واکنش تند چین به حضور ناوهای انگلیس در دریای جنوبی

واکنش تند چین به حضور ناوهای انگلیس در دریای جنوبی 7مرداد-96
پکن - ایرنا - سخنگوی دولت چین در واکنش به اظهارت مقامات دولت انگلیس مبنی بر حضور نظامی در دریای جنوبی چین اعلام کرد که برخی کشورهای خارج از منطقه به شدت بر ایجاد ناآرامی و بی ثباتی در این پهنه آبی اصرار دارند.

به گزارش ایرنا، مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس به تازگی در سخنانی اعلام کرد که در سال آینده میلادی کشورش 2 ناو جنگی را برای اجرای راهبری آزاد دریانوردی به دریای جنوبی چین اعزام می کند.
این موضوع حتی در جریان دیدار روز پنجشنبه گذشته بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس با همتای استرالیایی اش در سیدنی بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت و او وعده داد کشورش 2 ناو هواپیمابر جدید خود را به منطقه مورد مناقشه دریای جنوبی گسیل خواهد داشت.
«
لو کانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این اظهارات در سخنانی اعلام کرد: متاسفانه هیچ یک از کشورهایی که به تنش در دریای جنوبی دامن می زنند، جزو کشورهای منطقه نیستند و آنان تلاش دارند این منطقه بی ثبات و ناامن شود.
رادیو بین المللی چین روز شنبه به نقل از وی نوشت: این کشورها در حالی که همه کشورهای منطقه در راستای ایجاد صلح، ثبات و آرامش در منطقه تلاش هستند، بر تحریک اوضاع و ایجاد ناآرامی در منطقه اصرار دارند.
سخنگوی دولت چین ادامه داد: با توجه به سابقه این کشورها در ایجاد اختلالات و فجایع انسانی در دیگر مناطق دنیا، با هر بهانه یا شعاری که باشد، همه مردم منطقه باید نسبت به رفتارهای اخیر این کشورها درباره مساله دریای جنوبی هوشیار باشند.
دریای جنوبی چین» که بخشی از اقیانوس آرام، در فاصله‌ای از تنگه تایوان، شرق ویتنام، شمال‌ غربی فیلیپین تا مرزهای آبی اندونزی و سنگاپور است و تعدادی از جزایر مورد مناقشه‌ میان کشورهای شرق و جنوب ‌شرقی آسیا در این دریا قرار دارد؛ به دلیل حضور نظامی آمریکا طی ماههای اخیر به شدت بحرانی شده است.
در حال حاضر جنگنده های آمریکا، هواپیماهای شناسایی و نیروی دریایی این کشور با کشتی های جنگی خود در سواحل نزدیک به چین حضور دارند که این موضوع باعث شده منطقه دریای جنوبی بیش از هر زمان دیگری بی ثبات و ناامن شود.
به جز چین که مدعی مالکیت بر کل دریای جنوبی است، ویتنام، فیلیپین، مالزی و برونئی نیز ادعای مالکیت بخش‌هایی از این دریا را دارند.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی