گزیده ها قسمت ششم

گزیده ها قسمت ششم 10 بهمن - 96
جعبه سیاه کشتی چینی کریستال پاک شده است
محمدمهدی برومندی با بیان اینکه مصاحبه با خدمه کشتی چینی در آینده منتشر می شود، گفت : در حال حاضر با توجه به اینکه تمامی ابعاد موضوع در حال بررسی است ، همانند جعبه سیاه ممکن است طرح برخی مسائل روی تمام مسئله تاثیر متفاوتی داشته باشد ، بنابراین باید در یک فضای کارشناسی که حقوقدانان جمهوری اسلامی حضور دارند ، مصاحبه ها انجام شود .
جعبه سیاه کشتی کریستال پس از حادثه این کشتی روشن بوده و معمولا دو ساعت بیشتر اطلاعات را ذخیره نمی کند، قابل استفاده نبوده و اطلاعات آن پاک شده و اطلاعات بعدی روی آن ذخیره شده است.
به گزارش خانه ملت، محمدمهدی برومندی با بیان اینکه مصاحبه با خدمه کشتی چینی در آینده منتشر می شود، گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه تمامی ابعاد موضوع در حال بررسی است، همانند جعبه سیاه ممکن است طرح برخی مسائل روی تمام مسئله تاثیر متفاوتی داشته باشد، بنابراین باید در یک فضای کارشناسی که حقوقدانان جمهوری اسلامی حضور دارند، مصاحبه ها انجام شود .
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر موضوع مهم این است که ما به خدمه کشتی کریستال دسترسی پیدا کرده ایم و با پرسنل مصاحبه شده، و مصاحبه های آنها ضبط شده است، افزود: موضوع جعبه سیاه با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در حال بازخوانی است که در یک جمع بندی باید تمام ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد چراکه مسئله سانچی یک موضوع فنی و پیچیده است بنابراین طرح فوری آن در جامعه می تواند مسائل و مشکلاتی ایجاد کند و حتی روی روند پیگیری آن اثرات منفی داشته باشد.
حادثه سانچی یک تصادم دریایی است و هیچ اتفاق غیرطبیعی در آن رخ نداده است
وی ادامه داد: در تمام دنیا این اتفاق رخ می دهد نه اینکه تنها درباره موضوع کشتی سانچی این اتفاق رخ داده باشد و زمانی که چنین اتفاقی رخ می دهد، در یک فضای حقوقی و بسته بررسی می شود و نتیجه آن به صورت شفاف به مردم اعلام می شود.
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خدمه چینی تنها روند اتفاق را تشریح کرده اند، افزود: این موضوع کاملا یک تصادم دریایی است و هیچ موضوع غیرطبیعی در این پرونده وجود ندارد ، اما اینکه چه کسی مقصر است و چه اتفاقاتی رخ داده باید پس از بازخوانی جعبه سیاه جمع بندی شود.
جعبه سیاه معمولا دو ساعت بیشتر اطلاعات را ذخیره نمی کند،اطلاعات بعدی روی کریستال ضبط شده است
برومندی با اشاره به اینکه جعبه سیاه در کشور چین و با نظارت جمهوری اسلامی ایران در حال بازخوانی است ادامه داد : 5 کشور در این مسئله ذینفع هستند که شامل کره جنوبی که سازنده این کشتی است، پاناما که از پرچم کشور آن برای کشتی استفاده شده، هنگ کنگ که کشتی متعلق به آن است، چین که این اتفاق در آبهای سرزمینی اش رخ داده و جمهوریاسلامی ایران که مدیریت کشتی را بر عهده داشته، می شود و بازخوانی جعبه سیاه با حضور این 5 کشور انجام می شود.
وی با بیان اینکه جعبه سیاه کشتی کریستال عملا قابل استفاده نبود و اطلاعاتی نداشته است، اظهار داشت: جعبه سیاه کشتی کریستال به دلیل اینکه پس از حادثه این کشتی روشن بوده و معمولا دو ساعت بیشتر اطلاعات را ذخیره نمی کند، جعبه سیاه آن قابل استفاده نبوده و اطلاعات بعدی روی آن ذخیره شده است.
متن مصاحبه با خدمه کشتی کریستال در آینده منتشر می شود
این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: کشتی کریستال به سواحل شانگهای منتقل شده و اطلاعات جعبه سیاه کشتی کریستال قابل دسترس نبوده است اما چون اطلاعات کشتی سانچی کاملا وجود دارد، و در محدوده زمانی که رخ داده تمام اطلاعات ضبط شده و هیچ خدشه ای بر موضوع وارد نمی کند.
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خاتمه گفت و گوی خود با خانه ملت، با بیان اینکه در آینده متن مصاحبه با خدمه کشتی کریستال منتشر می شود، تصریح کرد: در حال حاضر چون در روند رسیدگی به پرونده هستیم، این موضوع فعلا محرمانه می ماند، البته در حال حاضر مصاحبه با خدمه کشتی سانچی به اتمام رسیده است اما اگر نیاز باشد بار دیگر مصاحبه انجام می شود.
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: سوال اینجاست عامل اصلی این آلودگی کم کاری مدیران یا مردم هستند؟ مردم و مدیران دست در دست یکدیگر داده اند تا اصفهان را ویران کنند.
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: سوال اینجاست عامل اصلی این آلودگی کم کاری مدیران یا مردم هستند؟ مردم و مدیران دست در دست یکدیگر داده اند تا اصفهان را ویران کنند.
به گزارش خبرآنلاین، سید رحمان دانیالی در میزگردی با عنوان "منشا آلودگی هوای کلانشهر اصفهان کجاست؟" اظهار کرد: آلودگی هوای اصفهان حل نخواهد شد مگر با مطالبه گری مردم، هرچند اقدامات مناسبی طی این چند سال انجام شده است. به نظر می رسد برنامه های راهبردی پیاده شده طی این سال ها به واسطه یک یا دو عنصر موفق بوده است و موارد دیگر جدی گرفته نشده است.
وی افزود: استاندار بازنگری طرح جامع آلودگی هوای اصفهان را پیگیری می کنند. این طرح اعتبارات ملی و استانی خود را می طلبد، اما تا زمانی که بر روی موضوع آلودگی حساسیت فوق العاده ای نداشته باشیم مشکل حل نخواهد شد چراکه گاهی در ایستگاه های پایش هوا اعداد قابل تاملی رویت می شود.
مدیر کل محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: سوال اینجاست عامل اصلی این آلودگی کم کاری مدیران یا مردم هستند؟ مردم و مدیران دست در دست یکدیگر داده اند تا اصفهان را ویران کنند. از یک سو دوستان صنعتی می گویند مشکلات آلودگی اصفهان مربوط به وسایل نقلیه تک سرنشین است. از سویی دیگر افرادی که وسیله نقلیه تک سرنشینان دارند می گویند باید جلوی آلودگی هوا را بگیریم این در حالی است که باید بپذیریم همه در آلودگی هوای اصفهان همه مقصر هستیم.
دانیالی تصریح کرد: صنایع اطراف اصفهان آلایندگی را تشدید می کنند. در سال 92 چیزی حدود 500 هزار موتورسیکلت در اصفهان تردد داشته است، اما امروز یک میلیون و 200 هزار موتور سیکلت در اصفهان وجود دارد. اگر به فکر کاهش آلودگی هوا هستیم باید چند مسئله اساسی را اولویت قرار دهیم و آنها را به پایان برسانیم.
وی با اشاره به اینکه کار از مطالعه گذشته و باید اقدامات عملیاتی برای آلودگی هوای اصفهان انجام شود، تاکید کرد: فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و همکاری همه دستگاه‌ها اجرایی مورد نیاز است ما باید ارتباطات میان سازمانی را جدی بگیریم.
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اقدامات مدیران پیشین ادامه داد: باور غلطی که شکل گرفته این است همه می‌پرسند پس محیط زیست چه کرده است؟ حوزه فعالیت محیط زیست کاملا مشخص است برای مثال جلوگیری از مصرف مازوت واقعا شایسته تقدیر بوده ولی دیگر دستگاه ها وظایف خود را درست انجام نداده اند. برخی دستگاه‌ها نیاز به حمایت هایی داشته و با محدودیت‌هایی نیز رو به رو بوده اند. اما باید بپذیریم برخی از دستگاه ها در زمینه آلودگی هوا ضعیف عمل کرده اند.
دانیالی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم مشکلات محیط زیست را حل کنیم باید دست در دست یکدیگر جلو برویم، گفت: در آینده نزدیک قرار است 20 ایستگاه سنجش کیفیت هوا در نقاط مختلف ایجاد می شود. باید بدانیم در فصل تابستان نیز مشکل خواهیم داشت و چندین و چند سال پیش بر روی هم تل انبار شده است.
وی اظهار کرد: از طرح جامع کنترل آلودگی هوای اصفهان عقب مانده ایم. در طرح جامع آلودگی هوا ذکر شده که هر دستگاه باید از نقطه الف به نقطه دیگری برسد. اما مطالبه این است که چگونه این دستگاه ها باید مورد پایش قرار بگیرند. برخی از سمن ها باید برای رصد دستگاه های اجرایی وارد عمل شوند.
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا ارتباطی به جناح های سیاسی ندارد، افزود: نباید موضوع آلودگی را سیاسی کنیم. هوای آلوده همه را تحت تاثیر قرار می دهد. به آقای استاندار به عنوان بالاترین مرجع اجرایی استان همه مشکلات را ارجاع داده ایم تا ایشان مقابله کنند.
دانیالی اضافه کرد: باید همه به این جمع بندی برسیم که صنعت برای اصفهان کافی است. در دولت آباد 1700 هکتار تغییر کاربری داده ایم. این تغییر کاربری قانونی است. اما در این زمین‌ها چه صنعتی قرار خواهد گرفت. 55 درصد صنایع بزرگ استان در 6 درصد مساحت مرکزی استان واقع شده اند.
وی با اشاره به اینکه 37 درصد چهارفراورده نفتی در منطقه مرکزی استان مصرف می شود، اظهار کرد: بخشی از اقدامات کاهش آلودگی هوا به دست آقای مهرعلیزاده قابل انجام استو ایشان باید بدانند که برخی از اقدامات با مهر علی و برخی دیگر با تیغ علی قابل انجام است در غیر این صورت فقط شعار می دهیم پس باید سمن ها ورود کنند و رسانه ها مطالبه گری بیشتر داشته باشند.
سید محسن طباطبایی مزدآبادی ،کارشناس مسائل اقتصاد شهری اظهار کرد: چندی پیش از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پهنه‌های گسل تهران و حریم های آنها مشخص و برای اجرا به شهرداری ابلاغ شده است. بر این مبنا مقرر شده که بلندمرتبه سازی در نزدیکی گسل ها ممنوع شود و سایر زیرساخت های حیاتی شهر نیز از این پهنه ها دور شوند.
یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: بر اساس قانون AP در آمریکا خانه هایی که در نزدیکی گسل ساخته شده اند باید تا ۵۰ درصد مورد بازسازی کلی قرار گرفته تا در خصوص ایمنی آنها اطمینان خاطر حاصل شود.
به گزارش ایسنا، سید محسن طباطبایی مزدآبادی ،کارشناس مسائل اقتصاد شهری اظهار کرد: چندی پیش از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پهنه‌های گسل تهران و حریم های آنها مشخص و برای اجرا به شهرداری ابلاغ شده است. بر این مبنا مقرر شده که بلندمرتبه سازی در نزدیکی گسل ها ممنوع شود و سایر زیرساخت های حیاتی شهر نیز از این پهنه ها دور شوند.
وی با تاکید بر اینکه تهیه نقشه های سایر کلانشهرهای کشور نیز در دستور کار قرار گرفته است که امید بخش است، خاطرنشان کرد: این امیدواری وجود دارد تا پایان برنامه ششم توسعه این نقشه ها به طور کامل تدوین و اجرایی شود.
طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی به دلیل برحی جزئیات این سند را در اختیار شهرداری قرار داده و مردم می توانند از این طریق استعلامات لازم را اخذ کنند، یادآور شد: سایر کشورهای جهان در زمینه اجرای این دستور العمل ها تجارب خوبی دارند که می تواند مورد استفاده باشد.
این مدرس دانشگاه به تجربه آمریکا در زمینه قوانین ساخت و ساز در حریم گسل ها اشاره کرد و یادآور شد: در ایالت کالیفرنیا آمریکا قانونی تحت عنوان AP (مطالعات ویژه منطقه زلزله ای آلکویست پیئرلو) در تاریخ ۲۲ دسامبر ۱۹۷۲ امضا شده؛ این قانون بعد از زلزله مهیب سال ۱۹۷۱ و پس از دستور ریگان رئیس جمهور آمریکا تدوین شده است.
وی در این خصوص توضیح داد: این قانون سه مولفه اصلی دارد:۱ - این سازمان آژانس تحقیقات زمین شناسی کالیفرنیا را به منظور جمع آوری نقشه های دقیق آثار سطح گسل های فعال شناخته شده هدایت می کند. ۲- به صاحبان ملک (یا نمایندگان املاک و مستغلات) که صاحب ملک می باشند به صورت رسمی و قانونی اطلاع می دهد که اموالشان درون مناطق تعریف شده زلزله خیز قرار دارد یا خیر ۳- این قانون این ساخت خانه های جدید را در مناطق نزدیک گسل ممنوع می کند مگر اینکه تحقیقات جامع زمین شناختی نشان دهد که خطا به ساختار پیشنهادی آسیب نمی رساند.
طباطبایی مزدآبادی افزود: بر اساس این قانون ساختمان هایی که پیش از سال ۱۹۷۲ ساخته شده اند هنوز هم ممکن است در بالای گسل های فعال قرار گیرند و این ساختمان ها می توانند در جایی که از ابتدا ساخته شده اند، باقی بمانند، مگر اینکه تحت یک بازسازی بزرگ قرار گیرند که در آن بیش از ۵۰ درصد ساختمان ها تغییر می کنند.
وی ادامه داد: به لحاظ قانونی، این قانون تنها به (خانه ها، آپارتمان ها، آپارتمان ها، و غیره) اعمال می شود. با این حال، نقشه های رسمی زمین شناسی که از مناطق گسل تعریف شده اند برای کمک به ساخت انواع مختلف سازه ها در زمین امن استفاده می شود. برای مثال، مرکز یادگیری بلمونت، پروژه یک مجتمع بزرگ مدرسه ای در مرکز شهر لس آنجلس با کشف یک خطر زلزله ای در سال ۲۰۰۲ منتفی شد.
کارشناس مسائل اقتصاد شهری در پایان با تاکید بر اینکه کشور ما رو کمربند زلزله ای قرار دارد و میانگین هر سال یک زلزله با قدرت ۶ ریشتر و هر دهه یک زلزله در مقایس ۷ روی می دهد، گفت: نباید گذاشت مساله زلزله بار دیگر به فراموشی سپرده شود.
کاظم پالیزدار، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در تشریح بخشی از مشکلات بازگرداندن طلب مال‌باختگان مؤسسات مالی گفت: یکی از این افراد را همه کشور می‌شناسند؛ هر شب با ظاهر و رفتار موجه در تلویزیون برنامه اجرا می‌کند، یک کت و شلوار شیک و پیراهن سفید می‌پوشد و زبان انتقادش هم به سمت همه مقامات جمهوری اسلامی برمی‌گردد. شما اگر خیلی راست می‌گویی، بدهی‌ات را بده؛ لازم نیست در تلویزیون مانور بدهی و شو اجرا کنی.
به گزارش تسنیم، دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی شفاف نبودن اطلاعات، پیاده نشدن دولت الکترونیک و سیستمی نشدن سامانه‌ها در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را علت اصلی شکل‌گیری مفاسد خرد و کلان در کشور دانست.

کاظم پالیزدار در پاسخ به سؤالی درباره فساد سیستمی در کشور گفت: فساد به‌تدریج در حال تبدیل شدن به یک ارزش در کشور است. مفاسد تنها با حمایت یا پشتیبانی آقازاده‌ها و ژن خوب‌ها انجام نمی‌شود و افرادی هم که شناخته شده نیستند و اصلا کسی آنها را نمی‌شناسد نیز دارند فساد می‌کنند.
پالیزدار اذعان کرد: دزدی صورت گرفته در مدیریت اکتشاف وزارت نفت کاملا اتفاقی نمایان شده است و اگر سامانه‌های سیستمی از سال 88راه‌اندازی نشده بود شاید کشف آن باز هم به تأخیر می‌افتاد؛ «مدیریت اکتشاف زیرمجموعه شرکت نفت است. فردی بیش از 100میلیارد تومان پول از این مدیریت برداشته و از کشور فرار کرده است. این فرد یک کارمند در حد رئیس اداره بود، نه مدیر محسوب می‌شد، نه مدیرعامل، نه عضو هیأت مدیره، نه وابسته به جریان سیاسی خاصی و نه آقازاده بوده است. مسئولیت او در حد ریاست اداره خزانه بوده و کل بودجه سالانه این مدیریت شاید 100میلیارد تومان بوده است.»
یک کارمند معمولی بود
بیژن زنگنه، وزیر نفت اخیرا در ارتباط با این موضوع به‌صورت کوتاه گفته بود «تخلف صورت گرفته در شرکت مدیریت اکتشاف اختلاس نبوده، بلکه دزدی است و در این رابطه چند مدیر را برکنار کردم و ممکن است برخی دیگر را هم برکنار کنم.» پالیزدار درباره نحوه دزدی مسئول امور خزانه مدیریت اکتشاف وزارت نفت گفت: «او با سوءاستفاده از خلأ و حفره‌ای که در ساختار اداری و اجرایی کشور وجود دارد و باید وجود این خلأ را بپذیریم مرتکب این کار شد. پدرش هم نفتی بوده، یعنی فردی قابل اعتماد بوده و نزدیک به 30سال در یک اداره کار کرده است.
البته این خود یک آسیب است که چرا یک فرد باید 30سال تنها در یک بخش کار کند. پسر او هم در طول مدت خدمتش نه کاری کرده بود که مورد شک حراست قرار بگیرد و نه حتی به تخلفات اداری رفته بود. پالیزدار تصریح کرد: مسئول امور خزانه مدیریت اکتشاف یک کارمند معمولی بود که همه او را می‌شناختیم و منظم سر کار می‌آمد و می‌رفت؛ تمام صورت‌های مالی‌ای نیز که می‌بست همگی درست بوده و مشکلی نداشته است. یکباره مشخص شد که این فرد پول کلانی را برداشته و رفته است.
احتمال تخلفات قبل از 88
پالیزدار درباره مدت زمان تخلفات این فرد در مدیریت اکتشاف گفت: این فرد در کوتاه‌مدت، یک سال یا 2سال، این میزان پول را برنداشته است؛ از سال88که سیستم اتوماسیون وجود دارد، توانسته‌ایم استخراج کنیم که فرد خرد خرد بخشی از این مبالغ را پیش خودش جمع‌آوری کرده است. زمان قبل از آن هم باید بررسی شود که حداقل به 2تا 3ماه وقت نیاز است تا اسناد بررسی شود. احتمالا این دزدی درگذشته نیز وجود داشته است. در واقع از 88تاکنون را که بررسی کرده‌ایم به این عدد رسیده‌ایم. علتش هم این سیستمی است که آمده و اگر سیستم نبود همین را نیز متوجه نمی‌شدیم.
او در پاسخ به این سؤال که چطور می‌شود یک کارمند جزء شرکت ملی نفت 100میلیارد تومان پول را بر‌دارد افزود: صورت‌های مالی همه‌‌چیز را درست نشان می‌داد. فرد پولی هم از بودجه نبرده است؛ آنجا بودجه‌ای می‌آمده، سپس هزینه و صورت‌ها را نیز تأیید می‌کردند. دوطرف ترازنامه با یکدیگر جور در می‌آمده و حسابرس نیز آن را تأیید می‌کرده است. این پول پس چگونه آمده و رفته؟ اینجا سوءاستفاده شده است. باید گفت یک کارمند جزء 100میلیارد تومان سوءاستفاده کرده و به محض مطلع شدن نیز از کشور خارج شده است.
پالیزدار اضافه کرد: کارهای او نیز برحسب اتفاق لو رفته و رئیس مجموعه برحسب اتفاق مطلع شده است؛ به طرف می‌گوید بررسی کن چرا این اطلاعات پرونده مغایرت دارد و با یکدیگر نمی‌خواند؟ طرف هم از همان اتاق رئیس که بیرون می‌آید، هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد و از کشور خارج می‌شود. خانواده‌اش هم قبلا رفته بودند.
اسم شومن بدهکار مؤسسات را اعلام می‌کنیم
کاظم پالیزدار، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در تشریح بخشی از مشکلات بازگرداندن طلب مال‌باختگان مؤسسات مالی گفت: بخشی از مشکلات مؤسسات مطالبات معوقه آنهاست. برای بازپرداخت سپرده‌های مردم باید تسهیلات این مؤسسات نیز برگردند. بسیاری از این معوقات نیز برای آدم‌های مطرح است. یکی از این افراد را همه کشور می‌شناسند؛ هر شب با ظاهر و رفتار موجه در تلویزیون برنامه اجرا می‌کند، یک کت و شلوار شیک و پیراهن سفید می‌پوشد و زبان انتقادش هم به سمت همه مقامات جمهوری اسلامی برمی‌گردد.
شما اگر خیلی راست می‌گویی، بدهی‌ات را بده؛ لازم نیست در تلویزیون مانور بدهی و شو اجرا کنی. این فرد اگر بخواهد به این رویه ادامه دهد، اسمش را در رسانه‌ها مطرح خواهم کرد. او چند میلیارد تومان بدهی دارد و دفعه بعد اسمش را مطرح خواهم کرد.
بروز این حوادث نیز پیشنهاد شده است. از سوی دیگر نیز در این گزارش آخرین وضعیت بازداشت شدگان حوادث اخیر ارائه شده است.