چشمان کاملا بسته!

جالب است یک اصول گرااعتراف کرده که  بازنده نمایش انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم ازترس انتقاد کردن به تقلبات تامتهم به فتنه گر نشود با چشمان کاملاً بسته ترفنددیگری درپیش گرفته است که شامل حلال وحرام کردن آرای نمایش انتخاباتی اخیر می شود.
"هرکسی مدعی تقلب در انتخابات باشد فتنه‌گر و به دنبال ایجاد فتنه در کشور است. اما اگر معتقدند تخلف‌هایی صورت گرفته، به صورت قانونی پیگیری کنند اما قطعا اگر هم تخلفی انجام شده باشد در نتیجه انتخابات تاثیر نخواهد داشت. یعنی تا این حد گسترده و عظیم نبوده که حتی احتمال نزدیک شدن آرای آقایان روحانی و رئیسی به هم وجود داشته باشد."
فرارو- تقریبا یک هفته از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد اما همچنان انتخابات از مباحث مهمی است که در خروجی رسانه ها قرار می گیرد. اما دو جریان سیاسی با نگاهی متفاوت این روزها درباره انتخابات اظهار نظر می کنند. اصولگرایان اصرار به تخلف دارند و اصلاح‌طلبان تحلیل انتخابات را مد نظر قرار داده اند.

به گزارش فرارو، امروز پنج‌شنبه موحدی کرمانی گفته است: آقای رئیسی 16 میلیون رأی حلال داشت.

وی گفته: تخلفات انتخاباتی در حدی نیست که در نتیجه کلی انتخابات اثر بگذارد اما ممکن است با بازبینی و بررسی مجدد تخلفات و گزارشات ارسالی به شورای نگهبان رای رئیسی از 16 به 19 و روحانی نیز از 23 به 21 میلیون رای برسد، البته باید این را هم بگوییم که آقای روحانی رئیس جمهور است و بحثی در این مورد نداریم. 

ماجرا از آنجا آغاز شد که برخی فعالان اصولگرا که در دسته حامیان ابراهیم رئیسی قرار داشتند پیش از زمان رای گیری بارها و بارها به صورت غیرمستقیم به این نکته اشاره کرده بودند که ممکن است در انتخابات اتفاق هایی بیافتد که مانع از پیروزی ابراهیم رئیسی شود. آنها سعی داشتند فضا را به گونه ای جلو ببرند که برای اعتراض به نتیجه افکار عمومی آمادگی داشته باشند.

در زمان رای گیری هم رسانه های این جریان سیاسی اخبارهای ضد و نقیضی در خصوص تخلف‌های دولت منتشر می کردند. گاهی عدم ارائه تعرفه تیتر می‌شد و گاهی عدم تحویل صندوق‌های سیار. حتی در واپسین ساعات رای گیری ابراهیم رائیسی شخصا به وزارت کشور رفت و درباره برخی مسائل گفت‌وگو کرد.

اما تفسیر رسانه های حامی با محتوای صحبت‌های رئیسی تفاوت زیادی داشت. او شاید در وزارت کشور از نگرانی هایی صحبت کرد اما نه صحبت از تخلف  بود و نه تقلب. بیشتر فضا به گونه ای بود که گویی آمده است صرفا مهر تائیدی به ادعاهای غیرقابل اثبات رسانه‌های حامی بزند و برود.

زیرا به عنوان مسال از عدم ارائه تعرفه سخن به میان آورد که وزیر کشور با صراحت و سند آن را رد کرد و بعد از آن هم در گفت‌وگو با رسانه ها تاکید کرد که عدم ارائه تعرفه صحت ندارد. اما این ها نتوانست حامیان ابراهیم رئیسی را آرام کند و با اعلام نهایی نتایج انتخابات بازی آنها ادامه پیدا کرد.

به عنوان مثال یکی از سایت های حامی فیلمی منتشر کرد که در آن مدعی شده بود تعرفه ها بدون مهر و اثر انگشت در صندوق ها انداخته شده است اما معلوم نبود که این تعرفه ها با نام چه کسی در صندق انداخته شده است. به عبارت ساده تر حامیان دولت هم می توانستند با ارائه همان فیلم مدعی شوند که این تعرفه ها به نفع رئیسی ثبت شده اند.

در این میان برخی طلاب هم از فرصت استفاده و نامه ای به شورای نگهبان نوشتند و خواستار رسیدگی به تخلف‌هایی که رسانه ها آن را مطرح کرده بودند، شدند. از سوی دیگر نیکزاد رئیس ستاد رئیسی هم از وزارت کشور خواست نتیجه انتخابات را با تفکیک صندوق ها اعلام کند.

اما با وجود همه این مسائل سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به این ادعاها اعلام کرد که هیچ تقلب یا تخلف گسترده و تاثیرگذاری صورت نگرفته است و احمد جنتی هم پیروزی حسن روحانی را تبریک گفت. اما حامیان ابراهیم رئیسی قانع نشدند و همچنان اصرار دارند که در انتخابات اتفاق خاص رخ داده که شکست آنها را رقم زده است.

البته نکته جالب توجه در این میان واکنش نامزدهای شکست خورده شورای شهر تهران است که آنها هم مانند حامیان ابراهیم رئیسی در برابر قبول شکست همچنان مقاومت می کنند و خواستار شمارش آرا شده اند. همه این مسائل موجب شده است که همچنان فضای سیاسی کشور در حالت انتخاباتی باقی بمانند به نوعی ادبیات انتخاباتی ادامه پیدا کنند.

اما اینکه چه اتفاقی افتاد که اصولگرایان نتوانستند با وجود اصرار و تکرار اینکه مورد اعتماد عمومی هستند و مردم از حضور آنها استقبال کرده است، پیروز انتخابات شود از موضوعاتی است که شاید در میان فعالان این جریان هم مورد بحث باشد.

همچنین حسین کنعانی مقدم فعال اصولگرا در خصوص علل شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با فراروعنوان کرد:  من پیش از زمان رای گیری هم در مصاحبه های دیگر به این نکته اشاره کرده بودم که حدود 25درصد آرای خاکستری در کشور وجود دارد که برای شرکت در انتخابات مردد هستند و هر کدام از طرفین موفق بشوند آنها را جذب کنند، پیروز انتخابات خواهند بود. 

وی افزود: اما متاسفانه اصولگرایان موفق نشدند این آرا را جذب کنند و آقای روحانی  موفق شد در هر دو رقابت یعنی جذب آرای خاکستری و انتخابات ریاست جمهوری، پیروز شود و همین تفاوت 20 درصدی رای ایشان با آقای رئیسی هم نشان دهنده همین مسئله است که آقای روحانی توانست آرای خاکستری را با خود همراه کند.

دبیر حزب سبز گفت: یکی از دلایل اینکه اصولگرایان بازنده این انتخابات بودند، مطرح کردن شعارهای جناحی و پوپولیستی است. واقعیت این است که متوجه نشدند بسیاری از این 25 درصد نیازی به یارانه ها ندارند. از سوی دیگر خیلی مواقع حرف‌هایی زدند که باعث ریزش آرای آنها شد.

او تاکید کرد: علاوه بر این بعد از مناظره‌ها و سخنرانی های انتخاباتی این تفکر در کشور ایجاد شد که با پیروزی کاندیدای اصولگرا دوباره به دوران احمدی نژاد باز می گردیم و از آنجایی که مردم خاطره بدی از این دوران دارند ترجیح دادند که ریاست آقای روحانی بر دولت ادامه پیدا کند. ضمن اینکه سوالاتی در افکار عمومی به وجود آمد که هیچ کدام از کاندیداهای اصولگرا به آنها پاسخ ندادند یا پاسخ مناسب ندادند. البته ممکن است در دوره بعد مواضع این 25درصد تغییر کند.

کنعانی مقدم در خصوص برنامه اصولگرایان برای آینده اظهار کرد: ما پیش از انتخابات در حزب سبز به این نتیجه رسیدیم که بهتر است دولت در سایه تشکیل دهیم و از نخبگان دعوت کنیم تا برای مشکلات موجود راهکارهایی ارائه دهند و از آنها برای کمک به دولت استفاده کنیم. به عبارت ساده تر در سیاست های کلان، دولت را همراهی کنیم.

وی درخصوص اینکه این دولت در سایه با آن مفهوم سیاسی این اصطلاح که بار منفی دارد چه تفاوتی دارد عنوان کرد: ما قصد نداریم گروه فشار تشکیل بدهیم. برنامه ما به اینگونه است که برای ارتباط یا رصد هر وزارت خانه افرادی را مشخص می کنیم و از طریق آنها با وزارتخانه ها در ارتباط خواهیم بود و نظرات و راهکارها و انتقادات را در اختیار مدیران ووزرا قرار می دهیم. این افراد علاوه بر این وظیفه دارند وعده‌های مطرح شده را نیز پیگیری کنند.

او درباره اینکه چرا زمانی که اصلاح طلبان این ایده را مطرح کرده بودند با مخالفت شدید اصولگرایان مواجه شده بودن و حالا قصد تشکیل دولت سایه را دارند گفت: ما نمی خواهیم اقدامات موازی انجام بدهیم ما صرفا به دنبال نقد و ارائه راهکار هستیم. این را ما در کتابی که سال 84 منتشر کردیم هم مطرح کرده بودیم. اصلا موضوع تازه ای نیست.


در پایان کنعانی مقدم در خصوص ادامه رفتارهای انتخاباتی و ادعاهای حامیان ابراهیم رئیسی گفت: هرکسی مدعی تقلب در انتخابات باشد فتنه‌گر و به دنبال ایجاد فتنه در کشور است. اما اگر معتقدند تخلف‌هایی صورت گرفته، به صورت قانونی پیگیری کنند اما قطعا اگر هم تخلفی انجام شده باشد در نتیجه انتخابات تاثیر نخواهد داشت. یعنی تا این حد گسترده و عظیم نبوده که حتی احتمال نزدیک شدن آرای آقایان روحانی و رئیسی به هم وجود داشته باشد.