روز اعتراض فیلیپین؛ تظاهرات سراسری مخالفان رئیس جمهوری و آماده باش نیروی پلیس

 روز اعتراض فیلیپین؛ تظاهرات سراسری مخالفان رئیس جمهوری و آماده باش نیروی پلیس  30 شهریور -96
ایرنا- کوالالامپور- هزاران نفر از معترضان فیلیپینی روز پنجشنبه در تظاهرات سراسری به مناسبت چهل و پنجمین سالروز اعلام حکومت نظامی توسط 'فردیناند مارکوس' دیکتاتور سابق که 'روز اعتراض' نام گرفته،خواستار توقف کشتارهای فراقانونی در این کشور شدند و سرکوب عمومی در برنامه مقابله با مواد مخدر 'رودریگو دوترته' را نمونه ای از گرایش های استبدادی رئیس جمهوری کنونی دانستند.
به گزارش ایرنا، رسانه های محلی فیلیپین اعلام کردند ده ها هزار نفر از مخالفان دوترته در منطقه 'لونتا پارک' مانیل پایتخت فریادزنان خواستار پایان دادن به آنچه که دیکتاتوری دوترته می خواندند، شدند .
مخالفان دوترته می گویند در هفت ماه گذشته که برنامه مقابله با مواد مخدر در این کشور اجرا شده 8 هزار نفر توسط نیروهای نظامی کشته شده اند.
این درحالی است که دوترته تاکنون بارها حمایت خود را از این برنامه اعلام کرده و گفته است تمام کسانی که به نوعی با مواد مخدر در این کشور مرتبط باشند باید بازداشت و محاکمه شوند.
وی همچنین در فرمانی به نیروهای انتظامی دستور شلیک به سوی تمام متهمانی را صادر کرد که هنگام دستگیری مقاومت کرده و یا فرار می کنند.
رئیس جمهوری فیلیپین که در یکسال گذشته صدها تن از مقامات نظامی، دولتی، سیاستمداران و شهرداران کشورش را متهم به قاچاق مواد مخدر کرده است، پس از ادعای دخالت فرزندش در فساد مالی، برای استعفاء در صورتی که فرزندانش در فساد دخیل باشند، اعلام آمادگی کرده بود.
فیل استار روز پنجشنبه خبر داد یک هزار نفر از نیروهای پلیس فیلیپین نیز برای حفظ امنیت تظاهرکنندگان در حالت آماده باش قرار گرفتند.
سرهنگ 'ویک توماس' سخنگوی ارتش فیلیپین اعلام کرد که تعدادی از سربازان برای برقراری امنیت در روزی که بیش از 10 هزار نفر به خیابان ها می ریزند،کمک می کنند.
پیشتر 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین پنجشنبه را 'روز ملی اعتراض' معرفی کرده بود .
فردیناند مارکوس 21 سپتامبر 45 سال پیش در فیلیپین فرمان حکومت نظامی صادر کرد. وی در دو دهه 1965 تا 1986 قدرت را در این کشور با دیکتاتوری در دست داشت.
دوترته اوایل هفته جاری با صدور دستوری تحت عنوان 'تمام نیروهای پلیس و مسئولان انتظامی به دنبال حداکثر محدودیت' از این نیروها و همچنین ارتش این کشور خواست تا امنیت معترضان را حفظ کنند.
وی با بیان اینکه با خواست مردم برای مقابله با بی عدالتی و کاستی های دولت اعلام همبستگی می کند، گفت: باید خواست مردم برای حفظ بالاترین استانداردهای صداقت، کارایی و پاسخگویی در دولت مورد احترام قرار گیرد.
وی درعین حال به نیروهای انتظامی و ارتش دستور داد مراقب نفوذگران احتمالی برای به خشونت کشاندن تظاهرات باشند.
آساق**مریم شفیعی**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی