گزیده ها قسمت پنحم

گزیده ها قسمت پنحم 11 اردبهشت -96
بگذار رای نیاوریم...
غلامرضا بنی اسدی
انتخابات از پی هم، می‌آیند و می‌گذرند. حرف‌ها شکل می‌گیرد و بیان شده و در گلو مانده، می‌گذرد. نقش خود را هم ایفا می‌کنند و می‌گذرند. خب اگر افق دید ما یک دوره چهارساله باشد نمی‌توان خرده گرفت بر آن‌هایی که "به هر قیمتی" می‌کوشند خود را به اریکه قدرت برسانند. اگر دو دوره هم بدانیم باز نمی‌توان افراد را برای فتح نقاط قدرت خیز با هر روش و شیوه و هزینه ای، ملامت کرد اما اگر افق را به بلندای تاریخ ببینیم، ماجرا فرق می‌کند، خیلی هم فرق می‌کند. بگذارید حالا که به وسعت تاریخ نظر داریم کلام را معطر کنیم به سخن شهید غلامعلی پیچک که راه ما را روشن می‌کند؛ " مسئولیت ما مسئولیت تاریخ است. بگذارید بگویند حکومت دیگری بعد از حکومت علی بود به اسم حکومت خمینی که با هیچ ناحقی نساخت تا سرنگون شد. ما از سرنگونی نمی‌ترسیم. از انحراف می‌ترسیم." با این زاویه نگاه دیگر مجاز نیستیم لحظه‌ای از مدار حق بچرخیم. حق نداریم برای رسیدن به کرسی قدرت به معامله برخیزیم. حق نداریم ذره ای، بله، ذره‌ای از بیت المال را در خدمت منافع خود به کار گیریم. حق نداریم برای برخاستن، پا روی پنجه کسی بگذاریم. حق نداریم در تبلیغات مان، به جای معرفی واقعی خود، به تخریب دیگری بپردازیم. حق نداریم حتی خود را و توان خود را بیش از آنچه که هستیم و هست، بیان کنیم. حق نداریم نه با رقیب هم کیش و هم وطن، که بادشمن هم جز به مروت رفتار کنیم. این را باید به گوش نامزد‌های محترم و هواداران شان رساند که هیچ کس از راه غیر صواب، به صواب نمی‌رسد. هیچ کس با بداخلاقی نمی‌تواند به بهسازی اخلاق و ارتقای ایمان مردم کمک کند. نه، نمی‌شود! این کلام راهنما و راه گشای مولا علی است که هیچ کس از راه باطل به حق نمی‌رسد پس اگر در پی حق هستیم- که ان شاالله همین گونه است – باید پای حق بایستیم حتی اگر رای نیاوریم. رای نیاوردن هزار بار شرف دارد بر اینکه " به هر قیمت " رای بیاوریم. نمی‌ارزد دوره چهار ساله به این هزینه سنگینی که پایش می‌گذارند برخی ها. اجازه بدهید با تاسی از روح سردار شهید، پیچک، کلامش را این گونه بازخوانی کنیم که؛ مسئولیت ما مسئولیت تاریخ است. بگذارید بگویند باورمندان مکتب امام علی و شاگردان مدرسه خمینی، هرگز و هر گز و هرگز پا روی حق نگذاشتند و در تبلیغات، مرز‌های اخلاق و جوانمردی را به ایمان، پاس داشتند و رای نیاوردند. ما از رای نیاوردن و رئیس‌جمهور نشدن و به شورا راه نیافتن نمی‌ترسیم نمی‌ترسیم. از رای گرفتن "به هر قیمت" از خدشه‌دار شدن حریم اخلاق، از تزلزل در وحدت ملی، از انحراف از حقیقت می‌ترسیم.

تداوم بارش‌های بهاری
هشدار پلیس به مسافران جاده‌های شمالی 
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با تشریح آخرین وضعیت جوی محورهای مواصلاتی کشور، به مسافران نسبت به بارش‌های اخیر هشدار داد.سرهنگ «نادر رحمانی» در تشریح آخرین وضعیت جوی محورهای مواصلاتی کشور اظهارداشت: براساس گزارش‌های دریافتی از سراسر کشور، بارندگی در اکثر محورهای مواصلاتی استان‌های تهران و البرز ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود این شرایط تا پایان امروز ادامه داشته باشد.رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اضافه کرد: علاوه بر این، بارندگی در محورهای شمالی کشور از جمله محورهای هراز، فیروزکوه و کندوان ادامه دارد و لازم است تا رانندگانی که قصد تردد از این محورها را دارند با توجه به لغزندگی سطح جاده، حتماً با احتیاط بیشتری رانندگی کنند.وی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، انتظار داریم بارش‌هایی در محورهای شمالی و استان‌های مرکزی کشور داشته باشیم و از این رو ضروری است که مسافران حتماً پیش از آغاز سفرهای خود در تماس با شماره تلفن‌های 120 و 88255555، از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور اطلاع حاصل کنند.به گفته سرهنگ «رحمانی»، با توجه به بارندگی‌های اخیر مسافران از هرگونه توقف در حاشیه رودخانه‌ها به دلیل احتمال طغیان رودخانه پرهیز کنند.
*
سیل و آب گرفتگی در 6 استان کشور
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به وقوع سیل و آب‌گرفتگی در 6 استان کشور گفت:‌ تعداد زیادی از حادثه‌دیدگان این سیل و آب گرفتگی اسکان اضطراری یافته‌اند.
«
شاهین فتحی» در گفت‌وگو با ایرنا، ‌در ارتباط با وقوع سیل و آب‌گرفتگی در کشور، اظهار داشت:‌6 استان آذربایجان شرقی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری،‌ زنجان، قزوین و همدان با سیل و آب‌گرفتگی روبرو شده‌اند.وی با بیان اینکه 9 شهرستان هشترود، مراغه،‌ کوهپایه،‌ کوهرنگ، ماه‌نشان، خدابنده، تاکستان، قزوین و تویسرکان متاثر از سیل و آب‌گرفتگی شده است، گفت: بیش از 220 نفر در این مدت امدادرسانی شده و 100 نفر اسکان اضطراری یافتند.معاون عملیات سازمان امداد و نجات از انتقال یک نفر به مراکز درمانی خبر داد و گفت: 3 نفر نیز که به شدت دچار حادثه شده بودند با اقدامات نیروهای هلال‌احمر از مرگ نجات یافتند.
«
فتحی» گفت:‌ بیش از 44 واحد مسکونی از آب تخلیه شده و تعداد زیادی چادر و پتو میان حادثه‌دیدگان توزیع شد.
*
افزایش غلظت گرد وغبار در برخی مناطق خوزستان
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از پیش‌بینی افزایش غلظت گرد و غبار در برخی مناطق استان خوزستان به علت افزایش سرعت باد در کشور عراق خبر داد.
«
احد وظیفه» افزود: با عبور امواج ترازمیانی، طی امروز(11 اردیبهشت) در مناطق واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز غربی و مرکزی، استان‌های واقع در مرکز کشور، دامنه‌های زاگرس مرکزی، جنوبی و برخی نقاط جنوب شرق کشور رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد رخ خواهد داد.وی افزود: روز سه شنبه(12 اردیبهشت) با تقویت و حرکت سامانه بارشی که روی مدیترانه واقع شده است، بارش در استان‌های واقع درشمال غرب، غرب و در روز چهارشنبه(13 اردیبهشت) استان‌های واقع درشمال غرب، غرب علاوه بر این نواحی در استان‌های واقع در دامنه‌های البرز غربی، مرکزی و دامنه‌های زاگرس مرکزی تشدید می‌شود.به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی امروز شدت بارش‌ها در برخی نقاط کرمان و فردا در جنوب آذربایجان غربی، شمال لرستان، بیشتر مناطق استانهای کردستان، کرمانشاه و همدان خواهد بود. همچنین در برخی مناطق خوزستان پدیده گردوغبار مشاهده می‌شود که انتظار می‌رود از اواخر امشب با افزایش سرعت باد روی عراق، در صبح سه شنبه بر غلظت گرد و غبار در این منطقه افزوده شود.
«
وظیفه» وضعیت جوی استان تهران را امروز کمی ابری، در بعدازظهر همراه با افزایش ابر و وزش باد همچنین احتمال رگبارورعدوبرق پیش‌بینی کرد و گفت: بیشینه دما در این روز 26 درجه و کمینه آن به 15 درجه سانتیگراد می‌رسد. روز سه شنبه(فردا) نیز آسمان این استان کمی ابری، دربعدازظهر همراه با افزایش ابر و وزش باد و در اواخر وقت رگبار و رعد و برق خواهد بود. دمای هوا در خنک‌ترین ساعت این روز 15 درجه و در گرمترین ساعت 27 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
*
پیش بینی بارش در استان‌های شرقی و غربی کشور
سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که با عبور متناوب امواج ترار میانی جو از روی کشور وضع هوای مناطق مختلف به شرح زیر پیش‌بینی می‌شود.
*
امروز دوشنبه (11 اردیبهشت) دربعضی ساعات رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد در برخی نقاط استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، نیمه غربی یزد، چهار محال بختیاری، شمال و شرق فارس، ارتفاعات البرز مرکزی در شمال سمنان، مازندران و جنوب غرب گلستان رخ خواهد داد.
*
فردا سه شنبه (12 اردیبهشت) رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد بارش تگرگ در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، زنجان، ایلام،مرکزی، برخی نقاط کرمان، سیستان و بلوچستان، غرب یزد، ارتفاعات البرز مرکزی در شمال سمنان، مازندران و جنوب غرب گلستان و از اواخر وقت در قزوین، البرز، تهران پیش‌بینی می‌شود. شدت بارش در روز سه شنبه در جنوب آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، شمال لرستان، بیشتر مناطق استانهای کردستان، کرمانشاه، همدان، زنجان و قزوین است و احتمال آبگرفتگی رودخانه‌ها و مسیل‌ها و سرریز شدن سدها در این نواحی وجود دارد. از این رو توصیه می‌شود اقدامات لازم جهت جلوگیری از خسارات احتمالی انجام شود.

جنایت به بهانهٔ خرید عتیقه 
مرکز اطلاع رسانی پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرد: متهمی که به بهانه پرداخت نشدن سهم معامله خود از فروش عتیقه همکار خود را خفه کرده بود، شناسایی و دستگیر شد.در ساعت 20 و 30 دقیقه 21 فروردین سالجاری کشف جسدی در کمربندی اسلامشهر – واوان به کلانتری 170 کهریزک از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 اعلام شد.با حضور ماموران در محل و انجام بررسی‌های اولیه مشخص شد جسد متعلق به مردی حدودا 45 است که با دست و پای بسته، داخل یک 206 سفید رنگ به شماره انتظامی ایران 11/*** ص 71 قرار داده شده است.با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع قتل عمـد و به دستور رئیس شعبه 101 دادگاه عمومی و انقلاب کهریزک، پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.کارآگاهان اداره دهم پس از حضور در محل کشف جسد به جستجوی دقیق محتویات لباس‌های مقتول و خودرو پرداختند تا شاید با کشف مدارک شناسایی، موفق به شناسایی هویت جسد شوند اما هیچگونه مدارک شناسایی از داخل خودرو و البسه مقتول کشف نشد؛ در ادامه و با شناسایی مالک خودرو 206 کارآگاهان موفق به شناسایی مالک خودرو به نام «قاسم» (46 ساله) شدند.با شناسایی محل سکونت قاسم و خانواده‌اش در منطقه فرمانیه مشخص شد که وی از صبح آنروز (21/01/1396) از خانه خارج و از بعداز ظهر دیگر پاسخگوی تماس‌های تلفنی اعضای خانواده‌اش نبوده است؛ نهایتا همسر قاسم با مشاهده تصویر مقتول، وی را مورد شناسایی قرار داد.براساس این گزارش در ادامه تحقیقات مشخص شد که مقتول در زمینه خرید و فروش عتیقه جات فعالیت داشته و جوانی بنام «مهدی. ک» (متولد 1373) نیز با وی همکاری داشته است.با شناسایی مهدی در منطقه قوچ حصار تحقیقات از وی به عنوان شخصی که آخرین بار مقتول با او مشاهده شده در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت؛ مهدی گفت: در روز حادثه مقتول به من مراجعه و پس از گرفتن مبلغ 40 میلیون تومان رفت و دیگر از او اطلاع ندارم.در شرایطی که مهدی در چندین مرحله تحقیقات همچنان اظهارات قبلی خود را تکرار کرده بود، اما سرانجام در ساعت 15، نهم اردیبهشت لب به اعتراف گشود: همیشه به عنوان بادیگارد قاسم را برای انجام معامله عتیقه جات همراهی می‌کردم تا اینکه یک روز مقتول مبلغ قابل توجهی را در یک معامله بدست آورد اما با این وجود هیچ پولی به من پرداخت نکرد تا اینکه حتی چند روز بعد به سراغم آمد و 40 میلیون تومان نیز به صورت دستی از من گرفت؛ با گذشت چند روز از این ماجرا، در حالیکه از این رفتار مقتول بسیار ناراحت و عصبانی شده بودم به دروغ به او گفتم که معامله سنگینی را هماهنگ کرده و به این بهانه مقتول را به منزل یکی از بستگان نزدیک خودم که کلید خانه‌اش در اختیار بود کشاندم.وی افزود: زمانی که قاسم به محل مذکور آمد از مقتول درخواست سهم خود بابت معامله چندروز پیش را مطرح کردم اما او مدعی شد که پولی ندارد و دیگر کنترل خودم را از دست دادم و او را روی زمین انداخته و یک رشته طناب پلاستیکی را به دور گردنش انداختم تا جان باخت.متهم ادامه داد: یک پتوی آبی رنگ برداشته و جسد را پس از بستن دست و پا داخل ماشین 206 قرار دادم و به محل کشف جسد منتقل کردم.سرهنگ کارآگاه "حمید مکرم" معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، در مورد این خبر گفت: با توجه به اعتراف صریح متهم به ارتکاب جنایت، قرار بازداشت موقت از سوی مقام قضایی صادر و متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
واژگونی اتوبوس در گردنه اسدآباد همدان به خیر گذشت 

رئیس پلیس راه استان همدان گفت: برخورد یکدستگاه اتوبوس با قسمت عقب تریلی در گردنه اسدآباد منجر به واژگونی این وسیله نقلیه شد.سرهنگ "رضا عزیزی" در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: یکدستگاه تریلی "دانگ فنگ" ساعت یک و 30 دقیقه بامداد از همدان به سمت اسدآباد در حال تردد بود.وی اضافه کرد: راننده این تریلی در یکی از پیچ‌های گردنه متوجه وانت نیسان واژگون شده در سطح جاده و افراد اطراف این خودرو می‌شود که برای برخورد نکردن با آنها خودرو را به قسمت چپ جاده منحرف می‌کند.وی بیان کرد: در این هنگام یکدستگاه اتوبوس حامل 38 مسافر از مبدا اسدآباد به تهران در حال سبقت از یک کامیون بود که با تریلی که از مسیر مقابل در حال تردد بود مواجه می‌شود.رئیس پلیس راه استان همدان گفت: راننده تریلی با مهارت قسمت جلو خودرو را به مسیر اصلی هدایت کرده ولی خودروی اتوبوس به قسمت عقب تریلی برخورد می‌کند.وی اظهارکرد: راننده اتوبوس در جریان این سانحه از هوش می‌رود و خودرو با توجه به قرار داشتن در سربالایی، به صورت خلاص حدود 250 تا 300 متر به سمت عقب و سراشیبی حرکت می‌کند.رئیس پلیس راه همدان بیان کرد: پس از حرکت خودرو به سمت عقب، این وسیله نقلیه به سمت راست جاده منحرف شده و در نهایت پس از برخورد با کوه به آرامی واژگون می‌شود.سرهنگ "عزیزی" افزود: چنانچه خودرو به سمت چپ جاده منحرف می‌شد این وسیله نقلیه به داخل دره عمیق سقوط کرده و احتمال زنده مانده سرنشینان آن کم بود.وی گفت: در این سانحه هشت تن از مسافران مجروح شده بودند که همه آنها از مرکز درمانی مرخص شدند ولی راننده و کمکی آن به علت شکستگی از ناحیه پا هم اینک در بیمارستان بستری هستند.