حریری خواستار خروج حزب الله از مناقشه های منطقه شد

حریری خواستار خروج حزب الله از مناقشه های منطقه شد   7اذر-96
 بُزبیاری یا بدبیاری پشت بد بیاری برای پاسداران و خامنه ای اتفاق می افتد چون نه اینکه   کرکره بساط حضورشان باچاشنی  مبارزه باداعش درسوریه وعراق دارذ  پایین کشیده ومسدود می شود که اکنون سعد حریری هم ازحزب الشیطان لبنان خواسته است که باید ازبازی مناقشه های پاسداران درمنطقه خارج شود  .مهمتر اینکه شیخ حسن نصرالله رهبر حزب الشیطان ازسوی اسراییل تهدید شده درصورت وقوع جنگ بااسراییل جان سالم بدر نمی برد.
·       حریری و عونحق نشر عکسREUTERSImage captionحریری و عون - حریری پیشتر گفت به درخواست عون استعفای خود را به تعویق انداخته است
همزمان با تلاش میشل عون رئیس جمهور لبنان برای ترسیم مسیر آینده دولت، سعد حریری نخست وزیر از حزب الله خواسته است برای نجات دولت از بحران از دخالت در مناقشه های منطقه ای خودداری کند.
پس از آنکه سعد حریری استعفایش را معلق کرد میشل عون، رئیس جمهور، در روز دوشنبه رایزنی با رهبران سیاسی کشور در مورد آینده دولت را شروع کرد.
در همین روز آقای حریری در مصاحبه ای با شبکه فرانسوی "سی نیوز" گفت: "من نمی خواهم در دولتم حزبی باشد که در کشورهای عربی علیه سایر کشورهای عربی مداخله می کند."
او اضافه کرد: "من منتظر بی طرفی در دولت هستم، همان چیزی که بر سر آن توافق کردیم. نمی شود یک حرف زد و طور دیگری عمل کرد."
حزب الله که مورد حمایت ایران است بخشی از دولت لبنان است و در سوریه در کنار نیروهای دولت بشار اسد با مخالفان می جنگد. این گروه در عراق هم حضور دارد اما نقش داشتن در مناقشه داخلی یمن را تکذیب می کند.
آقای حریری روز ۴ نوامبر در حالی که در عربستان به سر می برد در بیانیه ای گفت از پست نخست وزیری استعفا می دهد که باعث بحرانی سیاسی در لبنان شد.
او در ریاض گفته بود به دلیل احساس ناامنی به کشورش بازنخواهد گشت اما در نهایت ۱۷ روز بعد دوباره به بیروت برگشت و استعفایش را معلق کرد.
رایزنی ها در مورد آینده دولت
میشل عون که از متحدان حزب الله به شمار می‌رود استعفای آقای حریری را نپذیرفت و عربستان سعودی را متهم کرد که آقای حریری را بازداشت کرده و تحت فشار قرار داده اند، اتهامی که سعد حریری و ریاض رد می کنند.
آقای عون روز دوشنبه نگفت که آیا درخواست سعد حریری برای پرهیز گروه شبه نظامی حزب الله از مناقشه های منطقه ای را در رایزنی هایش با سایر رهبران کشور مطرح کرده است یا نه.
او از جمله با محمد رعد، رهبر نمایندگان حزب الله در پارلمان، گفتگو کرد. آقای رعد به این سوال خبرنگاران که آیا حزب الله حاضر است از مناقشه های منطقه ای خارج شود یا نه پاسخ نداد.
آقای حریری در هنگام استعفای ناگهانی با انتقاد از گروه حزب‌الله لبنان و «دخالت ایران» در منطقه خاورمیانه گفته بود که چون احساس امنیت جانی نمی‌کند به کشورش بازنخواهد گشت
ای حریری روز ۲۱ نوامبر به لبنان بازگشت
آقای حریری گفت: "لبنان نمی تواند مساله ای مثل حزب الله که به خاطر ایران در سوریه، عراق یا هر جای دیگری حضور دارد را حل کند. ما نیازمند یک راه حل سیاسی منطقه ای هستیم."
او افزود: "دخالت ایران بر همه تاثیر می گذارد. اگر سیاستی می خواهیم که برای منطقه خوب است نباید (در منطقه) دخالت کنیم."
او گفت حاضر است به عنوان نخست وزیر به کارش ادامه دهد اگر حزب الله سیاست رسمی برای پرهیز از مناقشه های منطقه ای را بپذیرد.
او همچنین گفت رایزنی ها تا این لحظه در مورد آینده مثبت بوده است و افزود که دید مثبتی نسبت به برگزاری انتخابات در سال آینده دارد.
ایران و عربستان به جنگ نیابتی در کشورهای منطقه متهم هستند و این رقابت بر لبنان هم اثر می گذارد.
عربستان، حزب الله و ایران را به حمایت از شورشیان حوثی یمن متهم می کند. ایران فقط به ارائه مشاوره نظامی به حوثی ها اذعان می کند و در مقابل عربستان را به "جنایت" در یمن متهم می کند. عربستان در راس ائتلافی نظامی در یمن با شورشیان می جنگد که باعث شمار زیادی کشته از جمله در میان غیرنظامیان شده است.
آقای حریری پس از سفر به فرانسه و مصر در روز ۲۱ نوامبر به کشورش بازگشت.
بیشتر بخوانید: