گزیده ها 12 قسمت دوم

گزیده ها 12 قسمت دوم دی - 96
بافت فرسوده و تراکم جمعیت دو موضوع مهم در افزایش خسارت‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه است که ضروری است شهروندان ساکن در این مناطق نسبت به هشدارها حساس‌تر باشند.
حدود سه هزار و 270 هکتار، یعنی حدود 5 درصد مساحت کل تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد، بافتی که هم به لحاظ ایمنی در برابر حوادثی مانند زلزله آسیب پذیر است و هم به لحاظ آسیب‌های اجتماعی با چالش اساسی رو به رو است.
«
محمد سالاری» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفتگو با مهر درباره چالشی به نام بافت فرسوده می‌گوید: یکی از مهمترین چالش‌های شهرسازی ما در کل کشور به ویژه کلان شهر تهران چالش گستردگی بافت‌های فرسوده است. در شهر تهران ما 3270 هکتار بافت فرسوده تمام عیار را داریم که همه مولفه‌های فرسودگی را دارند و در کنار آن هم حدود 8 هزار هکتار بافت ناپایدار را داریم.
نوسازی در بافت فرسوده موضوعی است که البته مورد تاکید جدی قرار دارد و اقدامات مهمی نیز برای تحقق آن صورت گرفته، در مجموع، 32 نهاد و دستگاه، متولی این امر هستند اما تا زمانی که همه دستگاه‌ها در کنار هم قرار نگیرند، شاهد اقدامات موثر در این زمینه نخواهیم بود.
«
سیدجلال ملکی» سخنگوی سازمان آتش نشانی نیز در گفتگویی با اشاره به بافت فرسوده گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در کلانشهرها در هنگام وقوع زلزله وجود دارد، وجود بافت‌های فرسوده شهرهاست. غالباً این بخش‌ها از ابنیه و ساختمان‌های قدیمی که عمر زیادی دارند تشکیل شده و بسیاری از این ساختمان‌ها در گذشته براساس اصول معماری و شهرسازی ساخته نشده‌اند. بسیاری از این ساختمان‌ها فوندانسیون و زیرسازی مناسبی نداشته و معابر آن‌ها بسیار باریک است و درصورت بروز زلزله حتی گاهی با کمترین لرزشی تخریب می‌شوند و باعث مسدود شدن معابر می‌شوند و همین امر باعث اختلال در تردد خودروهای امدادی می‌شود.
«
ملکی» اضافه کرد: تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ به ویژه بافت‌های فرسوده نیز از عوامل بالابرنده ریسک خطر است. مسایل دیگری چون پارک چندلایه و نامنظم خودروها، سقوط درختان، تیرهای برق و.... را هم به این مسایل باید اضافه کرد و آن وقت می‌بینید درصورت بروز زلزله، با یک بحران مواجه می‌شویم که روند امدادرسانی را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.
وی با اشاره به نقش دستگاه‌های دولتی گفت: دولت‌ها علاوه بر نقشی که در زمان زلزله و پس از آن دارند، نقش‌هایی را نیز به عنوان پیشگیری قبل از زلزله دارند و این‌ها باید در زمان قبل از بحران انجام شده باشد. اقدامات زیرساختی و آموزشی نظیر، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم که باعث کاهش خسارت و آسیب‌ها می‌شود که از آن جمله می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی برای هموطنان اشاره کرد که بحث در این باره در این مقال نمی‌گنجد.
*
نبود آمادگی می‌تواند باعث بحران شود
سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به زلزله و نگرانی شهروندان تهرانی گفت: زلزله یا هر حادثه طبیعی دیگری درصورتی که آمادگی لازم برای کنترل خسارات و آسیب‌های آن وجود نداشته باشد می‌تواند تبدیل به یک بحران شود. بحرانی که گاهی سال‌ها قابلیت بازگشت به وضعیت اولیه نخواهد بود.
وی افزود: بحران و حوادث بحرانی در تمام کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد و تقریباً هیچ کشوری به تنهایی یارای مقابله کامل با بحران را ندارد. البته برخی کشورهای پیشرفته آمادگی‌های نسبتاً خوبی در این زمینه فراهم کرده اند، اما آنان نیز در مواجهه با بحران‌های عظیم کاری از پیش نمی‌برند. به عنوان مثال، ژاپن یک کشور زلزله خیر و پرطوفان است، اما با اقداماتی که در این خصوص انجام داده یک همزیستی مناسبی بین این کشور و این حوادث ایجاد شده و این امر، اتفاقی نیست.
«
ملکی» تصریح کرد: گاهی خطرات پس از زلزله، از خود زلزله بیشتر است. مانند بی‌احتیاطی به هنگام خروج افراد. در موارد زیادی افراد به سرعت وارد معابر شده و با خودروهای عبوری برخورد کرده‌اند و یا به هنگام حرکت در راه پله‌ها به پایین سقوط کرده‌اند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: استفاده از آسانسور نیز از عوامل خطرناک است. خطرات شکستگی خطوط انرژی مانند نشت آب که می‌تواند باعث جاری شدن در زیر آوارها و معابر شود و لوله‌های گاز که می‌تواند باعث انفجار و آتش سوزی شود.
وی گفت: در برخی زلزله‌های بزرگ دنیا، بخش زیادی از شهر بعد از زلزله در آتش قرار می‌گیرد. البته اقدامات خوبی در زمینه تعبیه سیستم قطع کن اتوماتیک در خطوط انرژی انجام شده که باید تکمیل شود.
*
نقش شهروندان در لحظه زلزله
"
ملکی" اضافه کرد: دولت، بخش‌های غیردولتی و مردم هر یک وظایفی دارند که باید با آنها کاملاً آشنا بوده و به سرعت انجام دهند.
وی در ادامه گفت: دستگاه‌های دولتی در زمان وقوع بحران و حوادث طبیعی باید نسبت به آماده سازی و بسیج امکانات مورد نیاز اقدام کند. از جمله اعزام تیم‌های امداد و نجات، ایجاد مراکز درمان، بستری و اعزام، تهیه آذوقه و بویژه آب آشامیدنی سالم که از مهم‌ترین نیازهاست، تامین چادر، کانکس و امکانات اقامت موقت، فراهم شدن لوازم مورد نیاز مانند البسه، وسایل ارتباطی، وسایل بهداشتی، لوازم کودکان و...
«
ملکی» با اشاره به نقش مردم در وقوع بحران گفت: مردم و هموطنان نیز می‌توانند در این زمینه بسیار کمک کنند. آنان باید با فراگیری دوره‌های آموزشی و عمل به آنها در زمان بحران از گسترش آسیب‌ها وتلفات جلوگیری کنند. نوسازی و مقاوم سازی ساختمان‌ها خصوصاً در روستاها و بافت‌های فرسوده از دیگر اقدامات موثر هموطنان است و نکته مهم اینکه در زمان بحران سراسیمه و بدون هدف وارد معابر و خیابان‌ها نشده و با ایجاد ترافیک‌های کاذب، مانع امدادرسانی نیروها نشوند.
وی تاکید کرد: به نیروهای امدادی و مسئولین اعتماد داشته باشند و از طریق رسانه‌های مورد تایید بویژه رادیو که رسانه زمان بحران است، در جریان اخبار و توصیه‌های لازم قرار بگیرند.
اعتراض‌های خیابانی که از چند روز گذشته در برخی شهرهای ایران در جریان است، وارد روز پنجم خود شده است. تجمعی که با شعار "نه به گرانی" از مشهد آغاز شد و شب گذشته در ایذه و دورود باعث کشته شدن دست کم چهار نفر شده است.
فرارو- اعتراض‌های خیابانی که از چند روز گذشته در برخی شهرهای ایران در جریان است، وارد روز پنجم خود شده است. تجمعی که با شعار "نه به گرانی" از مشهد آغاز شد و شب گذشته در ایذه و دورود باعث کشته شدن دست کم چهار نفر شده است.
حسن روحانی رئیس جمهور روز گذشته در جلسه هیات دولت به ناآرامی های اخیر در کشور و تجمعات خیابانی واکنش نشان داد و با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد اعتراض ها در برخی نقاط کشور عزیزمان بوده ایم، گفت: این نکته باید برای همه روشن باشد که ما ملت آزادی هستیم و طبق قانون اساسی و حقوق شهروندی، مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان کاملاً آزاد هستند؛ اما در عین حال باید توجه کنیم که نحوه انتقاد و اعتراض باید به گونه‌ای باشد که پایان آن منتهی به بهتر شدن شرایط کشور و زندگی مردم شود.
او گفت: ریشه برخی از مشکلات اقتصادی مردم به سال‌‌های قبل برمی‌گردد و برخی‌ دیگر هم به همین ایام مربوط می شود، دولت و ملت باید دست هم را گرفته و یکدیگر را یاری کنند؛ اما نقد مردم فقط به اقتصاد نیست، مردم راجع به فساد و شفافیت حرف دارند و می گویند مسایل باید شفاف باشد.
با توجه به گسترده شدن این اعتراض‌ها سوال اینجاست که مشکل کار کجاست؟ مردم به خاطر کدام مشکلات و مسائل به خیابان ها آمده‌اند؟ فارغ از اینکه این اعتراض‌ها "هدایت شده" است یا "خودجوش" به نظر شما مشکل چیست؟ و چه پیشنهادی برای برون رفت از آن دارید؟
برای ما بنویسید، نظر شما را منتشر خواهیم کرد. ناگفته پیداست که نظر شما برای انتشار باید خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی را رعایت کند. نظرات بی ربط و خارج از موضوع، فحاشی و تهمت زنی آشکار منتشر نخواهد شد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در اغتشاشات اخیر شاهد هستیم که موج سوار اصلی، آمریکا، اسرائیل و منافقان هستند.
حجت الاسلام سیداحمد علم‌الهدی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: پیشامدهای اخیر در برابر اقتدار نظام و انقلاب، حوادث و جریانات کوچکی است؛ کوهنوردی که از کوه بالا می‌رود، سنگلاخ روبه‌رویش است اما بالا می‌رود. انقلاب ما و نظام ما به‌سوی قله کمال بالا می‌رود و این پیشامدها سنگلاخ‌هایی است که زیرپا می‌رود و اثری غیر از این در انقلاب ما ندارند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی بیان کرد: دشمنان ما احمق هستند که در مقابل این اغتشاشات، هیجانات عمومی و جمعیت‌های خودجوشی که در دفاع از انقلاب و رهبری شکل می‌گیرد را نمی‌بینند؛ اوج قدرت ما برای آنان قابل لمس نیست و اگر هم می‌بینند و خود را به نادانی زده‌اند دلالت بر عجز آنان دارد.
وی خاطرنشان کرد: مردم ما توجه دارند و گول این حرف‌ها را نمی‌خورند؛ اولاً بسیاری از مشکلات با حرکات عمومی و جمعی به این شکل قابل حل نیست، اگر بناست یک حرکت جمعی انجام دهند، باید قانونی و مجوزدار باشد و اینکه جریانی در فضای مجازی اعلام فراخوان کند و عده‌ای به آن اعتماد کنند صحیح نیست؛ به صرف فراخوان نباید جمع شد زیرا موج‌سوار این جریان دشمن خواهد بود و نتیجه این می‌شود که منافقین، آمریکا و اسرائیل خوشحال شده و اعلام حمایت می‌کنند و ابتدا تا انتهای راه‌اندازی این جریان نیز توسط بیگانگان است.
وی افزود: مردم به هر فراخوانی توجه نکنند اما مطالبات را به صورت جمعی و با مجوز قانونی دنبال کنند.
علم الهدی با اشاره به اینکه امروز مدیریت اجتماعی ما به فرموده مقام معظم رهبری باید مدیریت جهادی باشد ادامه داد: متاسفانه مشکلات معیشتی و اقتصادی خانواده‌ها روز به روز در حال افزایش است. بعضی از مردم عزیز از نظر اشتغال و زندگی در مرز استیصال قرار دارند. در برنامه‌ریزی‌ها نباید صرفاً طبقات بالا را در نظر گرفت و طبقات پائین را نادیده گرفت.
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اعتراضات در ایران را دنبال می‌کند، گفت: انتظار داریم حق تجمع مسالمت‌آمیز رعایت شود.
به گزارش ایسنا، کاترین ری سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به اعتراضات روزهای اخیر در ایران واکنش نشان داد.
وی در پیام خود نوشت: اتحادیه اروپا اعتراض‌ها در ایران را دنبال می‌کند و با مقامات ایرانی در ارتباط است. انتظار می‌رود در پی سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، حق تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان رعایت شود.
انگلیس و آلمان ازجمله کشورهای اروپایی بودند که به این ناآرامی‌ها واکنش نشان داده و در اظهاراتی مداخله جویانه از معترضان حمایت کردند.
در روزهای اخیر عده‌ای در برخی شهرهای کشورمان اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کردند که با استقبال و حمایت مقامات آمریکایی و برخی اروپایی‌ها مواجه شده است که در این میان با سوءاستفاده از این شرایط تلاش می‌کنند، با دامن زدن به ناآرامی‌ها سیاست‌های مداخله‌جویانه خود را در ایران پیش ببرند.
حسن روحانی در سخنان یک‌شنبه شب خود با اشاره به ابراز شادمانی دشمنان انقلاب و مداخله‌های رئیس جمهور آمریکا گفت: این آقایی که امروز در آمریکا می‌خواهد با مردم ما همدردی کند، یادش رفته که چند ماه پیش ملت ایران را تروریست نامید؛ این آدمی که سر تا پایش علیه ملت ایران است؛ حق ندارد برای مردم ایران دلسوزی کند.
وی گفت: این نکته باید برای همه روشن باشد که ما ملت آزادی هستیم و طبق قانون اساسی و حقوق شهروندی، مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان کاملاً آزاد هستند؛ اما در عین حال باید توجه کنیم که نحوه انتقاد و اعتراض باید به گونه‌ای باشد که پایان آن منتهی به بهتر شدن شرایط کشور و زندگی مردم شود.
رییس جمهور تاکید کرد: "حل برخی از این‌ مسایل آسان نبوده و زمان‌بر است و دولت و ملت باید برای حل این مشکلات دست به دست بدهند".
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات سخیف، بی‌جا و مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی گفت: مردم رشید ایران وقعی به شعارهای فرصت‌طلبانه و ریاکارانه مقامات آمریکا نمی‌گذارند.
وی تاکید کرد: مردم ایران بزرگ‌ترین پشتوانه امنیت و پیشرفت کشور هستند و مشارکت مردم در انتخابات برای تعیین سرنوشت شان و حضور فعال آحاد ملت در نظارت و نقد دستگاه‌های اداره کشور ضامن شکوفایی و بالندگی کشور و انقلاب اسلامی است و حضور هوشمندانه همین مردم مهمترین عامل مقاومت در برابر بدخواهان کشور و مردم است که دولت آقای ترامپ ثابت کرده در راس این بدخواهان قراردارد.
قاسمی اظهار کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ساختارهای دموکراتیک را برای حمایت قانونی از خواسته‌های مدنی مردم پیش بینی کرده است و پیگیری این خواسته‌ها در چارچوب قانون کاملا امکان‌پذیر است.