در مصاحبه با سي ان ان؛ روحاني تهديد كرد/ بازگشت به پيش از برجام ظرف چند روز

اوین نامه ی کیهان  29 شهریور - 96
در مصاحبه با سي ان ان؛ روحاني تهديد كرد/ بازگشت به پيش از برجام ظرف چند روز  29 شهریور -96
 

سربازجوی ذوق ز ده شده از موضع تاکتیکی- تبلیغاتی روحانی درگفت وگویس با سی ان ان خوشخال شده است .برای اینکه به نقل ازر وحانی  تیتر زده است  روحانی بازگشت به پیش ازبرجام ظرف چندروز را نوید داده است .  اما سربازجو شریعت نداری تصور خام کودکانه کرده است که موفق شده نتیجه قلم فرسایی وسناریو سازی های زنجیره ای مخالفت با برجام اوین نامه اش بالاخره نتیجه داده است . درحالی که روحانی درسخنرانی خود درسازمان ملل حال سربازجو شریعت نداری وهمقطاران پاسدار ودلواپسان نگران را گرفت چون اشاره ای به عدم پیگیری برجام نکرد.
رئيس جمهور کشورمان در مصاحبه با يک شبکه آمريکايي تاکيد کرد: اگر ايران بخواهد به شرايط قبل از برجام برگردد، در عرض چند روز اين کار انجام خواهد شد.
    
رئيس جمهوري اسلامي ايران که به منظور شرکت در هفتادودومين اجلاس سران کشورهاي عضو مجمع عمومي سازمان ملل متحد به نيويورک سفر کرده است در مصاحبه با شبکه سي ان ان آمريکا در پاسخ به اين سوال که «رهبر معظم انقلاب ايران گفتند که عکس العمل از طرف ايران خيلي جدي خواهد بود. شما هم گفتيد مي توانيد در طول چند ساعت از برجام خارج شويد؟ کشور شما چه کار خواهد کرد؟» اظهارداشت: گزينه هاي مختلفي را در برابر اين موضوع در اختيار خواهيم داشت. اگر آمريکا از برجام خارج شود. براي اين کار برنامه ريزي و فکر شده که چه اقداماتي انجام خواهيم داد. بنابراين اگر چنين چيزي اتفاق بيفتد به سرعت اقدامات ايران را دنيا شاهد خواهد بود. ايران اگر بخواهد برگردد به شرايط قبل از برجام، در عرض چند روز اين کار انجام خواهد شد.
    
    
حمايت از تماميت ارضي عراق
    
رئيس جمهور کشورمان در ديدار «آنتونيو گوترش» دبيرکل سازمان ملل که در حاشيه اجلاس سران کشورهاي عضو مجمع عمومي اين سازمان برگزار شد، همگان و از جمله سازمان ملل متحد را به حمايت قاطع و حفاظت از قانون اساسي و تماميت ارضي عراق فرا خواند و گفت: بحث همه پرسي در اقليم کردستان عراق و هرگونه حرکت در جهت تغيير مرز و جغرافياي کشورهاي منطقه بسيار خطرناک است.
    
دبير کل سازمان ملل متحد نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از ديدار و گفت وگو با رئيس جمهوري اسلامي ايران، به ضرورت اجراي کامل و دقيق برجام از سوي همه طرف ها اشاره کرد و گفت: حقيقيت اين است که جمهوري اسلامي ايران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است.
    
    
عدم پايبندي آمريکا به تعهدات بين المللي
    
روحاني در ديدار «اوو مورالس» رئيس جمهوري بوليوي که روز دوشنبه در حاشيه نشست سران کشورهاي عضو مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک انجام شد، گفت: براي توسعه و تقويت همه جانبه همکاري هاي تهران و بوليوي هيچ محدوديتي وجود ندارد و تقويت اين روابط در راستاي علاقه و منافع دو ملت است.
    
وي با بيان اينکه آمريکايي ها به هيچيک از تعهدات بين المللي خود متعهد نيستند، گفت: امروز شاهديد که آمريکايي ها قراردادهاي خود با کوبا و ديگر کشورها را يکي پس از ديگري زير پا مي گذارند و درباره توافق هسته اي نيز به دنبال بهانه تراشي هستند و دنيا اکنون آنچه را که ايران پيوسته تکرار مي کرد که آمريکا قابل اعتماد نيست، شاهد است.
    
رئيس جمهور بوليوي نيز در اين ديدار از ايران به عنوان يک کشور دوست نام برد و تاکيد کرد: بوليوي مصمم به توسعه و تعميق همکاري هاي خود با جمهوري اسلامي ايران در همه عرصه ها است.
    
     
پيشنهاد مذاکرات هسته اي جديد!
    
روحاني در ديدار «امانوئل مکرون» رئيس جمهور فرانسه که در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل انجام شد، رفتارهاي دولت فعلي آمريکا در ارتباط با برجام را براي جامعه جهاني نگران کننده برشمرد و تاکيد کرد: تنها نهادي که بايد بر برجام نظارت کند آژانس بين المللي انرژي اتمي است که تاکنون هفت بار صراحتا بر پايبندي ايران بر اين توافق تاکيد کرده است و نبايد برخي ها توافق روشني همانند برجام را به مسايل ديگر مشروط کنند.
    
رئيس جمهور فرانسه نيز در اين ديدار با تاکيد بر عزم کشورش براي گسترش و تعميق روابط با تهران گفت: دوره پسابرجام فرصت مناسبي براي گسترش همکاريهاي مشترک ايجاد کرده و پاريس به برجام متعهد است و از آن حمايت مي کند.
    
پس از اين ديدار، خبرگزاري رويترز در گزارشي نوشت: يکي از مقامات ارشد فرانسه اعلام کرد که رئيس جمهور اين کشور در ديدار با رئيس جمهور ايران پيشنهاد مذاکرات هسته اي جديد با ايران بعد از سال ۲۰۲۵ را مطرح کرده است.
    
گفتني است در هفته هاي اخير نحوه رفتار آمريکا با برجام با کليدواژه «مکمل برجام» مطرح شده است. بر اين اساس آمريکا و کشورهاي اروپايي در پي آن هستند که برجام را از يک توافق مدت دار به توافقي دائمي تبديل کنند. در هفته هاي گذشته نيز فرانسه اعلام کرده بود که مي توان مکمل هايي براي برجام در نظر گرفت. رئيس جمهور فرانسه تاکيد کرده بود که برجام در سال هاي ۲۰۲۵ به بعد مي تواند با يکسري اقدامات لازم در رابطه با موشک هاي بالستيک ايران همراه باشد و تکميل شود.
    
مقامات غربي به دنبال آن هستند تا محدوديت ها و بازرسي هاي بي سابقه برجام دائمي شده و مسائلي مانند نابودي يا مهار توان موشکي و محور مقاومت و قدرت منطقه اي ايران نيز به آن اضافه شود.
    
لازم به ذکر است که در حين مذاکرات هسته اي منجر به برجام، فرانسه نقش پليس بد را به عهده داشت و هر جا که توانست در مسير منافع ايران سنگ اندازي کرد.
    
    
گسترش همکاري هاي تهران و وين
    
به گزارش مهر، رئيس جمهور کشورمان در نيويورک و در ديدار رئيس جمهور اتريش گفت: هر حرکت اقتصادي نيازمند محيط مناسب است و در طول سالهاي گذشته هيچ کشور و شرکتي که با ايران کار و يا در کشورمان سرمايه گذاري کرده ، پشيمان نيست.
    
وي افزود: فرصت هاي فراوان سرمايه گذاري در ايران از جمله در حوزه انرژي، راه و راه آهن، بانک و بيمه، گردشگري، تحقيقات و فناوري وجود دارد که اتريش نيز مي تواند از اين فرصت ها بهره بگيرد.
    
آلکساندر فان دربلن رئيس جمهور اتريش نيز در اين ديدار خواهان گسترش و تعميق همکاري هاي تهران و وين در همه عرصه ها شد و گفت: ما علاقه مند به روابط خوب و سرمايه گذاري مستقيم در ايران هستيم.
    
    
وضعيت غمبار مسلمانان ميانمار 
    
روحاني همچنين در حاشيه اجلاس سران کشورهاي عضو مجمع عمومي سازمان ملل در ديدار نخست وزير سوئد گفت: تروريست ها در عراق و سوريه در حال شکست هستند و مذاکرات خوبي در آستانه پايتخت قزاقستان در ارتباط با سوريه با حضور ايران، روسيه و ترکيه در جريان است که موفقيت هاي خوبي داشته است و همه تلاش ها بايد در مسير ثبات و امنيت منطقه متمرکز شود.
    
روحاني وضعيت غمبار مسلمانان ميانمار را نيز تکان دهنده خواند و اظهارداشت: شرايط سختي براي مسلمانان ميانمار پيش آمده و 400 هزار بي گناه آواره شده اند. فشار بر دولت ميانمار براي توقف نسل کشي و اعمال خشونت عليه مسلمانان يک اقدام ضروري است و بي ترديد نقش اتحاديه اروپا براي توقف فشارهاي غيرانساني بر مسلمانان ميانماري و کمک به آوارگان حائز اهميت است.
    
نخست وزير سوئد نيز در اين ديدار که در محل اقامت رئيس جمهوري در نيويورک انجام شد، خواهان اجراي سريعتر تمامي توافقات ميان دو کشور شد و گفت: اطمينان مي دهم که هيچ محدوديتي براي توسعه همکاري هاي اقتصادي ميان دو کشور وجود ندارد و ما از رفع مشکلات بانکي حمايت مي کنيم.

ترامپ : نمي توانيم به توافق با ايران پايبند باشيم
اراجيف رئيس جمهور آمريكا در مجمع عمومي سازمان ملل

رئيس جمهور آمريکا در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل در اظهاراتي گستاخانه و پر از هتاکي جمهوري اسلامي را مورد حمله قرار داد، اينک افکار عمومي در انتظار پاسخ متقابل رئيس جمهور کشورمان به اين هتاکي ها است.
    
رئيس جمهور آمريکا در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل در اظهاراتي پر از هتاکي جمهوري اسلامي ايران را مورد حمله قرار داده و گفت «ايالات متحده نمي تواند به برجام پايبند بماند»!
    
ترامپ رئيس جمهور آمريکا در سخنراني خود در هفتاد و دومين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد بدون اشاره به نقض هاي مکرر برجام از سوي اين کشور عليرغم انجام همه تعهدات از سوي ايران اظهار داشت: «ما بيش از اين نمي توانيم اجازه دهيم از ما بهره کشي شود يا وارد توافق هايي شويم که آمريکا حاصلي از آنها به دست نمي آورد
    
وي با اشاره به برجام گفت: «اگر توافقي در انتها پوششي براي ساخت يک برنامه هسته اي [براي ايران] فراهم آورد، ما نمي توانيم به آن پايبند بمانيم. توافق هسته اي ايران يکي از بدترين و يک سويه ترين توافقاتي است که ايالات متحده تا کنون وارد آن شده است. اين توافق مايه شرمساري براي ايالات متحده است
    
رئيس جمهور آمريکا همچنين بدون هيچ گونه اشاره اي به تعدادي از ايرانياني که بدون گناه در آمريکا زنداني هستند گفت : «وقت آن است که ايران تمامي آمريکايي ها و شهروندان ساير کشورهايي که ناعادلانه بازداشت شده اند را آزاد کند
    
ترامپ در ادامه و با تکرار ادعاهاي پوچ که در نزديک چهار دهه گذشته همواره از سوي سياستمداران و مسئولين آمريکايي عليه کشورمان بيان شده اند و بدون اشاره به اين واقعيت که متحدين آمريکا در منطقه از جمله عربستان در طول تاريخ خود حتي يک بار انتخابات برگزار نکرده اند از «جمهوري اسلامي» با عنوان «ديکتاتوري پنهان شده در پشت ماسک دموکراسي» ياد کرد!
    
ترامپ در ادامه به مقابله جمهوري اسلامي با سياست هاي خصمانه خود و همچنين رژيم نامشروع صهيونيستي پرداخته و گفت: وقت آن فرا رسيده که ملل دنيا با يک رژيم خطرناک ديگر هم مقابله کنند؛ رژيم ديگري که آشکارا از کشتار جمعي سخن مي گويد، وعده مرگ آمريکا و نابودي اسرائيل مي دهد
    
وي در ادامه و در حالي «جمهوري اسلامي ايران» را به ترويج خشونت، خونريزي و هرج و مرج متهم کرد که به گفته کارشناسان و مطلعين سياسي آمريکا مهم ترين حامي گروهک هاي تروريستي خونريز چون داعش بوده و همچنان اين حمايت را ادامه مي دهد
    
ترامپ در ادامه به حمايت ايران از حزب الله لبنان و جبهه مقاومت پرداخته و بدون اشاره به کمک هاي مالي و تجهيزاتي آمريکا به تروريست ها در اقصي نقاط جهان گفت «حکومت ايران به جاي استفاده از منابعش براي ارتقاي زندگي مردم، سودهاي ناشي از فروش نفت را صرف تامين مالي حزب الله و ساير تروريست هايي مي کند که مسلمانان بي گناه را مي کشند و به همسايگان صلح جوي عرب و اسرائيلي شان حمله مي کنند
    
ترامپ اسمي از همسايگان صلح جوي ايران نبرد ولي شايد منظور او عربستان سعودي باشد که بيش از دو سال است ملت بي پناه و مظلوم يمن را مورد شديدترين حملات قرار داده و در يک قرارداد کلان ميلياردها دلار از آمريکا براي کشتار بيگناهان تسليحات خريداري کرده است!
    
به دنبال تکرار ادعاهاي پوچ و بي اساس عليه جمهوري اسلامي از سوي ترامپ افکار عمومي از روحاني انتظار دارد که پاسخ آن را از تريبون سازمان ملل متحد داده و از سوي ديگر دولت واکنش قاطعي در مقابل نقض برجام از سوي آمريکا بدهد.