گزیده ها قسمت پنجم

گزیده ها قسمت  پنجم  8 آذر -96
نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که "آیا اختلاف درآمدی که در کشور ما وجود دارد، در کشورهای دیگر دنیا نیز وجود دارد؟"، تصریح کرد: معتقدم فوق‌لیسانسی که رفتگری می‌کند، برای ما مسئولین و سیاستمداران، یک فحش است. این اختلاف‌ها و بی‌عدالتی‌ها در شأن یک کشور اسلامی نیست و معتقدم اگر چیزی وجود دارد، پس باید برای همه باشد و همه باید سر یک سفره باشیم.

به گزارش ایسنا، "مسعود پزشکیان" شامگاه هفتم آذر در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان و دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در خصوص طرح تحول سلامت، اظهار کرد: در اجرای طرح پزشک خانواده چهار هدف را دنبال می‌کردیم که نخستین هدف این طرح آن بود که هیچ انسانی نباید از دید مسئول مملکت پنهان شود و کیفیت خدمات باید در همه نقاط کشور یکسان باشد.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: در زمانی که عهده‌دار وزارت بهداشت و درمان بودم، شاهد بودم که جنازه مردم به‌دلیل اینکه صاحب متوفی پول برای ترخیص نداشت، از بیمارستان ترخیص نمی‌شد و این موضوعات از هزاران فحش برای من بدتر بود.

وی از انصاف سخن به میان آورد و بیان کرد: این چه قانونی است که، وقتی به مردم می‌رسد، می‌گوییم نداریم اما به خودمان که می‌رسد وجود دارد!؟ اگر پول هست، باید برای همه باشد و برعکس؛ نمی‌شود برای عده‌ای شغل و امکانات وجود داشته باشد و برای عده‌ای دیگر وجود نداشته باشد؛ این بی‌عدالتی است و امام زمان (عج) برای گسترش عدالت خواهند آمد.

پزشکیان، مکانیزم پرداخت را یکی از مشکلات طرح تحول سلامت دانست و بیان کرد:  معتقدم برای ما مسئولین و سیاستمداران، فوق لیسانسی که رفتگری می‌کند یک فحش است. سیستمی که در آن اختلاف درآمد بین پزشک با پزشک و پرستار با پرستار و ... وجود داشته باشد، عدالت{عادلانه} نیست.

وی از لزوم طرح تحول درمان سخن گفت و ادامه داد: درمان در همه دنیا حساب و کتاب دارد، پیشگیری همواره بهتر از درمان است.

پزشکیان عنوان کرد: شهرهایی مانند تهران، تبریز و کرمان نشانه بی‌عدالتی هستند. چگونه است که تهران همه منابع مملکت را می‌خورد اما در شهرهای کوچک‌تری همچون کرمان مردم باید منتظر گوشه‌ای از این امکانات باشند و این عین بی‌عدالتی است.

وی با اشاره به این‌که عدالت ممکن است به نفع ما نباشد و انسان‌هایی که درد ندارند انسان نیستند، اظهار کرد: متاسفانه در جامعه ما به گونه‌ای فرهنگ‌سازی شده که آدمی که بی‌عدالت‌تر است را زرنگ‌تر می نامند و نماینده‌ای در اذهان مردم بهتر دیده می‌شود که بتواند در مجلس حق دیگر شهرها را بگیرد و به حوزه خود ببرد! در حالی‌که در هیچ جای دنیا این موضوعات زرنگی نیست بلکه بی‌عدالتی است.
تشکل‌های کشور در مجموع بیش از ۱۰ میلیارد تومان کمک مردمی برای زلزله زدگان جمع‌آوری کردند. 

به گزارش ایسنا، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به پایگاه مردمی ایجاد شده برای جمع‌آوری کمک‌های داوطلبانه به زلزله‌زدگان کرمانشاه، گفت: تشکل‌های کشور در مجموع بیش از ۱۰ میلیارد تومان کمک مردمی برای زلزله زدگان جمع‌آوری کردند.

محمدمهدی تندگویان که در نشست صمیمانه وزیر ورزش و جوانان با دبیران سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان گیلان و کرمان صحبت می‌کرد با بیان اینکه مرحله دوم این کمک‌ها به همراه اعزام مشاوران، روانشناسان، روانکاوان و گروه‌های مردمی انجام خواهد شد، افزود: حجم این کمک‌ها به گونه‌ای بود که از روز سوم جمع‌آوری آنان با مشکل فضای کافی روبرو شده بودیم چرا که مردم با اعتماد به این تشکل‌ها حجم گسترده‌ای از کمک‌های خود را در اختیار آنها قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی سمن‌ها ناشناخته بودن آنها هم برای مردم و هم برای دولت است، اظهار کرد: باید در زمینه فعالیت سمن‌ها تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتری صورت بگیرد. در حال حاضر فرم‌های اطلاع رسانی در سایت این معاونت وجود دارد تا این سمن‌ها عملکرد خود را از طریق پورتال منتشر کند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه از دریافت امتیاز ثبت رسمی تشکل‌ها توسط معاونت امور جوانان در مجلس خبر داد و گفت: این امتیاز باید در مرحله بعدی در صحن علنی مجلس تصویب شود. مشکلی که در مجلس وجود دارد این است که بسیاری از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد را به درستی نمی‌شناسند اما با تصویب این امتیازها بخشی از مشکلات حوزه جوانان برطرف خواهد شد.

تندگویان با تاکید بر اینکه سازمان‌های مردم نهاد حوزه جوانان به دنبال موضوعات سیاسی نیستند، گفت: بخش عمده فعالیت این تشکل‌ها امور خیریه‌ای اشتغالزایی، آسیب‌های اجتماعی و ... است و محصور دانستن سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سیاست تصوری اشتباه است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که قرار است بین وزیر ورزش و جوانان و وزیر کشور در حوزه تهیه شناسه سمن‌ها انجام شود اضافه کرد: در صورتیکه این تفاهم‌نامه به سرانجام برسد حتی اگر مسئله تفکیک معاونت امور جوانان از وزارت ورزش و جوانان به تصویب مجلس نرسد موضوع شناسه سمن‌ها برطرف خواهد شد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه تعامل اداره کل جوانان با استانداری‌ها باعث می‌شود مسئله بازپس‌گیری املاک مربوط به خانه‌های جوانان با سرعت بیشتری انجام شود اظهار کرد: همزمان با مطالبه‌گری، تعامل و توافق در این زمینه کمک کننده خواهد بود. در بحث‌های حقوقی خانه جوانان مانند مدل نگهداری، بهره برداری و نحوه حضور تشکل‌ها در آنان ابهاماتی وجود دارد که تا پایان سال این موضوع جمع‌بندی و ابلاغ خواهد شد.

تندگویان با تاکید بر اینکه خانه‌های جوانان محل حضور دائمی تشکل‌ها نیستند گفت: این خانه‌ها محلی برای انجام امور جوانان هر استان هستند. در صورتیکه سمن‌ها بخواهند در این خانه‌ها استقرار پیدا کنند همزمان با افزایش تعداد آنها با مشکل روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به برنامه‌های معاونت امور جوانان در حوزه آموزش و توانمندسازی تشکل‌ها ادامه داد: قرار است تا اواخر دی ماه چند مورد دوره آموزشی در موضوعات نوپدید مانند تجارت الکترونیک، آشنایی با اقتصاد نوین و ... برگزار شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه در صورتیکه طرح‌های کارآفرینی از سوی سمن‌ها مطرح شود رویکرد این معاونت حمایت از این طرح‌ها خواهد بود افزود: بودجه مشخصی از سوی دولت برای حمایت از این طرح‌ها وجود دارد. ما از بانک‌ها درخواست کردیم تا این اعتبارات را با افزایش دو تا سه برابری از سوی بانک‌ها به شکل وام در اختیار جوانان کارآفرین قرار دهد. تا کنون به غیر از یک بانک این پیشنهاد را نپذیرفته است. در صورت تصویب این طرح قرار است که وامی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با سود چهار درصد در اختیار کارآفرینان قرار گیرد.

تندگویان در پایان از رونمایی اساسنامه مجمع ملی جوانان تا پایان دی ماه خبر داد و اظهار کرد: این اساسنامه با حضور مقامات کشوری رونمایی خواهد شد تا به این ترتیب سمن‌ها به عنوان تشکل رسمی به مردم و دولت معرفی شوند. 
سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در 7 ماهه نخست سال جاری 244 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7.5 درصد رشد داشته است.
در سال گذشته 836 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان باختند که 609 نفر از آنان در نیمه دوم سال جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش مشرق، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در هفت ماهه نخست سال جاری 244 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 227 نفر بود 7.5 درصد افزایش یافته است.در هفت ماهه اول امسال از کل تلفات مسمومیت با گاز 172 نفر مرد و 72 نفر زن بودند.

در این مدت استان‌های تهران با 55، اصفهان با 17 و خراسان رضوی با 15 فوتی بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز را داشته‌اند، این آمار در تعداد قابل توجهی از استان‌ها کمتر از 10 فوتی و در تعدادی از استان‌ها نیز صفر گزارش شده است.

بر اساس این آمار رشد تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در مهر ماه امسال 33.3 درصد بوده . از 21 فوتی در مهر سال گذشته به 28 فوتی در مهر امسال رسیده است.

یادآورمی‌شود: نیمه دوم هر سال با افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن همراه است به نحوی که بر اساس آمارها بیش از 70 درصد تلفات گازگرفتگی در هر سال مربوط به نیمه دوم آن است و همین موضوع ضرورت توجه به نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی را دو چندان می‌کند.

سازمان پزشکی قانونی کشور به هموطنان و از جمله مردم شهرهای زلزله شده هشدار می‌دهد در بکارگیری و نصب سیستم‌های گرمایشی نهایت دقت و احتیاط را داشته باشند و ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه‌های ایمنی در خصوص سالم بودن و سوخت صحیح وسایل گرمایشی توجه کنند.

در سال گذشته 836 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان باختند که 609 نفر از آنان در نیمه دوم سال جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین سال گذشته در مقایسه با 5 سال قبل از آن بیشترین آمار تلفات گازگرفتکی را به خود اختصاص داد، آمار گازگرفتگی که در سال‌های 1392 تا 1394روند کاهش را در پیش گرفته بود در سال گذشته با رشد 33.5 درصدی داشت و آمار تلفات به 836 نفر رسید.

سازمان پزشکی قانونی کشور به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تأکید و به هم میهنان توصیه می‌کند در فصل پاییز و زمستان هم در استفاده از وسایل گرمازا که عمدتا به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.

هم‌میهنان ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه‌های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند. 
سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز معتقد است که برای فهمیدن هدف محمود احمدی‌نژاد از فعالیت‌های این روزهایش باید کار روانشناسی صورت بگیرد.

به گزارش خبرآنلاین این روزها محمود احمدی‌نژاد و حلقه نزدیکان به او، دست به کارهایی زده‌اند که حتی حامیان‌‌شان هم انگشت تعجب به دهان گرفته‌اند. گفت‌وگوهایی که از آنها تحت عنوان افشاگری در رسانه‌های مجازی دست به دست می‌چرخد، روی دیگری از احمدی‌نژاد را به نمایش گذاشته است. هرچند او مدت
هاست که این تغییر رویکرد را بروز داده اما، اینبار به نظر میرسد که با اهداف جدی‌‌تر و به فواصل زمانی کوتاه‌تری جایگاهش را در سطح رسانه‌ها حفظ کرده باشد.

اینکه هدف او از این اقدامات چیست و چرا به همه کسانی که در هشت سال زمامداری‌اش سعی نکردند به کوچکترین اختلافی با او دامن بزنند حمله می‌کند، در هاله‌ای از ابهام است. با این حال سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز معتقد است که برای شناختن هدف اقدامات احمدی‌نژاد باید کار روانشناسی روی او صورت بگیرد. 

اکرمی با تاکید بر شناخت پدیده احمدی‌نژاد از منظر روانشناسی، عنوان کرد: احمدی‌نژاد اصولا چه در دوران ریاست جمهوری و چه بعد از آن، اظهارات نادری دارد که برای خیلی‌ها علت آن معلوم نیست. هنوز نمی‌دانیم که این اظهارات را برای چه مطرح می کند.

او به سوابق چنین رفتارهایی از سوی رییس دولت
های نهم و دهم اشاره کرد و گفت: او در دوران ریاست جمهوریاش می گفت اسامی مفسدان در جیب من است و اینها مافیا هستند! یا اینکه در سفرهای استانی با استانداران خودش رفتارهای خاصی داشت و به آنها می گفت اگر نمی‌خواهید، کنار بروید.

او در ادامه تاکید کرد: واقعا یک کار روانشناسی لازم است که آدم ببیند احمدی‌نژاد چرا این حرف‌ها را می‌زد. این کار ما نیست، بلکه کار اندیشمندانی است که مشغول کار روانشناسی هستند.

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه به اظهارات چند روز گذشته احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: هر روزی به یکی پریدن و نسبت به یک نفر اظهاراتی را مطرح کردن، زیبنده هیچ کس نیست. چه رسد به اینکه کسی روزی شهردار تهران بوده، استاندار بوده، رییس جمهور بوده و الان عضو مجمع تشخیص مصلحت است. این رفتارها زیبنده آدم معمولی هم نیست چه رسد به اینکه یک نفر مسئول باشد.

اکرمی درباره دلایل بروز چنین رفتاری از سوی رییس دولت های نهم و دهم عنوان کرد: آقای احمدی‌نژاد فعلا بیکار است. او فارغ البال است. سرش به جایی گرم نیست که وقت او را بگیرد و برای ابراز وجود اظهاراتی را طرح می‌کند و همه را سر کار می‌گذارد؛ یک روز یک آدم معمولی مخاطب اوست، روز دیگر یک آخوند، یک مسئول، یک فرد غیرمسئول و ....

او در ادامه افزود: فردی که روزی رییس جمهور بوده قانون سرش می‌شود و اگر حرفی دارد باید به جای خودش و به شخص مناسبی مراجعه کند و بگوید که چرا چنین و چنان است وگرنه در جمع مردم فایده‌ای ندارد که چنین مطالبی را بیان کند.

عضو جامعه روحانیت مبارز در پایان تاکید کرد: ما نیازمند کار روانشناسانه هستیم تا بفهمیم او به دنبال چه است.