سفیر ایران دراسترالیا: از تصمیم مهاجران در نائورو و مانوس برای بازگشت به کشور استقبال می شود

 سفیر ایران دراسترالیا: از تصمیم مهاجران در نائورو و مانوس برای بازگشت به کشور استقبال می شود 23شهریور-96
استقبال و پذیرایی سفیر از پناهجویان ایرانی در نائور ومانوس به برگشت مهمان شدن در زندان اوین  بدتر ازبازداشتگاهک نونی شان است.
کوالالامپور- ایرنا - سفیر ایران در استرالیا از مهاجران غیرقانونی ایرانی که قصد داشتند وارد خاک استرالیا شوند و اکنون در بازداشتگاه های مانوس یا نائورو نگهداری می شوند خواست با توجه به موقعیت و شرایطشان برای بازگشت آزاد به ایران تصمیم بگیرند چون با کمال میل از حضورشان در ایران استقبال می شود.
به گزارش ایرنا، 'عبدالحسین وهاجی' سفیر ایران در استرالیا روز پنجشنبه در گفت وگو با رادیو نشاط با ورود به بحث شرایط غیراستاندارد مهاجران غیرقانونی ایرانی در بازداشتگاه های استرالیا در مانوس پاپواگینه نو و نائورو، گفت: در بحث پناهجویان خود استرالیایی متقاعد شده اند شرایط و نحوه رفتار با این افراد پسندیده نیست و گزارش هایی نیز در پارلمان استرالیا ارائه و مورد بحث قرار گرفته است.
وی با اشاره به این که این مهاجران ایرانی به صورت قانونی از کشور خارج شدند، اما پس از بازداشت توسط استرالیا در بازداشتگاه های مانوس و نائورو نگهداری می شوند، گفت: هر فرد اختیار دارد تصمیم بگیرد به کجا برود و کاری انجام دهد و جمهوری اسلامی ایران هیچگاه فشار دولت استرالیا را برای بازگشت اجباری این مهاجران نپذیرفته است.
بلندپایه ترین دیپلمات ایران در استرالیا، گفت: اگر با سفارت ایران هماهنگی شود و آمادگی فرد مهاجر را نیز دریافت کنیم مجوز عبور برای بازگشت وی به ایران صادر می شود.
به گفته وی، استرالیا باید مراحل اجرایی را انجام دهد و براین اساس و در این چارچوب تاکنون تعداد قابل توجهی از ایرانیان مجوز بازگشت به کشور را دریافت کرده اند.
وهاجی در ادامه با اشاره به خودکشی 'حامد شمشیری پور' مهاجر غیرقانونی ایرانی در بازداشتگاه استرالیا در جزیره مانوس کشور پاپواگینه نو، گفت: متاسفانه برخی امور در کار اتفاق می افتد که از دلایل آن آگاه نیستم، مثل خودکشی مرحوم شمشیری پور که بسیار ناراحت کننده است.
جسد 'حامد شمشیری پور' جوان 28 ساله ایرانی مرداد ماه گذشته در جنگل های نزدیک بازداشتگاه پناهندگان در جزیره مانوس پیدا شد.
سفیر ایران در استرالیا، گفت که مجوز عبور برای این جوان ایرانی اسفند ماه سال گذشته صادر شده بود و اردیبهشت ماه امسال نیز این مجوز تمدید شد، اما نمی دانیم شرایط روحی وی در آن مقطع چگونه بوده و به چه دلیل به ایران بازنگشت، تا اینکه خبر خودکشی اش را دریافت کردیم.
وی اعلام کرد که جنازه حامد شمشیری پور هفته جاری به تهران بازگردانده شد.
وهاجی تاکید کرد از مهاجران غیرقانونی ایرانی با کمال میل در کشور استقبال می شود و این افراد باید با توجه به موقعیت و شرایط خود تصمیم بگیرند و نباید با فشار این اتفاق بیافتد.
وی با تاکید بر اینکه افراد مردد باید تصمیم خود را نهایی کنند، گفت که دولت استرالیا در قبال بازگشت هر مهاجر غیرقانونی به آنها 35 هزار دلار پرداخت می کند تا کمک شود از این سرمایه اولیه بهره بگیرند و فعال شوند.
سفیر ایران با اشاره به برخی شنیده ها در مورد انتقال تعدادی از پناهجویان ایرانی و دیگر کشورها به آمریکا، گفت: قرار است به تعدادی از این افراد روادید خاص بدهند، اما وضعیت 120 تا 150 نفر مشخص نیست و این افراد نیز باید هر چه سریع تر در مورد بازگشت تصمیم بگیرند و زندگی خود را تباه نکنند.
وی به تصمیم پاپوا گینه نو برای تعطیلی بازداشتگاه مانوس تا آخر اکتبر اشاره کرد و گفت که دولت استرالیا به همین دلیل تصمیم دارد تکلیف پناهجویان و مهاجران غیرقانونی را مشخص کند.
وهاجی گفت: وضعیت افرادی که تقاضای آنها برای انتقال به آمریکا و یا استرالیا پذیرفته نشده است نگران کننده می باشد و مشخص نیست کجا نگهداری خواهند شد.
مهاجرت های غیرقانونی ایرانیان طی سال های گذشته با سیاه نمایی غرب از ایران و بهشت نمایی کشورهایی مانند استرالیا انجام شد که بسیاری از مهاجران با در بسته مواجه شدند و چند سال از عمر خود را در بازداشتگاه های غیراستاندارد استرالیا در نائورو و جزیره مانوس در پاپوا گینه نو سپری کردند.
وی در ادامه با اشاره نخستین دور جدید گفت‌وگوهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران با استرالیا بعد از 15 سال وقفه، گفت که این مذاکرات طیفی از مسائل مختلف را در بر می گیرد و همه مسائل در نشست مطرح می شود.
نخستین دور جدید گفت‌وگوهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران با استرالیا بعد از 15 سال وقفه در راستای گسترش همکاری ‌ها و تعاملات حقوق بشری با کشورهای مختلف در نخستین روزهای شهریور در کانبرا پایتخت این کشور برگزار شد.
بلندپایه ترین دیپلمات ایران در استرالیا در مورد نتایج این مذاکرات، گفت: همیشه موضوعات در حال متنوع شدن و تغییر یافتن است. تنها موفقیت این مذاکرات نشستن پشت میز مذاکره است تا در آن صحبت هایی در فضای آزاد مطرح کنند.
وی گفت که این نشست، مذاکراتی برای رسیدن به جمع بندی نبود و دو طرف به دنبال به روز کردن خود در مورد مسائل مختلف بودند. استرالیایی ها در این نشست از ضوابط حقوق بشری ایران مطلع شدند و جو خوبی برای همکاری ها وجود داشت.
وی اعلام کرد دور بعد گفت‌وگوهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران با استرالیا بهار سال آینده در تهران برگزار می شود تا در نهایت به توافق مورد نیاز برسیم.
'
زهرا پیشگاهی فرد' مشاور وزیر و مدیرکل حقوق بشر و زنان وزارت امورخارجه و 'لاچلان استراهان' مدیر کل بخش سیاست چندجانبه وزارت امورخارجه و تجارت استرالیا ریاست هیات های دو کشور را در این رایزنی ها بر عهده داشتند.
در این دور از رایزنی ها هیات های ایرانی و استرالیایی گفت و گوهای شفاف و سازنده ای در خصوص موضوعات مختلف حقوق بشری از جمله رویکردهای ملی نسبت به حقوق بشر، نحوه تعامل با سازوکارهای بین المللی حقوق بشر، تبادل تجربیات و راه های تقویت روابط دوجانبه در عرصه های مختلف حقوق بشری انجام دادند.
استرالیا در این دور از گفت وگوها تعهد خود را مبنی بر تصویب پروتکل اختیاری کنوانسیون علیه شکنجه و رفتارهای بی رحمانه، غیرانسانی یا اهانت آمیز یا مجازات مجددا تکرار کرد و نقش مهم مؤسسات مستقل حقوق بشر را مورد تأکید قرار داد.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی