روحاني در گفت و گوي زنده تلويزيوني: اميدواريم به وعده هاي ۱۰۰ روزه عمل كرده باشيم !

 اوین نامه ی کیهان 8 آذر- 96
روحاني در گفت و گوي زنده تلويزيوني: اميدواريم به وعده هاي ۱۰۰ روزه عمل كرده باشيم !

درپوشس انتقاد به عملکرددولت روحانی ومخالفت با برجام که مزین به پسوند ثابت ضدآمریکایی می باشد  وبطور ثابت تبدیل به تیتر خبری صفحه اول و یادداشت روز اوین نامه ی کیهان شریعت نداری شده است .البته مشابه همین سیاست  شامل سایر ستون های این اوین  نامه هم می شود که باجدیت شدید دنبال می شود .غافل ازآنکه  برسر شاخ نشستن وبن بریدن شده است .برای اینکه دولت روحانی یک نهاد حکومت ولایت فقیه است که زیرکنترل خامنه ای رهبر انتصابی ولی فقیه است و تافت جدا بافته  یاجزیره مستقل وجداگانه ای نیست.  ولی دلیل مخالفت هیستریک پاسداران ودلواپسان نگران بابر جام به خاطر این  است که پاسداران نه برجام که همچون کره شمالی سلاح هسته ای می خواستند وهمچنان این آرزو رادنبال می کنند.

رئيس جمهور ابراز اميدواري کرد دولت دوازدهم به وعده هاي 100 روزه خود عمل کرده باشد.
    
حجت الاسلام حسن روحاني ديشب در گفت وگوي زنده تلويزيوني خود با اشاره به وقوع زلزله در کرمانشاه گفت: دولت اجاره منازل زلزله زدگان را پرداخت مي کند و کانکس ها هم به سرعت ساخته مي شود. براي اولين بار همه بودجه لازم براي امدادرساني بلافاصله در هيئت دولت تصويب شد و 50 درصد آن هم در اختيار ارگان هاي امدادرسان قرار گرفت.
    
روحاني در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در طول 100 روز نخست دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: اميدواريم در 100 روزي که گذشت توانسته باشيم خدمتي که به مردم وعده داده بوديم را ارائه کرده باشيم.
    
مجموعه خدمات 100 روزه دولت دوازدهم بر روي سايت رياست جمهوري قرار گرفت
    
وي افزود: مجموعه خدمات 100 روزه دولت دوازدهم در مجموعه اي مجلد تنظيم شده و هم اکنون در سايت رياست جمهوري قرار گرفته است.
    
رئيس جمهور گفت: در طول 100 روز گذشته برنامه ريزي هاي اساسي براي سال 96 انجام و برنامه هاي کلي براي 4 سال آينده تدوين شده همچنين بودجه سال آينده در حال تصويب در هيئت دولت جهت ارائه به مجلس شوراي اسلامي است.
    
روحاني در ادامه در پاسخ به پرسش مجري برنامه تلويزيوني درباره اقدامات انجام شده جهت تحقق وعده هاي انتخاباتي رئيس جمهوري در موضوع اشتغال تاکيد کرد: دولت در بحث اقتصاد دو هدف اصلي را در دستور کار خود قرار داده است که بالا بردن درآمد مردم و همچنين توزيع عادلانه ثروت از اين اهداف هستند. در ايام انتخابات به مردم وعده دادم که تا پايان دولت دوازدهم فقر مطلق را ريشه کن کنيم. در همين راستا نيز قدم هاي اوليه طي شش ماه نخست سال 96 و 100 روز اخير برداشته شده است.
    
وي گفت: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده در سال اول افراد قشر آسيب پذير جامعه يعني افرادي که مورد حمايت کميته امداد و بهزيستي هستند مستمريشان نسبت به سال قبل بيش از سه برابر اضافه شد و اين روند تا پايان دولت تا پنج برابر شدن مستمري ادامه خواهد يافت. همچنين براساس پيش بيني هايي که در بودجه شده است در سال آينده طراحي اي خواهيم کرد تا به همه آنهايي که از حداقل استاندارد پايين تر هستند براي زندگي ياري شود.
    
رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه در بحث اشتغال عقب ماندگي هايي از گذشته داريم و از سال 85 تا 92 تقريبا اشتغال خالص کشور صفر بوده است، خاطرنشان کرد: از سال 93 تحرک خوبي در زمينه اشتغال آغاز شد و متوسط اشتغال خالص از پاييز 93 تا تابستان 96 سالانه به طور متوسط 685 هزار اشتغال خالص بوده است. البته اين رقم نسبت به بيکاري جامعه و نيروي فعالي که وارد بازار کار مي شوند رقم کمي است اما تلاش ما بالا بردن اين رقم و رساندن آن به بالاي 900 هزار نفر است.
    
روحاني گفت: رقم اشتغال تابستان امسال نسبت به سال قبل بالاي 700 هزار نفر بوده است، اما هنوز بيکاران بسياري در کشور وجود دارند.
    
وي با اشاره به اقدامات انجام شده در 100 روز نخست دولت دوازدهم در جهت حل معضل بيکاري خاطرنشان کرد: در اين 100 روز نسبت متوسط به دو سه سال گذشته مقداري پيشرفت داشته ايم اما هدف گذاري در حوزه اشتغال را از طريق طرح هاي مختلفي که در دست داريم، ادامه خواهيم داد.
    
روحاني با تاکيد بر اينکه در طول 100 روز نخست دولت همه طرح هاي اشتغال دولت عملياتي و اجرايي شده است، اظهار کرد: هدف ما اين است که اشتغال را به رقمي برسانيم که مجموعه بيکاران کشور کاهش يابند در همين راستا نيز با اقدامات انجام شده از سوي دولت از سال گذشته تاکنون يک واحد نرخ بيکاري کاهش يافته و از 12/7 به11/7رسيده است اما تا رسيدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داريم.
    
    
در حذف يارانه ها دولت و مجلس بايد با هم تصميم بگيرند
    
وي در مورد برنامه دولت و مجلس براي حذف يارانه بگيران گفت: دولت و مجلس بايد با هم در اين زمينه تصميم بگيرند. سال گذشته مجلس به ما تکليف کرد که دولت افرادي که نيازي به يارانه ندارند شناسايي کرده و يارانه آنها را قطع کند. اين کار ساده نبود و وزارت رفاه مسئوليت آن را برعهده گرفت، يارانه عده اي هم قطع شد اما با اعتراض آنها مجدداً يارانه شان وصل شد. بيش از يک ميليون نفر هم در سال رشد جمعيت داريم که به يارانه بگيران اضافه مي شوند. ما در اين زمينه با مجلس مشورت مي کنيم و بر مبناي تصميم مجلس عمل مي کنيم.
    
رئيس جمهور در پاسخ به سوالي در مورد برنامه دولت براي حل مشکل صندوق هاي بازنشستگي اظهار داشت: شرايط ما در اين زمينه بدتر شده است، اما دولت 50 هزار ميليارد تومان به صندوق هاي بازنشستگي کمک مي کند. يکي از برنامه هاي دولت اين است که سازمان تامين اجتماعي تمام بنگاه هاي اقتصادي خود را بفروشد و به مردم واگذار کند. غير از دولت هم بايد ساير دستگاه ها همين کار را انجام دهند. من در ديدارهايي که با رهبري داشتم ايشان کاملا موافق اين واگذاري هستند زيرا اين کار باعث رونق اقتصادي مي شود.
    
مشکلات 98 درصد سپرده گذاران موسسات مالي در ماه ها و هفته هاي اخير يا حل شده يا در حال حل شدن است
    
روحاني در ادامه صحبت هاي خود به وضعيت برخي موسسه هاي مالي و اعتباري تعاوني ها اشاره و خاطرنشان کرد: بخشي از مشکلات بانک هاي کشور مشکل سپرده گذاران است. در اين زمينه برخي تعاوني هايي که از زمان گذشته و اواخر دهه هفتاد و در دهه هشتاد ايجاد شده بودند متاسفانه امروز يکي از معضلات اقتصادي را ايجاد کرده اند. آنها مردم را يا بدون آنکه تخصص کافي داشته باشند و پيامدهاي کار خود را بدانند با سود بالا تشويق به سرمايه گذاري کردند يا مي خواستند سر مردم را کلاه بگذارند.
    
وي اظهار کرد: از اواخر دولت يازدهم و اوايل دولت دوازدهم با موسسات به نوعي غيرمجاز مواجه شديم که توانايي بازپرداخت سپرده هاي سپرده گذاران را نداشته اند. مجموعه اين موسسات حدود 3 ميليون و 400 هزار خانوار را درگير خود کرده بودند. در اين راستا دولت گام هاي بسيار بزرگي برداشت به ويژه در هفته هاي اخير و در جلسات روساي سران قوا موضوع مطرح شد و هماهنگي هايي جهت تسريع حل مشکلات انجام شد.
    
رئيس جمهور با بيان اينکه خوشبختانه مشکلات 98 درصد سپرده گذاران در ماه ها و هفته هاي اخير يا حل شده يا در حال حل شدن است، افزود: دو درصد باقي مانده بايد با همکاري قوه قضاييه اموالشان برابر شود و براي حل و فصل مشکل آنها چاره اي انديشيده شود.
    
    
مردم نبايد نگراني نسبت به شاخص هاي کلان اقتصاد کشور داشته باشند
    
وي گفت: تنها بخشي که در فصل هاي قبل با رشد مواجه نبوده ايم بخش مسکن بوده که در شش ماه نخست سال 96 در اين بخش و همچنين بخش معدن با رشد مواجه بوده ايم. همچنين در زمينه سرمايه گذاري که همواره سرمايه گذاري منفي بوده، در ماه هاي نخست سال 96 نرخ سرمايه گذاري به مثبت 7 رسيده است. بنابراين در همه زمينه ها گام هاي خوبي برداشته شده و مردم نبايد نگراني نسبت به شاخص هاي کلان اقتصاد کشور
    
داشته باشند.
    
    
دنبال امن کردن منطقه هستيم
    
روحاني درباره سياست خارجي دولت دوازدهم نيز با بيان اينکه اساس سياست خارجي اين دولت با دولت قبلي متفاوت نيست، گفت: اساس سياست خارجي ما اين بود که تعامل سازنده و عزتمندانه با دنيا داشته باشيم. رهبري بر تعامل فراگير با کشورهاي دوست تاکيد داشتند. ما در منطقه مي خواهيم مشکلات را از طريق مذاکره حل کنيم نه رويارويي. ما دنبال امن کردن منطقه هستيم کمک ما هم به عراق در برابر داعش و همکاري ايران، ترکيه و عراق در مورد اقليم کردستان براي ثبات منطقه بود.
    
    
مشکل تروريسم به سادگي حل نخواهد شد
    
وي تاکيد کرد: محور مقاومت پيروزي مهمي به دست آورد و پايگاه هاي اصلي داعش فرو ريخت البته مشکل تروريسم به سادگي حل نخواهد شد.
    
رئيس جمهور تصريح کرد: ما امروز رابطه بسيار خوبي با روسيه، اتحاديه اروپا و کشورهاي منطقه داريم و روابط تجاري ما هم بهتر است. در منطقه فقط جز يکي دو کشور مثل عربستان با ساير کشورها روابط خوبي داريم. عربستان براي سرپوش گذاشتن بر شکست هايش در منطقه و مسايل و اختلافات داخلي اش مي خواهد ايران را دشمن معرفي کند تا مشکلاتش را حل کند، عربستان خودش بيشتر بر مشکلات مي افزايد.
    
    
دولت به دنبال تقويت ديپلماسي و قدرت نظامي کشور است
    
روحاني با تاکيد بر اينکه ما در زمان خوبي مذاکرات هسته اي را انجام داديم زيرا از آينده سياسي ساير کشورها از جمله آمريکا بي اطلاع بوديم، خاطرنشان کرد: بعضي فکر مي کردند که ما عجولانه مذاکره انجام داديم در حالي که ما در هر مقطعي بايد به دنبال منافع ملي باشيم. ما نبايد عصباني شويم و فکر کنيم در شرايط بحران هستيم. ما براي مقابله با تهديدات به دو بال ديپلماسي و قدرت نظامي نيازمنديم. دولت دوازدهم همانند دولت يازدهم به دنبال تقويت ديپلماسي و قدرت نظامي کشور است. در دولت يازدهم با ورود سامانه پدافندي اس300 تحولي در پدافند هوايي کشور ايجاد شد. در دولت دوازدهم قدرت نظامي خود را افزايش مي دهيم.
    
وي درباره موضع اروپا و آمريکا در مورد برجام تصريح کرد: ما در برجام موفقيت هايي به دست آورده ايم که غير قابل تخريب است و همواره در تاريخ کشور ما مي ماند. ما يک معضل بزرگ بين المللي را پاي ميز مذاکره حل کرديم و از لحاظ اخلاقي هم پيروز شديم و نشان داديم دنبال سلاح هسته اي نيستم و دروغ هم نمي گوييم. برنامه هاي سازمان ملل را هم توانستيم لغو کنيم.
    
    
اداره کشور بدون برجام سخت تر بود
    
رئيس جمهور ادامه داد: ما در دو سالي که از برجام مي گذرد بهره اقتصادي برديم، سرمايه خارجي جذب کرديم، توافق بانکي داشتيم، فناوري به کشور آمده است، نفت و گاز را توليد کرده و فروخته ايم و درآمد ما هم اضافه شده است. اداره کشور بدون برجام سخت تر بود، ولي اينگونه نبود که بدون برجام هم نتوانيم کشور را اداره کنيم. دولت آمريکا هم تلاش کرد برجام را از بين ببرد ولي تا امروز نتوانست، زيرا برجام توافق مستحکمي است و غير از عربستان، اسرائيل و تندروهاي آمريکا، ساير کشورها با مواضع آمريکا موافق نبودند. ما در سياست خارجي موفقيت بزرگي به دست آورده ايم ولي بايد تلاش خود را به کار بگيريم تا دشمن در قدم هاي بعدي هم موفق نشود اگر روزي هم مشکلي پيش آيد برنامه اي دقيق براي آن پيش بيني کرده ايم.
    
    
ادامه طرح تحول سلامت
    
روحاني درباره برنامه دولت براي طرح تحول سلامت نيز با بيان اينکه اين طرح ادامه مي يابد و خدمات بيشتر، فراگير و ارزان تر ارائه خواهد شد، گفت: حالا ممکن است درصدي که از مردم گرفته مي شود يک درصد کمتر يا بيشتر شود، اما اين طرح ادامه مي يابد و اعزام متخصصان به مناطق دوردست و ارائه خدمات به مردم ادامه مي يابد. البته عمده مشکل ما به خاطر اين بود که به جاي پنج ميليون نفر، 11 ميليون نفر بيمه شدند که اين امر بار سنگيني بر دوش دولت گذاشت. در تامين پرداخت بيمه ها مشکل داريم که آن را مرتفع کرده و طرح تحول سلامت را ادامه مي دهيم. البته در بخش بهداشت و آموزش نيازمند تحول بزرگ و سرمايه گذاري بيشتري هستيم.