گزیده ها قسمت پنجم

گزیده ها  قسمت پنجم   10 تیر - 96

خبار ادبي و هنري 
دفاع مودبانه از «مطيعي» در برابر واكنش هاي توهين آميز
در واکنش به فحاشي و توهين گروه هاي سياسي تماميت خواه عليه «مطيعي» برخي از شاعران با زبان هنر از اين مداح حمايت کردند.
    
به گزارش خبرنگار کيهان، پس از مداحي انقلابي دکتر ميثم مطيعي در مراسم نماز عيد فطر، سيلي از توهين و رکيک گويي عليه اين مداح، توسط برخي افراد و سياستمدارها در فضاي سياسي و رسانه اي منتشر شد. کار به جايي رسيد که «علي جنتي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت يازدهم الفاظي را عليه اين مداح به کار برد که از شدت توهين آميز بودن، نمي توان ذکر کرد. «علي مطهري» هم شعر خوانده شده توسط مطيعي را کمونيستي عنوان کرد!
    
اما در برابر اين واکنش هاي عصبي و توهين آميز، گروهي از هنرمندان و شاعران نيز با زبان ادب به حمايت از ميثم مطيعي و محتواي مداحي وي پرداختند
    
علي محمد مودب، شاعر و يکي از سراينده هاي نوحه مطيعي در روز عيد فطر در اين باره اظهار داشت: «شعر امروز را بايد در ادامه اشعار قبل مثل شعر ۲۲ بهمن گذشته شنيد و ديد؛ بيان دردهاي مردم و کوله بران و کارگران شلاق خورده و طبعا حرف زدن در مورد بحرانهاي اصلي کشور …»
    
ميلاد عرفان پور، شاعر جوان و متعهد در اين باره نوشت: «متاسفانه برخي سياسيون افراطي محتواي اين شعر انتقادي که کاملا محترمانه و با رعايت ادب براي بيان حرف اقشار مردم انقلابي سروده شده را به خود گرفته اند. شعري که بعضي حرف هايش حتي برگرفته از کلام خود دولتمردان است. اينکه چرا مصداق بعضي بيت ها را خود دانسته اند بماند اما اميدواريم ظرفيت انتقاد پذيري و بيان آزادانه حرف مردم براي برخي مسئولين و هواداران افراطي آنها سنگين تر از اهانت هاي بي پاسخ مانده دشمن نباشد
    
دکتر وحيد يامين پور، مجري تلويزيون و استاد دانشگاه نيز در فضاي نوشت: «شعر ميثم مطيعي با شعارهاي روز قدس يک تفاوت بزرگ داشت و آن اينکه تميز بود، آتش به اختيار يعني کار تميز، هر چند مدعيان پوچ انديش هميشه طلبکار هستند
    
دکتر محمد مهدي سيار، يکي ديگر از شاعران اين مداحي نيز در اين باره نوشت: «بد نيست بدانيد بلافاصله پس از اجراي شعر، يک عضو ارشد تيم مذاکره کنندۀ هسته اي اين شعر را «عالي» خواند و يکي از فرماندهان ارشد نظامي برد اين شعر را فراتر از موشک ها برآورد کرد.شنيده ام بعضي از صفحات و رسانههاي عموما تندروي سياسي اين شعر را دشمني و توهين به رئيسجمهور محترم جناب آقاي روحاني تلقي کرده‎‎اند. حقيقتا نمي دانم کدام بيت يا ابيات از اين مثنوي حدودا هفتادبيتي را مي توان مصداق چنين برچسبي دانست. در حالي که تلاش ما و جناب آقاي مطيعي همواره اين بوده که ضمن بيان نقدها و درد دلهاي مردم خطاب به مسئولان دولت و قوه قضاييه (در مباحثي همچون کار، حقوق کارگران و عدالت و مبارزه با فساد و زمين خواري) رويکردي خيرخواهانه و همدلانه نسبت به «صف اول نشينان» داشته باشيم و نوک تيز حملات به سوي دشمن خارجي به ويژه آمريکا، اسرائيل و داعش باشد
    
بسياري از مداحان کشورمان نيز در صفحات شخصي خود در فضاي مجازي به دفاع از دکتر ميثم مطيعي پرداختند. صفحات ادب و هنر و فرهنگ مقاومت روز يکشنبه همين هفته به شعرخواني دکتر مطيعي نگاهي دارد.
    استان فارس؛ رتبه اول مرگ و مير جاده اي در كشور
رئيس پليس راه شمال فارس گفت: اين استان رتبه اول مرگ و مير مربوط به تصادفات رانندگي را در کشور دارد.
    
سرهنگ احمد احمدي با اشاره به اينکه شرايط راهبردي محورهاي مواصلاتي فارس به گونه اي است که مسيرهاي تردد جاده اي را در زمره پرترددترين مسيرهاي کشور قرار داده است، گفت: از آنجا که فارس و اصفهان از قطب هاي صنعتي کشور به شمار مي روند و نيز نزديکي با استان خوزستان، عمده ترانزيت بار از استان هاي جنوبي به مرکزي و شمالي از فارس مي گذرد؛ همچنين شيراز و اصفهان دو مسير گردشگري پراهميت هستند و به همين دلايل همه ساله شاهد تردد خودرو هاي بسيار و بار ترافيکي سنگيني در محورهاي مواصلاتي فارس هستيم.
    
وي خاطرنشان کرد: متاسفانه از لحاظ فراواني تصادفات، مجموعاً باتوجه به آمار سال گذشته در حوزه درون شهري و برون شهري در کشور رتبه اول مرگ و مير با ۱۰۷۶ نفر مربوط به استان فارس است و از اين لحاظ با خراسان رضوي که در مقام دوم است، ۳۴۵ نفر اختلاف داريم و در حوزه درون شهري به تنهايي، از لحاظ مرگ آفريني جاده ها در رتبه چهارم کشور هستيم که اين موضوع حاکي از وضعيت بسيار نگران کننده اي است. احمدي ضمن تاکيد بر همدلي و همياري همه دستگاه هاي مسئول در زمينه حل اين بحران بيان داشت: عملکرد جزيره اي، تنها منجر به بروز خسارات بيشتر مي شود و همه حوزه ها و نهادها و سازمان هاي مسئول بايد به يکديگر ياري رسانند.وي همچنين بر نقش با اهميت رسانه ها در کنترل وضعيت و فرهنگ سازي اشاره کرد و وضعيت تلفات جاده اي را در سه ماهه نخست سال تاسف بار خواند و بيان داشت: در اين سه ماه فقط سه درصد کاهش متوفي داشته ايم.وي بر شدت برخورد با رانندگان پرخطر و متخلفين حرفه اي که باعث تصادفات دسته جمعي مي شوند، تاکيد کرد و افزود: آمار تصادفات در محور هاي مواصلاتي شيراز کازرون بوشهر، فيروز آباد جهرم لار، ني ريز خرامه، محور نورآباد و قائميه به بوشهر به قدري تکان دهنده است که واکنش هاي ملي را به همراه داشته است.

در ادامه گستاخي ها در پسابرجام، سناي آمريكا مانع آيين نامه اي طرح تحريم ايران و روسيه را برطرف كردپ
مجلس سناي آمريکا با تصويب يک اصلاحيه براي ايجاد پاره اي تغييرات در طرح تحريم ايران و روسيه، مسير راي گيري درباره آن در مجلس نمايندگان آمريکا را هموار کرد.
    
مجلس سناي آمريکا با تصويب يک اصلاحيه براي ايجاد پاره اي تغييرات در طرح تحريم ايران و روسيه، مسير راي گيري درباره آن در مجلس نمايندگان آمريکا را هموار کرد.
    «
باب کورکر»، رئيس کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريکا روز پنجشنبه اعلام کرد اصلاحيه اي که به منظور رفع نگراني اعضاي مجلس نمايندگان آمريکا تدوين شده آماده تصويب به اتفاق آرا در مجلس سنا است.
    
اعضاي ارشد جمهوري خواه در مجلس نمايندگان آمريکا چند روز پيش اعلام کردند مجلس سنا بايستي يکي از مفاد مصوبه تحريمي عليه ايران و روسيه را قبل از به راي گذاشتن آن در اين مجلس اصلاح کند.
    
مجلس سناي آمريکا با 98 راي موافق و 2 راي مخالف اين طرح، موسوم به اس .722 را به تصويب رساند. اين مصوبه براي تبديل شدن به قانون بايستي به تصويب مجلس نمايندگان رسيده و سپس به امضاي رئيس جمهور آمريکا برسد
    
اعضاي مجلس نمايندگان اما مي گويند اين مصوبه بندي از قانون اساسي که به موجب آن آغازگر طرح هاي قانوني داراي بار مالي، بايستي مجلس نمايندگان آمريکا باشد را نقض مي کند. آنها به اين دليل مي گويند که مصوبه سنا ناقض قانون اساسي آمريکا است. منابع خبري پيشتر گفته بودند حل و فصل اختلافات بر سر اين موضوع فرايندي مطول است و ممکن است در تبديل شدن سريع اين طرح به قانون اخلال ايجاد کند.
     
نمايندگان دموکرات، از طرف ديگر همتايان خود در حزب رقيب را به تلاش براي اشکال تراشي و جلوگيري از تصويب سريع آن متهم کرده اند
    
آنها مي گويند اعضاي حزب جمهوري خواه با توجه به بندي از طرح تحريم ايران و روسيه که اختيارات رئيس جمهور آمريکا براي رفع تحريم ها عليه مسکو را محدود مي کند، تمايلي به پيشبرد سريع آن ندارند
    
به نوشته پاليتيکو، تصويب سريع اين اصلاحيه شک هاي نمايندگان دموکرات درباره مانع تراشي هاي جمهوري خواهان و احتمال تلاش آنها براي ايجاد تغييرات بيشتر در مصوبه سنا را از بين خواهد برد
    
کورکر از اظهارنظر درباره برخي گزارش ها مبني بر قصد کاخ سفيد براي تلطيف لحن طرح به نفع ترامپ با کمک نمايندگان جمهوري خواه خودداري کرد. «جان کري» وزير خارجه سابق آمريکا-دي ماه 95- در يادداشتي که به مناسبت نزديک شدن به روزهاي پاياني حضور در کابينه آمريکا نوشته بود، از برد-برد در مذاکرات هسته اي رمزگشايي کرد. کري تاکيد کرد: «مذاکرات با تهران براي عقب نشاندن ايران از برنامه هسته اي به نتيجه رسيد و حالا دولت بعدي آمريکا بايد ضمن ادامه اعمال فشار بر ايراني ها، براي عقب نشاندن برنامه موشکي ايران تلاش کند».
        
نقض فاحش برجام و جاي خالي اقدام متقابل
    
اين طرح با نقض فاحش برجام(به طور خاص بندهاي 26 و 29 برجام) خواستار اعمال تحريم هايي جديد عليه ايران به بهانه برنامه موشکي، انتقال تسليحات، حمايت از گروه هاي مقاومت (که واشنگتن آنها را تروريستي مي داند) و نقض ادعايي حقوق بشري است.
    
در قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام» مصوب مجلس شوراي اسلامي تاکيد شده است که«دولت موظف است هرگونه عدم پايبندي طرف مقابل در زمينه لغو موثر تحريم ها يا بازگرداندن تحريم هاي لغو شده و يا وضع تحريم تحت هر عنوان ديگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ايران انجام دهد و همکاري داوطلبانه را متوقف نمايد و توسعه سريع برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران را سامان دهد به طوري که ظرف مدت دو سال ظرفيت غني سازي کشور به يکصد و نود هزار سو افزايش يابد».
    
متاسفانه دستگاه ديپلماسي، واکنش متقابل به اقدامات گستاخانه آمريکا را به هيئت نظارت بر اجراي برجام حواله داده است. حال آنکه تنها پاسخ عملي و قاطع به گستاخي آمريکا عمل به 29 شرط اجراي برجام توسط دولت است.
    
    
خزانه داري آمريکا: معطل مصوبات کنگره نخواهيم ماند
    «
استيون منوشين» وزير خزانه داري آمريکا در سالن کنفرانس خبري کاخ سفيد گفت: دولت ترامپ، از حداکثر ظرفيت قانوني موجود براي تحريم ايران استفاده خواهد کرد و براي تحريم کشورمان بخاطر «برنامه موشکي بالستيک و ديگر برنامه ها» معطل مصوبات کنگره نخواهد ماند.
    
منوشين در اظهارنظري گستاخانه افزود: صرفنظر از هر قانوني که کنگره تصويب کند، من به شما اطمينان مي دهم که اين دولت و وزارت خزانه داري تا حداکثر ميزان ممکن بر اساس قانون، از ابزار تحريم استفاده خواهد کرد. ما نيازي نداريم که کنگره به ما بگويد که بايد تحريم هاي بيشتري اعمال شود؛ ما خودمان چه کنگره بگويد و چه نگويد، تحريم هاي بيشتري اعمال مي کنيم.
    
به گزارش فارس به نقل از رويترز، قرار است بعد از نشست گروه 20 و ديدار آتي روساي جمهور آمريکا و روسيه در آلمان، طرح «لايحه مقابله با فعاليت هاي ثبات زداي ايران 2017» که به اس.722 هم معروف شده، در مجلس نمايندگان به راي گذاشته شود.
    
نشست گروه 20 قرار است در روزهاي 16 و 17 تيرماه به ميزباني آلمان برگزار شود.
    
    
اتحاديه اروپا فهرست تحريم هاي ضدايراني را به روز کرد
    
اتحاديه اروپا ليست جديدي از افراد و نهادهاي تحريمي در ايران را که در فعاليت هاي هسته اي و موشکي نقش دارند، اعلام کرد. در اين فهرست اسامي اشخاصي چون سردار قاسم سليماني، يحيي رحيم صفوي، احمد وحيددستجردي، محمدرضا نقدي و محمدباقر ذوالقدر و نهادهايي چون سازمان صنايع دفاعي به چشم مي خورد.
    
گفتني است اين اقدام ضد ايراني پارلمان اروپا همزمان با سفر محمدجواد ظريف وزير امور خارجه به اروپا صورت گرفته است.
    
ظريف در جمع ايرانيان مقيم آلمان در برلين گفته بود: فرصت روابط پايدار با اروپا و خصوصا روابط عميق اقتصادي با آلمان پديد آمده است.