رئیس دانشگاه محقق اردبیلی:
وزیر
علوم دولت دوازدهم نباید صرفا برای پر کردن کرسی وزارت برگزیده شود 9مهر-96
غیر
از کسب کرسی وزارت وزیر علوم چکار می تواند بکند .برای اینکه دانشگاه ها ودانشجون جزو خطوط قرمز خامنه ای وپاسداران می باشد. برای اینکه هم
دانشگاه وهم دانشجویان غیر بسیجی ضدخرافات و ابزاری شدن دین می باشند . برای همین
خامنه ای وپاسداران وعوامل شان درحوزه هاو مجلس ارتجاع درمورد وزیر علوم ودانشگاه
ها ودانشجویان بسیار حساس اند واحساس خطر می کنند.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با
بیان اینکه دولت دوازدهم همچنان فاقد وزیر علوم است، تاکید کرد: وزیر دولت
دوازدهم نباید صرفا برای پر کردن کرسی وزارت برگزیده شود.
گودرز صادقی در گفتوگو با ایسنا، تاکید کرد: اگر واقعا فردی واجد
شرایط مورد نظر دانشگاهیان بر سر کار بیاید، به نظر من باید انتظاراتی از این دست
را پیش رویش قرار داد: اول اینکه وزارت علوم باید متولی واقعی آموزش عالی در کشور
باشد؛ چراکه تعیین صلاحیت واحدهای مختلف دانشگاههای وابسته به وزارت علوم اعم از
سراسری، جامع علمی کاربردی، پیام نور و نیز دانشگاههای آزاد اسلامی و
غیرانتفاعی برای تاسیس رشتهها، ادامه فعالیت، ایجاد محدودیت و نظایر آن باید در
کف این وزارتخانه باشد. تربیت نیروی انسانی انبوه و فلهای و در عین حال ناکارآمد
به قدر کافی عمر و فرصتهای گرانبهای جوانان ما را به تباهی برده است و از این پس
چاره دیگری باید اندیشید.
عضو هیات
علمی دانشگاه تهران گفت: دوم اینکه جدایی دانشگاههای علوم پزشکی از دانشگاههای
جامع دولتی موجب جدایی بین علوم پزشکی با علوم پایه، مهندسی، مدیریت و غیره شده
و آموزش پزشکی را به جزیرهای جدا مانده از سرزمین اصلی تبدیل کرده است.
انشقاق در ساختار تشکیلاتی و عناوین دانشگاهها موجب کوچک شدن مجموعه دانشگاهی و
بالطبع تقسیم امتیازات حاصل از انتشارات، ثبت اختراعات و سایر شاخصهای پژوهشی و
در نتیجه افت رنکینگ جهانی دانشگاهها شده است. حتی اگر قرار باشد مدیریت و ساختار
بودجهای و تشکیلاتی دانشگاههای علوم پزشکی حفظ شود، شایسته است که آنها زیر
عنوان و برند دانشگاههای جامع به مجامع علمی شناسانده شوند. ما از شنیدن عناوین
نامانوس دانشگاههای پزشکی مانند دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی
استان چهارمحال و بختیاری به جای دانشگاه شهرکرد خسته شدهایم.
وی تاکید
کرد: وزیری لازم است که به این بدعت خطرناک در آموزش پزشکی پایان دهد و با تمام
قوا، قوای مجریه و مقننه را به ادغام دانشگاههای علوم پزشکی با دانشگاههای جامع
تشویق و قانع کند.
رئیس
دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: سوم اینکه ایجاد معاونتی به نام معاونت علمی
ریاست جمهوری و در ذیل آن بنیاد ملی نخبگان، یک اقدام نابجا و از عوامل تضعیف
وزارت علوم و محروم کردن دانشگاهها از بخشی از اعتبارات دولتی شده است. وزیر باید
دولت را قانع کند که با وجود وزارت علوم نیازی به چنان معاونتی وجود ندارد. در
بسیاری از کشورها یک وزارت آموزش وجود دارد در حالی که در کشور ما آموزش و پرورش
(پیش دانشگاهی) از وزارت علوم جداست و در این وضعیت وجود معاونت علمی ریاست جمهوری
یک ساز ناساز اضافی در جهت تضعیف بیشتر دانشگاههاست.
عضو هیات
علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: چهارم اینکه برخلاف اکثر دستگاههای اجرایی، وزارت
علوم در استانها فاقد یک نماینده مشخص و واحد است. در بسیاری از استانها که
دانشگاههای متعدد وابسته به وزارت علوم وجود دارند، عضویت تنها یک دانشگاه به
نمایندگی از سایرین در شوراهای اداری، برنامهریزی و امثال آن در حالی که هیچگونه
حاکمیت رسمی بر سایر دانشگاهها ندارد، بیشتر جنبه تشریفاتی یافته است.
صادقی
اضافه کرد: به نظر میرسد که در هر استانی، یک فرد معین از جمله یکی از رؤسای
دانشگاهها با حفظ سمت به عنوان مدیرکل آموزش عالی منصوب و به عنوان متولی رابطه
بین دانشگاهها با استانداریها و سایر دوایر دولتی را تنظیم و هماهنگ کند.
رئیس
دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: طبیعتا انتظارات بیشمار دیگری وجود دارند و
آنچه گفته شد به زعم من مواردی هستند که در اکثر گفتوگوها و بحثها جایشان خالی
است. لازم نیست یک وزیر کارهای بیشماری را در طول مسئولیت خود انجام دهد. یک کار
و یک تغییر بزرگ ماندگار از بین چنین موارد مغفولی میتواند به عنوان یک کار
ماندگار و ارزشمند درخشان بودن کارنامه وزیر را تضمین کند.