گزیده ها قسمت دوم 11 دی - 96

گزیده ها  قسمت دوم 11 دی - 96
خبر ويژه 
سياه نمايي بدتر از اين كه بگويند خزانه خالي است و 70 ميليون بيكارند؟!

تجمعات اخيري که در مشهد و چند شهر ديگر برگزار شد، اگرچه در بادي امر «اعتراضات اقتصادي» تصور مي شود اما حقيقت اين است که اين رخدادهاي قابل پيش بيني توسط يک جريان سياسي خاص در کشور ما نطفه گذاري و تقويت شد تا به اينجا رسيد.
    
به نوشته مشرق، في الواقع اگرچه گلايه هاي اقتصادي کساني از مردم به حق است اما بايد پذيرفت که جريان ضدانقلاب نيز به شدت در حال بهره برداري از اين تجمعات است. اما زمينه اين بهره برداري و کاستي هاي وضع موجود را چه کسي پديد آورد؟ به اين اظهارات توجه کنيد؛
    -
محسن صفايي فراهاني: در پايان هشت ساله دوره دولت سابق، اقتصادي بحران زده و نگران کننده و غارت زده به ارث گذاشته شد.
    -
يک مقام دولتي: خزانه خاليست.
    -
مرحوم هاشمي رفسنجاني: تحريم ها پدر مردم را درآورده است. اکثر مردمي که مزدبگير هستند تحريم ها استخوان هاي آنها را خرد کرده است.
    -
اسحاق جهانگيري: بازنشستگان از حقوق خود راضي نيستند.
    -
احمد خرّم: اگر تحريم ها ادامه پيدا کند کشور مي رود به باتلاقي که ديگر برنمي گردد.
    -
محمدباقر نوبخت: هر خانه ايراني ۳ بيکار دارد. (که مي شود به عبارتي وجود بيش از ۷۰ ميليون بيکار در ايران)
خبر ويژه 
ناصري: شرط ساماندهي اقتصادي ساماندهي تيم اقتصادي دولت است
عضو شوراي سياستگذاري اصلاح طلبان مي گويد دولت در 4 سال گذشته، مسير اقتصادي را اشتباه رفته است.
    
عبداله ناصري در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ اين سوال که «برخي نمايندگان اظهار داشته اند که دولت و مجلس پيام حرکت مردم را دريافت کرده اند؛ به نظر شما دولت بايد براي حل اين مشکل حداقل در حوزه اقتصاد و معيشت مردم چه راهکارهايي بينديشد؟»گفت: به نظر من دولت برنامه اقتصادي روشني ندارد. دولت 4 سال گذشته خود را درگير مهار تورم کرد در حالي که بسياري از اقتصاددانان گفتند که رکود مهم تر از تورم است و دولت بايد بيشتر به بحث رفع رکود بپردازد، اما شاهد بوديم که دولت به رفع تورم پرداخت، گرچه تورم دملي است که دوباره از جاي ديگري سر باز مي کند. کما اينکه اکنون رکود در بسياري از حوزه ها وجود دارد و شاهد تورم در برخي زمينه ها هستيم.
    
وي افزود: از اين رو به نظر مي رسد که دولت تدبير و اميد در دور دوم خود نيز هنوز نتوانسته چشم انداز اقتصادي روشني را براي افکار عمومي و نخبگان ارائه دهد و با اينکه بيش از ۴ ماه از تشکيل دولت مي گذرد هنوز مشخص نيست که مديريت اقتصادي دولت با کدام يک از اعضاي کابينه است؟ دولت بايد در گام اول اين مسئله را براي خود روشن کند و فکري براي اين قضيه کند. به هر صورت حقوق، معيشت و رفاه مردم مسئله اي است که بايد در دستور کار دولت قرارگيرد و براي آن برنامه ريزي کند. از اين رو به نظر مي رسد که دولت هنوز نتوانسته برنامه روشني را حداقل براي رضايت افکار عمومي ارائه دهد.
    
ناصري درباره ادعاي نقش مخالفان دولت در اعتراضات اخير گفت: من برخلاف برخي از دوستان پشت صحنه اين قضايا را سازمان يافته نمي بينم. واقعيت اين است که وقتي ساختار بودجه سال 97 دولت را نگاه مي کنيم در مي يابيم که اوضاع اقتصادي آينده مردم چگونه است.
    
وي خاطرنشان کرد: معتقدم که دولت مي تواند زندگي نسبتا مطلوب اقتصادي را براي مردم شکل دهد، به شرطي که ابتدا به ساکن بتواند چشم انداز اقتصادي روشني را به مردم ارائه و مشخص شود که در تيم اقتصادي دولت چه کسي چه کاري انجام مي دهد.
خبر ويژه 
هر روز يك خبر خوش اقتصادي هديه دولت حرف به مردم
دولت در حالي که وعده ايجاد 900 هزار شغل را داده بود عملاً مشغول گران کردن قيمت ها است.
    
وب سايت الف در اين باره نوشت: نخستين سال از دومين دوره رياست جمهوري حسن روحاني هم به نيمه هاي خود نزديک شد. عملکرد دولت در حوزه سياست داخلي و اقتصاد بيش از گذشته در کانون توجه افکار عمومي قرار گرفت.
    
در اين ميان هم از ساختمان پاستور، هر دم خبري مي رسد، يک روز افزايش قيمت بنزين و روز ديگر افزايش عجيب نرخ عوارض خروج از کشور! هنوز مردم در شوک اين تصميمات بودند که حذف يارانه چند ميليون نفر هم به آنها اضافه شد! همايش ها و نشست ها که عموماً جز خوراک خبري رسانه ها ارزش ديگري ندارند هم علي الدوام به قوت خود باقي است و محلي براي ارائه آمارهايي که هنوز مطرح نشده مردم از آنها آگاهند.
    
معاون اول رئيس جمهور مي گويد «امروز بيکاري به يک ابرچالش تبديل شده است»! سخنگوي دولت از وجود سه بيکار در هر خانه خبر مي دهد، بيکاراني که ديگر نه تنها مدرک کارشناسي بلکه کارشناسي ارشد و دکتري هم دارند، خدا خيرتان بدهد اينها را که مردم نه تنها مي دانند بلکه سالهاست با تمام وجود لمس کرده اند، اگر شما بزرگواران در اين همايش ها و نشست هايتان هم اشاره اي به اين آمار نداشته باشيد، باز مردم به خوبي از اين شرايط آگاه اند، چه بسا اگر از خودروهاي پلاک سياسي خود خارج شويد و بجاي عبور از خطوط ويژه، سوار بر اتوبوس و مترو در کنار مردم روزي را به شب برسانيد، بيش از اينها از عمق دردهايشان مطلع مي شديد و آمار بس تکان دهنده تر و پربارتري هم براي ارائه در همايش هايتان به همراه داشتيد. شايد ترافيک و ازدحام اتومبيل ها را از نزديک مشاهده مي کرديد و براي اين درد بي پاياني که جان مردم کلان شهرها را به لب و نفس هايشان را به خس خس انداخته هم چاره اي مي انديشيديد.
    
مسئولان محترمي که در دو دهه اخير با تفسير غلط از عدالت آموزشي و بي توجهي به زيرساخت هاي صنعتي و اقتصادي کشور با باز کردن بي حساب و کتاب درب دانشگاهها، امروز از ابرچالش بيکاري تحصيلکردگان سخن مي گويند، وعده پيش بيني بيش از 900 هزار فرصت شغلي در بودجه سال 97 را هم مي دهند.
    
اما پرسش اينجاست که کدام شغل؟ تکرار چنين وعده هايي ما را به ياد يکي از عبارات ظريف مهندس هاشمي طبا در مناظرات انتخاباتي مي اندازد که در پاسخ به وعده ايجاد سالانه يک ميليون شغل مي گفت: «اگر شما مي گوييد سالي يک ميليون شغل ايجاد مي کنيد، من ماهي يک ميليون شغل ايجاد مي کنم و به هر بيکار يک قالب خشت زني مي دهم و مي گويم بياييد اين هم کار
    
هر چند واژه کارآفريني هم در اين سالها کم از زبان مسئولان شنيده نشده، اما به واقع چند نفر سرمايه و نبوغ لازم براي کارآفريني را دارند؟ چقدر اخذ تسهيلات بانکي براي توليد و راه اندازي يک بنگاه اقتصادي براي عموم مردم فراهم است؟ مردمي که براي يک وام ازدواج پنج ميليوني بايد از هفت خان عبور کنند و وارد معامله اي با بانک ها شوند که سود يک طرف آن فقط تضمين است! حال به نظر مي رسد دولت با اقداماتي نظير افزايش بي سابقه عوارض خروج از کشور مشکل کارآفريني و درآمدزايي از طريق صنعت گردشگري را حل کرده باشد، اما وارونه!
    
سخنگوي دولت پس از انتقادات شديد مردم و رسانه ها از اعلام آمادگي دولت براي تعديل قيمت هاي جديد بنزين و عوارض خروج از کشور و کاهش حذف شدگان از يارانه در بودجه 97 خبر داد!
    
تصميم اخير دولتمردان اين سوال را در ذهن مطرح مي کند که مگر دولت و کارشناسان آن پيش از طرح موضوعاتي از اين دست، ساعت ها و شايد ماه ها مطالعه و کار کارشناسي پيرامون موضوعات مربوطه انجام نمي دهند که حال با بالا گرفتن انتقادها و فشارها سخن از تغيير آنها به ميان مي آيد؟
سعيد جليلي در واكنش به آشوب هاي اخير: حركتي كه دشمنان را به وجد مي آورد ترديدي در باطل بودن آن نيست

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه در باطل بودن حرکتي که دشمنان مردم مثل ترامپ را به وجد مي آورد نبايد ترديد کرد، گفت: وقتي عده اي به خيابان مي آيند و براي جنايت کاري مثل رضاخان ابراز احساسات مي کنند، جاي ترديد باقي نمي ماند که اين حرکت نه تنها براي مردم نيست بلکه يک ارتجاع آشکار است.
    
به گزارش فارس، همزمان با هشتمين سالگرد «يوم الله 9 دي»، جمعي از دانشجويان دانشگاه هاي تهران با سعيد جليلي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار و گفت وگو کردند.
    
در بخشي از اين ديدار جليلي با اشاره به ناآرامي هاي اخير گفت: وقتي عده اي به خيابان مي آيند و براي جنايت کاري مثل رضاخان ابراز احساسات مي کنند، جاي ترديد باقي نمي ماند که اين حرکت نه تنها براي مردم نيست بلکه يک «ارتجاع» آشکار است و بايد در برابر آن ايستاد. در باطل بودن حرکتي که دشمنان مردم مثل ترامپ را به وجد مي آورد نبايد ترديد کرد. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به فتنه سال 88 گفت: در آن برهه ظاهر امر اين بود که سران فتنه در دفاع از «دموکراسي» و راي مردم خواستار ابطال انتخابات شده بودند اما باطن امر «استبداد» بود چون با اين کار در برابر راي اکثريت ملت ايستادند.
    
جليلي گفت: اگر آن فتنه 8 ماه طول کشيد تا به پايان برسد به خاطر اين بود که نظام جمهوري اسلامي نمي خواست با ديد يک «بحران» با آن برخورد و آن را سرکوب کند بلکه زمان داده شد تا گرد و غبار فتنه بخوابد تا افکار عمومي نسبت به حقيقت ماجرا «هدايت» شود.
    
وي افزود: بازخواني فتنه 88 به معناي اين نيست که ديگر هيچ فتنه اي در کار نيست و امروز فتنه اصلي اين است که مردم را نسبت به آينده نااميد کرده و تمام دستاوردهاي بزرگ و مثبت جمهوري اسلامي در 40 سال اخير را نفي کنند.