گزیده ها 7 تیر - 96

گزیده ها 7 تیر - 96
ظريف : برجام به نتيجه رسيده است!
بدون اشاره به تحريم هاي جديد سنا عليه ايران

وزير خارجه کشورمان با بيان اينکه هيئت مذاکره کننده برجام فقط ترجمان اراده مردم بود، گفت: مردم برجام را به نتيجه رساندند و شش کشور قدرتمند را به پاي ميز مذاکره کشاندند و ما آرامش خود را مديون اين مردم هستيم.
    
به گزارش فارس، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان که در آلمان حضور دارد، شامگاه دوشنبه در اجتماع ايرانيان مقيم آلمان در برلين طي سخناني اظهار داشت: آيا ما چيزي جز پشتيباني، مقاومت و حضور مردم در صحنه داشته ايم؟ اين مردم بدون ابزار دفاعي توانستند در برابر دشمن خشن و تخريبگر مقاومت کنند و نهايتا صدام و حاميان او را ناکام گذاشتند
    
وي با بيان اينکه هيئت مذاکره کننده برجام نيز فقط ترجمان اراده مردم بود، خاطرنشان کرد: مردم برجام را به نتيجه رساندند و شش کشور قدرتمند را به پاي ميز مذاکره کشاندند. در غير اين صورت آنها نمي خواستند ايران حتي يک سانتريفيوژ هم داشته باشد
    
رئيس دستگاه ديپلماسي افزود: اگر ما به روزمرگي بگذرانيم طرف مقابل بيکار نمي نشيند. فرصت روابط پايدار با اروپا و خصوصا روابط عميق اقتصادي با آلمان پديد آمده است. اگر فرصت ها را از دست بدهيم کساني آنها را تبديل به تهديد براي ما مي کنند. ما به عنوان قدرتمندترين و با پشتوانه ترين کشور منطقه معتقديم که فقط در يک منطقه امن و توسعه يافته است که امنيت و پيشرفت ايران تامين مي شود. کساني که تلاش مي کنند که به قيمت حذف و ناامني ديگران امنيت کسب کنند جز ناامني و ذلت کسب نکرده اند.
    
ظريف افزود: بايد سرمايه هاي ايرانيان داخل و خارج کشور را جذب کنيم و هيچ سرمايه اي به اندازه اين در پيشرفت و توسعه کشور موثر نيست. در سال توليد و اشتغال بايد قسمتي از چرخه ارزش افزوده باشيم و براي بازارهاي جهاني توليد کنيم و اشتغال يک ميليون و دويست هزار نفر در سال را محقق کنيم. اين وظيفه همکاران ما در وزارت امور خارجه است.
    
وزير امور خارجه در حالي از به نتيجه رسيدن برجام سخن گفته است که تحريم هاي ضدايراني نه تنها پس از اجرايي شدن آن برداشته نشده است که اين تحريم ها افزايش نيز يافته است ، اخيرا نيز راي گيري براي تحريم جديد عليه ايران به بهانه «برنامه موشکي و حمايت از گروه هاي تروريستي و نقض حقوق بشر» در سناي آمريکا انجام شد که براساس آن و با راي بالا تحريم هاي جديدي عليه ايران تصويب شود.سناي آمريکا طرح تحريم هاي جديد ضد ايران و روسيه را با نود و هشت راي موافق و دو راي مخالف تصويب کرد.
    
از سوي ديگر ظريف در حالي از فرصت روابط پايدار با کشورهاي غربي و به ويژه آلمان سخن مي گويد که آمد و رفت هاي هيئت هاي اقتصادي اروپايي به ايران در سال هاي گذشته هيچ نتيجه و عايدي براي ملت ايران نداشته است.
        
برخي در منطقه تصور مي کنند امنيت خريدني است
    
وزير امور خارجه کشورمان همچنين روز دوشنبه در نشست سالانه شوراي روابط خارجي اروپا طي سخناني گفت : اتحاديه اروپا نمي تواند به هزينه ديگران پيروز باشد. ايران اين را به خوبي مي داند. بايد اين تصور را که مي توان به قيمت ناامن کردن ديگران، امنيت به دست آورد را کنار گذاشت.
    
وزير امور خارجه بدون اشاره به نتايج تقريبا هيچ برجام براي ايران با بيان اينکه اروپا نقش مهمي در حصول توافق هسته اي ايفا کرده، گفت: دليل اين امر اين بود که اتحاديه اروپا از اتخاذ روش حاصل جمع صفر خودداري کرد.
    
ظريف در بخش ديگري از سخنان خود گفت: «امنيت خريدني نيست. سياست خارجي کالا نيست. توافق تسليحاتي، به معني شراکت نيست. يک اختلال شناختي در منطقه ما وجود دارد که تصور مي کند مي توان امنيت را از خارج وارد کرد
خبر ويژه 
خسارت سنگين 18 ماه نيمه تعطيلي دولت
نيمه تعطيل بودن دولت، فعالان اقتصادي را در حالت تعليق و انتظار قرار داده است.
    
روزنامه جوان در گزارشي با عنوان «اقتصاد در تعطيلي بين الدولتين»! نوشت: در هر اقتصادي علائم و رفتارهاي دولت باعث مي شود تا فعالان اقتصادي مسير آتي خود را تعيين کنند اما نگاهي به مراکز تصميم ساز در اين باره نشان مي دهد دولت و شوراهاي عالي از جمله شوراي پول و اعتبار به نوعي به تعطيلي بين الدولتين رفته اند؛ تعطيلي اي که شايد ناشي از اعلام زودهنگام تغييرات عمده در کابينه بود و پيش بيني مي شود اين روند تا شهريور ماه و روي کارآمدن دولت دوازدهم دوام دار باشد. اين روزها در شرايطي به سر مي بريم که ديگر نه از تبليغات کارکرد بازار آزاد در بازار پولي سخني به ميان آمده است و نه ابراز تمايلي به دخالت بانک هاي دولتي و خصوصي در تعيين نرخ سود شده! محمدرضا جمشيدي دبيرکل کانون بانک هاي خصوصي نيز تعيين تکليف نرخ سود را به شوراي پول و اعتبار سپرده است. وي با بيان اينکه هنوز تصميمي در خصوص تغيير نرخ سود بانکي اتخاذ نشده افزوده است: نظرات بانک ها در نهايت مي تواند در قالب يک پيشنهاد به بانک مرکزي و شوراي پول و اعتبار برود چرا که تصميم گيري در خصوص تعيين نرخ سود با اين دو نهاد است، بنابراين هنوز تصميم جديدي در اين رابطه صورت نگرفته، اين در حالي است که بانک هاي خصوصي با توجه به اعلام بانک مرکزي مبني بر آغاز بررسي تغيير نرخ سود بانکي، نظرات خود را تجميع کردند.
    
بي انگيزگي براي کارهاي جديد تنها محصور به بانک ها و نهادهايي که منابع شان در بخش مسکن و ساخت و ساز محبوس است، نيست بلکه نهادهاي اقتصادي- دولتي و به خصوص نهادهاي تصميم ساز معمولاً در بين زمان پس از انتخابات رياست جمهوري تا تشکيل دولت که اصطلاحاً به آن «بين دو دولت» مي گويند، کلاً تعطيل مي شوند چون تکليف مسئولان روشن نيست و انگيزه اي براي ارائه برنامه يا طرح هاي جدي ندارند، لذا تعطيلي شوراي پول و اعتبار را نيز در همين چارچوب بايد ارزيابي کرد.
    
گزارش روزنامه جوان در حالي است که دولت عملاً از پاييز گذشته به خاطر سرگرمي جدي برخي دولتمردان به انتخابات، نيمه تعطيل بوده است. همچنين پيش بيني مي شود دولت جديد نيز که شهريور ماه تشکيل مي شود، 6 ماه باقي مانده تا پايان سال را به آزمون و خطا و آشنايي با شرايط سپري کند که مجموعاً فرصتي يک و نيم ساله را مستهلک مي کند.
خبر ويژه 
روحاني بايد تجديدنظركند/اولويت بندي اقتصادي دولت اشتباه بود
کارشناسان اقتصادي مي گويند دولت در زمينه اقتصادي موفق نبوده است و بايد رويه و اعضاي تيم اقتصادي آن تغيير کند.
    
محمدقلي يوسفي استاد دانشگاه علامه طباطبايي ضمن تاکيد بر تغييرات جدي در کابينه و تيم اقتصادي گفت: نکته مهمي که نبايد ناديده گرفته شود اين است که معمولا تصميمات در هيئت دولت گرفته مي شود و با اجازه رئيس جمهور اجرايي مي شود. بنابراين نمي توان مقصر مشکلات اقتصادي را يک يا چند نفر از تيم دولت دانست.
    
وي تصريح کرد: مشکلات با جابه جايي يا جايگزيني افراد حل نمي شود. زيرا آنچه باعث بحران و ايجاد معضل هاي اقتصادي موجود شده است، سياست هاي کلان دولت است. به عنوان مثال در دولت سياست هاي پولي و مالي کاملا بازدارنده بود و همين مسئله باعث شد بخش هاي مولد آسيب هاي جدي ببيند.
    
اين اقتصاددان افزود: البته ممکن است الان اين آسيب ها نمايان نشده باشد يا حداقل عمق آنها مشخص نباشد اما قطعا در آينده نه چندان دور شاهد آن خواهيم بود که سياست هاي فعلي تا چه حد بخش هاي مختلف را آسيب پذير کرده و حتي خود به آنها لطمه زده است. بنابراين به نظر من اگر دولت به دنبال اين است که مشکلات موجود در حوزه اقتصاد را رفع کند، بايد سياست ها را تغيير دهد.
    
او با اشاره به عملکرد تيم سياست خارجي دولت، گفت: دولت درخصوص سياست هاي پولي و مالي و ساير بخش ها عملکرد مناسبي نداشته است. شايد لازم باشد همه تيم اقتصادي تغيير کند اما هر تصميمي گرفته مي شود نبايد مانع از اقدام رئيس جمهور شد.
    
وي ادامه داد: آقاي روحاني بايد يک بازنگري و ارزيابي دقيق، منطقي و تخصصي از گذشته و عملکرد دولت يازدهم داشته باشد تا بتواند مانع از تکرار اشتباهات گذشته شود و گام هاي رو به جلو بردارد.
    
اين تحليلگر مسائل اقتصادي ادامه داد: گام مهم اين است که تمرکز را از تورم و رشد اقتصادي و واردات به مسئله رکود تورمي منتقل کنند. زيرا مشکل فعلي و جدي اقتصاد ايران همين موضوع رکود تورمي است. بنابراين اگر آقاي روحاني قصد تغيير در کابينه و تيم اقتصادي را دارد بايد سعي کند به دنبال تخصصي شدن و متمرکز عمل کردن باشد.
    
همچنين محمود جامساز از کارشناسان اقتصادي گفت: دولت دوازدهم در حالي چند ماه ديگر فعاليت خود را آغاز مي کند که بسياري معتقد هستند، وعده هاي انتخاباتي آقاي روحاني عملي نشده است. به خصوص وعده هايي که در مورد مسائل معيشتي مطرح کرده بودند، تا حدود زيادي عملي نشد و همچنان اکثريت جامعه از طبقات حقوق بگير تا صاحبان درآمدهاي کم و ثابت، در شرايط فعلي تحت فشار قرار دارند.
    
وي ادامه داد: علاوه بر اقتصاد معيشتي، مسئله رفاه و تامين اجتماعي نيز از ديگر چالش هاي عمده دولت دوازدهم و جامعه خواهد بود. متاسفانه با وجود قانون جامع رفاه و تامين اجتماعي همچنان با چالش هايي نظير بازنشستگي، بيکاري، از کارافتادگي، آسيب هاي اجتماعي و انواع فقر، نابرابري هاي اجتماعي و... مواجه هستيم.
خبر ويژه 
دست اندركاران فتنه بيانيه دادند اما نيامدند

مرور خبرها حاکي از آن است که سران مجمع روحانيون با وجود صدور بيانيه دعوت به شرکت در راهپيمايي روز جهاني قدس، در اين راهپيمايي ضدصهيونيستي شرکت نکردند.
    
برخي سران مجمع روحانيون در فتنه سال 1388 سردمدار جريان ضدانقلاب شدند. اين طيف ائتلافي جديد هر چند ادعاي اعتراض به تقلب در انتخابات را داشتند اما به تدريج هويت واقعي خود را به نمايش گذاشتند و برحذف اسلام از «جمهوري اسلامي» تاکيد کردند. آشوب گران قبل از اينکه به ايستگاه هتاکي به امام خميني(ره) و سپس ساحت مقدس امام حسين عليه السلام برسند، در روز قدس سال 88، شعار ارائه شده از سوي وزارت خارجه اسرائيل ( نه غزه نه لبنان جانم فداي ايران) را تکرار کردند و به حاشيه سازي در راهپيمايي عظيم روز قدس پرداختند.
    
همين رويکرد اسرائيل پسند، موجب لو رفتن ماهيت واقعي دست اندرکاران فتنه و آشوب سال 88 شد و موجب انزواي سران فتنه و از جمله کساني مانند خاتمي شد. اين طيف با عنايت به روشن شدن عمق انزجار ملت ايران از رژيم اشغالگر قدس، طي يکي دو سال اخير سعي کردند ضمن رد گم کني خود را مدافع آرمان فلسطين و طرفدار برگزاري راهپيمايي روز قدس نشان دهند چنان که مجمع روحانيون در بيانيه اي مفصل، ضمن تاکيد بر اهميت راهپيمايي اين روز، جملات صريح حضرت امام درباره روز قدس را بازخواني کرد.
    
در عين حال، هيچ نشانه اي از حضور سران و اعضاي اصلي مجمع روحانيون و ساير احزاب سابقاً چپ مدعي خط امام(ره) در راهپيمايي عظيم روز قدس ديده نشده است.