انتخابات و کلید واژه های دو پهلو

انتخابات و کلید واژه های دو پهلو  12اردیبهشت-96
 واژه های دو پهلو الگو گرفته از سخنرانی های دوپهلوی خامنه ای رهبرانتصابی ولی فقیه است.
تهران- ایرنا- انتخاب کلید واژه های خاص از سوی برخی از کاندیداها بدون توجه به بار معنایی آنها، در چند دوره انتخابات ریاست جمهوری به یکی از مهمترین دستمایه های تبلیغاتی تبدیل شده است؛ کلید واژه هایی که ممکن است تا چند سال در خاطر مردم باقی بمانند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیلی خبری ایرنا، انتخاب کلید واژه تاثیر گذار در مناظره های انتخاباتی در چند دوره اخیر به یکی از مهمترین حربه های تبلیغاتی تبدیل شده و به مدت زیادی در ذهن طرفداران برخی از کاندیدا باقی مانده است. شاید در نگاه اول خلق چنین کلید واژه برای هر کاندیدایی لازم و ضروری باشد اما نباید چنین کلید واژه هایی بار منفی یا تخریبی در جامعه داشته باشند.

1-
نشانه گیری برای هدف قرار دادن رقیب با کلید واژه های تاثیر گذار بدون توجه به بار معنایی آنها ممکن است جامعه را دو قطبی کند و آسیب هایی جدی برای انتخابات و فضای پسا انتخابات داشته باشد.
در این زمینه مقام معظم رهبری در آستانه انتخابات و چندین بار در بیاناتی بر ضرورت نفی دو قطبی در جامعه تاکید داشتند. معظم له دی ماه سال 1393 در دیدار مردم قم با بیان اینکه جناح‌بندی‌های سیاسی اشکالی ندارد اما نباید جامعه را به دو قطب تبدیل کرد، فرمودند: این کار موجب دلزدگی و خستگی مردم و شکننده شدن محیط جامعه می‌شود.

2-
واژه سازی برای تاثیرگذاری بر انتخابات اغلب ساخته ذهن کاندیدا یا برخی از مشاوران آنان است که با واقعیت های موجود جامعه فاصله فراوانی دارد این واژه ها شاید براساس یک سری شایعات موجود در جامعه خلق شوند آما در نهایت تعداد کمی از آنها مورد تایید قرار می گیرد.
خلق کنندگان در پی آن هستند تا با دستاویز قرار دادن چنین واژه هایی برخی یژگی ها و مرام مسلک خود را به گروه های هدف در جامعه معرفی کرده و با تکیه بر فراوانی جمعیتی آن گروه به اهداف خود برسند. هر چند که در پاره ای موارد خلق چنین کلید واژه انتخاباتی ممکن است به قیمت توهین یا تخریب یک فرد یا گروه سیاسی تمام شود.

3-
برای میزان تاثیرپذیری یک کلید واژه و باور آسان توسط گروه های هدف باید رفتار و گفتار بیان کننده با پیام هایی که این کلید واژه به جامعه منتقل می کند مقایسه کرد. اگر نوع رفتار و عملکرد پیشین نامزد انتخاباتی با کلید واژه خاص همنوایی داشته باشد انتظار این است که باور پذیری آن نیز برای مردم بیشتر باشد.
در سوی دیگر اگر عملکرد و سابقه یک مدیر یا کاندیدای انتخاباتی با شعار خاص وی هیچ سنخیتی نداشته باشد و انتخاب یک کلید واژه تنها برای مدت کوتاه انتخابات باشد تاثیر پذیری آن در جامعه کمتر بوده و ممکن است به دستمایه ای برای طنز در سبکه های اجتماعی تبدیل شود.

4-
وحدت تمامی افراد جامعه و یکی دانستن مردم یکی از مهمترین شعارهایی است که باید در انتخابات ها به بهترین شیوه ممکن مورد توجه قرار گیرد. اما اگر کاندیدای انتخاباتی بدون توجه به وحدت در جامعه اقدام به خلق واژه هایی دو پهلو کنند، آسیب های سیاسی و اجتماعی این واژه به شدت در کوتاه مدت ممکن نمایان شود.
البته آسیب های این دو قطبی شدن تنها برای جامعه نیست بلکه انتخاب کلید واژه نامناسب ممکن است کارکردی معکوس برای فرد داشته باشد و به جای جهت دادن به رای مردم، کارکرد بومرنگ برای فرد داشته باشد.

5-
انتخاب کلید واژه های تاثیر گذار زمانی می تواند رنگ بوی انتخاباتی داشته باشد که عملکرد دولت یا برخی از رقیبان را سیاه یا سفید جلوه ندهد. اگر کلید واژه ای برای تاثیر گذاری خلق شود و حس ناامیدی را در بین مردم تزریق کند بدون شک نمی توان انتظار داشت که جریان رقیب از آسیب های تخریب گونه این کلید واژه در آنان باشند.
یکی از مهمترین لازمه هایی که باید در انتخاب کلید واژه های انتخاباتی مورد توجه قرار گیرد بحث اخلاق است. اگر کاندیدای انتخاباتی مولفه اخلاق را از شعار خود حذف کنند ممکن است برخی مسوولان و بزرگان نظام نیز هدف تهمت و نسبت دادن برخی از مسایل غیر واقعی قرار گیرند.

6-
براساس آنچه که گفته شد انتخاب کلید واژه های دوپهلو برای تاثیرگذاری بر رای مردم یک حربه تبلیغاتی است که در پاره ای از مواقع موجب می شود تا برخی نقاط ضعف کاندیدا پشت چنین کلید واژه هایی پنهان بمانند.
البته کارکرد معکوس کلید واژه های انتخاباتی تنها به این مورد ختم نمی شود بلکه ممکن است کلید وازه مبهم موجب مظلومیت طرف مقابل شده و بر روی احساسات مردم تاثیر بگذارد. اگر این آسیب برجسته تر از آسیب اولی باشد به یقین در انتخابات ها منطق و عقل جای احساس را خواهند گرفت و انتخاب فرد اصلح و برنامه محور جای خود را به انتخاب احساسی می دهد که نتیجه آن یک دوره چهارساله بدون برنامه است.
**
پژوهشم**2052**1601**خبرنگار: غفار میرزایی** انتشاردهنده : شهناز حسنی