گزیده ها 6 آذر -96

گزیده ها 6 آذر -96
عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه طی ۱۱ سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری سازمان قطار شهری کرج شده است، گفت: این در حالی است که شهرداری در این مدت فقط ۴۳ میلیارد تومان به پیمانکار قطار شهری کرج پرداخت کرده است.

 به گزارش ‌ایسنا، حسین محمدی در بیست و ششمین جلسه شورای شهر کرج که یکشنبه پنجم آذر برگزار شد، گفت: مترو کرج و حومه با شش خط به طول ۱۰۵ کیلومتر طراحی شده بود که در طرح توسعه می توانست تا ۱۲۰ کیلومتر افزایش یابد.

محمدی با بیان اینکه خط تهران-کرج-هشتگرد بر عهده دولت بوده و شهرداری کرج در آن مسئولیت ندارد، افزود: برای اجرای این میزان خط مترو در کرج و حومه به ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است، تامین این رقم از عهده شهرداری خارج است.

وی افزود: بنابراین باید از مسئولین ارشد استان، نمایندگان و حتی شهرداری های سایر شهرهای استان خواست تا با کمک برای جذب سرمایه بخش خصوصی این پروژه اجرا شود.

محمدی به ارائه گزارشی از وضعیت خط دو مترو کرج از ابتدا تاکنون پرداخت و گفت: این خط در دو فاز و ۲۷ کیلومتر طراحی شده که فاز اول از دانشگاه خوارزمی تا میدان شهید سلطانی و فاز دوم از شهید سلطانی تا ملارد ادامه دارد.

وی ادامه داد: مناقصه این فاز در سال ۸۴ انجام و اواخر سال ۸۵ پیمانکار آن با قراردادی ۶۹۲ میلیون دلاری برای اتمام در ۴ سال منعقد شد.

محمدی خاطرنشان کرد: به قیمت دلار امروز میزان ریالی خط ۲ به سههزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل عدم همکاری فاینانسور در این پروژه مشکلاتی ایجاد شد و پروژه که قرار بود تا سال ۸۹ پایان یابد، فقط به ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسید.

عضو شورای شهر کرج تصریح کرد: در این مدت از طرف کارفرما ۸۰ میلیارد تومان پرداخت شده بود که کمتر از ۵ درصد منابع را شامل می‌شود.

وی به تعدیل قیمت قرارداد در سال ۸۹ اشاره کرد و افزود: در این تعدیل قیمت ریالی به ۵۰۰ میلیارد تومان و ۱۷۹ میلیون یورو رسید و حجم عملیات نیز از ۲۷ کیلومتر به ۱۵ کیلومتر کاهش یافت.

محمدی افزود: با این تعدیل قیمت قرار شد تا پایان ۹۲ فاز اول خط دو اجرا شود اما تا پایان این سال کل پولی که از طرف کارفرما به پیمانکار پرداخت شد، به ۱۱۵ میلیارد تومان رسید.

این عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه ۵۰ درصد از پرداخت سهم شهرداری است، گفت: در این 8 سال از طرف شهرداری ۲۵ میلیارد تومان پرداخت شد.

وی افزود: در سال ۹۳ و ۹۴ هم ۱۱۶ میلیارد تومان پرداخت شد که سهم شهرداری ۱۵ میلیارد تومان بود.

محمدی خاطرنشان کرد: در این مدت در مجموع پولی که به پیمانکار پرداخت شده ۳۱۳ میلیارد تومان است که سهم شهرداری فقط ۴۳ میلیارد تومان بوده است.

وی درخصوص پیشرفت فیزیکی پروژه نیز گفت: در حال حاضر ۱۸ درصد در تجهیزات و ۴۳ درصد در عملیات سازه‌ای و در مجموع ۳۲ درصد در پروژه پیشرفت حاصل شده، در حالی که ۱۰ درصد منابع مالی پرداخت شده است.

محمدی با بیان اینکه طی ۱۱ سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه جاری سازمان قطار شهری شده است، گفت: این رقم ۲.۵ برابر پولی است که شهرداری به پیمانکار پرداخت کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اعتبارات عمرانی شهرداری در ۱۱ سال گذشته را چهار تا پنج‌ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، کمتر از یک درصد اعتبارات برای مترو هزینه شده و حتما باید در آن تجدید نظر شود.
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه هیچ کودک بی‌سرپرستی در نقاط زلزله زده استان رها نشده است، اخبار منتشره در فضای مجازی از واگذاری این کودکان را درست ندانست.

به گزارش ایسنا، امید قادری در خصوص وضعیت کودکان بی سرپرست در مناطق زلزله زده و اینکه برخی از این کودکان به خانواده های بدون فرزند واگذار شده‌اند، گفت: این اخبار کذب بوده و صحت ندارد.

وی تاکید کرد: هیچ کودک بی سرپرستی در این نقاط رها نشده سازمان بهزیستی مسئولیت سرپرستی آنها را عهده‌دار شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: پیام ها و اخبار منتشره در فضای مجازی از واگذاری این کودکان صحت ندارد و مردم مراقب کلاهبرداران باشند.

وی تاکید کرد: این اخبار هیچ رسمیتی ندارد و تنها کلاهبرداران و سودجویان می خواهند از شرایط فعلی زلزله زدگان به نفع خود سوءاستفاده کنند.

قادری تصریح کرد: اینکه در برخی اخبار آمده «کودکان زیادی در زلزله بی سرپرست شده و آماده واگذاری به خانواده های متقاضی فرزند هستند» صحت ندارد و برنامه ریزی های لازم برای تحت پوشش قرار دادن کودکان حادثه دیده زلزله کرمانشاه از سوی سازمان بهزیستی انجام شده است. البته خوشبختانه هیچ کودک زلزله زده ای بدون سرپرست نمانده است و هیچ کودک بی سرپرستی رها نشده است.

وی گفت: تنها یک کودک در زلزله اخیر هر دو والد خود را از دست داده بود که او نیز به اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه منتقل شد و تحت پوشش حمایت های همه جانبه این اداره قرار گرفت و وضعیت فعلی او نیز به صورت مستمر توسط کارشناسان سازمان بهزیستی رصد می‌شود.

این مسئول گفت: خوشبختانه بافت فرهنگی و اجتماعی و نوع فرهنگ حاکم بر خانواده های کرمانشاهی طوری است که اجازه نمی دهند هیچ کودکی در بیرون از محیط خانواده حضور داشته باشد و این موضوع کمک قابل توجهی به بهزیستی در ساماندهی کودکان زلزله زده بود.

قادری تاکید کرد: مردم اخبار مرتبط با کودکان زلزله زده را از منابع رسمی خبری کشور و سایت سازمان بهزیستی دنبال کنند و به شایعات اینچنینی توجهی نداشته باشند تا در دام کلاهبرداران اخاذ گرفتار نشوند.
مرد جوانی بعداز اعدام برادرش در زندان، برای انتقام اولیای دم مقتول را با شلیک گلوله از پای درآورد.

به گزارش جام‌جم، شامگاه بیست و نهم آبان امسال مردی با پلیس شهرستان کوار دراستان فارس تماس گرفت و از سوء‌قصد به جان زوج همسایه شان خبرداد. ماموران با حضوردر این خانه با پیکر غرق در خون مرد صاحبخانه و همسرش رو به رو شدند.

با هماهنگی ماموران آن دو که با شلیک گلوله زخمی شده بودندبه بیمارستان منتقل شدند اما به دلیل شدت خونریزی فوت کردند. بررسی ‌ها از محل جنایت نشان می‌داد این زوج براثر شلیک گلوله سلاح کلاشینکف به قتل رسیده‌اند.

تحقیقات پلیسی برای رازگشایی از این پرونده ادامه داشت تا این‌که ماموران به سرنخ‌هایی دست یافتندکه نشان می‌داد،چند سال پیش دختر این خانواده در جریان اختلاف با شوهرش به دست وی به قتل می‌رسد.

بعد از دستگیری داماد خانواده او محاکمه و به قصاص محکوم می‌شود. در این مرحله از تحقیقات پلیسی معلوم شد، مدتی پیش دامادجوان که موفق به جلب رضایت والدین مقتول نشده بود در زندان به دار مجازات آویخته می‌شود.

سرانجام ردپای برادر کینه‌جوی او را در پرونده قتل این زوج به دست آوردند. او به عنوان تنها مظنون پرونده تحت تعقیب پلیس قرار گرفت تا این‌که بازداشت شد.

متهم در بازجویی اولیه منکر جنایت بود اما در جریان تحقیقات پلیسی به قتل این زوج اعتراف کرد و به افسر تحقیق گفت: برادرم به اتهام قتل همسرش در زندان بود اما هر چه تلاش کردیم خانواده عروسمان به او رضایت ندادند و حکم اعدام برادرم اجرا شد. از آن موقع از والدین مقتول کینه به دل داشتم که به قصد انتقامگیری یک روز به زور وارد خانه شان شدم و با شلیک گلوله منجر به مرگ این زوج شدم.

سرهنگ محمدی معاون اجتماعی پلیس فارس گفت: بااعتراف متهم، اوروانه بازداشتگاه پلیس شد. بعداز پایان یافتن تحقیقات متهم صحنه جنایت را بازسازی و روانه زندان می‌شود.
درباره زلزله کرمانشاه و علل وقوع آن تا به امروز نکات فراوانی گفته شده است. در میان مجموعه اظهارنظرها با مواردی مواجه شدیم که علت این زمین‌لرزه را مستقیم به عوامل ماورایی و حتی خرافی نسبت دادند؛ برای مثال یکی از آقایان ادعا کرد خداوند زمانی که اراده کند در جایی زلزله بیاید، به مَلِکی دستور می‌دهد که رگی را که در زمین است، بجنباند و پس از جنبش آن رگ زلزله پدید می‌آید.
گفتاری از سعید حجاریان با عنوان "زلزله و مقارنه‌گرایی" در روزنامه شرق منتشر شد.

درباره زلزله کرمانشاه و علل وقوع آن تا به امروز نکات فراوانی گفته شده است. در میان مجموعه اظهارنظرها با مواردی مواجه شدیم که علت این زمین‌لرزه را مستقیم به عوامل ماورایی و حتی خرافی نسبت دادند؛ برای مثال یکی از آقایان ادعا کرد خداوند زمانی که اراده کند در جایی زلزله بیاید، به مَلِکی دستور می‌دهد که رگی را که در زمین است، بجنباند و پس از جنبش آن رگ زلزله پدید می‌آید.

این سنخ گفته‌ها سابقه زیادی دارند، چنان‌که در گذشته می‌گفتند زمین روی شاخ گاوی است و گاو روی نهنگی و نهنگ در دریایی است و اگر خدا اراده کند این گاو زمین را از روی یک شاخش به شاخ دیگرش پرتاب می‌کند و در آن هنگام زلزله به وجود می‌آید.

از این قبیل حرف‌ها بسیار گفته شده است که شرح یک به یک آنها در این مجال نمی‌گنجد. اهل فلسفه نسبت‌دادن مستقیم علل طبیعی رویدادها به خدا یا عوامل ماورایی را occasionalism می‌‌نامند که اهالی ترجمه آن را به مقارنه‌گرایی ترجمه کرده‌اند. مقارنه‌گرایی در اسلام با اشعری‌گری همراه است.

اشاعره معتقد بودند هر معلولی مسلما به علت دخالت خدا تحقق می‌یابد و به‌این‌ترتیب رابطه طولی علت و معلولی را رد می‌کردند. در غرب نیز افرادی مانند نیکولای مالبرانش این عقیده را نمایندگی می‌کردند؛ مالبرانش می‌‌گوید علت حقیقی به‌طور انحصاری در اختیار خداست. وی قدرت بشری بر خلق را ممتنع می‌شمارد و اثبات می‌کند که این قدرت صرفا در دست خداست و به مخلوق منتقل نشده است. البته در مقابل این ایده‌ها، برخی متفکران از anti-occasionalism سخن گفته و اثبات کرده‌اند نمی‌شود گفت که خدا سبب‌ساز همه‌چیز است. فلاسفه در برابر مقارنه‌گرایی، از «جزء اخیر علت تامه» سخن می‌گویند.

اینها علت سرریزشدن لیوان آب را آخرین قطره واردشده به لیوان می‌دانند درحالی‌که مقارنه‌گرایان اساس سرریزشدن را به خدا نسبت می‌دهند.  باری، اکنون این صحبت به میان آمده که زلزله اخیر به علت برخورد دو لایه تکتونیک آفریقایی و اوراسیایی به‌وجود آمده است، بنابراین می‌توان به‌دقت توضیح داد که علت زمین‌لرزه چه بوده است؛ به نظر کارشناسان این حوزه منطقه ازگله دقیقا روی گسل میان این دو لایه قرار داشته است.

زمانی که این دو لایه به یکدیگر فشار بیاورند، زمین در سطح، ١٠ سانتی‌متر بالا می‌آید. اگر سازمان لرزه‌نگاری ما در شناسایی گسل‌ها فعال می‌بود و می‌توانست با حفر چاه‌های لرزه‌سنج وقوع زمین‌لرزه را پیش‌بینی و این مناطق را از پیش خطرناک اعلام کند، حتما در به‌کارگیری مصالح برای سازه‌ها دقت بیشتری می‌شد.

می‌دانیم که کشور ژاپن روی گسل‌های متعدد قرار دارد و هر ساله زلزله‌های متعددی را شاهد است، اما استاندارد ابنیه‌اش به‌گونه‌ای است که کمترین تلفات را می‌دهد؛ بنابراین زلزله برای مردم آنجا به امری عادی تبدیل شده است. ولی در مقابل ما می‌خواهیم ناتوانی خود را به گردن خدا بیندازیم و بگوییم «اذا جاء القضا ضاق الفضا»؛ در‌حالی‌که خداوند خود را از افعال ما مبرا می‌داند.

در قرآن کریم آمده است: «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کسَبَتْ أَیدِی النَّاس...» یعنی ظاهرشدن فساد در خشکی و دریا به‌دلیل دستاورد بشریت است. بشر نمی‌تواند آلودگی هوا و پدیده‌های نحس را به خدا نسبت دهد؛ سیل امر مثبتی ، اما باید توجه کرد که خدا صرفا باران می‌فرستد و این بشر است که می‌تواند با جوی و سد آن را مهار کند، مانع از تخریب شود و حتی از آن برق تولید کند و در یک کلام تهدید را به فرصت تبدیل کند.

خداوند در آیه هفتاد‌و‌نهم سوره نساء می‌فرماید: «مَا أَصَابَک مِنْ حَسَنَهٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ مَا أَصَابَک مِنْ سَیئَهٍ فَمِنْ نَفْسِک» یعنی بدی‌ها از سوی خدا نیست و ما خودمان به خودمان بدی می‌کنیم؛ بنابراین نباید توسعه‌نیافتگی و ناتوانی در مدیریت را به قضا نسبت دهیم.  

امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرماید: «أَبَی اللّهُ أَنْ یجْرِی الأُمُورَ اِلاّ بِأَسْبابِها»؛ یعنی خداوند متعال ابا دارد که امور را جز از طریق اسبابش به جریان اندازد. این حدیث دقیقا در تقابل با مقارنه‌گرایی قرار می‌گیرد.

مقارنه‌گرایان معتقدند هر معلولی علت مستقیمش خداست، اما این حدیث می‌گوید یک سلسله سبب و مسبب وجود دارد که باعث پیدایش پدیده‌ها می‌شود. خداوند ممکن است در رأس سلسله اسباب بنشیند و مسبب‌الاسباب باشد، اما در هر امری دخالت مستقیم نمی‌کند و این انسان است که باید قوانین خلقت را کشف کرده و از آنها به‌نفع خود استفاده کند یا دست‌کم خود را از مضرات و بلایای ارضی و سماوی دور نگه دارد.