زیر سوال بردن کامل انتخابات کم لطفی است


سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها:

 

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: کسانی که با حرف‌های خود سلامت انتخابات زیر سوال بردن آگاهانه صحبت کنند و حضور و مردم و زحمت مسوولان زیر سوال نبرند. ما تخلف را نفی نمیکنم اما زیر سوال بردن کامل انتخابات کم لطفی است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، فرهاد تجری در نشست خبری خود در جمع‌بندی پنجمین دوره انتخابات شوراها گفت: خدا را شاکرم بعد از چند روز از انتخابات، لذت و شیرینی حضور مردم هنوز در جامعه است. مردم نشان دادند آگاهانه و زمان شناسانه حضور پیدا می‌کنند. جا دارد از اصحاب رسانه تشکر ویژه دارم که با اطلاع‌رسانی زمینه حضور را فراهم کردند
در ۱۴۱ شهر انتخابات الکترونیک برگزار شد
او ادامه داد: در حدود ۳۸۰۰ روستا و ۱۲۴۰حوزه شهری انتخابات برگزار شده که غیر از اهواز که یک سری اختلالات به وجود آمد، نتیجه بقیه شهرها مشخص شده است. در ۱۴۱ شهر انتخابات الکترونیک برگزار شد که نتیجه آنها سریع مشخص شد.
۹۹ درصد مردم از انتخابات الکترونیکی رضایت داشتند
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در رابطه با دلایل تاخیر در اعلام نتایج اظهار داشت: تاخیر در اعلام آرا به دلیل اولویت بودن انتخابات ریاست جمهوری بود. ۹۹ درصد مردم از انتخابات الکترونیکی رضایت داشتند. مساله احراز هویت نقطه ضعف سیستم بود که باید برطرف شود
۱۳ هزار نفر بر انتخابات شوراها نظارت کردند
تجری با بیان اینکه در این انتخابات ۱۳ هزار نفر ناظر بودند که ۶۲۰۰ نفر آنها هیات شهرستانی بودند، تصریح کرد: بعد از اعلام صلاحیت استانی، ۱۴۰۰ شکایت شد. قانون انتخابات یکی از پرضعف‌ترین قوانین است که ما را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. از ۱۴۰۰ شکایتی که شد و اعتراض کردند نزدیک به ۷۰۰ نفر تایید صلاحیت شدند
سه هزار و ۹۰۰ در تهران شعبه اخذ رأی داشتیم
او با بیان اینکه در تهران قریب سه هزار و ۹۰۰ شعبه اخذ رأی داشتیم که پنج هزار ناظر و هزار بازرس وجود داشت، خاطرنشان کرد: بعضی کم‌لطفی کردند که گفتند نظارت نبود در حالی که ما از ابتدا تا تجمیع آرا حضور فعال داشتیم و تا امروز صندوق‌هایی به صورت رندوم بازنمایی کردیم و با اسناد مطابقت دادیم.
زیر سوال بردن کامل انتخابات کم لطفی است
نماینده مردم قصرشیرین ادامه داد: در ۱۵ مورد صندوقی که شمارش آرا شد، هیچ کسر رای‌ای مشاهده نشد و این از سلامت انتخابات خبر می‌دهد. کسانی که با حرف‌های خود سلامت انتخابات زیر سوال بردن آگاهانه صحبت کنند و حضور و مردم و زحمت مسوولان زیر سوال نبرند. ما تخلف را نفی نمی‌کنم اما زیر سوال بردن کامل انتخابات کم لطفی است.
۵ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۸۹۰ رای در تهران اخذ شد
تجری در بخش دیگری از این نشست یادآور شد: ۳۸ هزار و ۷۱ روستا انتخابات برگزار شد و آرا مأخوذ در کل کشور ۳۸ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۸۶۹ رای بوده که ۳۶ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۱۴۵صحیح بوده است  که یک میلیون و ۹۱۴ هزار و ۷۴۸ رای باطل بوده است. در استان تهران نیز ۵ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۸۹۰رای اخذ شد.
اگر صحت انتخابات تایید شود، مرجع بالاتری برای اعتراض نیست
او اضافه کرد:‌ از تاریخ اعلام نتیجه ۴۸ ساعت فرصت اعتراض و شکایت در هیات‌ها وجود دارد و افراد معترض اگر مستنداتی دارند می‌توانند اعلام شکایت کنند و مطمئن باشند که همکاران ما آنها را بررسی کرده و نتیجه اعلام می‌شود و اگر امکان ابطال بود باید به تایید هیات مرکزی برسد و اگر صحت انتخابات تایید شود، مرجع بالاتری برای اعتراض نیست
بیشتر شکایت‌ها راجع به شمارش آرا بوده است
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با بیان اینکه ۱۱۳ شکایت به هیات نظارت مرکزی داده شده است، ابراز داشت: بیشتر شکایت‌ها راجع به شمارش آرا بوده است. یقینا جوابگویی اینها کاری ندارد و با شمارش مجدد مشخص می‌شود.
حدود ۴۳شکایت راجع به خرید و فروش رای داشتیم
تجری افزود: حدود ۴۳ شکایت راجع به خرید و فروش رای، دخالت مقامات و از این قسم موارد داشتیم است که بررسی می‌شود. ما با قاطعیت می‌گویم هرجا تخلفات و دخالت مسئولان باشد، برخورد می‌شود.
آرای ماخوذه را می‌توانیم با حضور اصحاب رسانه مقایسه کنیم
تجری اضافه کرد: آرا مأخوذ در صندوق مشخص است می‌توانیم در حضور اصحاب رسانه بررسی شود.
آمار الکترونیکی در همه جای کشور وجود داشت
او درخصوص اینکه مگر فرمانداری نباید شمارش کند و چرا وزارت کشور شمارش کرد؟ بیان کرد: آمار الکترونیکی در همه جای کشور وجود داشته و مختص تهران نبود و دایما در حال پایش بوده تا دخل و تصرفی نشود. ایرادی و نقصی ممکن است بر این سامانه باشد. اطلاعات هم از طریق فرمانداری به وزارت کشور فرستاده شده است. مهم صورت جلسات و آمار صندوق‌ها است.
ساختاری متشکل از سه قوه بر انتخابات شورا نظارت کند، بهتر است
این نماینده مجلس در رابطه با سخنانی مبنی بر اینکه نظارت باید از مجلس گرفته شود و ابهاماتی که در رابطه با انتخابات اهواز وجود دارد، عنوان کرد: نظارت بر انتخابات یک وظیفه مهم است و سپردن آن به تشکیلات غیرثابت امر پسندیده‌ای نیست زیرا باعث تضعیع حقوق مردم می شود. نهادی مانند شورای نگهبان یا ساختاری متشکل از سه قوه بر انتخابات شورا نظارت کند، بهتر است.
نبودن ساختار دائمی برای نظارت بر انتخابات شوراها مشکل‌ساز است
تجری با بیان برخی از نمایندگان دنبال تامین منافع شخصی هستند و ممکن در نظر مراجع چهارگانه هم دخل و تصرف کرده و رقیب‌کشی کند، گفت: این مسئله دور از شان نمایندگی است. نبودن یک ساختار دائمی مانند شورای نگهبان مشکل‌ساز است. در نظارت بر شوراها هیاتی وارد می‌شوند و مستنداتی در تایید صلاحیت وجود ندارد. ممکن افراد ناباب تایید صلاحیت شوند و انتخاب شوند و بعدها مفاسد درست کنند. ممکن افراد صالحی هم رد شوند.
مجلس نباید وارد اقدامات اجرایی شود
او با بیان اینکه به موجب قانون، مجلس وظیفه قانونگذاری را برعهده دارد و نباید وارد اقدامات اجرایی شود، اظهار داشت: بحث نظارت نزدیک به دو، سه ماه وقت نمایندگان را می‌گیرد. این فرایند باعث می‌شود رضایت کامل به دست نیاید و در بسیاری از مواقع به دلیل نبود نظارت درست مشاهده می‌کنیم که برخی‌ اعضای شورا به جهت تخلفات پرونده کیفری دارند و در حال تعقیب هستند. 
طرحی داریم تا نظارت بر  انتخابات شوراها را از مجلس بگیرند
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها ادامه داد: همه واقف هستند ما در این حوزه مشکل داریم. مجلس طرحی دارد تا نظارت بر انتخابات شوراها را از مجلس بگیرند و به نهاد دیگری بدهند تا سلامت انتخاب بیشتر شود. 
۴۸ ساعت دیگر این موضوع انتخابات اهواز روشن مشخص می‌شود 
تجری در مورد انتخابات شوراها در اهواز هم تصریح کرد: در مورد اهواز در بحث شمارش آرا و تعرفه‌هایی که در صندوق بوده، مباحثی وجود دارد اما من هنوز به یقین نرسیده‌ام. این موضوع در حال بررسی توسط هیات عالی نظارت خوزستان است تا یک نتیجه مبتنی به حقیقت اعلام شود و تا ۴۸ ساعت دیگر این موضوع مشخص می‌شود
ریاست مجلس کمترین ورود در حوزه هیات نظارت را داشته است 
او در پاسخ به این سوال که علی لاریجانی درخواست شمارش مجدد آرای منتخبین تهران را داده است. آیا این کار براساس قانون بوده است؟ خاطرنشان کرد: ریاست مجلس شاید کمترین ورود در حوزه هیات نظارت را داشته است اما مطالبی از جانب کسانی گفته شده که به شان مجلس برمی‌خورد و ممکن ارجاعاتی داده شده باشد اما فراقانونی نیست
برای رفع ذهنیت چمران مطالبی را به ایشان ارائه دادیم 
این نماینده مجلس با بیان اینکه هیات مرکزی نظارت وظیفه خود را انجام می‌دهد اما اگر ابهامی باشد اعلام می‌شود تا فضای جامعه ملتهب نباشد، ابراز داشت: تلاش ما برای شفاف‌سازی بوده است. افراد و ذی‌نفعان بیایند و حضور داشته باشند. ما آمار را اعلام می‌کنیم تا ابهام برداشته شود. رسیدگی به صحت انتخابات فرایند قانونی دارد. مطلبی که آقای چمران اعلام کرد برای رفع ذهنیت ایشان مطالبی ارائه دادیم. اگر شکایتی است در فرجه قانونی رسیدگی و پاسخ نهایی اعلام می‌شود. ارجاعاتی بوده اما مرجع رسیدگی هیات رسیدگی است
ادامه دارد