نگاه بازجویانه اوین نامه به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب

نگاه بازجویانه اوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداري به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب  29 شهریور -96
اروپا با آمريکا همراهي مي کند /چاره کار عقب نشيني هاي بيشتر است
    سرويس سياسي - روزنامه هاي زنجيره اي با اشاره به اينکه اروپا با تحريم هاي آمريکا همراهي خواهد کرد ضمن تئوريزه کردن عقب نشيني هاي جديد از تکرار سياست منتهي به برجام دفاع کردند!

    روزنامه زنجيره اي شرق در گفت و گويي به تهديد ايران از سوي رئيس جمهور آمريکا پرداخت و نوشت: بيش از يک راه پيش روي ايران وجود ندارد!

    در مقدمه اين گفت و گو آمده است: از آنجا که او توانسته راي موافق آمريکايي ها را جلب کند و حداقل تا پايان دوره اول رياست جمهوري اش فرصت دارد، تنها را باقي مانده براي ما اتخاذ سياست هاي خارجي مدبرانه و تلاش براي حل مسائل داخلي است.

    داوود هرميداس باوند ديپلمات سابق در اين گفت و گو اظهار داشته است : نگراني من از تحريم هاي بعدي است. تحريم هاي آمريکا تحريم هاي يک جانبه مضاعف است يعني ديگران نيز بايد رعايت کنند و در صورت ناديده گرفتن آن از سوي آمريکا تحريم مي شوند. زمان کلينتون اعلام کردند که تحريم هاي يک جانبه مضاعف برخلاف قوانين سازمان تجارت جهاني و مغاير با حقوق بين المللي است بنابراين وقتي شرکت هلندي در پارس جنوبي پيامد قانون داماتو ايران را ترک کرد، توتال فرانسه جانشين آن شد. اکنون وضعيت فرق دارد و شرکت ها در صورت بي توجهي به تحريم ها از سوي آمريکا تحريم و جريمه هاي کلان مي شوند.

    وي ادامه مي دهد: همراهي نسبي اتحاديه اروپا با ما در هر وضعيتي ادامه پيدا نمي کند. بنابراين اگر آمريکا بخواهد تحريم هاي يک جانبه مضاعف خود را عليه ما فعال کند، بسياري از شرکت هاي اروپايي ترجيح مي دهند که خودشان را به دردسر نيندازند. آنها مي آيند، مذاکره و تفاهم مي کنند اما در مرحله اجرا متوقف مي شوند.

    در بخش ديگري از اين گفت و گو آمده است؛ «حمايت ما از دولت و برجام به خاطر اين بود که افزايش تحريم ها و رسيدن به اقدام نظامي يک تنگناي بدون بازگشت بود. اگر آمريکايي ها تحريم هاي جديد را اعمال کنند، کار سخت مي شود زيرا شرکت ها نيز مثل دولت ها به منافع خود فکر مي کنند و جايي که نگراني باشد وارد نمي شوند. جايي که نگراني باشد ريسک سرمايه گذاري را نمي پذيرند. ما اکنون شديدا نيازمند جلب سرمايه و تکنولوژي پيشرفته هستيم. تکنولوژي مورد نياز در پارس جنوبي را آمريکا در اختيار دارد و شرکت هاي اين حوزه با وجود مخالفت دولت آمريکا وارد عمل نمي شوند

    مسئولين دولتي پيش از اين بارها به اين مسئله اشاره کرده بودند که دولت هاي اروپايي آقا اجازه هستند و اگر با آمريکا به عنوان کدخدا مذاکره و به نتيجه برسيم مشکلات حل و برجام به نتيجه مي رسد، با تغيير دولت آمريکا و تحريم هاي فزاينده رويکرد و استدلال مقامات دولتي تغيير کرد و بخصوص رئيس جمهور بارها در جلسات مختلف گفته است که برجام يک تعهد چندجانبه با پشتيباني شوراي امنيت بوده و امکان نقض آن وجود ندارد.

    گفتني است داود هرميداس باوند در مصاحبه با روزنامه آرمان نيز در پاسخ به اين سوال که «آيا تحريم هاي جديدي که ايالات متحده عليه ايران وضع کرده، از نظر شما نقض معاهده برجام محسوب مي شود؟» گفت:« همين طور است. براي مثال، در برجام موضوع آزادي فروش هواپيماهاي مسافربري مطرح شده و بدون ترديد تحريم هاي جديدي که اجازه فروش هواپيما به ايران را نمي دهد، نقض برجام محسوب مي شود».

    گفت و گوي منتشر شده در روزنامه شرق و آرمان به خوبي نشان مي دهد که تحريم هاي فزاينده آمريکا که شرکت ها و کشورهاي اروپايي مجبور به پيروي و اجراي آن هستند در عمل برجام را بي اثر و غيرقابل اجرا کرده است

    روزنامه هاي زنجيره اي که بزک کردن برجام را وظيفه خود مي دانند با اين تناقضات نمي دانند چه کنند.

    اعتراف روزنامه آرمان به نقض برجام از سوي آمريکا در حالي است که در روزهاي اخير آمريکا ضمن تصويب تحريم هاي جديد، فروش هواپيما به ايران را ممنوع کرد.اما در اين ميان روزنامه هاي زنجيره اي مدعي اصلاحات با سانسور اصل مسئله مبني بر «تصويب تحريم هاي جديد ضدايراني» و «ممنوعيت فروش هواپيما به ايران» باز هم به بزک آمريکا پرداختند.

    گفتني است در دو سال گذشته پس از فروش چند فروند هواپيما در آستانه انتخابات- که حکم شيريني آدامسي را داشت- اين اتفاق به تيترهاي اول روزنامه هاي زنجيره اي و ترجيع بند مصاحبه ها و سخنراني هاي دولتمردان تبديل شد و با بوق و کرنا از آن به عنوان دستاورد بزرگي که مقدمه لغو همه تحريم هاست ياد کردند.

    اکنون اما، آمريکا همان شيريني آدامسي را هم پس گرفته و ضمن افزايش چندباره تحريم ها، فروش هواپيما به ايران را هم ممنوع اعلام کرده است و اين به معنا و مفهوم آن است که دستاورد «تقريبا هيچ» به «تحقيقاً هيچ» رسيده است.

        
ضرورت به روز رساني عقب نشيني هاي گذشته
    روزنامه زنجيره اي بهار در سرمقاله خود با تئوري پردازي براي عقب نشيني هاي هر چه بيشتر نوشت: «مي توان دستاورد برجام را به يک فناوري و يا يک کالا با فن آوري روز جهاني همچون گوشي تلفن همراه تشبيه کرد... اگر همچون بسياري از توليدکنندگان داخلي مثل خودروسازان عزيز وطني در مورد برجام نيز سال هاي سال به عرضه و فروش تکنولوژي چندين سال قبل اصرار ورزيم شايد با سياست هاي بسته در عرصه داخلي، همچون خودروهاي پرايد و پيکان بتوان کماکان برجام را نيز به مردم بفروشيم، ولي مسلما در عرصه جهاني عدم بروزرساني ديپلماسي و تدوين استراتژي سياست خارجي، منجر به اين خواهد شد که برجام به مرور ديگر خريداري نخواهد داشت

    پس از امضاي برجام در حالي که قرار بود تحريم ها در همان روز و ساعات نخست لغو شود اين تحريم ها هر روز به بهانه هاي مختلف به روز و تشديد شدند با اين وجود دولت به شکست سياستي که آن را برد – برد مي ناميد اعتراف نکرد، روزنامه هاي زنجيره اي نيز که تا ديروز به بزک کردن برجام مشغول بودند اين روزها با اذعان به تحريم هاي گسترده جديد که اروپايي ها نيز مجبور به همراهي با آن هستند چنان چه بخش هايي از آن در اين گزارش ذکر شده است در يک فرار به جلوي آشکار خواهان عقب نشيني بيشتر ايران در حوزه هاي ديگر تحت عناوين تاسف آوري چون برجام هاي بعدي هستند!

    مشخص نيست زماني که برجام نخست به هيچ نتيجه مثبتي براي ايران نرسيده است کشور چرا بايستي خود را اسير و درگير سياست آزموده شده و شکست خورده پيشين کند؟!

        
لجن مالي نفتي!
    روزنامه قانون در گزارشي به رها شدن پسماندهاي خطرناک و آلوده در محيط زيست پرداخته و نوشت: پسماندهاي وزارت نفت جزو پسماندهاي ويژه محسوب مي شوند كه بر اساس شواهد طي چند دهه اخير به راحتي در دريا، دشت،كوه و بيابان رها شده اند. آشفتگي در مديريت پسماندهاي نفتي به اندازه اي است كه آمار دقيقي از پسماند سالانه توليده شده در وزارت نفت وجود ندارد.

    در ادامه اين گزارش آمده است : براساس شواهد سالانه، بيش از چهار ميليون تن پسماند ويژه، صنعتي و خطرناك در ايران توليد مي شود كه حدود 15 تا 20 درصد آن مربوط به پسماندهاي نفتي است كه به گفته بسياري از كارشناسان، هيچ قدمي براي امحاي آن برداشته نشده است. طبق قانون مديريت پسماند، وزارت نفت بايد پسماندهاي خود را كدگذاري و طبقه بندي كرده و سپس ميزان آن را اعلام كند و بگويد اين پسماندها چگونه و توسط چه شركت هايي امحا مي شود.

    در اين گزارش همچنين آمده است : براساس شواهد موجود بسياري از پالايشگاه هاي كشور براي بحث امحاي پسماند با شرکت هاي حمل و نقل قرارداد منعقد مي كردند. اين شركت ها نيز به راحتي پسماندهاي خطرناك نفتي را در كوه و دشت بدون بي خطرسازي رها مي كردند، البته درچند سال اخير سازمان حفاظت محيط زيست با پالايشگاه هاي متخلف برخورده كرده، اما همچنان پالايشگاه هاي بسياري وجود دارند كه پسماند خود را در هر منطقه اي تخليه مي كنند.

        
اذعان به مشکل ساختاري در مديريت اقتصادي
    روزنامه حامي دولت آرمان در گزارشي با اشاره به مشکلات ساختاري اقتصاد ايران نوشت: نشست مشترک فعالان بخش خصوصي و نمايندگان موسسه «پرايس پاترهاوس کوپرز» فرصت مناسبي در اختيار اقتصاددانان و فعالان بخش خصوصي قرار داد تا در مورد اصلاح ساختار هاي اقتصادي اظهار نظر کنند. مباحث مربوط به فساد و شفافيت اقتصادي از عمده مباحث مطرح شده در اين نشست بود و يک اقتصاددان با بيان اينکه ...بعد از گذشت ۴۰ سال، کره شمالي و ترکيه [از نظر درآمد سرانه] در وضعيت بهتري قرار گرفته اند، اقتصاد ايران را درگير با مشکلات مختلف توصيف کرد.» در ادامه اين گزارش آمده است « مشکلات امروز اقتصاد کشور ناشي از ساختارهاي اقتصادي از جمله وابستگي به نفت، دولتي بودن اقتصاد و تحريم هاي اقتصادي است و بايد اصلاحات ساختاري انجام شود. در حال حاضر نظام سياستگذاري اقتصادي، بانکي و سرمايه اي ايران پر اصطکاک است و با اين وضعيت سرمايه گذاران خارجي کمتر راغب به فعاليت در کشور هستند.» به نظر مي رسد مدعيان اصلاحات و روزنامه هاي زنجيره اي که در ماه هاي گذشته و بخصوص در دوران تبليغات انتخاباتي در مقابل هرگونه انتقاد از وضعيت اقتصادي کشور و مديريت آن جبهه گيري کرده و واکنش نشان مي دادند اين روزها به حقانيت انتقادات صورت گرفته از سوي افراد و رسانه هاي مختلف اذعان دارند.

        
حرف عارف نظر شخصي او بوده!
    عطريانفر از اعضاي حزب کارگزاران سازندگي در واکنش به اظهارات عارف رئيس فراکسيون اميد مجلس مبني بر اينکه «در انتخابات 98 ائتلافي در کار نخواهد بود» با شخصي خواندن اين اظهارات گفت : اگر هم آقاي عارف چنين نظري داشته باشند بايد در زمان مقرر و با حضور شخصيت هاي موثر جريان اصلاحات درباره آن تصميم گيري شود

    روزنامه آرمان به نقل از عطريانفر که با خبرآنلاين گفت و گو کرده است نوشت : آنچه براي ما در فعليت امر اهميت دارد واقعيتي است که شکل گرفته است. واقعيتي که وجود دارد اين است که فراکسيون اميدي شکل گرفته و مرکب از اصلاح طلبان و جمعي از مستقلين است. من اينکه الزاما همه نيروها بايد در يک سري موضوعات همفکر و همنظر باشند را در فعاليت ها و رقابت هاي سياسي به رسميت نمي شناسم

    گفتني است پيش از اين عطريانفر در اظهار نظري با انتقاد از عملکرد فراکسيون اميد گفته بود : ما به عنوان برخي از چهره هاي اصلاح طلب در جبهه اصلاحات، اطلاعات دقيقي از آنچه در فراکسيون اميد و پارلمان مي گذرد، نداريم اما پيام هايي که از سوي برخي نمايندگان شنيده ايم نشان مي دهد عملکرد مديريت فراکسيون اميد در جريان راي اعتماد به وزرا چندان رضايت بخش نبوده است. وي همچنين گفته بود : عطريانفر خاطرنشان کرد: مجموع ديدگاه ها دلالت بر آن دارد که فراکسيون اميد در مديريت نيازمند بازنگري است و بايد ظرفيت ها دوباره ارزيابي شوند و تجديد ساختار شوند تا امکان اعتماد قطعي به اين فراکسيون در برخي بزنگاه ها فراهم شود.

    گفتني است در ماه هاي گذشته و بخصوص پس از راي اعتماد نمايندگان به وزراي پيشنهاي رئيس جمهور و راي نياوردن بي طرف انتقادات به عملکرد فراکسيون اميد شدت گرفته است، اين انتقادات اختلافات دروني جريان اصلاحات را به خوبي نشان مي دهد اختلافاتي که اين پيام را به بيرون مخابره مي کند که مدعيان اصلاحات به فکر مشکلات مردم نبوده و تنها دنبال منافع خود هستند.

        
اعتبار حرف هاي قشنگ روحاني تا روز انتخابات بود!
    روزنامه مردمسالاري در يادداشتي به نقد اقدامات رئيس جمهور پيش و پس از انتخابات و تعارضات آن پرداخت و نوشت : اعتبار حرف هاي قشنگ روحاني تا روز انتخابات بود!

    در بخشي از اين يادداشت آمده است : اين بي انصافي است که چون مَرکبمان از پل آخر گذشت، بي خيال از ايرانِ پس از 1400، مردم را از حماسه آفريني هاي بعدي، که هرکدامشان مي تواند مايه افزونيِ اقتدار نظام باشد، نا اميد کنيم...نگاه هايِ ناباورِ اين روزهاي مردم نشان مي دهد که اعتبار حرف هاي قشنگ تا همان زمان انتخابات است و بس! ايرادِ سخنان خوب و دلچسب، در تنفيذ، در تحليف و در سازمان ملل اگرچه ستودني است، اما تداوم تکرارِ حرف، در تنگنايِ بي عملي، به لوث شدنِ موضوع منتهي مي شود.