رکورد 67 ساله گرمترین روز زمستان در تبریز

 رکورد 67 ساله گرمترین روز زمستان در تبریز 5 دی - 96
خشک شدن دریاچه ارومیه در گرم شدن هوای بی سابقه تبریز درفصل زمستان بی تأثیر نیست.
تبریز - ایرنا - معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: با ثبت دمای 14 درجه بالای صفر در روزهای دوم و سوم دی ماه امسال، رکورد گرمترین روز زمستان در 67 سال اخیر در تبریز شکسته شد.
محمد اشجعی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این رکورد براساس مقایسه دوره آماری بلند مدت در پنج روز اول دی ثبت شد و پیش از این گرمترین روز طی این مدت در سال 88 در روزهای اول و دوم با 13 درجه سانتی گراد بالای صفر ثبت شده بود.
وی اظهار کرد: در پنج روز اول دی امسال دمای سردترین روز 3 درجه زیر صفر ثبت شده در حالی که سردترین روز در این مدت در سال 88 با چهاردهم درجه زیر صفر ثبت شده بود.
اشجعی ادامه داد: براساس این آمار، میانگین گرمترین روز در پنج روز اول دی امسال 12 درجه بالای صفر و میانگین سردترین 3.4 درجه بالای صفر ثبت شده در حالی که در این مدت میانگین گرمترین روز در سال 88 حدود 11.4 درجه و در سردترین زمان 2.2 درجه سانتی گراد بالای صفر ثبت شده بود.
آذربایجان‌شرقی، منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم‌بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه‌خشک به حساب می‌آید.
آب و هوای این استان به‌ طور کلی سرد و خشک، ولی به‌ علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.
آذربایجان شرقی همواره تحت تاثیر باد‌های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان‌های سبلان در شرق، سهند درغرب و جنوب غربی، رشته کوه‌های قره‌داغ درشمال، رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال‌شرق استان قرار دارد.
خبرنگار: پرویز بابائی** انتشار دهنده: عزیزی راد