افغانستان: ایران باید مانع شرکت مهاجران افغان در جنگ سوریه شود

افغانستان: ایران باید مانع شرکت مهاجران افغان در جنگ سوریه شود 10 –مهر-96
 به جز سوریه باج گیر وعراق حیاط خلوت شده کدامیک از کشورهای همسایه ومنطقه از سیاست جنگ افروزی و مدخله جویی خلافت اسلامی ولایت فقیه رضایت دارد؟
مستغنی
 ای مستغنی گفت که دولت افغانستان تایید کرده که شماری از مهاجران افغان در ایران مغایر اصول بین‌الملل برای شرکت در جنگ سوریه با فشار یا تطمیع وادار یا تشویق می‌شوند
وزارت خارجه افغانستان خواستار توقف استخدام مهاجران، به‌ویژه کودکان مهاجر افغان در ایران، از جانب سپاه پاسداران این کشور در جنگ سوریه شده است.
احمد شکیب مستغنی، سخنگوی این وزارت‌خانه روز دوشنبه (۱۰ میزان/مهر) به بی‌بی‌سی گفت که شماری از مهاجران افغان در ایران با "فشار و تطمیع" مجبور به فعالیت‌های "مغایر اصول بین‌الملل" می‌شوند.
او افزود: "دولت جمهوری اسلامی افغانستان تایید کرد که متاسفانه برخی از شهروندان مهاجر افغان از جانب دولت‌های کشورهای میزبان، به شمول ایران، به شیوه‌های گوناگون، به‌شمول فشار و تطمیع برای سهم گرفتن در فعالیت‌های مغایر اصول بین‌المللی وادار یا تشویق می‌شوند."
آقای مستغنی تأکید کرد که دولت افغانستان با "نگرانی پیگیر این مسئله است" و با هماهنگی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در سطوح مختلف با مقام‌های دولت ایران مسطح کرده است.
تابوبتهای کشته‌شدگان لشکر فاطمیون
 ر فاطمیون از جمله نیروهای تحت نظر نیروی قدس سپاه پاسداران ایران است که از مهاجران افغان ساکن ایران تشکیل شده و نفرات آن برای جنگ به سوریه اعزام می‌شوند
او افزود که در گذشته پاسخ مقام‌های ایران این بوده که مشارکت پناهجویان افغان در جنگ سوریه "داوطلبانه" بوده، ولی حالا که سازمان‌های بین‌المللی هم این مسئله (اعزام غیرداوطلبانه آنها) را تایید می‌کنند، دولت افغانستان به‌شدت نگران این موضوع است.
سخنگوی وزارت خارجه افغانستان افزود که حتی اگر مهاجران افغان در ایران به صورت داوطلبانه هم در جنگ سوریه شرکت کنند، دولت ایران باید با توجه به حقوق مهاجران و حقوق کودکان و نوجوانان "در جهت ممانعت سهم‌گیری آنها به خصوص نوجوانان زیر سن قانونی در چنین فعالیت‌ها اقدامات جدی داشته باشند".
وزارت خارجه افغانستان دو روز پس از پخش گزارش سازمان دیدبان حقوق منبی بر استخدام کودک-سربازان افغان از جانب سپاه پاسداران ایران در چهارچوب "لشکر فاطمیون" این درخواست را مطرح کرده است.
لشکر فاطمیون
 سخنگوی وزارت خارجه افغانستان از دولت ایران خواسته که جلو استخدام نوجوانان افغان در جنگ سوریه را بگیرد
براساس این گزارش، شماری از مهاجرانی که برای جنگ به سوریه فرستاده شده‌اند، تنها ۱۴ سال سن داشته‌اند. آنها به منظور جنگیدن در کنار نیروهای دولتی سوریه به این کشور فرستاده شده‌اند.
لشکر فاطمیون از جمله نیروهای تحت نظر نیروی قدس سپاه پاسداران ایران است که از مهاجران افغان ساکن ایران تشکیل شده و نفرات آن برای جنگ به سوریه اعزام می‌شوند.

ایران می‌گوید این نیروها هم مانند بقیه کسانی که برای جنگ در کنار نیروهای دولتی سوریه به این کشور می‌روند، خود داوطلب اعزام به سوریه شده‌اند.