ادبیات بومی در حال از بین رفتن است


سرپرست معاونت فرهنگی ارشاد:

ادبیات بومی در حال از بین رفتن است  29شهریور-96

 چون لهجه وگفتمان آخوندی- حوزوی – پاسداری- مداحی  غالب شده است.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نباید نسبت به ادبیات بومی تعصب توام با ستیز داشت گفت: ادبیات بومی در حال آسیب دیدن و از دست رفتن است.
به گزارش ایسنا، محمد سلگی در مراسم پایانی دومین همایش ملی بررسی ادبیات بومی (ایران‌زمین) که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و دانشگاه‌های استان لرستان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های ادبیات بومی هویت‌سازی است و بخش قابل توجهی از هویت‌های بومی محلی از طریق ادبیات بومی ساخته می‌شود.
او با بیان اینکه در انتقال میراث فرهنگی به نسل‌های بعد، ادبیات بومی نقش پررنگی دارد، اضافه کرد: در مجموع این ادبیات در آرامش روحی و روانی موثر است و تعامل با دیگران از طریق ادبیات بومی صورت می‌گیرد.
سلگی تأکید کرد: در چنین نشست‌هایی می‌توان به اندیشه‌ها، حماسه‌ها، اسطوره‌ها، دین و مذهب، روابط اجتماعی، آداب و سنن، تاریخ، جغرافیا، مفاخر و... اشاره کرد.
او در ادامه بیان کرد: در بحث ادبیات بومی ضعف وجود دارد و در واقع قلت منابع و مطالعات داریم. یک دهه است که ادبیات بومی جدی شده و خوشحالم که لرستان یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه بوده و جهاد دانشگاهی در این راستا تلاش‌های زیادی را انجام داده است.
سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ادبیات بومی پیشینه‌ خاص خودش و قدمت چندهزارساله دارد. انتقال ادبیات سینه به سینه و شفاهی بوده و مکتوب نیست که این یکی از ضعف‌هایش است و ضربه‌پذیرش می‌کند.
او با اشاره به اینکه ادبیات بومی گستره بالایی دارد، افزود: ادبیات بومی تمایزساز است و گروهی را از گروه دیگر متمایز می‌کند.
سلگی با بیان اینکه باید در بحث ادبیات بومی آسیب‌شناسی خوبی انجام شود تا بتوانیم آن را حفظ کنیم، تأکید کرد: ادبیات بومی در حال آسیب دیدن و از دست رفتن است و علت آن کم‌رنگ شدن هویت‌های بومی است. بحث‌هایی مثل جهانی‌سازی و ظهور فرهنگ‌های دیگر به میان آمده است.
سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: نباید نسبت به ادبیات بومی تعصب توام با ستیز داشت. ادبیات بومی در کنار ادبیات فارسی و رسمی ما مطرح می‌شود و مکمل هم هستند.
او اضافه کرد: ادبیات بومی و فارسی باید صفت هم‌گرایی را حفظ کنند و ستیزی بین آنها نباشد.
سلگی یادآور شد: ادبیات بومی باید از کودکی ترویج شود و این وظیفه‌ والدین است. متاسفانه در سال‌های اخیر و در بین اقوام مختلف تمایل به سمت دوری از ادبیات بومی دیده می‌شود.
او با تأکید بر اینکه باید پایان‌نامه‌های دانشگاهی به سمت بررسی ادبیات بومی حرکت کند، اضافه کرد: به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک به حفظ ادبیات بومی اعلام آمادگی می‌کنیم.