هشدار طالبان به احتمال بسته شدن دفتر این گروه در قطر

هشدار طالبان به احتمال بسته شدن دفتر این گروه در قطر 7مهر-96

دفتر طالبان در قطر
فتر گروه طالبان در قطر در ۲۸ جوزا/خرداد ۱۳۹۲ به منظور تسهیل روند صلح بین دولت افغانستان و این گروه گشایش یافت
گروه طالبان هشدار داده که اگر دفتر این گروه در قطر بسته شود، مسئولیت پیامدهای آن بر عهده دولت افغانستان و نیروهای بین‌المللی خواهد بود.
در اعلامیه‌ای که از نشانی "دفتر سیاسی" این گروه به خبرنگاران فرستاده شده، آمده که صلح استراتژی این گروه است، ولی آمریکایی‌ها و دروازه صلح را می‌بندند، بنابراین، مسئولیت هر نوع پیامد آن هم بر عهده آنها خواهد بود.
گروه طالبان گشایش دفتر قطر و استقرار نمایندگان خود در آن را نشانه‌ای از تمایل خود برای رسیدن به صلح دانسته، ولی دولت افغانستان را متهم کرده که بارها کوشیده جلو روند صلح را بگیرد.
براساس این اعلامیه، دولت در سال ۲۰۱۱ جلو شرکت نمایندگان طالبان در اجلاسی در شهر بن آلمان را گرفت و در اعتراض به گشایش دفتر قطر سفیر خود از این کشور فراخواند.
این گروه افزوده که این موارد و چند مورد مشابه دیگر بیانگر آن است که صلح در راهبرد آمریکایی‌ها و متحدان افغان آنها وجود ندارد. به نظر این گروه، هدف اصلی آمریکا تبدیل افغانستان به یک پایگاه نظامی است.
غنی
 اشرف غنی (راست) زمستان گذشته در دیدار با وزیر خارجه قطر گفت اگر گروه طالبان به خشونت دهد، این دفتر باید بسته شود
دفتر گروه طالبان در قطر در ۲۸ جوزا/خرداد ۱۳۹۲ به منظور تسهیل روند صلح بین دولت افغانستان و این گروه گشایش یافت، اما در عمل گفت‌وگو صلحی بین نمایندگان دو طرف انجام نشده است.
طالبان این اعلامیه پس از آن منتشر کرده که خبرهایی پخش شد مبنی بر این در دیدار اخیر اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در نیویوک، آمریکا خواستار مسدود شدن دفتر گروه طالبان در قطر شد.
دو روز پیش در جریان کنفرانس مطبوعاتی آقای غنی با وزیر دفاع آمریکا و دبیرکل ناتو در کابل، گفت که این خبرها "شایعه" است و چنین چیزی در این دیدار مطرح نشده است.
از سوی دیگر، گروه طالبان در حالی دولت افغانستان را به نداشتن اراده‌ای برای صلح متهم می‌کند که رهبران دولت بارها این گروه را دعوت به صلح کرده‌اند و شورای عالی صلح را به همین منظور تشکیل کرده‌اند.
گروه طالبان تا حال به صورت صریح نگفته‌اند که حاضر به مذاکره با دولت افغانستان است. این گروه همواره خروج کامل نیروهای بین‌المللی از کشور شرط آغاز مذاکرات صلح دانسته است.