادامه حضور حزب الله در سوریه تاکید کرد اما در عین حال گفت که این حزب وقتی مناطقی را از دست تروریست ها آزاد می کند به دنبال ماندن در آن نیست چون این کار را وظیفه خود نمی داند.


در ادامه متن کامل این گفت و گو می آید:

**
ایرنا: همانطور که می دانید چند روز دیگر سالگرد آزادسازی لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی است. بعد از گذشت هفده سال از آزادسازی جنوب لبنان چه صحنه ها و خاطره هایی از آن روز در ذهنتان مانده است؟
**
شیخ قاسم: اتفاقی که در 25 مه 2000 (4 خرداد 1379) در جریان آزاد سازی جنوب لبنان روی داد یک اتفاق استثنایی در منطقه و در تاریخ نزاع با رژیم صهیونیستی به شمار می آید. این رویداد عبارت بود از آزاد سازی اراضی اشغال شده از سوی رژیم صهیونیستی بدون اینکه در قبال آن هیچ قید و شرط و تعهدی داده شود. اسرائیل بدون دخالت سیاسی منطقه ای یا بین المللی از لبنان فرار کرد.
این اتفاق پیروزی مستقیم مقاومت بود که بدون دخالت و دست داشتن هیچ یک از کشورهای منطقه ای یا بین المللی به استثنای جمهوری اسلامی ایران و سوریه حاصل شد. مقاومت توانست خاک لبنان را که از سال 1978 یعنی به مدت 22 سال در اشغال رژیم صهیونیستی به سر می برد آزاد کند و دشمن که به هیچ یک از قطعنامه های بین المللی پایبند نبود مجبور به عقب نشینی ذلیلانه از لبنان شد.
اما درباره صحنه های این پیروزی که در ذهنم باقی مانده دو صحنه از ذهنم پاک نمی شود: اول ورود خودجوش مردم به گذرگاه هایی که نیروهای «آنطوان لحد» در آن حضور داشتند و عبور از این گذرگاه ها تا جایی که مزدوران دشمن چاره ای جز فرار پیش روی خود ندیدند. این صحنه به گونه ای بود که گویی مردم بی پناه امکانات نظامی در اختیار دارند. این صحنه روحیه و حس کرامت بالایی در خود نهفته دارد.
صحنه دوم افتخار اسرائیل به فرار شبانه نیروهای اشغالگرش بدون زخمی شدن است. اسرائیل در حالی این مساله را پیروزی برای خود تلقی می کرد که این اتفاق مایه خفت و خواری زیادی برای آنها بود. علاوه بر اینکه اسرائیلی ها درحالی از لبنان خارج شدند که به مزدوران خود در گروه انطوان لحد خبری نداده بودند و آنها ناگهان خبر را از رسانه ها شنیدند.
این صحنه های عزتمندانه حاوی روحیه بسیار بالایی بود. آزادسازی جنوب حقیقتا نشانه آن بود که اصرار و جدیت داشتن در فعالیت های مقاومانه منجر به آزاد سازی و پیروزی می شود و ما در حزب الله این الگو را پیش چشم جهانیان و ملت های مستضعف قرار می دهیم تا ببینند که چطور یک جمع کوچک به پیروزی دست پیدا می کند.


**
ایرنا: نقش جمهوری اسلامی ایران را در این دستاورد چطور ارزیابی می کنید؟
**
شیخ قاسم: جمهوری اسلامی ایران نگین شرق و به منزله سر مقاومت و نماد عزت و آقایی و آزادسازی است و از همان لحظه اول شکل گیری مقاومت حزب الله، همه گونه حمایتی از حزب الله به عمل آورد و اگر ایران نبود ما این توانایی امروز را نداشتیم.
آزاد سازی جنوب به مدد حمایت های مادی و سیاسی و معنوی ایران در کنار حمایت نظامی سوریه از مقاومت حاصل شد و سوریه با حمایت از مقاومت در این پیروزی و آزادسازی سهیم است.

**
ایرنا: آیا بعد از گذشت 17 سال فکر می کنید مقاومت به خاطر این دستاورد بزرگ مورد مجازات قرار گرفته است؟
**
شیخ قاسم: حزب الله از همان لحظه اول شکل گیری مورد مجازات قرار گرفته است چون در برابر اسرائیلی ایستاده که استعمارگران جهان از آن حمایت به عمل می آورند و درصدد تحکیم موقعیت و توسعه آن و مقبولیت دادن به آن در منطقه هستند.
حزب الله در هیچ یک از مراحل حیات خود حاضر به معامله بر سر مقاومت نشد و عزم خود را برای آزاد سازی خاک کشور جزم کرد و در جنگ های پی در پی سال های 1993، 1996، 2000، و 2006 مقابل اسرائیل ایستاد و هربار از جنگ ها قوی تر از قبل بیرون آمد. برای همین طبیعی است که آمریکا و اسرائیل و کشورهای دنباله روی آنها اقدام به تنبیه و آزار رساندن به آن کنند. حزب الله یک گروه ممانعت و مقاومت به حساب می آید و برخلاف رویکرد سیاسی موجود آزادسازی خاک لبنان را تحقق بخشید. حزب الله رویکرد منطقه را تغییر داد و معادله خاورمیانه جدید را شکست و مانع از تحقق اهداف استعمارگرانه شد و توانست الگویی قابل پیروی از مقاومت ارائه دهد برای همین نیز پیوسته در معرض حمله قرار دارد.

**
ایرنا: در سال 2000 که آزاد سازی اتفاق افتاد حزب الله جایگاه ویژه ای در جهان عرب پیدا کرد و تصاویر دبیرکل حزب الله در همه پایتخت ها و کشورهای عربی بر روی دست گرفته می شد. آیا حمله ها و تلاش های امروز برای تخریب چهره حزب الله وضعیت دیگری را ایجاد کرده است؟
**
شیخ قاسم: حزب الله با وجود همه فشارها هنوز هم الگویی درخشان و اثرگذار به شمار می آید که بهترین دستاورد را رقم زده است اگرچه همبستگی عاطفی برخی عرب ها و مسلمین با آن کاهش یافته است. از سال 2000 تا به امروز طرفداران مقاومت در دو دسته قرار داشته اند: یک گروه از مقاومت خوششان آمده و و تایید خود را از آن اعلام کرده اند و گروه دوم که همبستگی عاطفی با آن داشتند.
با وجود همه توطئه ها می بینیم که گروه اول همچنان بر موضع خود ثابت قدم مانده و تعداد آن بیشتر هم شده است. این گروه از همه فعالیت های مقاومت محور در منطقه به ویژه در فلسطین حمایت عملی می کند به عنوان مثال نشست ها و سمینارهایی با حضور احزاب و گروه های عربی و اسلامی از کشورهای مختلف عربی تشکیل می دهد و موضع گیری هایی در حمایت و تایید مقاومت ابراز می کند.
اما در رابطه با گروه دوم، بسیاری از آنها تحت تاثیر فشار حکومت ها دچار ترس شده و با تاثیر پذیری از رسانه های خبیث تایید عاطفی آنها از حزب الله فروکش کرده است. اما این مساله تاثیری بر روی هواداران واقعی و حامیان حاضر در صحنه مقاومت نداشته و این گروه افزایش نیز داشته است.
تحولات اخیر باعث شد خیلی ها در مواضع قبلی خود تجدید نظر کنند؛ به ویژه پس از آنکه دشمنان حزب الله با ایجاد داعش، آن گروه مجرم و خون ریز و بی رحم را به عنوان جایگزینی برای مقاومت مطرح کردند. اما امروز این موج به نفع جریان حق و تایید مقاومت در حال فروکش کردن است.
ما در مرحله اخیر مورد حمایت و تایید گروه ها و طوائفی قرار گرفتیم که پیش از این اعلام بی طرفی می کردند اما امروز بیشترین حمایت ها را از مقاومت به عمل می آورند.
در هرصورت چیزی که برای ما اهمیت دارد تایید عملی از حزب الله است چرا که عواطف زودگذر بوده و در شرایط مختلف تغییر می کند.

**
ایرنا: بعضی ها در لبنان با وجود اذعان به نقش رهبری حزب الله در آزادسازی خاک لبنان معتقدند که حزب الله باید سلاح خود را تحویل ارتش لبنان داده و به دولت قانونی کشور احترام بگذارد.
**
شیخ قاسم: کسانی که خواستار خلع سلاح حزب الله هستند این خواسته را از بعد اهتمام و توجه داشتن به سیادت کشور مطرح نمی کنند بلکه به دنبال اجرای تصمیمات آمریکا و اسرائیل هستند تا اسرائیل ترس و نگرانی از جانب نیروی بازدارنده حزب الله نداشته باشد.
این عده به فکر خوش خدمتی به اسرائیل و آمریکا هستند چون سلاح حزب الله مقاومتی است که دستاورد سیادت ملی را برای کشور به ارمغان آورد و جز به نفع کشور مورد استفاده قرار نمی گیرد. حزب الله در داخل لبنان بخشی از بافت ملی و اجتماعی کشور است و افراد آن مانند دیگر شهروندان به حقوق و وظایف خود عمل می کنند.
سلاح حزب الله نقشی در داخل کشور ندارد و فقط به جنگ با اسرائیل اختصاص دارد. ما به کسانی که خواستار خلع سلاح حزب الله هستند می گوییم: سزاوار نیست به بهانه خلع سلاح قدرت لبنان را از آن بگیرید و کشور را در معرض خطر بازگشت اشغالگران اسرائیلی قرار دهید.

**
ایرنا: آیا معتقدید معادله «ارتش، ملت؛ مقاومت» همچنان به قوت و اثرگذاری قبل باقی است؟
**
شیخ قاسم: حزب الله یک گروه فعال و تاثیر گذار نه تنها در دفاع از لبنان است بلکه در اداره کشور و ترکیب قدرت و ثبات امنیتی کشور نیز سهم ایفا می کند. لبنان امروز برای سازندگی و پیشرفت و ثبات به حزب الله نیاز دارد. حزب الله نمی خواهد بر قدرت سیطره پیدا کرده و پیروزی های خود را دستمایه رسیدن به منافع مادی و سیاسی کند. حزب الله با عملکرد خود ثابت کرد که بخشی از این معادله سه ضلعی است که سه ضلع آن هم در مقابله با اسرائیل و هم در ساخت کشور در بعد داخلی نقش مکمل یکدیگر با ایفا می کنند.
اشاره صریح بیانیه های وزارتی بر معادله سه گانه «ارتش، ملت، مقاومت» بدان معناست که بیشتر احزاب لبنان حضور مقاومت در ساختار کشور را برای برقراری ثبات در لبنان ضروری می دانند.

**
ایرنا: از سال 2006 به بعد همیشه احتمال تجاوز رژیم صهیونیستی مطرح بوده است. آیا فکر می کنید احتمال شکست دادن اسرائیل امروز و به مرور زمان بیشتر شده یا برعکس؟
**
شیخ قاسم: ما از سال 2006 امکانات خود را افزایش دادیم و با استفاده از تجربه جنگ 33 روزه توانایی های انسانی و نظامی مان ارتقا یافت. همچنین ورود به میدان سوریه تجربه میدانی مهمی برای حزب الله بود. اگر بخواهیم بین ارتقای توانایی های حزب الله و رژیم صهونیستی - که او هم با استفاده از تجربه جنگ، در جهت رفع نواقص خود تلاش کرد - مقایسه ای داشته باشیم خواهیم دید که پیشرفت های ما بسیار بیشتر از آنها بوده است.
امروز مقاومت می تواند همه جای فلسطین را به دقت هدف قرار دهد و این بدان معناست که همه جبهه داخلی اسرائیل در دایره خطر قرار گرفته است. اگر به ما حمله کند این اقدام منجر به ویرانی بالایی خواهد شد و حجم خرابی و ویرانی در اسرائیل بیشتر از خسارت های وارده به لبنان خواهد بود. با توجه به آرایش قدرت و سیر امور ما نسبت به شکست اسرائیل اطمینان داریم.

**
ایرنا: به تازگی در ریاض یک نشست آمریکایی سعودی برگزار شد که در آن از حزب الله به عنوان گروهی تروریستی یاد شد. آیا شباهتی بین نشست ریاض و نشست شرم الشیخ در سال 2006 که حمله رژیم صهیونیستی به لبنان را در پی داشت وجود ندارد؟
**
شیخ قاسم: نشست بین ترامپ و سلمان به منظور دزدیدن پول کشورهای حاشیه خلیج فارس به صورت هدفمند و به نفع ایالات متحده آمریکا انجام گرفت. این مساله اگرچه مهمترین موضوع نشست بود اما آنها برای سرپوش نهادن بر تاثیرات منفی ناشی از سرقت پول ملت ها و سرمایه های آینده آن، سعی کردند علیه جمهوری اسلامی ایران و حزب الله و گروه های مقاومت موضع گیری منفی اتخاذ کنند. آنها بعد از عجز و ناتوانی و شکستشان در متوقف ساختن پیشرفت های ایران و الگو شدن حزب الله به عنوان یک نیروی مقاومت در منطقه نیاز به فریاد و ناله و شیون با صدای بلند داشتند. از نظر ما این نشست به مثابه شیون و زاری علیه حق طلبانی بود که قدرت حضور و تاثیرگذاری خود را به اثبات رساندند.

**
ایرنا: آیا نگران نیستید که این نشست پوششی برای حمله نظامی به مقاومت باشد؟
**
شیخ قاسم: ما چیز تازه ای در این نشست ندیدیم و شرکت کنندگان در این نشست عاجز از تحقق اهدافی هستند که در طول سال ها توطئه و دسیسه چینی علیه ایران و حزب الله از تحقق آن ناتوان مانده اند. آنها می گویند که مرحله پس از این نشست متفاوت از مرحله پیش از آن خواهد بود ولی ما معتقد به چنین چیزی نیستیم و این اتفاق را در ادامه مرحله گذشته می دانیم، اما این مساله باید برای ملت ها کاملا ملموس شود که چطور حاکمانشان ثروت های این امت را به اسرائیل و آمریکا می فروشند و آنها را از خواب بیدار کند. اما ما به عنوان محور مقاومت یعنی در حزب الله و ایران خود را در جایگاه دفاع مشروع و قانونی می بینیم و از خود ایستادگی نشان می دهیم امیدواریم که آرزوهای این نشست به همت و زور بازو و سلاح رزمندگان مقاوم نقش بر آب شود.

**
ایرنا: آیا این بدان معناست که شما انتظار جنگ علیه مقاومت را دارید؟
**
شیخ قاسم: معلوم نیست نشست ریاض به همان نتایجی بیانجامد که نشست سال 2006 شرم الشیخ در بر داشت. اما به هرحال در صورت حمله اسرائیل آماده دفاع از خودمان هستیم و شکستی بدتر از جنگ 2006 را به دشمن خواهیم چشاند. ما ترسی از تهدیدها به دل راه نمی دهیم و همواره آماده ایم و اظهارنظرها و سخنرانی ها نخواهد توانست تغییری در موقعیت میدانی به وجود آورد چراکه همه ابزارهای به کار رفته از سوی آنها برای تغییر معادله ناکام مانده و به شکست انجامیده است.
آنها تروریسم تکفیری را برای مقابله با مقاومت تولید کردند اما این محصول هم به برکت مبارزه ایران و محور مقاومت شکست خورد.
امروز این حیوان وحشی شکست خورده و به سمی علیه سازندگان خود تبدیل شده است. ما واکنشی به یاوه گویی های آنها نشان نخواهیم داد و از موضع دفاع و ایستادگی، اقدامی هم تراز و مناسب رفتار آنها انجام خواهیم داد.

**
ایرنا: تحولات میدانی سوریه به ویژه در جبهه جنوب و مرزهای سوریه با عراق را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا فکر می کنید نشانه هایی از رویارویی بزرگ در این بخش از میدان های سوریه وجود دارد؟
**
شیخ قاسم: هنوز برای سخن گفتن از جنگ علیه لبنان و سوریه و یا هردو باهم زود است و هنوز واضح نیست ما در سوریه با شدت گرفتن جنگ مواجه هستیم.
آمریکایی ها تلاش می کنند بر میدان های جنوب و شمال سوریه تاثیر بگذارند و نیز مقدماتی برای اقدام در دیرالزور نیز به چشم می خورد. فکر نمی کنیم تحولات میدانی اخیر مقدمه جنگ باشد بلکه هدف از آن بهبود وضعیت آمریکا به ویژه بعد از شکست گروه هایی است که از ابتدای بحران سوریه به عنوان آلت دست آمریکا عمل می کردند.

**
ایرنا: آیا بمباران اخیر آمریکا در نزدیکی گذرگاه التنف را در همین چارچوب قرار می دهید؟
**
شیخ قاسم: این بمباران را نمی توان رویکرد به حساب آورد بلکه یک حالت استثنایی برای بهره برداری های سیاسی بود که از ترس بالا گرفتن اوضاع انجام شد.
این بمباران باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا معلوم شود صرفا برای فرستادن یک پیام بوده یا اینکه مقدمه ای برای عملیات بزرگتر به شمار می آید. از نطر ما این اتفاق بیشتر معنای یک پیام را دارد و فکر نمی کنیم بیش از این کارکردی داشته باشد به ویژه با توجه به سخن ترامپ که گفته نمی خواهد به نیابت از کسی وارد جنگ شود و کشورهای منطقه خود باید مسئولیت دفاع از خود را بر عهده بگیرند و آمریکا صرفا نقش کمکی ایفا خواهد کرد. ما از این نتیجه می گیریم که آمریکا نمی خواهد ورود مستقیم در درگیری های پیدا کند و به نقش پشتیبانی اکتفا می کند.

**
ایرنا: اگر فکر می کنید این بمباران به منزله یک پیام بود مضمون این پیام چیست و شما چه پاسخی برای آن دارید؟
**
شیخ قاسم: می خواهد بگوید که واشنگتن مایل است برخی مناطق تحت سیطره گروه های وابسته به خودش باقی بماند و جلوی پیروزی های ارتش سوریه را بگیرد. اما واکنش ما به این پیام در میدان ها خواهد بود.

**
ایرنا: حزب الله اخیرا عقب نشینی خود را از ارتفاعات شرقی اعلام کرد و بعضی ها آن را به مقدمه ای برای خروج حزب الله از سوریه تعبیر کردند. نظرتان در این باره چیست؟
**
شیخ قاسم: ورود حزب الله به سوریه هدف مشخصی داشت و آن عبارت است از حمایت از سوریه مقاوم به عنوان بخشی از محور مقاومت، و به میزانی که تحقق این هدف نیاز داشته باشد ورود حزب الله در سوریه متفاوت خواهد بود.
بر همین اساس، می توان درک درستی از عملکرد حزب الله در سوریه داشت. حزب الله در برخی مناطق ورود نکرده چون در راستای هدف اصلی اش نبوده است.
دبیرکل حزب الله سید حسن نصرالله علنا گفت که ما هرجا لازم باشد حضور پیدا خواهیم کرد و هروقت نیازی به وجود ما نباشد خارج خواهیم شد. بنابراین ما دنبال خواسته های جغرافیایی یا سیاسی در سوریه نیستیم.
بر اساس این شیوه، وقتی الزبدانی و مضایا آزاد شد و به دامن نظام سوریه برگشت دیگر نیازی به ماندن در منطقه ای که جنگی در آن وجود ندارد نبود و ارتش سوریه و لبنان وظیفه حمایت از مناطق را بر عهده دارند. اما حضور حزب الله در سوریه با در نظر گرفتن وضعیت کلی سوریه ارزیابی می شود و حزب الله همچنان در مناطقی که به وجودش نیاز هست حضور قدرتمندانه دارد اما عقب نشینی و خروج از برخی مناطق بخشی از یک تاکتیک نظامی است.

**
ایرنا: آیا محافظت از خط امداد رسانی زمینی در مرزهای عراق و سوریه بخشی از اهداف حمایت از سوریه مقاوم است؟
**
شیخ قاسم: مسیر امداد رسانی برای تامین مایحتاج مقاومت یکی از اقتضائات مقاومت است و ما در تحرکات میدانی خود تحقق این هدف را در ضمن شروط و فضای موجود و امکانات در دسترس مورد توجه قرار می دهیم تا در حد توانمان باعث تقویت محور مقاومت و مسیرهای امداد رسانی شویم.

**
ایرنا: حزب الله درباره تحریم جدید ایالات متحده آمریکا که به زودی در کنگره به رای گذاشته خواهد شد چه نظری دارد؟
**
شیخ قاسم: ما ترجیح می دهیم درباره تحریم ها بحثی نداشته باشیم و این مساله هنوز در مرحله ایده و طرح است و موضع گیری زمانی انجام می شود که حد و مرز تحریم ها مشخص شده باشد. تصمیم ما این است که وارد بحث های مربوط به این قضیه نشویم.
چیزی که ما بر آن تاکید داریم آن است که دولت لبنان مسئولیت دارد تدابیری اتخاذ کند تا ضمن حفظ ثبات کشور، این تحریم ها بر قشرهای مختلف مردم تاثیر نداشته باشد. اما اینکه چه رفتاری باید در قبال آن انجام دهیم این مساله به نتایج ربط پیدا می کند و واشنگتن می داند که نمی تواند به نیمی از مردم لبنان ضرر و زیان بزند و پاسخی دریافت نکند، چون این مساله برای لبنان و ثبات آن اهمیت زیادی دارد.

**
ایرنا: قرار گرفتن نام «سید هاشم صفی الدین» رئیس شورای اجرایی حزب الله در فهرست تروریستی آمریکا و سعودی را در کدام چارچوب می دانید؟
**
شیخ قاسم: ما اهمیتی به این گونه تحریم ها نمی دهیم چون حساب های بانکی نداریم و با نظام بانکی نیز در تعامل نیستیم که این تحریم ها بخواهد فشاری بر ما بیاورد. آنها فکر می کنند این گونه تحریم ها تاثیر دارد درحالی که این درست نیست.

**
ایرنا: به تحریم های آینده چه واکنشی نشان خواهید داد؟
**
شیخ قاسم: ما این موضوع را دنبال می کنیم تا ببینیم چه کار خواهند کرد و بعد رفتار مناسب را در پیش خواهیم گرفت. حزب الله در مقابل کسانی که دست به تعدی و تجاوز می زنند نظاره گر باقی نخواهد ماند اما تعیین نوع واکنش نیازمند زمان است.

**
ایرنا: درباره قانون انتخابات در لبنان آیا اوضاع به بن بست رسیده است؟
**
شیخ قاسم: تا کنون معلوم نشده انتخابات بر اساس چه قانونی انجام خواهد شد چون توافقی درباره هیچ یک از طرح های پیشنهاد شده به دست نیامده است. اما تا تاریخ 20 ژوئن فرصت هنوز وجود دارد. اما بین قانون جدید یا خلاء معلوم نیست اوضاع به چه سمتی پیش خواهد رفت. ما در کنار گروه های دیگر تلاش می کنیم به قانون جدید دست پیدا کنیم چون این اتفاق بهتر از هر چیزی است اما نمی توان با قطعیت در این باره نظر داد.

**
ایرنا: به نظر شما چه مانعی برای دستیابی به قانون جدید انتخابات وجود دارد؟
**
شیخ قاسم: علت آن است که هر کدام از طرف ها تلاش می کند تا حد امکان نتایج و دستاوردهای بیشتری از قانون جدید نصیب خود سازد. این درحالی است که تفاهم درباره قانون نیازمند پاره ای عقب نشینی ها و امتیازدادن هاست. باید گروه ها به این باور برسند که دستیابی به قانون مهمتر از منافعی است که هر گروهی آن را نصیب خود می سازد.

**
ایرنا: آیا اختلاف درباره قانون جدید انتخابات بر ائتلاف حزب الله با حزب جریان ملی آزاد تاثیر گذاشته است؟
**
شیخ قاسم: ائتلاف با جریان ملی آزاد یک ائتلاف راهبردی است که به سرنوشت لبنان در بعد داخلی و منطقه ای و مقاومت و تلاش برای ساخت کشور ارتباط پیدا می کند و تفاهم ما حول محور این موضوعات ادامه دارد. اما بحث قانون انتخابات یک مساله جزیی است که تاثیری در این ائتلاف ندارد. لازم به ذکر است که ما با قانونی که حزب جریان ملی آزاد پبشنهاد کرده بود موافقت کردیم اما این طرح مورد موافقت گروه های دیگر قرار گرفت.

**
ایرنا: اگر توافق بر سر قانون انتخابات حاصل نشود چه خواهد شد؟
**
شیخ قاسم: آن وقت ما با بحران بزرگی روبرو خواهیم شد. لبنان اگرچه به بحران های بزرگ عادت دارد اما گروه های مختلف باید بدانند که ریسک بحران درست کردن های پی در پی برای لبنان می تواند تبعاتی داشته باشد که پیشگیری از آن در توان ما نیست.

**
ایرنا: جمهوری اسلامی ایران اخیرا انتخابات ریاست جمهوری برگزار کرد که آقای روحانی رئیس جمهوری برای بار دوم انتخاب شد. شما این تجربه را چطور ارزیابی می کنید و آیا حزب الله در انتخابات نامزدی را بر دیگری ترجیح می دهد؟
**
شیخ قاسم: من به ملت ایران و به امام خامنه ای بابت این پیروزی بزرگ تبرک می گویم. حضور گسترده مردم ایران در این انتخابات آزادی انتخاب در ایران و نحوه برخورد با خواسته های ایرانی ها را به تصویر کشید و این در کشورهای جهان سوم بی نظیر است و نقطه روشن دیگری به پرونده جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد.
اما درباره موضع حزب الله نسبت به نامزدها مایلم یک مساله مهم را توضیح دهم و آن اینکه حزب الله هیچگاه طی سال های گذشته درباره هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری اظهار نظر نکرده به دلیل اینکه حزب الله در انتخابات شرکت ندارد و به فکر این نبوده که با موضع خود بر رای مردم تاثیر بگذارد و معتقد است نباید در مساله ای که ربطی به او ندارد دخالتی داشته باشد.
علاوه بر اینکه همه نامزدها و رئیسان جمهوری روابط عالی با حزب الله داشته اند و سیاست کلی ایران در حمایت از حزب الله ثابت است.
همه روسای جمهوری ایران از جمله آقای روحانی حامی و طرفدار حزب الله بودند و حزب الله محل اجماع همه گروه ها در جمهوری اسلامی ایران است.

**
ایرنا: شما همیشه در نشست ها و همایش های مربوط به وحدت اسلامی حضور پیدا می کنید. به نظرتان راه عملی تقویت وحدت اسلامی چیست؟
**
شیخ قاسم: وحدت اسلامی وحدت سیاسی است و نه وحدت فرهنگی یا مذهبی. و این مساله نیازمند آن است که همه گروه ها به رویکرد مشترکی دست پیدا کنند و به اعتقاد ما فلسطین می تواند نقطه اجماع و همسویی اسلامی قرار گیرد. همچنین باید بر سر مسائل سیاسی متنوعی همچون استقلال داخلی کشورها و مقابله با استعمار به وحدت دست پیدا کرد