انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها شوک دوباره‌ای را به جریان اصولگرا وارد کرد


حق‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا:

 

یک فعال سیاسی اصلاخ طلب گفت: ۲۹ اردیبهشت نیز این ظرفیت را دارد که در زمره روزهای تاریخ ساز کشور قرار بگیرد.
محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره نتایج دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: قطعاً دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری یک اتفاق بزرگ در تاریخ سیاسی کشور خواهد بود. در تحولات سیاسی هر مملکت روزهای تاریخی وجود دارد، در کشور ما نیز ۲۲ بهمن، دوازدهم فروردین، دوم خرداد، ۲۲ خرداد و ۷ اسفند روزهایی است که در خاطره و حافظه تاریخی کشورمان ثبت شده است. ۲۹ اردیبهشت نیز این ظرفیت را دارد که در زمره این روزها قرار بگیرد و یکی از قله‌های تاریخی ایران معاصر باشد.
او خاطرنشان کرد: در آینده مطالب زیادی از این روز گفته خواهد شد؛ تحلیل‌ها و مقالات مفصلی در باب این اتفاق بزرگ به رشته نگارش در خواهد آمد. به نظر می‌رسد بعد از سال ۷۶ و ۸۸ انتخابات ۹۶ اولین انتخابات دوقطبی است که با مشارکت حداکثری رقم می‌خورد. برای خیلی‌ها غیرقابل تصور بود که مردم پای صندوق‌ها بیایند و مشارکت ۷۳ درصدی را رقم بزنند.
این فعال سیاسی به اختلاف رای میان دو نامزد اصلی اشاره و عنوان کرد: روحانی فاصله ۲۰ درصدی نسبت به رقیب خودش داشت آن هم هنگامی که علاوه بر هفته‌های اخیر طی سه سال و نیم گذشته آماج حملات تبلیغاتی غیرقابل تصوری بود که حتی برخی دولت را تحقیر کردند. رسانه‌های عمومی و تیم‌های بسیاری شبانه‌روز عملکرد دولت را زیر سوال می‌بردند.
او ادامه داد: این جریان‌ها و گروه‌ها آنقدر این رفتارها را تکرار کرده بودند که خودشان هم باورشان شده بود توانسته‌اند اثرگذاری لازم را در ذهن مردم داشته باشند و عملکرد دولت را پاک کنند اما در روز انتخابات ما شاهد صف‌های متراکمی بودیم که افراد برای رای دادن حتی چندین ساعت با وجود گرما ایستادند تا رای خود را به صندوق بیندازند.
حق شناس اظهار داشت: این انتخابات شوک جدی را به بدنه جریان اصولگرا صادر کرد. به نظر می‌رسد که این هفته، هفته سختی برای آنها باشد.
او به دیر اعلام شدن نتایج اشاره و عنوان کرد: تقریباً همه پذیرفته بودند که آرا به نفع کدام نامزد در صندوق‌ها ریخته شده اما نمی‌دانم به چه دلیلی اعلام نتایج تا ساعت ۱۴ طول کشید. ما باید به سخنان رهبری توجه کنیم که گفت در این ماجرا پیروز اصلی انتخابات مردم هستند و باید به نظر آنها احترام بگذاریم.
حق‌شناس تاکید کرد: حداقل باید وزیر کشور، فرماندار و یا استاندار از مردم به خاطر طولانی شدن صف‌ها عذرخواهی می‌کردند. می‌دانم که این روز مانند بقیه روزهای تاریخ‌ساز در ذهن مردم باقی خواهد ماند.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که رای مردم چه نشانه‌ای می‌تواند، داشته باشد گفت: رای مردم نشان داد که فریب وعده‌های سه‌ برابری یارانه‌ها و یک تکه پارچه سبز را نمی‌خورند . کسانی که اینگونه رفتار می‌کنند مردم ایران را به خوبی نشناختند و باید در رفتارشان تجدیدنظر کنند و صداقت لازم را داشته باشند.