گزیده ها قسمت پنجم 6

گزیده ها قسمت  پنجم  6 مهر -96
مردی که مادر و دختر سه ساله را کشته و برای فرار از دست پلیس، صحنه‌سازی کرده بود، در مقابل درخواست قصاص اولیای دم در جلسه دادگاه، سکوت کرد. او سپس در چند جمله کوتاه گفت از خانواده مقتولان خجالت می‌کشد و حرفی برای گفتن ندارد.

به گزارش جام‌جم، اول بهمن 92 آتش‌نشانی پایتخت از گازگرفتگی منجر به مرگ دو نفر در ساختمانی مسکونی در خیابان زمزم تهران باخبر شد. اجساد متعلق به سمیه 24 ساله و دختر سه ساله‌اش شبنم بود. بررسی ابتدایی صحنه از مرگ آنها بر اثر گازگرفتگی حکایت داشت.

پونه، دوست سمیه که با آتش‌نشانی و پلیس تماس گرفته بود به ماموران گفت: «امروز برای مهمانی به خانه سمیه آمدم اما هرچه در زدم، کسی جوابم را نداد. همزمان بوی شدید گاز به بینی‌ام خورد. ترسیدم بلایی سر سمیه و دخترش آمده باشد. در ورودی خانه را شکستم و وقتی وارد شدم، اجساد را روی تخت دیدم.»

با ثبت این اظهارات، کارآگاهان به ماجرای گازگرفتگی شک کردند و صحنه را مورد بررسی دقیق قرار دادند. آنها متوجه شدند فردی ناشناس در زمان حادثه با سمیه قرار داشته و اقدام به پاره کردن شیلنگ گاز و سرقت پول و طلای او کرده است. در ادامه پزشکی قانونی نیز علت مرگ مادر و دختر را خفگی ناشی از فشار بر گردن و دهان اعلام کرد و مهر تأییدی بر وقوع جنایت زد. با فاش شدن ماجرا، کارآگاهان به بررسی پرینت تماس‌های سمیه پرداختند و ردپای مردی 27 ساله به نام سعید را پیدا کردند. او تحت تعقیب قرار گرفت و سرانجام سه سال پس از حادثه در شمال کشور دستگیر شد. سعید در ابتدا خود را بی گناه نشان داد اما سرانجام به داشتن ارتباط پنهانی با سمیه و قتل‌ اعتراف کرد و به زندان افتاد.

صبح دیروز، جلسه محاکمه متهم در شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمدباقر قربان‌زاده برگزار شد. در ابتدا، پدر و مادر سمیه درخواست قصاص کردند. پدر شبنم نیز که در جلسه حضور نداشت، پیش از این درخواست قصاص خود را تقدیم دادگاه کرده بود. سپس سعید در جایگاه ایستاد. او که در زمان قتل متاهل بود و دو فرزند داشت، گفت: «من همه اتهامات قتل و سرقت را قبول دارم، اما از اولیای دم خجالت می‌کشم برای همین نمی‌توانم جزئیات ماجرا را تعریف کنم.»

سکوت متهم باعث شد تا رئیس دادگاه اعترافات قبلی او را در دادسرا بخواند. سعید در شرح ماجرا گفته بود: «مدت‌ها قبل از حادثه با سمیه آشنا شده بودم و به خانه‌اش رفت و آمد داشتم. کمی که گذشت احتمال دادم با مردان دیگر هم ارتباط دارد. شب حادثه به خانه‌اش رفتم و از او خواستم تلفن همراهش را بدهد. عصبانی شد و گفت تو چه کاره‌ای که می‌خواهی تلفنم را چک کنی؟

جر و بحث‌مان شد و من همان‌طور که روی تخت دراز کشیده بود، پتو را روی صورتش انداختم و گردنش را فشار دادم تا خفه شد. از سر و صدای زیاد، شبنم از خواب بیدار شد و به اتاق آمد. اول خواستم او را بخوابانم، اما موفق نشدم. از ترس لو رفتن با روسری، شبنم را هم خفه کردم. سپس به پذیرایی رفتم و از پشیمانی، گریه کردم، اما در ادامه برای این که قتل را یک حادثه نشان دهم از آشپزخانه چاقویی برداشتم و شلنگ گاز را بریدم. سپس تلفن همراه و مقادیری طلا به ارزش شش میلیون تومان را از کمد برداشتم و فرار کردم. من سمیه را خیلی دوست داشتم، اما وقتی فهمیدم با دیگران هم ارتباط دارد، عصبانی شدم.»

سعید این اعترافات را پذیرفت و گفت: «من آشپز بودم و در زمان حادثه، دو بچه چهارساله و 40 روزه داشتم. هیچ حرفی برای گفتن ندارم و اتهاماتم را می‌پذیرم.» او در آخرین دفاع خود نیز سکوت کرد تا زنگ پایان جلسه به صدا درآید. حکم دادگاه بزودی صادر می‌شود.
در حالی که یکی از 6 ابرچالش اقتصاد ایران به روایت مسعود نیلی بحران آب است،میزان صادرات محصولات کشاورزی با آب مجازی همچنان نیازمند برنامه ریزی و اصلاح الگوی کشت دارد.

به گزارش خبرآنلاین، پنج قلم عمده کالاهای صادراتی کشاورزی از لحاظ وزنی تا مرداد ماه سال جاری در بخش کشاورزی شامل هندوانه با 503.4 هزارتن، گوجه فرنگی تازه یا سردکرده با 136.5 هزارتن، آرد گندم 97.4 هزارتن و سیب زمینی تازه یا سردکرده با 79.6 هزارتن و ماست 59.3 هزارتن  گزارش شده است.

در بین اقلام صادراتی،طی یک دهه گذشته، ایران با تولید سالانه بیش از 2 میلیون و 200 هزار تن هندوانه در رتبه چهارم جهان قرار داشته است. این محصول در چهار فصل کشت و سالانه بیش از 100 هزار تن هندوانه به عراق، امارات متحده عربی و کویت صادر شده است.

کارشناسان می گویند، با صادرات 100 هزار تن هندوانه، سالانه بیش از 50 میلیارد متر مکعب آب به خارج از کشور صادر می‌شود.با این حساب برای صادرات هندوانه امسال بیش از 300 میلیراد متر مکعب آب از کشور خارج شده است.

از آنجا که از مجموع آب‌های کره زمین تنها یک دهم درصد آن، آب شیرین و در دسترس انسان‌هاست، بخش عمده ای از این آب یعنی معادل ۷۰ درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود.

هندوانه یکی از محصولاتی است که آب مجازی نسبتا بالایی را به خود اختصاص می دهد.هرچند صادرات این محصول نسبت به سالهای قبل کاهش یافته ،اما کارشناسان معتقدند تغییر الگوی کشت می تواند به حفظ منابع آب بینجامد.

به گفته آنان کاهش محصولاتی که آب مجازی* کمتری نیاز دارد،باید در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد.

از سویی نتایج تحقیقات پژوهشی نشان می دهد که واردات و صادرات مواد غذایی در ایران هنوز با هدف تجارت آب مجازی صورت نمی‌گیرد.از آنجا که تولید کشاورزی یک فعالیت پر مصرف است فقدان آب مستقیما این بخش را محدود خواهد کرد.

کارشناسان توصیه می کنند که دولت باید برای جلوگیری از وارد آمدن فشار مضاعف بر ذخایر و منابع آب کشور که اتفاقا در اکثر سفره های زیرزمینی با بیلان منفی روبروست، واردات آب مجاری را  در دستور کار قرار دهد.

تغییر الگوی کشت در مناطق کشاورزی کشور موضوعی است که کارشناسان بر آن تاکید دارند.به عنوان مثال میانگین بارش‌ها به در یزد از متوسط کشوری پایین‌تر است و به طور میانگی 100 میلیمتر در سال است.این در حالی است که در این منطقه هندوانه کاشت مي شود.

*بنا به تعریف آب مجازی آبی است که یک کالا و یا یک فرآورده کشاورزی طی فرآیند تولید مصرف می کند تا به مرحله تکامل برسد و مثدار آن معادل جمع کل آب مصرفی در مراحل مختلف زنجیره تولید از لحظه شروع تا پایان است.
مشاور رئیس اقلیم کردستان عراق اینکه نتایج همه پرسی استقلال این اقلیم به جنگ بینجامد را بعید دانست.

به گزارش ایسنا؛ کفاح محمود، مشاور رئیس اقلیم کردستان عراق در مصاحبه با عکاظ گفت: اقلیم کردستان روند مسالمت آمیز دموکراسی را در پیش گرفت و در آن به عهدنامه‌ها و منشورهای بین المللی تکیه کرده است. نتایج این همه‌پرسی یک مساله اصلی برای مذاکره با شرکایمان در بغداد و همسایگانمان در آنکارا و تهران است.

وی تأکید کرد: ما به همزیستی مسالمت آمیز به عنوان گزینه سیاسی و اجتماعی ایمان داریم و از زمان خودمختاری در سال 1991 ثابت کردیم که یک نظام مثبت هستیم. ما روابط خوبی را با ترکیه و ایران برپایه همکاری اقتصادی برقرار کرده و آنکارا بیش از 10 میلیارد دلار از تبادل تجاری با ما سود می‌برد و ایران از توافق‌نامه‌های مهم اقتصادی در اقلیم سودمن می‌شود.

کفاح محمود بعید دانست که ترکیه جنگ راه بیندازد یا نیت واقعی برای به راه انداختن خشونت داشته باشد.

وی گفت: آنچه که می‌شنویم صرفا هیاهوی رسانه‌ای و صرف اظهار نظر است و هرگز به اقدام عملی منجر نخواهد شد.

مشاور رسانه‌ای بارزانی گفت: اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و تهدیداتش درباره به قحطی کشاندن کردها تنها اظهارات رسانه‌ای و تبلیغات است.

وی درباره اوضاع داخلی عراق هم گفت: نظام کنونی عراق طایفه‌ای و عقب مانده است و موجب مشکلات زیادی برای کشور و مردم شده است. نتایج همه پرسی آنچه را مردم کردستان می‌خواهند منعکس خواهد کرد.

کفاح محمود گفت: مردم کردستان جزو جهان عرب نیستند اما احتمالا در برخی مسائل با آن‌ها مشارکت داشته باشند.

اقلیم کردستان عراق با وجود مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی روز دوشنبه همه پرسی استقلال را برگزار کرد و براساس نتایج اولیه بیش از 90 درصد مردم رأی موافق داده‌اند.
متهم که سه ماه قبل از سوی نیروی انتظامی اخراج شده‌ بود، کارمند پیمانی بوده ‌است و به گفته خودش از دو هفته قبل دست به اخاذی می‌زده‌ است.
مأمور اخراجی نیروی انتظامی حتی بعد از اخراج هم با لباس خود در خیابان‌ها حاضر و از دخترها و پسرهای جوان اخاذی می‌کرد.

به گزارش شرق، این متهم در راستای اجرای طرح رعد دو، از سوی مأموران کلانتری ١٤٧ گلبرگ به دام افتاد. متهم که سه ماه قبل از سوی نیروی انتظامی اخراج شده‌ بود، کارمند پیمانی بوده ‌است و به گفته خودش از دو هفته قبل دست به اخاذی می‌زده‌ است.

سردار رحیمی، رئیس پلیس تهران، در تشریح طرح رعد دو گفت: در سطح تهران با کار اطلاعاتی که در ١٠ روز گذشته انجام شد، مأموران کلانتری با شناسایی مخفیگاه‌ها و پاتوق‌های انواع مجرمان از‌جمله زورگیرها و فروشندگان مواد و مشروبات الکلی دستگیری متهمان را در دستور کار قرار دادند و این طرح به صورت هماهنگ در نقاط مختلف تهران برگزار شد و در ٢٤ ساعت گذشته به ١٠٥ مخفیگاه حمله شد و افراد دستگیر شدند که تا‌به‌حال به بیش از هزارو ٥٠٠ فقره انواع جرم اعتراف کردند و ارزش اموال کشف‌شده چهار میلیارد تومان تخمین زده ‌شده ‌است و تحقیقات برای تکمیل پرونده آنها ادامه دارد. گفت‌وگو با مأمور اخراجی ناجا را که در حاشیه همین طرح بازداشت شده‌ است، می‌خوانید.

محمد. خ تا همین سه ماه پیش مأمور نیروی انتظامی بوده و به دلیل مشکلاتی که ایجاد کرده بود، اخراج شده است.

او لباس فرم خود را دور نینداخت و بعد از مدتی دوباره با به‌تن‌کردن آن، به خیابان آمد. محمد. خ که علاقه زیادی به اخاذی و سرقت داشت، با لباس فرم ناجا اقدام به اخاذی از جوانان کرد. 
  
به چه جرمی دستگیر شدی؟
من با لباس پلیس در حال اخاذی بودم که در عملیاتی به دام پلیس افتادم. 
  
لباس‌ها را از کجا تهیه کردی؟
برای خودم است. 
  
این لباس برای خودت است؟
بله، من تا سه ماه پیش در نیروی انتظامی کار می‌کردم که به دلایلی که هنوز خودم هم نمی‌دانم، از کار اخراج شدم و بعد از آن به فکر اخاذی با لباس فرم پلیسی‌ام افتادم. 
  
هدفت از اخاذی چه بود؟ محتاج بودی؟
نه! محتاج اصلا! من از یک خانواده پولدار هستم و نیازی نداشتم و صرفا برای تفریح دست به چنین کاری زدم. 
  
چگونه و با چه شگردی اخاذی می‌کردی؟
بیشتر سوژه‌هایم مشکل منکراتی داشتند. جلوی دخترها و پسرها را می‌گرفتم و برای پرکردن اظهارنامه اقدام می‌کردم و زمانی‌ که آنها پیشنهاد رشوه می‌دادند، با دریافت پول از آنها می‌گذشتم. 
  
از این کار درآمد داشتی؟
بله، داشتم و در همین مدت کم، ٥٠٠‌ هزار تومان به جیب زدم.