مخالفان اعتدال گرایی و اصرار بر راهبرد گسست در جبهه حامیان روحانی

مخالفان اعتدال گرایی و اصرار بر راهبرد گسست در جبهه حامیان روحانی  14شهریور-96
تهران- ایرنا- حفظ شاکله و تقویت بدنه اجتماعی حامیان روحانی از انتخابات سال 92 تاکنون سبب شده تا جریان های رقیب با استقبال از هرنوع ناهمگونی، اختلاف و طرح انتقاد در جبهه سیاسی اعتدال و اصلاحات، به آن دامن زنند و به منظور پایان دادن به ناکامی های سیاسی خود بر مشی ایجاد از هم گسیختگی در این جبهه پافشاری کنند.
به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، رقبای سیاسی و مخالفان «حسن روحانی» رییس جمهوری در رقابت های انتخاباتی منتهی به 29 اردیبهشت ماه به موازات تلاش های بی سابقه خود برای اجماع سازی و قرار دادن چهره ای قدرتمند و رای آور در برابر رییس دولت یازدهم، راه های مختلفی را برای ضربه زدن به انسجام حامیان وی آزمودند.
به این ترتیب، القای نارضایتی اکثریت مردم به ویژه طبقات متوسط و آسیب پذیر از عملکرد دولت و گسترش ناامیدی از تداوم سیاست های روحانی به منظور پرکردن خلاء برنامه و شعارهای قابل تحقق، مورد توجه ویژه جریان رقیب قرار گرفت که در نهایت راه به جایی نبرد.
این رویکرد پس از انتخابات نیز ادامه یافت و در برهه هایی چون برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهوری و سپس معرفی کابینه به مجلس و شروع به کار دولت دوازدهم، خود را به شکل راهبرد مخالفان جریان اعتدال نمایاند.
رقبای روحانی که در طول رقابت های انتخاباتی تلاش گسترده ای را به کار بستند تا با نقد بسیاری از سیاست های دولت و برانگیختن اقلیت های قومی و مذهبی رای آنان را به دست آورند، در مقاطعی چون برگزاری تحلیف رییس جمهوری، دعوت نشدن برخی چهره های شاخص اهل سنت را گواه بی توجهی روحانی به حقوق اقلیت ها قلمداد کردند.
بی توجهی به زنان و مطالبات آنان دیگر محور تبلیغاتی منتقدان دولت دوازدهم بود که پس از اعلام فهرست وزیران پیشنهادی به مجلس به شکلی برجسته دنبال شد. به نوشته یکی از رسانه های ناهمسو با دولت، با کاهش شانس ورود زنان به عنوان وزیر به کابینه و برای آن‌ که فاصله بدنه جامعه زنان با دولت آینده بیشتر نشود برخی فعالان زنِ هوادار جریان اعتدال با رویکردی توجیه گرانه کاهش اهمیت پست وزارت برای زنان را دنبال می‌کنند. برخی حتی کوشیدند تغییر در پوشش معاون حقوقی جدید رییس جمهوری را هم معنا با عدول روحانی از وعده های انتخاباتی در حوزه حقوق زنان تلقی کنند.
در این فضا، هر گونه اظهارنظر منتقدانه چهره های اعتدالی و اصلاح طلب در مورد سخنان رییس جمهوری یا سیاست های دولت، در رسانه های مخالف و منتقد به شکلی پررنگ و گسترده انعکاس یافت؛ از پیام توییتری «صادق زیباکلام» استاد دانشگاه تهران در مورد اولین گفت وگوی تلویزیونی روحانی پس از تشکیل دولت جدید تا متوسط القامت خواندن دولت های یازدهم و دوازدهم از سوی «محسن صفایی فراهانی» فعال سیاسی اصلاح طلب که نشانه پراکنده و ناامید شدن حامیان رییس جمهوری عنوان شد.
معرفی وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم و فرجام رای اعتماد مجلس به آنان دیگر عرصه ای بود که مخالفان کوشیدند شکافی جدی را بین اصلاح طلبان و اعتدال گرایان به تصویر بکشند. از دید رسانه های ناهمسو با دولت، معرفی مجدد وزیر کشور دولت یازدهم و رای آوردن دوباره وی و همچنین وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات، «معدل ضعیف کارنامه همکاری و اختلاف روحانی– اصلاح طلبان» را بیش از پیش نمایان کرد. این در حالی بود که «حبیب‌الله بیطرف» به عنوان گزینه مورد حمایت ویژه اصلاح‌ طلبان نتوانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد.
به نوشته این رسانه ها، پیش از این نیز روحانی و چهره های نزدیک به وی با رد سهم خواهی اصلاح طلبان، موجب افزایش شکاف ها بین اصلاح طلبان و اعتدالیون شده بودند.
محور دیگری که در رسانه های مخالف به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته ریشه یابی یا در واقع ریشه سازی تفاوت مشی اعتدالی و اصلاح طلبانه بوده است. به نوشته یکی از روزنامه های مخالف، ترکیب و اهداف متفاوت حلقه های گفتمان سیاسی چپ در جمهوری اسلامی اینک به شکاف های عمیق بین اصلاحات و اعتدال انجامیده و در حالی که رییس دولت اصلاحات از میانه حمایت «حلقه کیان» (چپ های اسلامی) به قدرت رسید، ریاست جمهوری روحانی نمود برتری و جدایی «حلقه نیاوران» (تکنوکرات ها) به شمار می آید.
به رغم برجسته شدن دیدگاه های متفاوت و گاه متعارض در جبهه حامیان روحانی و نقدهای درون گفتمانی، رویکرد قاطبه نیروهای هوادار رییس جمهوری حمایت از وی همزمان با پیگیری مطالبات موجود است. در همین زمینه یکی از تارنماهای اصلاح طلب چندی پیش در ضرورت چرایی و چگونگی انتقاد از دولت دوازدهم تصریح کرد چهار سال اول روحانی به دلیل مشکلات پرشمار فصل حمایت بود و چهار سال دوم روحانی زمان برآورده شدن مطالبات است. در چهار سال دست نخورده روبرو اگر کم‌کاری از سوی دولت صورت بگیرد یا دولت مسیری را اشتباه برود حتما با صدای بلند به او تذکر خواهیم داد. به نوشته این رسانه «برای جلوگیری از ایجاد ناامیدی احتمالی، حامیان روحانی باید جدی‌ترین منتقدان دولت باشند. نباید از اینکه جریان رقیب از انتقاد ما خوشحال می‌شود یا آن را دست می‌گیرد بهراسیم. برای آینده ایران باید مواظب دولت روحانی باشیم

پژوهشم**9275 **9279**خبرنگار:اعظم حمیدپور** انتشار: سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.