حمله بودایی های افراط گرای میانمار به کاروان کمک های انسانی برای روهینگیایی ها

 حمله بودایی های افراط گرای میانمار به کاروان کمک های انسانی برای روهینگیایی ها   30شهریور-96
کوالالامپور- ایرنا- صدها بودائی افراط گرا در شهر 'سیتوه' میانمار با پرتاب بمب های آتش زا به سوی محموله کمک های انسانی صلیب سرخ بین الملل برای مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین، درصدد ممانعت از ارسال این کمک ها برآمدند.
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، این محموله کمک های انسانی صلیب سرخ بین الملل برای روهینگیایی ها در 'سیتوه' مرکز استان راخین در شمال غرب میانمار مورد حمله بودایی های افراط گرا قرار گرفت.
براساس این گزارش، پلیس میانمار تلاش کرد با شلیک هوایی این بودایی های افراط گرا را پراکنده کند.
یک مقام دولتی میانمار روز پنجشنبه گفت که چند نفر تلاش کردند در 'سیتوه' مرکز استان راخین و با بمب آتش زا به یک قایق که حدود 50 تن کمک های در نظر گرفته شده برای روهینگیایی ها در آن بود، حمله کنند و آن را متوقف نمایند.
یکی از شاهدان گفت معترضان که برخی چوب و میله های فلزی به همراه داشتند، بمب های بنزینی پرتاب کردند و حدود 200 پلیس مجبور شدند آنها را با تیراندازی هوایی پراکنده کنند.
اطلاعات دولت میانمار نشان می دهد 8 نفر ازداشت شده اند.
دور جدید حملات علیه اقلیت قومی روهینگیا در استان راخین میانمار از سوم شهریور ماه توسط ارتش این کشور آغاز شد که با واکنش های شدید جهانی روبه بود. سازمان ملل نیز خواستار اعمال مجازات علیه ارتش میانمار به اتهام پاکسازی نژادی روهینگیایی ها شده است.
سازمان ملل اعلام کرده است کشتارهای اخیر ارتش میانمار که توسط گروه های شبه نظامی بودائی افراطی تقویت شده است و تاکنون دستکم 400 نفر از مسلمانان روهینگیا کشته و حدود 420 هزار روهینگیایی به مرزهای بنگلادش فرار کرده اند.
به نوشته تارنمای روزنامه 'نیو استریت تایمز'، کمک های صلیب سرخ بین المللی درحالی مورد حمله بودایی های افراطی قرار گرفت که طبق گزارش سازمان ملل درحال حاضر صدها نفر از روهینگیایی ها که از مهلکه فرار کرده اند از ترس جان خود درمیان جنگل و کوهستان های منطقه بدون آب و غذا گیر افتاده اند.
در حالی که تخمین زده می شود شمار مسلمانان روهینگیایی فراری از آزار و ظلم در میانمار به بیش از 420 هزار تن رسیده باشد، 'آنگ سان سوچی' مشاور عالی دولت میانمار ادعا کرد که دولتش در حال تلاش برای حمایت از همه افراد در استان راخین است.
دولت میانمار اقلیت مسلمان روهینگیا را 'شهروند' این کشور به حساب نمی آورد و این گروه را مهاجرانی از بنگلادش می داند.
آساق**مریم شفیعی**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی