سخنان رئیس‌جمهور، نتیجه‌گیری را برای سران کشورها آسان کرد


عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با ایلنا:

 30شهریور-96

مخاطب اصلی روحانی نه آمریکا ونه اروپا که دولت باتفنگ وموشک و رسانه و اقتصاد پاسداران است . برای اینکه پاسداران با مخالفت کردن با برجام و تهدید سیاست موشکی وجنگ افروزی که دربرون مرز می کنند تبدیل به معضل اصلی عدم تضمین سرمایه گزاری خارجی وعدم لغو تحریم ها شده اند.

عضو فراکسیون امید گفت: رییس‌جمهور بگونه‌ای سخنرانی کرد که نتیجه‌گیری را برای سران کشورها و رسانه‌ها آسان کرد و نشان داد که ایران عضوی مسئول در جامعه بین‌المللی است و به وظایف خود آشناست و دنبال برهم زدن ثبات منطقه و فرقه‌گرایی که ادعای آمریکاست، نیست. بنظرم رییس‌جمهور توانست از امنیت ملی ایران دفاع و آن را پیگیری کند.
جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در ارزیابی خود از سخنان رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: صحبت‌های رییس‌جمهور انسجام خوبی داشت و کلمه اضافه‌ای در آن مشاهده نشد. مطالب بیان شده مختصر و مفید اما معنادار بود. دیپلماسی ما در سال‌های اخیر اینگونه بود که از فرصت مجمع عمومی سازمان ملل و سایر مناسبت‌ها حداکثر استفاده را در راستای منافع ملی انجام نمی‌دادیم اما رییس‌جمهور این بار بسیار دقیق و با حفظ پیوستگی و انسجام خوب در میان جملات در راستای منافع و امنیت ملی سخن گفت.
نماینده مردم ایلام با اشاره به رویکرد سران رژیم صهیونیستی و آمریکا در ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی اظهار کرد: رییس‌جمهور در سخنرانی معنادار خود این ابزار را از ترامپ و نتانیاهو گرفت. برخی در داخل نیز از رییس‌جمهور انتظار داشتند که در برابر اظهارات سران آمریکا و اسرائیل قوی حاضر شود که روحانی با حکیمانه سخن گفتن فرصتی که رژیم صهیونیستی دنبال آن است، را پنبه کرد و اجازه نداد آنها از تریبون سازمان ملل بهانه‌ای به دست بیاورند تا از آن طریق به ایران‌هراسی و اختلاف‌های منطقه‌ای دامن بزنند.
عضو فراکسیون امید به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای مظلوم‌نمایی و پیشبرد سیاست‌های سرکوبگرانه درمنطقه در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: رییس‌جمهور تلاش کرد نه تنها اجازه فرصت مظلوم‌نمایی را به رژیم صهیونیستی ندهد بلکه با ظرافت از حقوق ملت فلسطین  که از اصول جمهوری اسلامی ایران است، دفاع کرد. دفاع باید دفاع منطقی و مخاطب‌پسند باشد و آقای روحانی ضمن اینکه به یهودی‌ها حمله نکرد بااستناد به وقایع تاریخی، اعلام کرد که ما مردمی هستیم که زمانی از یهودی‌ها حمایت کردیم و امروز نیز از فلسطینی‌ها دفاع می‌کنیم. بنظرم بهتر از این نمی‌شد از حقوق ملت فلسطین دفاع کرد بگونه‌ای که بهانه دست افرادی که دنبال سواستفاده هستند، داده نشود.
وی با بیان اینکه سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل به دنبال تامین منافع و امنیت خود هستند، ابراز کرد: رییس‌جمهور با ارائه تصویری با ثبات از اقتصاد ایران و اینکه رو به روشد است، اعلام کرد که دیگر تحریم‌ها نمی‌تواند بر این روند تاثیر داشته باشد. ترامپ سعی داشت تصویر بی‌ثباتی از اقتصاد ایران در افکار عمومی و سرمایه‌گذاران مطرح کند که روحانی با تکیه بر عقلانیت تصویر باثباتی از اقتصاد ایران نشان داد و اینکه ایران به وظایف خود در تامین امنیت جهان عمل می‌کند و دنبال شراکت جهانی است و دنبال ماجراجویی نیست. رییس‌جمهور به درستی توانست یک خط سیر مشخص را برای تامین امنیت ملی دنبال کند.
میرزایی با اشاره به مواضع رییس‌جمهور درباره برجام گفت: رییس‌جمهور همچنین درباره برجام هم با پرهیز از بکارگیری کلمات احساسی، شرایط منطقه بدون برجام بود را توصیف کرد و نشان داد با وجود درگیری‌های فرقه‌ای و ناامنی منطقه‌ای، اگر بحران ساختگی بوجود بیاید، چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد..
وی افزود: روحانی در متن سخنرانی‌اش که با ظرافت تنظیم و ارائه شد. پاسخی به تمام مطالبی که نتانیاهو و ترامپ دنبال می‌کردند ارائه کرد. صحبت‌های روحانی انسجام خاصی داشت و به نظرم نمی‌توان بخشی را از متن را در آورد و گفت این بخش مهم‌تر بود. ارتباط معناداری میان همه جملات بود و در راستای ارائه تصویری واقعی و منطقی از جمهوری اسلامی بود.
این نماینده مجلس گفت:‌ ترامپ سعی کرد دموکراسی در ایران را زیر سوال ببرد اما روحانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اعتدال، غیرمستقیم گفت ما ۴ ماه پیش انتخاباتی داشتیم که ۴۱ میلیون نفر در آن شرکت کردند. رییس جمهور آمریکا ایران را به فرقه‌گرایی متهم کرد که روحانی به او پاسخ غیرمستقیم داد که هیچ‌گاه ایران به دنبال فرقه گرایی نبوده و در زمانی از یهودی‌ها حمایت کرده و امروز از فلسینی‌ها حمایت می‌کند و روش ما روش اعتدال و عقلانیت است.
وی خاطرنشان کرد: روحانی جواب ترامپ را غیرمستقیم اما منطقی و منسجم داد. رییس‌جمهور بگونه‌ای سخنرانی کرد که نتیجه‌گیری را برای سران کشورها و رسانه‌ها آسان کرد و نشان داد که ایران عضوی مسئول در جامعه بین‌المللی است و به وظایف خود آشناست و دنبال برهم زدن ثبات منطقه و فرقه‌گرایی که ادعای آمریکاست، نیست. بنظرم رییس‌جمهور توانست از امنیت ملی ایران دفاع و آن را پیگیری کند.
میرزایی تاکید کرد: در مجموع رییس‌جمهور اجازه نداد مثل گذشته رژیم صهیونیستی با سواستفاده از سخنان روسای ایران مظلوم‌نمایی کند و سران کشورها را علیه ایران تحریک کند و به سمت انزوای ایران پیش ببرد. من وقتی حرفا را گوش کردم متوجه شدم بکارگیری لفظ دانشمند برای رییس‌جمهور بسیار دقیق بوده است.